Puber (tje) gaat zuipen

05-02-2020 12:13 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 12 is ernstig aan het puberen sinds kort. Heeft een vriendengroep van jongens en meisjes waar veel nieuwe kinderen bij zijn. We houden hem goed in de gaten omdat hij ineens wel erg veel vrijheid wilde op zijn leeftijd. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich ook aan. Toch weet ik niet altijd wat hij doet met die groep. Ergens vertrouw ik hem niet helemaal en ik kijk soms in zijn telefoon. Vanmorgen zag ik een groepsapp die zuipen heet. Ze spreken af voor vanmiddag en nemen geld mee voor een drankje. Zoon reageerde niet op het verzoek maar gaat wel vanmiddag naar ze toe.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
Tadelief schreef:
05-02-2020 12:23
Hij weet dat ik in zijn telefoon kan kijken. Omdat hij pas 12 is leek het mij doodnormaal om af en toe te kijken. Maar daar denken jullie dus anders over. Dat geeft mij stof tot nadenken ;-)
Ik vind dat je op die leeftijd echt nog mee mag kijken hoor. Ze zijn veel te jong om lost te laten. Ik had op die leeftijd ook de wachtwoorden van de kinderen van hun social media, was een voorwaarde om een account te mogen hebben. Voor je gaat auto rijden heb je toch ook eerst een rijbewijs nodig. Ze hebben nog veel te leren op die leeftijd en dat is niet altijd door schade en schande. Comazuipen levert namelijk heel veel schade op. En in coma ben je al heel snel als je zo jong (en waarschijnlijk nog klein en licht) bent. Ik zou gewoon per ongeluk langs fietsen op de plek waar ze hebben afgesproken.
beetjegek schreef:
05-02-2020 12:53
Een vriendin van mij haar dochter werd onlangs op haar 14e stomdronken uit een appartement gehaald waar ze een feestje aan het vieren was met 18 jarige jongens. Vriendin kon s’ochtends om 6 uur haar dochter afhalen op het politiebureau. Tja..
Onverantwoord van die politie, die hadden haar naar het ziekenhuis moeten brengen.
lattemachiato schreef:
07-02-2020 10:51
Ik vind dat je op die leeftijd echt nog mee mag kijken hoor. Ze zijn veel te jong om lost te laten. Ik had op die leeftijd ook de wachtwoorden van de kinderen van hun social media, was een voorwaarde om een account te mogen hebben. Voor je gaat auto rijden heb je toch ook eerst een rijbewijs nodig. Ze hebben nog veel te leren op die leeftijd en dat is niet altijd door schade en schande. Comazuipen levert namelijk heel veel schade op. En in coma ben je al heel snel als je zo jong (en waarschijnlijk nog klein en licht) bent. Ik zou gewoon per ongeluk langs fietsen op de plek waar ze hebben afgesproken.
Ouders kijken toch ook mee ivm pesten en seksuele intimidatie etc.?
rumforviva schreef:
07-02-2020 10:47
Ik denk juist dat kinderen moeten zien hoe je met verstand drinkt (als je er van houdt dan hè). Mijn ouders hadden altijd alcohol in huis, maar zij dronken zeker niet dagelijks, en ook zelden meer dan 2 drankjes, het waren geen zuipers. Dat stiekeme gedoe begrijp ik niets van.
Eens, maar wij drinken dus vrijwel niet...ja nu een wijntje maar dat is nog maar een paar jaar
Het-groepje schreef:
07-02-2020 09:29
Thordis, ik zie het drama al voor me.
Zo eet je een toetje en zo ben je alcoholist, zo is het vast met Drew Barrymore ook gegaan toendertijd.
:rofl: zoiets ja. Mijn dochter zag zichzelf al dakloos met een lange baard (die krijg je er altijd gratis bij) op een bankje naast de supermarkt zitten geloof ik. :P

En zo anti-drank ben ik helemaal niet. Maar een moeder die jaren inde verslavingszorg heeft gewerkt laat toch sporen na geloof ik :P
rumforviva schreef:
07-02-2020 09:21
Je kunt er wat van vinden, maar veel mensen hebben toch wel whisky, cognac, gin, wodka, port of diverse likeuren in huis.
Ja dat geloof ik. En dat is ook niet raar. Maar in een kast, zichtbaar in de woonkamer? Zodat de kindertjes naar al die mooie flessen lonken zoals Impala omschrijft? Die ken ik echt niet meer. De meeste mensen hebben dat toch ergens in een berging, kelder of achter een deur en niet tentoongesteld in zo’n drankkast.

Oh ik vergat de fles wiskey die hier meestal ook wel staat. Ik denk niet dat de koters daarmee aan de haal gaan en anders wens ik ze veel sterkte :P
Maar likeuren en andere sterke drank heb ik eigenlijk nooit in huis. En als het er is is het zo op :proud:
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 12:44
Ja dat geloof ik. En dat is ook niet raar. Maar in een kast, zichtbaar in de woonkamer? Zodat de kindertjes naar al die mooie flessen lonken zoals Impala omschrijft? Die ken ik echt niet meer. De meeste mensen hebben dat toch ergens in een berging, kelder of achter een deur en niet tentoongesteld in zo’n drankkast.

Oh ik vergat de fles wiskey die hier meestal ook wel staat. Ik denk niet dat de koters daarmee aan de haal gaan en anders wens ik ze veel sterkte :P
Maar likeuren en andere sterke drank heb ik eigenlijk nooit in huis. En als het er is is het zo op :proud:
Ik heb gewoon een wijnrek met daarboven een glazen plaat waarop diverse flessen tentoongesteld staan. De meesten staan daar al jaaaaren, omdat ik het zelf niet drink. Alleen de Tia Maria, port en strohrum moeten eens in het jaar/paar jaar aangevuld worden.
redbulletje schreef:
07-02-2020 13:44
Ik heb gewoon een wijnrek met daarboven een glazen plaat waarop diverse flessen tentoongesteld staan. De meesten staan daar al jaaaaren, omdat ik het zelf niet drink. Alleen de Tia Maria, port en strohrum moeten eens in het jaar/paar jaar aangevuld worden.
Maar bij jou lopen geen kinderen. Bij ons verhuisden de whiskeyflessen van mijn vriend naar de gangkast, toen uk ging kruipen.

Alle drank staat nu in dezelfde kast als de schoonmaakmiddelen.
redbulletje schreef:
07-02-2020 13:44
Ik vind dat echt van hetzelfde kaliber als standaard asbakken op tafel hebben staan voor het geval iemand rookt. Zie je enkel nog bij zelf rokende mensen. Verder nergens
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 14:00
Ik vind dat echt van hetzelfde kaliber als standaard asbakken op tafel hebben staan voor het geval iemand rookt. Zie je enkel nog bij zelf rokende mensen. Verder nergens
Ik kom niet bij mensen met kinderen thuis en wijnrekken zie ik nog vrijwel overal bij leeftijdgenoten en ouder.
En bij bierdrinkers ligt het bier in de koelkast.
Dropdrop schreef:
07-02-2020 13:52
Maar bij jou lopen geen kinderen. Bij ons verhuisden de whiskeyflessen van mijn vriend naar de gangkast, toen uk ging kruipen.

Alle drank staat nu in dezelfde kast als de schoonmaakmiddelen.
:HA: Livin' on the edge, dus. Na twee glazen uit de oude wordt het interessant als er een nieuwe fles gepakt moet....
Tia.Dalma schreef:
07-02-2020 14:09
:HA: Livin' on the edge, dus. Na twee glazen uit de oude wordt het interessant als er een nieuwe fles gepakt moet....
Hahaha! :rofl:
Enjoyyourlife schreef:
07-02-2020 08:23
Wel fijn dat TO eerst om hulp schreeuwt en nu niets meer laat horen... :facepalm:
Volgens mij heb ik nergens geschreeuwd.

En puber tje schreef ik omdat hij net 12 is en in groep 8 zit. Hij komt net kijken als puber.

Veel reacties, veel meningen.
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik in zijn telefoon mag kijken. Blijkbaar is dat ook nodig want hij zit weer in die appgroep ondanks mijn verzoek eruit te stappen. Hij weet ondertussen ook dat ik de app gezien heb en doet er lacherig over. " Kom op mam, ik ben 12 en ga echt niet drinken" Maar als ik de app lees lijken de plannen heel serieus. Verwarrend want het kan ook grootspraak zijn. Zeker weten doe ik het niet.
We praten regelmatig met hem over dit soort zaken en ik moet er maar op vertouwen dat hij het niet doet. Ik let goed op hoe hij thuis komt en met wie en waar hij uithangt. Afgelopen woensdag heeft hij gevoetbald en gechilled met zijn vrienden. Gelukkig doet hij dat ook nog :-D
Bestel gewoon deze:
https://www.bol.com/nl/p/alcohol-tester ... _EEALw_wcB
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 12:44

Een rek uit het zicht in de garage lijkt me eigenlijk riskanter dan dat tieners de woonkamer in zouden moeten om een glaasje wodka te stelen.
Th∅rdis schreef:
Wat een onzin zeg. Het is toch niet raar dat je als je zelf drinkt dat ook ergens binnen handbereik hebt. Niet iedereen loopt met een sleutelbos aan de riem door het huis, en we hebben ook niet allemaal een kelder of berging. Logisch dat je flessen drank bij mensen die drinken ziet staan. Veel mensen hebben ook zo’n wijnkoelkastje in de keuken bijvoorbeeld.

Prima dat het er in jouw kennissenkring anders aan toegaat, maar dat is niet automatisch wat normaal is.
impala schreef:
07-02-2020 09:09
Je doet alsof ik en mijn vriendinnetjes er een gewoonte van maakten. Ik heb het over een keer proberen.
En jij doet alsof het volkomen normaal is dat een 12-jarige dit soort dingen probeert. Ik geloof dat gewoon écht niet. Daarbij geloof ik ook dat de tijden veranderd zijn, er is veel meer bewustzijn over de gevaren van alcohol en roken. Kinderen krijgen gedegen voorlichting over deze onderwerpen, als het niet thuis is dan wel op school. Wat we vroeger deden is nu niet meer zo normaal.

Op zich geloof ik haar zoon dan ook dat ze "echt niet gaan drinken hoor mam", maar die Whatsapp-groepnaam en -inhoud vind ik al onacceptabel en ik zou daar zeker een stevig gesprek over voeren.
Tadelief schreef:
07-02-2020 14:40

Ik blijf bij mijn standpunt dat ik in zijn telefoon mag kijken. Blijkbaar is dat ook nodig want hij zit weer in die appgroep ondanks mijn verzoek eruit te stappen.
Waarom heb je hem gevraagd uit die groep te gaan dan?

Hij heeft jou al als extra controle, hij weet dat jij weet dat er zo'n groep is, waarom verbied je hem dubbel op?

Ik ben altijd huiverig met heel standvastig dingen verbieden.
Th∅rdis schreef:
Nou nergens zou ik niet zeggen, wel veel minder dan vroeger. Ik heb vrienden en een aantal familieleden waar de asbakken op tafel staan en er gerookt wordt die zelf niet ( meer) roken. Toen ik zelf was gestopt met roken hoefden de rokers ook niet naar buiten.

De drank heeft hier altijd al in het zicht gestaan omdat wij een bar in de woonkamer hebben. Die hadden we al voordat de kinderen geboren werden.
rumforviva schreef:
07-02-2020 15:20
Wat een onzin zeg. Het is toch niet raar dat je als je zelf drinkt dat ook ergens binnen handbereik hebt. Niet iedereen loopt met een sleutelbos aan de riem door het huis, en we hebben ook niet allemaal een kelder of berging. Logisch dat je flessen drank bij mensen die drinken ziet staan. Veel mensen hebben ook zo’n wijnkoelkastje in de keuken bijvoorbeeld.

Prima dat het er in jouw kennissenkring anders aan toegaat, maar dat is niet automatisch wat normaal is.
Ik heb het niet over drank in huis hebben. Ik vind ook niet dat mensen drank uit het zicht van kinderen moeten bewaren. Het ging me even om zo’n drankkast met allerlei flessen sterke drank en likeur tentoongesteld. Ik ken niemand die dat heeft. Wel kleine wijnrekjes nu ik er over nadenk. Maakt niet uit verder. Maar ik kan me dus ook niet voorstellen dat een 12 jarige al tijden tegen die fles licor 42 aan zit te kijken en dan stiekem gaat proeven.
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 16:02
Ik heb het niet over drank in huis hebben. Ik vind ook niet dat mensen drank uit het zicht van kinderen moeten bewaren. Het ging me even om zo’n drankkast met allerlei flessen sterke drank en likeur tentoongesteld. Ik ken niemand die dat heeft. Wel kleine wijnrekjes nu ik er over nadenk. Maakt niet uit verder. Maar ik kan me dus ook niet voorstellen dat een 12 jarige al tijden tegen die fles licor 42 aan zit te kijken en dan stiekem gaat proeven.
* Licor43, haha!

Nou ja, tentoongesteld niet, maar gewoon in een kast toch wel. Of het nou in in zo'n globe of vitrine staat of open en bloot in een normale kast maakt toch geen verschil?

Een 12-jarig is wat jong inderdaad, maar op mijn 14e/15e dronken wij wel flink in voor schoolfeesten etc. en als je dan ergens iets gratis mee kon nemen dan deden we dat wel. En anders goedkope Lambrusco van de Edah en bessen of apfelkorn. Ach ja, de jaren '90. Die tijden zijn voorbij.
Luci_Morgenster schreef:
05-02-2020 12:45
Ik zou kind aanspreken over deze ap en het verzoek, mijne zou vrijdag ook niet heen mogen. En daar een gesprek over voeren. Niet zo maar verbieden maar uitleggen wat wel en niet kan.

Kind is 12. Dit heeft niks met foutjes laten maken te maken maar met opvoeden. Het gaat niet over een 17e jarige die eens een drankje wil proberen.
Dus jij straft een kind al vóórdat het ook maar iets fouts gedaan heeft? Dat vindt jij opvoedkundig?
Hij gaat naar vrienden, wat die vrienden doen heb jij niets over te vertellen. En wat een kind doet bij die vrienden wel maar dan moet hij het wel eerst gedaan hebben hé.

Als we jouw ideeen volgen zal de vriend van een dief ook wel een dief zijn?
strings-attached schreef:
07-02-2020 17:46
Dus jij straft een kind al vóórdat het ook maar iets fouts gedaan heeft? Dat vindt jij opvoedkundig?
Hij gaat naar vrienden, wat die vrienden doen heb jij niets over te vertellen. En wat een kind doet bij die vrienden wel maar dan moet hij het wel eerst gedaan hebben hé.

Als we jouw ideeen volgen zal de vriend van een dief ook wel een dief zijn?
Een 12 jarige die naar vriendjes wil en die vriendjes gaan drinken, die blijft hier ook thuis. Daar heeft hij niks te zoeken, in dat gezelschap. Vervolgens zou ik de ouders van die jongens benaderen als ik ze ken, en die app bespreken. En als er dan niet ingegrepen wordt en het is geen eenmalige actie van die koters of opschepperij dan mag kind dus niet meer ergens naartoe met die koters.

Dan maar een verklikkende kutmoeder. En bij een 16 jarige werkt dat anders, maar een basisschool kind van 12 bepaal ik nog waar hij uithangt en met wie.

Ik heb ooit eens complete scheldkanonnades van een 2 jaar ouder ventje gevonden in de app van mijn dochter. Lustten de honden geen brood van, kankerhoer, stomme snol, graatmagere hoer, dat werk, tegen een meisje van 12, zonder aanleiding. Die gesprekken heb ik gekopieerd en zijn ouders gebeld en daarna doorgestuurd. Hij kreeg op z’n flikker, moest excuses aanbieden aan mijn dochter en ons en die ouders wisten ook weer iets wat ze nog niet wisten. Ik hoop bij God dat ouders mij ook inlichten als het nageslacht iets doet wat niet door de beugel kan en ik heb het niet door
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 12:40
:rofl: zoiets ja. Mijn dochter zag zichzelf al dakloos met een lange baard (die krijg je er altijd gratis bij) op een bankje naast de supermarkt zitten geloof ik. :P

En zo anti-drank ben ik helemaal niet. Maar een moeder die jaren inde verslavingszorg heeft gewerkt laat toch sporen na geloof ik :P
Zo wisten wij zeker dat als je rond het leidseplein de verkeerde tegenkwam eind jaren 80 je zo een heroinespuit in je kont kreeg en instant het leven van Christiane f ging leiden.
Met als extraatje vrijwillig en enthousiast in je ondergoed achter het raam gaan zitten. Direct dezelfde dag nog.
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 18:32
Een 12 jarige die naar vriendjes wil en die vriendjes gaan drinken, die blijft hier ook thuis. Daar heeft hij niks te zoeken, in dat gezelschap. Vervolgens zou ik de ouders van die jongens benaderen als ik ze ken, en die app bespreken. En als er dan niet ingegrepen wordt en het is geen eenmalige actie van die koters of opschepperij dan mag kind dus niet meer ergens naartoe met die koters.

Dan maar een verklikkende kutmoeder. En bij een 16 jarige werkt dat anders, maar een basisschool kind van 12 bepaal ik nog waar hij uithangt en met wie.

Ik heb ooit eens complete scheldkanonnades van een 2 jaar ouder ventje gevonden in de app van mijn dochter. Lustten de honden geen brood van, kankerhoer, stomme snol, graatmagere hoer, dat werk, tegen een meisje van 12, zonder aanleiding. Die gesprekken heb ik gekopieerd en zijn ouders gebeld en daarna doorgestuurd. Hij kreeg op z’n flikker, moest excuses aanbieden aan mijn dochter en ons en die ouders wisten ook weer iets wat ze nog niet wisten. Ik hoop bij God dat ouders mij ook inlichten als het nageslacht iets doet wat niet door de beugel kan en ik heb het niet door
Helemaal mee eens. Ik zou hetzelfde doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven