Kinderen
alle pijlers
Puber veel stress/spanning wat helpt
dinsdag 5 november 2024 15:27
Mijn dochter zit in haar examen jaar en is daar weg gespannen/gestresst over. Eigenlijk gewoon al vanaf start schooljaar nu net toetsweek gehad die ze door stress niet heel goed heeft gemaakt. Ze heeft goed geleerd maar klapt dicht.
Andere jaren had ze dit ook wel maar niet zo extreem en na een toetsweek zakte het dan weer af, dat is nu niet.
Iemand het “wonder” middel dat helpt?
Valdispert doet niets en ook lavendel geprobeerd.
Misschien iemand van jullie een tip voor wat zou kunnen werken.
(Examentraining voor faalangst volgt ze )
Andere jaren had ze dit ook wel maar niet zo extreem en na een toetsweek zakte het dan weer af, dat is nu niet.
Iemand het “wonder” middel dat helpt?
Valdispert doet niets en ook lavendel geprobeerd.
Misschien iemand van jullie een tip voor wat zou kunnen werken.
(Examentraining voor faalangst volgt ze )
dinsdag 5 november 2024 15:33
Grote stress waardoor je moeilijk functioneert zou ik proberen te onderzoeken en daar een training oid op in te zetten. Want dergelijke stressmomenten zullen haar hele leven blijven komen, ook na het examen. Ook op vervolgopleidingen zal ze grote toetsmomenten hebben die bepalend kunnen zijn. Of sollicitatiegesprekken of andere moeilijke gesprekken. Als ze het moeilijk vindt om met grote stress om te gaan, kan een pilletje voor nu misschien best helpen. Maar liever pak je het bij de wortel aan, zodat dit haar niet gaat blokkeren op al die andere momenten die nog komen gaan.
dinsdag 5 november 2024 15:37
Yoga en mindfulness. En daarnaast ook intensieve lichaamsbeweging. Iets wat ze leuk vindt, maar haar ook flink uitput.
Deze stress hoort waarschijnlijk bij haar persoonlijkheid.
Ze kan maar beter zo vroeg mogelijk leren hoe ze op een gezonde manier kan ontspannen. Anders zit ze strak op haar 25ste met haar eerste burnout.
Valdispert en andere pillen moet je niet aan beginnen. Het helpt niet en het voedt de illusie dat je iets moet 'innemen' om rustig te kunnen worden.
Ze kan het zelf, ze weet alleen nog niet hoe.
Deze stress hoort waarschijnlijk bij haar persoonlijkheid.
Ze kan maar beter zo vroeg mogelijk leren hoe ze op een gezonde manier kan ontspannen. Anders zit ze strak op haar 25ste met haar eerste burnout.
Valdispert en andere pillen moet je niet aan beginnen. Het helpt niet en het voedt de illusie dat je iets moet 'innemen' om rustig te kunnen worden.
Ze kan het zelf, ze weet alleen nog niet hoe.
dinsdag 5 november 2024 16:06
dinsdag 5 november 2024 16:17
Ik denk dat jij helpt door er voor haar te zijn. Gewoon vertrouwen uitstralen en dat ook uitspreken. Misschien gaat die toets(week) niet zo goed. Dat kan. Toetsen zijn ook stom en vervelend. Zelfs als je goed hebt geleerd. Misschien zelfs wel meer wanneer je je best hebt gedaan dan wanneer je dat niet hebt gedaan en je verwachtingen juist heel laag zijn. Verder: Rust reinheid regelmaat (zonder grappen). Die training hebben jullie al geregeld dus dat is mooi. Overigens zou ik ook onder andere omstandigheden eigenlijk elk moment aangrijpen om haar zelfvertrouwen een boost te geven. Gewoon met kleine complimenten bijvoorbeeld. Nu het nog kan. Van die dingen als 'doe jij even dit, jij kan dat zo goed' al gaat het om iets simpels. Sterkte en succes ook voor jou, lastig om je kind te zien worstelen terwijl het zo niet nodig lijkt.
Lorem Ipsum
dinsdag 5 november 2024 16:19
dinsdag 5 november 2024 16:24
Echt helpen met stress is lastig. Je kunt wel helpen door haar een voorbeeld in relativeren te geven. Wat gebeurt er als ze dit jaar niet haalt? Dan komt er weer een nieuw jaar. Straal uit dat je in haar gelooft maar ook dat iets niet halen niet het einde van de wereld is.
Verder zou je kunnen proberen te achterhalen waar de stress vandaan komt. Doet ze te weinig of juist teveel?
Verder zou je kunnen proberen te achterhalen waar de stress vandaan komt. Doet ze te weinig of juist teveel?
dinsdag 5 november 2024 16:29
dinsdag 5 november 2024 16:35
Dit. Altijd onze aanpak met de puberellas geweest. Het slechtst denkbare scenario is dat je zakt. Nou, dan ga je daarna naar de vavo?vevo? en haal je je certificaten. Dan heb je een jaartje vertraging. En ondertussen geef je ze alle steun en vertrouwen.Lento schreef: ↑05-11-2024 16:24Echt helpen met stress is lastig. Je kunt wel helpen door haar een voorbeeld in relativeren te geven. Wat gebeurt er als ze dit jaar niet haalt? Dan komt er weer een nieuw jaar. Straal uit dat je in haar gelooft maar ook dat iets niet halen niet het einde van de wereld is.
Stress in het examenjaar is ook gewoon goed he? Het houdt je scherp en gefocust. Stuur ze uit sporten, zodat ze de opgebouwde adrenaline weer kunnen lozen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
dinsdag 5 november 2024 17:46
Turquasi, je kunt goed advies op het viva-forum geven. Serieus! Ik heb hier iets aan voor mijn dochter en ga wat je zegt toepassen.
dinsdag 5 november 2024 18:22
ninanoname schreef: ↑05-11-2024 16:35Dit. Altijd onze aanpak met de puberellas geweest. Het slechtst denkbare scenario is dat je zakt. Nou, dan ga je daarna naar de vavo?vevo? en haal je je certificaten. Dan heb je een jaartje vertraging. En ondertussen geef je ze alle steun en vertrouwen.
Stress in het examenjaar is ook gewoon goed he? Het houdt je scherp en gefocust. Stuur ze uit sporten, zodat ze de opgebouwde adrenaline weer kunnen lozen.
Als faalangsthaas vind ik dit een hele goeie. Worst case scenario’s doorspreken en daar een plan op maken, geeft ook grip op de angst en dus stress.
dinsdag 5 november 2024 18:35
https://www.tilburguniversity.edu/nl/on ... amenstressGedragswetenschapper Ivan Nyclicek: "Ik raad aan om gratis apps te downloaden die allerlei korte mindfulness oefeningen bevatten. Je gedachten laat je dan voor wat ze zijn en je aandacht verschuift naar je ademhaling. Waar het om gaat: je gedachten zijn geen feiten, maar korte dingetjes in je hoofd die je niet hoeft te geloven. Als je dat onder de knie hebt, kun je het laten gaan en je weer richten op de opdracht."
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 november 2024 18:42
dinsdag 5 november 2024 18:49
Kauwgom kauwen dan maar.
https://www.lemonade.com/nl/blog/stress ... dige-tips/
Geef d’r een dagje wellness met een massage kado. Moeder -dochter uitje.
https://www.lemonade.com/nl/blog/stress ... dige-tips/
Geef d’r een dagje wellness met een massage kado. Moeder -dochter uitje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 november 2024 18:57
dinsdag 5 november 2024 18:57
Wat is 'niet heel goed gemaakt' (wat je schijft in de op)? Zijn dat onvoldoendes of geen hoge cijfers? Als ze te hoge eissen stelt zou ik dat relativeren, en verder idd het ergste rampscenario uitdenken en kijken hoe erg dat daadwerkelijk is. Misschien wel heel erg voor haar, maar dan is dat maar duidelijk en kan je kijken hoe ze daar dan mee om kan gaan.
voornu wijzigde dit bericht op 05-11-2024 18:59
0.14% gewijzigd
Ik herken mezelf niet eens
dinsdag 5 november 2024 18:58
Ze volgt al een training.
Ik herken mezelf niet eens
dinsdag 5 november 2024 20:07
Je hoeft niet in yoga of mindfulness te geloven, als je de oefeningen serieus doet werkt het toch.Zonnetje80 schreef: ↑05-11-2024 18:42
Maar het is een puber die niet in dat soort dingen gelooft en het onzin vind
Ik deed yoga ook gewoon als sport en dan dacht ik:
'weird, in mijn zachte bed kan ik niet slapen, maar na een yogales slaap ik op een houten vloer tussen 15 vreemden??'
dinsdag 5 november 2024 23:11
Probeer het te relativeren met haar. Zet op papier wat er gebeurt als ze voor alle vakken een 4 haalt. Wat heeft dat voor invloed op haar leven (helemaal niks). Dat hielp bij mij op die leeftijd.
Ik zou er wel voor waken dat ze dit niet meeneemt naar andere momenten. Professionele hulp zoeken zou een goede optie zijn.
Ik zou er wel voor waken dat ze dit niet meeneemt naar andere momenten. Professionele hulp zoeken zou een goede optie zijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in