Puber doet zichzelf soms pijn.

28-05-2021 11:30 33 berichten
Hoi...ik heb ontdekt dat mijn dochter van bijna 15 zichzelf een paar keer pijn gedaan heeft..in de zin van krassen op haar huid gemaakt. We hebben er een goed gesprek over gehad (kostte eerst wat moeite want ze is geen prater..) maar het blijkt dat een van haar vriendinnen dit regelmatig doet, en dan ook wat ernstiger. In hun vriendinnen groepje delen ze dit met elkaar,ik denk dat mijn dochter daardoor ook nieuwsgierig was hoe dit zou voelen.
Ze zegt zelf dat ze het een paar keer gedaan heeft toen ze stress had van de toetsweek op school, maar dat ze het zelf ook niet oke vind en het niet meer zal doen.
Ik ga wel contact opnemen met haar mentor, vooral omdat ik me zorgen maak om het vriendinnetje.
Wie heeft hier ervaring mee....is het voor ons zelf goed om onmiddellijk hulp te zoeken..of juist het niet meteen te groot maken nu ze zelf aangeeft dat ze wel denkt dat ze het zelf kan stoppen?
Voor de volledigheid...ze heeft geen hele traumatische dingen meegemaakt (voor zover ik weet), we zijn een "normaal" gezin, man en ik hebben een prima relatie. Mijn man kan overigens zelf goed met haar praten (werkt zelf in de hulpverlening en kan heel rustig met haar praten).
Graag hoor ik tips en ervaringen van andere ouders...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier niets mee doen. Zeker niet overnemen van je dochter of het bij de mentor neerleggen. Je dochter wilde het uitproberen. Nou, dat beviel niet. Mooi, opgelost. Goed gedaan.

Je hebt het verhaal uit 2e hand. Misschien is die vriendin al lang in beeld bij de mentor. En jij weet het uiteindelijk niet zeker, dus ik zou het gewoon laten voor wat het is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met de mentor of zorgcoordinator voor dat vriendinnetje.
Dit gedrag heeft een olievlek werking. Dat blijkt ook uit dat ze het met meerdere vriendinnen deden.
En er zijn groepen op internet met jonge meiden waarin ze elkaar foto's tonen en waar het steeds heftiger wordt en daar zitten meer meisjes in dan we denken.

Het kan ook fout gaan bij dat vriendinnetje en dan hebben jullie eeuwig een schuldgevoel.

Voor je dochter zou ik even bellen met de huisarts en overleggen wat wijs is.
Ik had vroeger een vriendin die zichzelf sneed en ja ik zou hulp zoeken voor je dochter. Als je dochter het al doet bij stress van een toetsweek gaan bij mij de alarmbellen af hoor, want als ze dat bij iedere stress situatie gaat doen.

Die vriendin van mij voelde zich niet gezien en begrepen door haar ouders en had dus heel erg het gevoel dat ze er niet over kon praten want ouders waren steeds druk, druk, druk. Ze praatte dus met mij en nog wat andere mensen erover waardoor ze afleiding had enzo. Ze wilde er ook wel vanaf maar het lukte steeds niet, later heeft ze wel hulp gekregen en bleek er meer aan de hand, dat is echter niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
Geloof je het verhaal over haar vriendinnen? Er is een kans dat ze niet wil zeggen dat zij dit nodig heeft om met de stress om te gaan. Ze 'denkt' dat ze het zelf kan stoppen? Dus ze is niet zeker?

Deze tijd geeft stress genoeg, daar zijn geen trauma's voor nodig. Ik zou het goed in de gaten houden. Mss dat het ook vanzelf stopt hoor, als alles weer normaal wordt hier.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ga in ieder geval niet achter de rug van je dochter om dingen doen. Dat ze nu tegen jullie praat is belangrijk, als ze er achter komt dat jullie hierover met anderen hebben gesproken zonder dat zij het weet is de kans groot dat ze minder gaat praten en stiekem wordt. Dus op z'n minst je dochter inlichten over je vervolgstappen en de reden daarvan.
Ik vind dit altijd zo heftig. Wat bezielt die kinderen?? Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent.

Weet je zeker dat je dochter zich niet verschuilt achter haar vriendin? Zij is jouw dochter, en zij doet zichzelf pijn. Ik zou daar de focus op leggen. Een puber probeert altijd de waarheid nét iets mooier te maken tegen zijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Je eigen dochter goed in de gaten houden maar verder zou ik de boel laten rusten. Niet jouw zaak en je staat er te ver vanaf.

@mybestfriend:
Termen als 'wat bezielt die kinderen' vind ik nogal heftig. Je weet niet waar een ander doorheen gaat. In ieder geval iets dat heftig genoeg is om tot zo'n daad te komen. Erg genoeg.
discover wijzigde dit bericht op 28-05-2021 11:59
44.44% gewijzigd
Je kind goed in de gaten houden, kijken of er geen nieuwe krasjes bij komen. Verder even laten gaan. Je kan er nu even niets mee. Blijkt dat ze het toch weer doet, hulp inschakelen. Huisarts vragen om wat beste route is daarvoor.

Ik zou denk ik ook bij school melden dat dit gedrag bij meerdere kinderen aan de gang is, soort copy gedrag. Als je echt denkt dat dit speelt.
Misschien zonder namen te noemen, maar om ze het te laten weten dat dit je te oren is gekomen?

Maar ik zou dat aan kind wel melden.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet bekennen dat ik dit ook wel eens heb gedaan als puber omdat ik nieuwsgierig was. Vriendin deed dit ook, in hevige mate en heb het toen ook drie keer gedaan. Snapte ergens toen wel het gevoel maar heb het toen ook daarbij gelaten.

Gecombineerd met dat ik naast de pubertijd lastig vinden maar verder niet heftige problemen had, dat meisje waar ik mee om ging wel. Maar ook zonder noemenswaardige problemen kan dit een uitlaatklep worden bij bijvoorbeeld toetsweekstress dus zou alsnog voorzichtig zijn met denken dat het niet gebeurt in een ''normaal'' gezin. De pubertijd kan nou eenmaal best ingewikkeld zijn.

Mijn moeder vond een aardappelschilmesje onder mijn kussen en is hem totaal geflipt. Nu snap ik dat inmiddels wel maar toen maakte dat het er niet beter op.

Ik zou vragen aan je dochter vragen of je het mag bespreken en wellicht samen kan gaan bespreken. Het stevig in toen als dat tegen haar wens in gaat kan er voor zorgen dat ze een volgende keer niet zo open is.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke afweging hé. Sowieso de praatkanalen open houden, maar ik heb wel het gevoel dat dat goed zit bij jullie dan. Het kan een eenmalig experimentje zijn. Natuurlijk moet je het wel in de gaten blijven houden.

Over de vriendin zou ik met je dochter praten in die zin dat het vaak iets is, waar je niet meer zonder hulp uit komt als het al langer aan de gang is. Dus dat het een vriendendienst is als je hierbij hulp regelt.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Als de toetsweek veel spanning veroorzaakt, is dat op zich wel iets om in de gaten te houden.

Dat ze die spanning afreageert door een paar krassen op haar huid te maken lijkt mij dan weer niet heel gevaarlijk.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Ik herken het wel. Wij deden het als pubers ook uit nieuwsgierigheid. Dan was het met nagels krassen op je arm. Na een week kwamen we erachter dat het helemaal niet fijn was en zijn we er godzijdank mee gestopt.

Ik zou met dochter het gesprek aan blijven gaan. En er open over praten.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik zou ook niet schromen om in te gaan op de details ... hoe heeft ze het gedaan - hoe doet de vriendin het. Ik vind het namelijk wel wat anders of je met je nagels krast op zichtbare plekken en dat je het met een scheermesje op een moeilijk te ontdekken plek doet. Bij dat laatste zit je echt al in een veel problematischer fase.

En ook alternatieven aanbieden: praten hoe je stress wel op een gezonde manier kan aangaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Heb het nog met dochter besproken...ze vond het goed dat ik de mentor ga inlichten want ze wil dat haar vriendin hulp krijgt. Ik ga het dus niet achter haar rug om doen.
Ze heeft het zelf idd een paar keer gedaan onder stress van school. Ze zit nu in combi th/havo en krijgt les op havo niveau. Volgend jaar gaat ze verder op th niveau, hoop dat er dan wat stress van haar afvalt.
Het is een schadelijke manier van coping. Het omgaan met stress. Een vriendin van vroeger begon met kleine krassen en helaas werd het steeds erger. Houd het in de gaten en wees alsjeblieft niet te laat met hulp zoeken als je dochter dit vaker doet. Kijk of je met haar kunt praten over manieren van ontspannen tijdens stressvolle momenten of het omzetten in gedrag door er samen met haar op uit gaan/dingen te doen tijdens die momenten (zonder dit te koppelen aan: ik ga nu een gesprek voeren met je over het omgaan met stress zodat je jezelf in de toekomst hopelijk nooit meer pijn doet).
mybestfriend schreef:
28-05-2021 11:52
Ik vind dit altijd zo heftig. Wat bezielt die kinderen??

Een puber probeert altijd de waarheid nét iets mooier te maken tegen zijn ouders.
Hier wil ik graag op inhaken. Een puber die de waarheid altijd nét iets mooier maakt tegen zijn ouders doet dit vaak omdat hij/zij wéét wat de reactie van ouders gaat zijn. Bijvoorbeeld een kind van ouders die snel boos worden of onbegrip tonen zal wel twee keer nadenken om de naked truth te vertellen. Daarom is het zinvoller de deur op een kier te laten en het gedrag niet te bekritiseren (tuurlijk schrik je en dat kun je ook zeggen) maar wél door vragen te stellen waarom ze dat gedaan heeft, hoe en wanneer. Niet elke puber is er op uit om de waarheid te verdraaien maar door de ontvanger(s) gebeurt dat helaas wel.
Alle reacties Link kopieren
coffeeonthehouse schreef:
28-05-2021 12:24
Het is een schadelijke manier van coping. Het omgaan met stress.
Precies DAT zou ik bespreken. Ik zou goed doorvragen ook: dacht ze dat het de stress zou verminderen? En was dat ook zo? Wat voelde ze toen ze het deed? Hoe voelt het achteraf?
Waar komt de stress vandaan en hoe zou ze een volgende keer willen omgaan met die stress? Wat zijn gezonde manieren en wat past dan bij haar en haar situatie?
Alle reacties Link kopieren
Geen advies over dochter. Wel een kleine waarschuwing: dat man in de hulpverlening zit, en misschien wel een heel goede hulpverlener is, betekent niet automatisch dat hij dochter dan ook goed kan helpen. Of zelfs maar begrijpen.

Ik projecteer nu, want ik ben een kind van hulpverleners. Maar ik wou je er toch op wijzen.
Xynix, weet ik..dat is ook niet automatisch zo dat je dan ook een goede hulpverlener voor je dochter bent...maar in ons geval geloof ik wel dat ze het nu fijner vindt om met mijn man te praten dan met een vreemde...en dan is het wel fijn dat hij wat ervaring en kennis heeft.
Alle reacties Link kopieren
grizzella schreef:
28-05-2021 12:44
Xynix, weet ik..dat is ook niet automatisch zo dat je dan ook een goede hulpverlener voor je dochter bent...maar in ons geval geloof ik wel dat ze het nu fijner vindt om met mijn man te praten dan met een vreemde...en dan is het wel fijn dat hij wat ervaring en kennis heeft.
Fijn voor je dochter dan, dat ze iemand heeft im mee te praten!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het inderdaad melden bij de mentor. Verder je dochter goed in de gaten houden, als het een probeersel was dan verder niks mee doen. Als ze het nog een keer doet zou ik wel hulp inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Zeker externe hulp zoeken. Je dochter heeft dit een aantal keer gedaan terwijl ze stress had.
Ze geeft nu wel aan dat ze het niet meer zal doen maar ze is er niet mee gestopt na 1x. Het verhaal van haar vriendinnen kan ook zijn om de aandacht af te leiden. Het kan ook heel goed zijn dat ze dit zegt om jullie gerust te stellen.

Fijn dat ze heel goed met haar vader kan praten. Maar heel veel dingen die er kunnen spelen deel je als puber niet met je ouders. Vandaar dat ik iemand zou zoeken die buiten jullie gezin staat.
Er zit een verschil tussen automutilatie als coping uit pure wanhoop of een beetje experimenteren in je puberfase omdat je een vriendin hebt die dat ook doet. Ik zou me hier niet zoveel zorgen om maken. In mijn omgeving zie ik het ook wel, al dan niet verpakt in een hoop puberdrama van meisjes onderling. Nuchter op reageren is het beste. Is het echt een ding dan is dat het meest helpend en is het een experiment dan ook. In dit soort groepjes kan dat opeens een ding worden. Ik heb al meegemaakt dat ze elkaar aan het berichten waren dat ze er een eind aan gingen maken. Gelukkig niet mijn kind. Viel allemaal reuze mee, voor 1 meisje kwam er hulp en de rest bleek een beetje meegezogen in het drama..

Als je verder geen zorgen hebt over je dochter dan zou ik het hier bij laten. Ik zou wel het gesprek aangaan over deze vriendinnen en hoe vriendschappelijk het is om anderen te belasten met je psychische issues (anders dan gewoon steun vragen want dat mag) en hoe ze dat zelf ervaart.

Mijn ervaring is dat er in zo’n vriendinnenclub een soort ‘oh ik heb het zo zwaar en jullie zijn de enigen die me kunnen redden’ mechanisme kan ontstaan en meiden die elkaar uit hun slaap gaan houden met steeds grotere crisissen tot dus inderdaad op het spoor staan aan toe en verbieden dat anderen dat met ouders delen.

Dus kijk met je dochter naar wat gezond is in vriendschappen en waar ze wel en niet verantwoordelijk voor is. De druk van ‘ik ben de enige die ze vertrouwd en waar ze mee kan praten’ kán immens hoog oplopen bij pubers en tot serieuze klachten leiden.
En kijk naar haar stress en hoe ze daarmee kan dealen. Komt die stress van school of is ze gewoon klaar met Corona of leveren dit soort vriendinnen ook stress?
Alle reacties Link kopieren
Daanstje schreef:
28-05-2021 11:47
Ga in ieder geval niet achter de rug van je dochter om dingen doen. Dat ze nu tegen jullie praat is belangrijk, als ze er achter komt dat jullie hierover met anderen hebben gesproken zonder dat zij het weet is de kans groot dat ze minder gaat praten en stiekem wordt. Dus op z'n minst je dochter inlichten over je vervolgstappen en de reden daarvan.
Precies wat ik dacht. Dat jouw dochter dit met jou bespreekt is echt al heel knap.


Ik zelf zou haar ook niet forceren om naar hulp te gaan zoeken. De kans dat ze het dan stiekem gaat doen etc. is heel groot. Het zou vanuit haar zelf moeten komen/ ze moet er mee in stemmen. Tenminste, ik spreek uit ervaring hoe het bij mij en in mijn omgeving ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven