Puber rooft kasten en vriezer leeg

01-12-2019 19:43 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.

Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
tulpje21 schreef:
03-12-2019 15:15

Ik vind het zelf gewoon wel netjes dat zolang je in het huis van je ouders woont en zij alles betalen, je gewoon even vraagt wat je mag hebben.

Het huis van je ouders is jouw huis zolang je kind bent, vind ik dan. En kinderen moeten niet hoeven denken wie alles betaalt dat ze mogen eten/snoepen.

Iets dat echt van iemand is, omdat het een cadeautje of zo was, daar blijf je vanaf, maar de dagelijkse boodschappen/voorraden zijn voor iedereen. Hier toch wel. Kinderen hoeven niet dankbaar te zijn voor hun normale dagelijkse levensbehoeften.
COtweepuntnul schreef:
03-12-2019 16:16
Ik lees met interesse mee. Lijkt me heel lastig!

Gelukkig duurt het nog ff voordat die van mij überhaupt bij de kasten kunnen ;-D
Die vinden snel genoeg een stoel of een trapje om in de kast te raken :-D.
MevrKakel schreef:
03-12-2019 18:41
Ongezellig? Omdat ik mijn bezoek geen taart of koek voorzet maar andere lekkere en gezondere hapjes?
Oké.

Ik weet niet of streng zijn de reden is dat je daarna los sloeg. Misschien waren ze wel streng in het beperken, maar niet streng in het aanleren van grenzen stellen voor jezelf?
Vaak genoeg gaat het wel goed.

Dit lijkt mij inderdaad van cruciaal belang.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
01-12-2019 19:46
Eén kast met een slot erop, voor de chippies en borrelnoten?

Als ie trek heeft, neemt hij maar brood.

Dit. Snaaierij ligt niet voor het grijpen. Brood en/of fruit zijn altijd beschikbaar. Bovendien vraagt onze puber altijd keurig of hij wat mag pakken (terwijl dat echt niet hoeft voor brood/fruit). Ik heb dit meer met mijn man, dan vind ik ‘s ochtends allerlei lege verpakkingen en heb ik niks in huis als er iemand langs komt. Soms verstop ik het dus wel voor hem.
ghost79 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 19:19
41.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou, vind dit wel heel erg. Ik heb nooit hoeven vragen en zal dat mijn kinderen ook zeker niet leren. Ze zijn niet te gast, het zijn je kinderen. Erg vreemd om te vragen of Jaapie wel een koekje of cola mag van papa of mama. Het is een puber, die vreten sowieso de oren van je hoofd.

Als je het irritant vind, dan koop je gewoon dubbel van wat jullie lekker vinden en zeg je dat ze van het 2e pak of zak af moet blijven. Grenzen stellen dus en op is op.
Ik at vroeger ook altijd alles leeg, maar dat kwam omdat ik ook geen boterham mocht om 4 uur s middags als ik uit school kwam omdat we 'bijna' (lees om 6 uur) gingen eten. Was ook superdun in die tijd. Kwam helemaal flauw thuis van school elke dag maar mocht alleen een stukje fruit en een snoepje ofzo. En dan steeds ruzie om wat ik had gepakt uit de voorraadkast. Zo eraan terug denkend vind ik dit nog steeds niet zo handig van mn ouders, haha. Maar heb het overleefd :-D
TsumTsum schreef:
01-12-2019 19:59
Een puber die moet vragen of ze snoep of ships mogen?! Ik ken niemand die dat vroeger als puber moest vragen.
Hier in huis een puber die het moet vragen.
Als hij mag pakken wat hij wil dan komt het niet goed..
Dat wil niet zeggen dat hij niks lekkers krijgt.
Ghost79 schreef:
03-12-2019 19:07
Dit. Snaaierij ligt niet voor het grijpen. Brood en/of fruit zijn altijd beschikbaar. Bovendien vraagt onze puber altijd keurig of hij wat mag pakken (terwijl dat echt niet hoeft voor brood/fruit). Ik heb dit meer met mijn man, dan vind ik ‘s ochtends allerlei lege verpakkingen en heb ik niks in huis als er iemand langs komt. Soms verstop ik het dus wel voor hem.
Waarom heb je het achter slot liggen dan?
Alle reacties Link kopieren
Vind het zo heftig dat mensen etenswaren verstoppen in hun huis voor hun eigen gezin en sommigen nog achter slot en grendel ook ;-D wat heftuuug. Lekker Hollands.
Alle reacties Link kopieren
Lekker Hollands? Het lijkt me dat dat heus wel in meer landen gebeurt.

https://www.foxnews.com/food-drink/amer ... ding-candy
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
03-12-2019 20:51
Lekker Hollands? Het lijkt me dat dat heus wel in meer landen gebeurt.

https://www.foxnews.com/food-drink/amer ... ding-candy
Diep triest.
Moest daarnet heel erg aan dit topic denken. Was even bij mijn ouders, dat is nog steeds 'thuis'.

Meestal biedt moeder wel iets aan, maar ik kwam vandaag alleen even iets brengen dus ze bod geen thee aan.

In deze tijd maakt ze altijd roomborstplaat, vindt ik erg lekker, en dan pak ik dus gewoon een stukje. Niets normaler dan dat, voor ons dan. Hoop dat mijn kinderen dat later met zo voelen.
Echt niet dat ik bij mijn moeder effe ongevraagd de kasten of 't snoep ga plunderen.
Ik ben volwassen.

Als ze 't mij aanbieden zal ik er eventueel van eten, als ze 't voor zichzelf willen houden ... ook goed.

Als ze zelf zeggen "moet je iets drinken" wil ik nog net de koelkast induiken om te kijken wat er fris staat (anders krijg ik voor de zoveelste cola zero van aldi en die krijg ik niet door mijn strot :-) - dan drink ik op zo'n moment liever bruiswater als dat koel staat). Maar dat doe ik dus niet als ze daar geen woord over zeggen.

Hun huis, hun eten en drinken, hun privacy.



Koek krijg ik overigens zelden aangeboden nu we allemaal volwassen zijn.
Wel op zo'n beetje elk uur van de dag wijn :-).
Ik pak gewoon zelf en aangezien ik als kind al heb geleerd dat je speciale dingen laat staan kan ik dat ook prima. Ik hoop dat mijn kind zich later ook net zo thuis voelt in mijn huis.
Sudrì schreef:
04-12-2019 22:23
Ik pak gewoon zelf en aangezien ik als kind al heb geleerd dat je speciale dingen laat staan kan ik dat ook prima. Ik hoop dat mijn kind zich later ook net zo thuis voelt in mijn huis.

Dit dus! Ik pak dus wel die zelfgemaakte borstplaat, maar niet een bonbon van de chocolaterie die in een gouden doosje naast het Tupperware bakje stond.
Wij pakten ook alles vrijuit in huis. Nooit bij stilgestaan dat er kinderen zijn die in hun eigen huis moeten vragen of ze wat lekkers mogen.

Wat bij ons wél uit den boze was, was alleen iets gaan eten zonder een ander aan te bieden. Je gaat niet zelf lekker drinken of chips pakken zonder even te vragen of er nog meer gegadigden zijn. Dat was bij mijn ouders echt not done en wie dat wel deed werd daar altijd op aangesproken. Ook lekker snoep voor jezelf kopen om op je kamer op te eten werd als asociaal gezien. Wij kochten overigens nooit zelf snoep.
Andersom schreef:
04-12-2019 22:27
Dit dus! Ik pak dus wel die zelfgemaakte borstplaat, maar niet een bonbon van de chocolaterie die in een gouden doosje naast het Tupperware bakje stond.
Het kan zo maar zijn dat mijn moeder die bonbons heeft gekregen, maar ze zelf niet eet :-).
En dat ze er 3 maanden later nog staan.
En dat er tegelijk een "gewoon" pak koekjes in de kast ligt die voor mijn vader bedoeld zijn.

Ik neem dus werkelijk nooit iets, tenzij mijn ouders het mij aanbieden.
Dan weet ik tenminste zeker waar van gegeten mag worden.

Sinds wij - als kinderen - de deur uit zijn is er sowieso weinig koek, snoep en chips bij hen in huis.
Ze eten het zelf nauwelijks.


(Ik woon sowieso ook een rot-eind bij hen vandaan.
Als ik er kom, is er meestal een maaltijd mee van doen.
Geen snoep of koek nodig :-).)
Nitflex schreef:
05-12-2019 00:35
Wij pakten ook alles vrijuit in huis. Nooit bij stilgestaan dat er kinderen zijn die in hun eigen huis moeten vragen of ze wat lekkers mogen.
Vroeger moest ik dus veel minder vragen.
Toen lag de kast vol en was de stelregel veel meer "pak maar, maar zorg dat je straks nog honger hebt aan tafel" en "je gaat wel geen 5 koeken of 2 zakken chips per dag eten".

Nu is de kast quasi leeg en ga je niet aan 't enige pak koekjes zitten.
Als er al koekjes liggen.


Ik vraag nu dus niks en zie wel of wat er komt of ofdat er bijvoorbeeld nog ergens een mini-magnum als dessert opduikt.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
04-12-2019 22:23
Ik pak gewoon zelf en aangezien ik als kind al heb geleerd dat je speciale dingen laat staan kan ik dat ook prima. Ik hoop dat mijn kind zich later ook net zo thuis voelt in mijn huis.
Hier precies zo, ik kan me echt niet voorstellen dat ik bij mijn vader ben (in ons ouderlijk huis) en en ik hem mij ga laten bedienen of dat ik moet vragen om een koekje ofzo.

Ook niet als ik bij mijn broer ben trouwens, en andersom is dat precies zo. Koekjes staan er om gegeten te worden en door wie van onze familie/gezin maakt voor ons allemaal niet uit.
Misschien scheelt het dat we vaak bij elkaar in huis zijn, paar keer per week, maar dat weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
05-12-2019 11:58
Hier precies zo, ik kan me echt niet voorstellen dat ik bij mijn vader ben (in ons ouderlijk huis) en en ik hem mij ga laten bedienen of dat ik moet vragen om een koekje ofzo.

Ook niet als ik bij mijn broer ben trouwens, en andersom is dat precies zo. Koekjes staan er om gegeten te worden en door wie van onze familie/gezin maakt voor ons allemaal niet uit.
Misschien scheelt het dat we vaak bij elkaar in huis zijn, paar keer per week, maar dat weet ik niet.
Ik realiseer me trouwens dat dat haaks staat op mijn eerdere post dat mijn ouders zo streng waren met koek/snoep :$ , maar dat was echt toen we kinderen waren. En toen mijn moeder nog leefde, nu is dat allemaal anders. Het was vooral mijn moeder die de regels bepaalde, mijn vader is veel losser/makkelijker daarmee.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-12-2019 00:35
Wij pakten ook alles vrijuit in huis. Nooit bij stilgestaan dat er kinderen zijn die in hun eigen huis moeten vragen of ze wat lekkers mogen.

Wat bij ons wél uit den boze was, was alleen iets gaan eten zonder een ander aan te bieden. Je gaat niet zelf lekker drinken of chips pakken zonder even te vragen of er nog meer gegadigden zijn. Dat was bij mijn ouders echt not done en wie dat wel deed werd daar altijd op aangesproken. Ook lekker snoep voor jezelf kopen om op je kamer op te eten werd als asociaal gezien. Wij kochten overigens nooit zelf snoep.
Dit inderdaad. Mijn ouders waren echt niet moeilijk en ik mocht ook gewoon alles pakken, maar je houdt wel rekening met anderen. Zo hadden ze het dus ook niet gewaardeerd als er geen verpakking veilig voor mij was geweest en ik alles op had gemaakt zonder erbij stil te staan dat een ander dan niks meer had gehad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zorg dat er altijd een goedkoop wit brood in de la ligt, en dan maken ze hier een tosti i.p.v. chips koekjes en snoep te snaaien.
die eten ze ook, maar pakken toch vaak een tosti
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-12-2019 18:54
Het huis van je ouders is jouw huis zolang je kind bent, vind ik dan. En kinderen moeten niet hoeven denken wie alles betaalt dat ze mogen eten/snoepen.

Iets dat echt van iemand is, omdat het een cadeautje of zo was, daar blijf je vanaf, maar de dagelijkse boodschappen/voorraden zijn voor iedereen. Hier toch wel. Kinderen hoeven niet dankbaar te zijn voor hun normale dagelijkse levensbehoeften.
Inderdaad, normale dagelijkse behoeften. Maar dit topic gaat over de kasten leegroven. En dat vind ik geen normale levensbehoeften. Nogmaals, mijn kinderen zijn nog geen puber, maar ik ga het dan vast niet op prijs stellen als zij zomaar de zakken chips, pakken stroopwafels etc etc opeten zonder dat dat gevraagd wordt. Ik vind dat toch wat anders dan dat je als je uit school komt bijv gewoon 1 koek en een glas drinken pakt. Prima.
En prima ook als dat in andere gezinnen wel ok is om alles op te eten. Dat moet je als gezin overeenkomen lijkt me. Ik ben niet zo opgevoed. Gewoon vragen, naast bepaalde dingen die je wel zelf mag pakken. Toen ik bij mn vriend thuis was toen hij puber was was dat exact hetzelfde. Niet zo maar alles pakken. Man en ik zijn dus hetzelfde opgevoed dus verwacht dat wij onze kinderen (Als ze puber zijn) ook zo opvoeden.
Hele dagen chips eten me sowieso niet de bedoeling. Dan pak je maar een boterham ofzo.
Alle reacties Link kopieren
raindance schreef:
03-12-2019 19:11
Nou, vind dit wel heel erg. Ik heb nooit hoeven vragen en zal dat mijn kinderen ook zeker niet leren. Ze zijn niet te gast, het zijn je kinderen. Erg vreemd om te vragen of Jaapie wel een koekje of cola mag van papa of mama. Het is een puber, die vreten sowieso de oren van je hoofd.

Als je het irritant vind, dan koop je gewoon dubbel van wat jullie lekker vinden en zeg je dat ze van het 2e pak of zak af moet blijven. Grenzen stellen dus en op is op.
Tja ik herken het gewoon echt niet. Dat het maandagavond is en je zit met je moeder op de bank en je loopt naar de voorraadkast en pakt een zak chips eruit en eet m helemaal op. Nee, nooit gedaan.
Hier was het op een doordeweekse avond gewoon thee en een koekje. Daarna als je er zin in hebt eventueel nog wat fruit en dat was het wel. En als ik dan nog zin had in wat lekkers dan vroeg ik dat aan mn moeder: heb je nog wat lekkers in huis. En dan kreeg je soms wat en soms ook niet. Chips doordeweeks eigenlijk nooit en dat doe ik nu nog steeds niet.
Dat gaat dus om de leeftijd tot 17 jr ofzo. Daarna ging ik op kamers en deed ik zelf mn boodschappen. Ik heb het nooit raar gevonden. Kwam ook niks tekort. Tuurlijk had ik ook heus wel zin in chips, waarom niet. Ben nu 35 en kan nog wel elke dag chips eten als ik wil. Maar dat doe ik niet. Mn kinderen lusten nu ook elke dag wel chips maar dat krijgen ze ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
04-12-2019 22:14
Moest daarnet heel erg aan dit topic denken. Was even bij mijn ouders, dat is nog steeds 'thuis'.

Meestal biedt moeder wel iets aan, maar ik kwam vandaag alleen even iets brengen dus ze bod geen thee aan.

In deze tijd maakt ze altijd roomborstplaat, vindt ik erg lekker, en dan pak ik dus gewoon een stukje. Niets normaler dan dat, voor ons dan. Hoop dat mijn kinderen dat later met zo voelen.
Niet erg om dat zo te doen, maar het is toch ook gewoon een kleine moeite om je moeder te vragen: goh wat lekker zeg! Mag ik een stukje pakken?
Ja tuurlijk, pak maar. Zo zou ik dat doen. Als we een etentje bij mn moeder hebben zegt ze ook: pak maar uit de koelkast hoor, je kan het wel vinden. Ook gewoon omdat het fijn is dat zij niet steeds hoeft te lopen. Maar als we er voor een borrel zijn dan pak ik niet zelf een zak nootjes uit de kast omdat ik daar zin in heb. Dan wacht ik af of zij zelf iets erbij serveert. Dat doet mijn man ook niet bij zijn ouders. Je wacht gewoon af wat je krijgt.

Voor het zelfde geld had ze die koek gebakken voor visite die s middags nog zou komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven