Puberzoon blijft zitten maar ander niveau is onbespreekbaar

20-01-2020 17:54 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is tot twee maal toe HB getest, hij heeft een klas overgeslagen en zit op het gymnasium. So far so good. Echter gaat het helemaal niet zo lekker met hem. Hij zit in de derde en momenteel staat hij er heel, maar dan ook heel beroerd voor (6 hele dikke onvoldoendes op zijn rapport) Hij heeft begeleiding, hij heeft een OPP, hij heeft het hele zorgteam op zijn nek. Heeft huiswerkles en wordt in alles goed voorzien. Maar hij loopt enorm stuk op zijn klassieke talen en talen in zijn algemeenheid. Hij is enorm slecht in automatiseren en heeft helaas ook ADHD waardoor zijn spanningsboog letterlijk zero is.

Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.

Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.

Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.

Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
Lekker laten flippen, gaat wel weer over.
Laat school gewoon. een niet-over-te discussiëren besluit geven.
Alle reacties Link kopieren
Je zoon klinkt zoals ik was.... ik ben in de derde naar het HAVO gegaan. Ik heb er nog altijd zo’n spijt van. Ben namelijk daarna gewoon HBO gaan doen en vervolgens gaan werken.

Verder klinkt je zoon ook echt als een typische hb-er. Heb je er begeleiding bij? Zo niet, dan zou ik beginnen bij de praktijkondersteuner van de huisarts. Echt doen hoor! Er valt echt veel te winnen!
Kan school niet wat meer maatwerk bieden? Nu alvast de vakken die hij toch laat vallen, laten vallen. De vakken die hij kiest dan voldoende op het eindrapport?

Weet je zeker dat de ADHD diagnose klopt?
Alle reacties Link kopieren
Wat wil hij?
Wat doen die begeleiding, OPP etc. met hem? Kunnen zij die gesprekken voeren met hem die jullie lastig vinden?
Alle reacties Link kopieren
Even vanuit mijn eigen vak; hij zou de klassieke talen wiskundig moeten kunnen benaderen. Dat gaat nu het probleem niet oplossen, maar mocht hij er echt voor willen gaan, ga dan op zoek naar iemand die bijles geeft en weet hoe je de taal vanuit een wiskundige hoek kan benaderen.
Is een jaar blijven zitten op de huidige school erg? Vijftien lijkt me al wel de leeftijd om hierin mee te mogen beslissen en ook de eventuele consequenties hiervan te kunnen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hij heeft begeleiding nee ik weet niet helemaal 100 procent zeker of adhd klopt. Het is ook al eens ASS geweest. Hij heeft speciale HB begeleiding. En huiswerkbegeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je niet wat hij wil en laat je hem dat doen? Wil hij doubleren, dan doubleert hij. Waarom zou je hem in vredesnaam van iets anders willen overtuigen. Laat het hem zelf ontdekken en leren.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-01-2020 18:02
Kan school niet wat meer maatwerk bieden? Nu alvast de vakken die hij toch laat vallen, laten vallen. De vakken die hij kiest dan voldoende op het eindrapport?

Weet je zeker dat de ADHD diagnose klopt?
Inderdaad; weet je zeker dat hij ADHD heeft?! En heeft hij en jullie daar psycho-educatie bij gekregen?
Je weet dat HB en ADHD heel veel raakvlakken hebben?!?
Ik denk dat je een beetje vooruit moet kijken en kijken hoeveel dikke onvoldoendes hij zou hebben met het vakkenpakket dat hij volgend jaar heeft. En dan kijken of dat met hulp weg te poetsen is.
Daveotion schreef:
20-01-2020 18:04
Waarom vraag je niet wat hij wil en laat je hem dat doen? Wil hij doubleren, dan doubleert hij. Waarom zou je hem in vredesnaam van iets anders willen overtuigen. Laat het hem zelf ontdekken en leren.
Daardoor vallen veel HBers tussen wal en schip op den duur en bereiken zelfs helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Een kind wat hoogbegaafd is ga je toch niet naar de Havo sturen. Daar is hij toch totaal niet op zijn plek.

Laat hem dan naar het atheneum gaan. Dan kan hij tenminste gelijk door naar de universiteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks doen. Als hij wil blijven kan hij het zelf regelen. Dus ik zou je bemoeienis loslaten en hem zelf laten bepalen wat hij doet.

Overigens zou ik het met negens voor de exacte vakken een enorme verspilling van talent vinden als hij havo zou gaan doen. Dus zou ik hem zelf laten kiezen en regelen wat nodig is.
ik lees veel klachten /problemen bij zoon
ik lees ouders die niet tegen hem op kunnen

advies , zoek hulp , ga huisarts en laat je doorverwijzen
Belladonna- schreef:
20-01-2020 18:04
Ja hij heeft begeleiding nee ik weet niet helemaal 100 procent zeker of adhd klopt. Het is ook al eens ASS geweest. Hij heeft speciale HB begeleiding. En huiswerkbegeleiding.

En de ASS is nu over? Of is de diagnose veranderd?

Verder is zittenblijven minder erg dan het lijkt. Voor onze zoon was het een zegen. Vanaf de brugklas ging het altijd niet zo lekker. Na het zittenblijven was hij 'bij' in de leerstof en daarna ging hij als een speer. Diploma gehaald met zo'n beetje de beste cijfers van zijn jaar.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-01-2020 18:02
Kan school niet wat meer maatwerk bieden? Nu alvast de vakken die hij toch laat vallen, laten vallen. De vakken die hij kiest dan voldoende op het eindrapport?

Weet je zeker dat de ADHD diagnose klopt?
Toevallig vorige week een gesprek gehad op school. Ze kunnen geen uitzonderingen maken. Regels zijn regels. School denkt heel goed mee maar er zijn grenzen. Zoon is een uber slimme jongen, en zit zichzelf (en ons) behoorlijk in de weg. Na al die jaren is er echt een goed team om hem heen gebouwd en wordt hij goed begeleid. Hij is verbaal enorm sterk. Kan prachtige verhalen ophangen. Hij verbreed op het gebied van natuur- en scheikunde. Maar haalt een 2 en een 3 op Latijn en Grieks en Duits. Hij lijkt het complete inzicht gewoon te missen. Hij heeft een enorme hekel gekregen aan het leren van deze vakken (die hij toch niet gaat kiezen) en is de totale motivatie kwijt. Ik heb hem al zo vaak verteld dat blijven zitten nu betekent dat hij deze vakken gewoon nog een keer heeft en wederom dezelfde regels gelden. Maar het gaat er hier in en daar uit. En ik vind het inmiddels bloed irritant worden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-01-2020 18:11
En de ASS is nu over? Of is de diagnose veranderd?

Verder is zittenblijven minder erg dan het lijkt. Voor onze zoon was het een zegen. Vanaf de brugklas ging het altijd niet zo lekker. Na het zittenblijven was hij 'bij' in de leerstof en daarna ging hij als een speer. Diploma gehaald met zo'n beetje de beste cijfers van zijn jaar.
Diagnose is veranderd.
anoniem_394873 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 18:13
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2020 18:06
Daardoor vallen veel HBers tussen wal en schip op den duur en bereiken zelfs helemaal niets.
Zijn daar statistieken van?
Maar zelfs als dat zo is, dan nog zou ik vertrouwen op hem en wat hij wil.
Die vrienden zijn nu het belangrijkste in zijn leven. Hem daarvan weghalen is zo ongeveer het ergste wat je kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-01-2020 18:07
Een kind wat hoogbegaafd is ga je toch niet naar de Havo sturen. Daar is hij toch totaal niet op zijn plek.

Laat hem dan naar het atheneum gaan. Dan kan hij tenminste gelijk door naar de universiteit.
Dan moet hij wel voldoende punten hebben. Want met 6 onvoldoendes ga je echt niet over van 3 gym naar 4 vwo.
Belladonna- schreef:
20-01-2020 18:11
Toevallig vorige week een gesprek gehad op school. Ze kunnen geen uitzonderingen maken. Regels zijn regels. School denkt heel goed mee maar er zijn grenzen. Zoon is een uber slimme jongen, en zit zichzelf (en ons) behoorlijk in de weg. Na al die jaren is er echt een goed team om hem heen gebouwd en wordt hij goed begeleid. Hij is verbaal enorm sterk. Kan prachtige verhalen ophangen. Hij verbreed op het gebied van natuur- en scheikunde. Maar haalt een 2 en een 3 op Latijn en Grieks en Duits. Hij lijkt het complete inzicht gewoon te missen. Hij heeft een enorme hekel gekregen aan het leren van deze vakken (die hij toch niet gaat kiezen) en is de totale motivatie kwijt. Ik heb hem al zo vaak verteld dat blijven zitten nu betekent dat hij deze vakken gewoon nog een keer heeft en wederom dezelfde regels gelden. Maar het gaat er hier in en daar uit. En ik vind het inmiddels bloed irritant worden.

En gelijk heeft school. Ik denk dat hij het dan zèlf maar moet ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
20-01-2020 18:11
ik lees veel klachten /problemen bij zoon
ik lees ouders die niet tegen hem op kunnen

advies , zoek hulp , ga huisarts en laat je doorverwijzen
We hebben hulp. We hebben al jaren hulp. Soms is dat gewoon niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
20-01-2020 18:04
Inderdaad; weet je zeker dat hij ADHD heeft?! En heeft hij en jullie daar psycho-educatie bij gekregen?
Je weet dat HB en ADHD heel veel raakvlakken hebben?!?
Dat weet ik ja.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-01-2020 18:05
Ik denk dat je een beetje vooruit moet kijken en kijken hoeveel dikke onvoldoendes hij zou hebben met het vakkenpakket dat hij volgend jaar heeft. En dan kijken of dat met hulp weg te poetsen is.
Hij heeft hulp
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag hij van jullie niet blijven zitten?

Heel eerlijk: zittenblijven is voor mij heel goed geweest. Niet alleen voor mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde (want opeens haalde ik dikke voldoendes waar ik daarvoor nog onvoldoendes haalde), maar ook voor mijn sociaal-emotionele ontwikkeling.

Als zittenblijven voor zoon de veiligste optie is, zou ik daarvoor gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven