puber met school naar Suriname
maandag 17 november 2025 om 12:20
Wie heeft hier ervaring mee?
Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.
Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?
Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.
Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.
Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?
Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.
Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
maandag 17 november 2025 om 17:19
Die tripjes naar een Europese stad zijn decadenter dan dit hoor... Lees je eens in in wat ze precies gaan doen.
maandag 17 november 2025 om 17:21
Er zit een verdientraject aan vast. Dus iedereen kan mee toch? Je moet dus alleen wel aan de slag om het geld te verdienden. Beetje hetzelfde als School at Sea. Daar moet je het ook zelf bij elkaar sprokkelen. Moet je misschien ook als ouder wat bij helpen. Hier afgelopen december oliebollen verkoop voor school at sea met veel promotie in de plaatselijke krant, sponsoring van benodigheden van lokale ondernemers, nieuwsbrieven over de verkoop bij de basisscholen en een grote banner langs de weg door een reclamebureau. Leren ze vast een hoop van al in het voortraject.
maandag 17 november 2025 om 17:22
Ik had - achteraf - heel graag gewild dat ik vroeger mijn kinderen sloppenwijken etc had kunnen laten zien. Je kunt lezen ( of op tv zien ) over armoede, slavernij, etc maar dat raakt nooit zo erg dan wanneer je bepaalde dingen echt ziet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 17 november 2025 om 17:22
Bij die Europese stad is het ook nog maar de vraag of iedereen mee kan, want die kosten moeten de ouders braaf ophoesten terwijl dit snoepreisje naar Suriname wordt bekostigd door de deelnemers zelf. Staat allemaal op de website.
Ik had zelf vroeger het geluk dat mijn school een potje had voor arme kindertjes die ook graag mee wilden naar Praag, maar ik vrees dat dat geen gemeengoed meer is.
Graftak!
maandag 17 november 2025 om 17:25
Ik zou daar mee oppassen. Ik mocht vroeger ook bepaalde dingen niet want "je broer blablabla". En als dan later mijn broer het wel voor elkaar kreeg en ik er wat van zei was het "We doen dat de volgende keer ook wel voor jou hoor!". Maar die volgende keer kwam natuurlijk nooit meer en als die er bij hoge uitzondering dan toch nog wel een keer voordeed waren ze de hele afspraak weer vergeten. Ik heb dus altijd het gevoel gehad dat ik overal voor moest 'vechten' om iets voor elkaar te krijgen terwijl mijn broer het zo in zijn schoot geworpen kreeg als hij ergens om vroeg. Geen fijn gevoel kan ik je zeggen.Kletskous11 schreef: ↑17-11-2025 13:25Eens, we hebben altijd fantastische vakanties met de tent. En als kind heb ik hier ook hele warme herinneringen aan. Ik ben zelf met mijn ouders naar Parijs geweest toen ik in groep 8 zat, omdat het het laatste jaar was dat mijn oudere zus mee ging.
Later ook wel België Luxemburg ed maar niet buiten Europa nee. Ben vast niet de enige.
Ze is heel zelfstandig. Ze is een hele serieuze voorbeeld leerling. Ze zit op praktijkonderwijs omdat het qua rekenen net niet kon halen, regulier onderwijs.
Qua financiering, als we het zelf moeten betalen gebeurd het niet. Kan misschien wel maar ik heb nog een kind. Hoe moet ik dat verantwoorden? Hij gaat wel naar regulier onderwijs (nu groep 8) en hoe groot is de kans dat zijn school het ook gaat doen. Mijn zus zei meteen 'ik betaal het wel ' maar zij heeft zelf geen kinderen (weet niet hoe dat voelt dus). En als we het zelf moeten betalen, ga ik liever met gezin een keer naar het buitenland samen.
Ze zei dat school het dmv sponsoring wil doen dus ben benieuwd vanavond.
En ik snap dat iig paspoort en ik denk vaccinaties (?) erover heen komen.
Ik vind het niet heel raar dat mijn dochter zegt dat ze alleen wil als een bekende ook gaat. Het is niet alsof ze naar Amsterdam gaan ofzo.
Toch fijn dat je zus wil helpen, dat kan ze bij je andere kind later toch ook?
maandag 17 november 2025 om 17:27
Minik schreef: ↑17-11-2025 12:46Het klinkt als een heel gaaf iets wat ik mijn kind niet zou willen onthouden, MAAR 14 jaar vind ik persoonlijk te jong. Dan voelt Suriname wel anders dan Londen of Parijs maar ik vind 14 jaar eigenlijk überhaupt te jong om leerlingen in gastgezinnen te plaatsen. En misschien onaardig, maar dit vind ik des te meer aangezien ze op het praktijkonderwijs zit. Natuurlijk kunnen ze enorm veel leren daar en is het een fantastische ervaring, maar een kind van 14 met een wat lager niveau vind ik te jong om adequaat te kunnen handelen in die situaties.
Eens! 14 is nog net teveel kind, te weinig ervaring, te onstabiel. Ik zou zeggen; over een jaar of 2/3. Ze heeft nog tijd genoeg om dingen te ontdekken.
I wanna live my life with the volume full!
maandag 17 november 2025 om 17:34
oh vertel?ZaphodBeeblebrox schreef: ↑17-11-2025 14:52Ik vind 14 voor de meeste kinderen net iets te jong om zonder ouders op vakantie te gaan. Maar belangrijker is dat Suriname een arm land is, met veel bijbehorende straatcriminaliteit, er dergelijke. Ik beschouw dat niet als een veilige plaats voor een 14 jarige, zeker niet voor een meisje.
misschien mis ik iets, maar de keren dat ik er ben geweest heb ik niks onveiligs meegemaakt..
zal even polsen bij familie-leden
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 17 november 2025 om 17:37
Ze worden gewoon begeleid, ze worden niet losgelaten in de jungle.
En dat reisje naar Suriname is volgend jaar, niet over 2/3 jaar.
maandag 17 november 2025 om 17:41
maandag 17 november 2025 om 17:43
verschrikkelijk, ergste wat kan gebeuren een zonnesteek of een bakru op de straathoek maar daar geloven ze vast niet in
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 17 november 2025 om 17:47
Ja, Suriname betekent backpacken in de jungle en kamperen naast een drugslab, dat weet iedereen. Ik was dan ook maar wat blij dat ik op mijn veertiende veertig kilometer door de stromende regen naar Ter Apel moest fietsen met mijn klasgenoten.
anna75 wijzigde dit bericht op 17-11-2025 18:03
1.23% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
maandag 17 november 2025 om 17:49
maandag 17 november 2025 om 17:57
Het zal wel vanwege eventueel aanwezige zwarte piemols in de gastgezinnen zijn, vrees ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 17 november 2025 om 18:19
Suriname is een fantastisch land. Ik ben er dit jaar 3 weken geweest. Het is alleen geen land waarin je in de avond nog de straat op moet gaan. Er wordt veel gedronken, er is veel armoede, er wordt met alcohol en drugs op auto gereden.
Ik weet ook niet wat de bedoeling is qua gastgezinnen of ze dan in Paramaribo gaat zitten. Paramaribo is best klein. Suriname is voor het grootste gedeelte jungle. Als ze bij 1 van de stammen langs de rivieren gaan overnachten, heb je een hele andere situatie. Daar gaat alles per boot en is het veel veiliger. Dan ga je overdag wellicht de jungle in en heb je uitstapjes naar de voormalige plantages, Frederiksdorp, Bigi Pan.
Zou voor mij wel verschil maken. Ik zou niet graag mijn dochter van 14 in een gastgezin in Paramaribo willen hebben. De mannen daar zijn ook aardig vrijpostig en dat er wat in je drankje wordt gedaan is ook niet vreemd. Als ze bij een stam zou verblijven en de tour zich beperkt tot de jungle en plantages of andere natuur, zou ik er geen probleem mee hebben.
Ik weet ook niet wat de bedoeling is qua gastgezinnen of ze dan in Paramaribo gaat zitten. Paramaribo is best klein. Suriname is voor het grootste gedeelte jungle. Als ze bij 1 van de stammen langs de rivieren gaan overnachten, heb je een hele andere situatie. Daar gaat alles per boot en is het veel veiliger. Dan ga je overdag wellicht de jungle in en heb je uitstapjes naar de voormalige plantages, Frederiksdorp, Bigi Pan.
Zou voor mij wel verschil maken. Ik zou niet graag mijn dochter van 14 in een gastgezin in Paramaribo willen hebben. De mannen daar zijn ook aardig vrijpostig en dat er wat in je drankje wordt gedaan is ook niet vreemd. Als ze bij een stam zou verblijven en de tour zich beperkt tot de jungle en plantages of andere natuur, zou ik er geen probleem mee hebben.
maandag 17 november 2025 om 18:22
Ik heb geen kinderen maar bij mij zou ook meetellen of mijn kind dat wel of niet al zou kunnen. Dat staat los van eerlijk verdelen/dingen doen (zelf trauma van vanuit mijn jeugd) maar meer hoe ze van karakter zijn.
Het ene kind is al best zelfstandig en kan zich al wat redden op die leeftijd terwijl een ander kind al in paniek is als hun telefoon even niet oplaadt.
Neutraal gezien lijkt het me een geweldige kans en leermoment. Ik zou het zelf wel hebben willen meemaken op die leeftijd.
Het ene kind is al best zelfstandig en kan zich al wat redden op die leeftijd terwijl een ander kind al in paniek is als hun telefoon even niet oplaadt.
Neutraal gezien lijkt het me een geweldige kans en leermoment. Ik zou het zelf wel hebben willen meemaken op die leeftijd.
maandag 17 november 2025 om 18:55
Ik hoefde gelukkig de helft maar. Maar het was altijd genieten, met tegenwind langs dat kanaal en dan vervolgens uitdruipen in het lokaal van de werkelijk waanzinnige wiskundeleraar.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 17 november 2025 om 18:56
Wat een onzin (en onaardig) Ik ken meerdere mensen die als kind nooit de grens over geweest zijn en dat helemaal niet als een gemis hebben ervaren. Als de behoefte er wel was, gingen ze op hun 16e/17e zelf wel.
maandag 17 november 2025 om 18:57
Wij hebben dit nog steeds. Zijn we ook verplicht, zodra een reisje min of meer onderdeel uitmaakt van het lesprogramma, moeten we leerlingen de optie bieden het gratis te doen. Wat hierbij grappig is, is dat de eis voor gratis vooral komt van kapitaalkrachtige principe-ouders, terwijl armlastigere ouders echt bultje bij bultje het grootste gedeelte van de som proberen te betalen.Lady*Voldemort schreef: ↑17-11-2025 17:22Bij die Europese stad is het ook nog maar de vraag of iedereen mee kan, want die kosten moeten de ouders braaf ophoesten terwijl dit snoepreisje naar Suriname wordt bekostigd door de deelnemers zelf. Staat allemaal op de website.
Ik had zelf vroeger het geluk dat mijn school een potje had voor arme kindertjes die ook graag mee wilden naar Praag, maar ik vrees dat dat geen gemeengoed meer is.
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in