Ramadan liever niet

woensdag 14 april 2021 om 10:43
Mijn kind wil meedoen met de Ramadan en ik vind dit verschrikkelijk.
Wij doen thuis niet aan religie, al ben ik van huis uit thuis katholiek opgevoed.
Na heel veel verschrikkelijke ervaringen met religie heb ik me daar helemaal tegen afgezet en wil ik niets met religie te maken hebben. Met welke dan ook.
Naast alle persoonlijke ervaringen, denk ik ook dat religie bijna altijd de oorzaak is van volkerenmoorden en oorlogen. Tel daarbij de aanslagen op.
[...]
Dat mijn zoon nu mee wil doen met de Ramadan vind ik raar en totaal onnodig en daarnaast heel onhandig.
Ik heb net een nieuwe baan sinds deze week en slaap erg licht en wilde op tijd naar bed . Ik werd gisterenavond wakker van het feit dat kind moest eten en vanmorgen veel te vroeg wakker gemaakt omdat hij weer moet eten voor zonsopgang.
Ik voel me een beetje verscheurd in gedachten. Kinderen moet je natuurlijk ook hun eigen identiteit laten ontwikkelen en ervaringen laten opdoen.
Maar eerlijk gezegd vind ik dit lastig.
Ik vind dat ik hem dit niet mag verbieden, maar in mijn hart wil ik dit wel. Mijn huis mijn regels, maar het is ook hun huis en ik kan niemand dwingen om ergens wel of niet in te geloven.
Het is een tiener dus ik hoop dat het een fase is die overgaat, maar eerlijk gezegd is dit niet het eerste jaar dat hij hierover begint. Misschien als ik hem dreig direct te laten besnijden dat ik hem kan afschrikken
Wat zouden jullie doen ?
Wij doen thuis niet aan religie, al ben ik van huis uit thuis katholiek opgevoed.
Na heel veel verschrikkelijke ervaringen met religie heb ik me daar helemaal tegen afgezet en wil ik niets met religie te maken hebben. Met welke dan ook.
Naast alle persoonlijke ervaringen, denk ik ook dat religie bijna altijd de oorzaak is van volkerenmoorden en oorlogen. Tel daarbij de aanslagen op.
[...]
Dat mijn zoon nu mee wil doen met de Ramadan vind ik raar en totaal onnodig en daarnaast heel onhandig.
Ik heb net een nieuwe baan sinds deze week en slaap erg licht en wilde op tijd naar bed . Ik werd gisterenavond wakker van het feit dat kind moest eten en vanmorgen veel te vroeg wakker gemaakt omdat hij weer moet eten voor zonsopgang.
Ik voel me een beetje verscheurd in gedachten. Kinderen moet je natuurlijk ook hun eigen identiteit laten ontwikkelen en ervaringen laten opdoen.
Maar eerlijk gezegd vind ik dit lastig.
Ik vind dat ik hem dit niet mag verbieden, maar in mijn hart wil ik dit wel. Mijn huis mijn regels, maar het is ook hun huis en ik kan niemand dwingen om ergens wel of niet in te geloven.
Het is een tiener dus ik hoop dat het een fase is die overgaat, maar eerlijk gezegd is dit niet het eerste jaar dat hij hierover begint. Misschien als ik hem dreig direct te laten besnijden dat ik hem kan afschrikken
Wat zouden jullie doen ?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-04-2021 19:15
Reden: geloof bashen
Reden: geloof bashen
5.37% gewijzigd

woensdag 14 april 2021 om 14:23
Aversie en inzicht sluiten elkaar uit. Vandaar mijn eerdere reactie aan monalisalove om eerst de aversie opzij te zetten indien menselijk mogelijk. Als ik een aversie tegen jou heb, dan zit mijn antipathie enig inzicht in jou en je beweegredenen in de weg.Tickel schreef: ↑14-04-2021 14:11Omdat TO dan wel wat inzicht krijgt in het waarom. Zeker gezien haar aversie tegen geloven.
En we weten niet wat de vage antwoorden waren, dus wat voor jou valide is hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Bovendien is kind minderjarig en moeder ervoor verantwoordelijk.

woensdag 14 april 2021 om 14:24
Je maakt je ongerust om niks. De meeste moslims zijn vredelievend net zoals de meeste mensen dat zijn los van religie. Misschien is dit voor jou dan ook een goed moment om te werken aan eventuele vooroordelen en angsten omtrent geloof, kan het nog een leerzame ervaring wezen voor jullie beiden ipv er zo stug in te staan.monalisalove schreef: ↑14-04-2021 10:55Misschien ben ik wel bang, dat dit de eerste stap is naar inderdaad de volgende en maak ik me totaal ergens onterecht ongerust over.
woensdag 14 april 2021 om 14:24
Jij bent toch nog altijd de ouder? Dus jij beslist. Voor de rest zal hij toch ook met de familie samen aan tafel moeten eten. En als jullie om bijv. 18u eten maar hij komt later terug van een vriend, ga je dan ook een tweede keer koken voor hem alleen?
Waarom zou er nu uitzondering moeten gemaakt worden als hij geen moslim is? Kinderen hebben tegenwoordig meer te zeggen dan de ouders.
Waarom zou er nu uitzondering moeten gemaakt worden als hij geen moslim is? Kinderen hebben tegenwoordig meer te zeggen dan de ouders.

woensdag 14 april 2021 om 14:27
Ik lees het ook nergens. Moeder tast nog in het duister en zoon is bang voor afwijzing als hij het er over heeft of wil hebben.Chienandalou schreef: ↑14-04-2021 14:20Waar lees je dar haar zoon zijn leven wil laten bepalen door een lulverhaal? En wie bepaalt wat een lulverhaal is?
M.a.w. We speculeren en filosoferen er allemaal op los vanuit ons eigen referentiekader. Dan komen er weleens vooroordelen en/of meningen voorbij over religie en dat wordt dan breder getrokken.
Ook eens met je tweede alinea.

woensdag 14 april 2021 om 14:32
In jouw 'samenvatting' ging je er vanuit dat TO's zoon zijn leven wil laten leiden door een religie. En dat blijkt nergens uit. Dat is jumping to conclusions, nadat TO dat ook al had gedaan. TO weet niet waarom hij mee wil doen aan de ramadan. Ze heeft geen idee of dat uit geloofsovertuiging is, of omdat hij het eens wil ervaren, of omdat hij solidair wil zijn zonder enige religieuze interesse te hebben.

woensdag 14 april 2021 om 14:33
Grappig dat je buitensluiten haat aan religies. Terwijl jij en je man jullie eigen kind zelf zo te lezen ook zouden afwijzen als hij/zij niet doet wat jullie willen. Net zo dwingend als de moeder van je man dus. Zo komt je tekst in ieder geval over.Saivash schreef: ↑14-04-2021 12:37Ja, dit is nou echt de grootste angst van mijn man. Hij zou zich zelf iets aandoen als onze dochter zoiets zou willen doen, denk ik. Hij komt uit het midden oosten en zijn land is naar zijn zeggen kapot gemaakt door de Islam (de regering ‘gebruikt’ de Islam daar om allemaal misdrijven te kunnen plegen). Wat voor mij heel belangrijk is, is dat, mocht onze dochter een ander pad kiezen dan wij als ouders, ze dan in ieder geval ons niet veroordeelt omdat wij daar niet voor kiezen. Dit heeft mijn man ook als zeer vervelend en dwingend ervaren; dat zijn moeder hem altijd heeft veroordeeld voor het feit dat hij niet meer Islamitisch is. Dat haat ik trouwens aan veel religies, dat buitensluiten. Dus, kies zelf, maar val ons er verder niet mee lastig...
Zo ken ik een christelijk gezin uit Irak. De oudste dochter is met een Hollandse jongeman getrouwd. Ouders hebben dat per direct 100% goedgekeurd. Lucky girl. Want de middelste dochter is met een islamitische jongeman getrouwd. Ze hebben deze dochter zo gruwelijk slecht behandeld en bikkelhard laten vallen.. Echt hartverscheurend om te zien.
Ondanks dat iedereen met enige kennis van zaken ook wel begrijpt dat deze Iraakse mensen niet voor de lol naar Nederland zijn gevlucht en ik me heus wel kan inleven in waar hun pijn en afkeer vandaan komt (voor zover dat kan als je zelf nooit zoiets hebt meegemaakt). Dan nog zal ik NOOIT begrijpen dat je je eigen kind -én je islamitische schoonzoon die je niet eens wil leren kennen, terwijl hij misschien juist een ontzettend goed persoon is- daarom maar zo ongelooflijk hard afwijst en zelfs verstoot.
Ik ben niet islamitisch, maar ik heb interesse in en sta open voor iedereen: ook in mensen hun religie & cultuur. Ik ben opgegroeid met bijna alleen maar islamitische (Marokkaanse) vriendinnetjes. Ook een paar christelijke en niet-gelovige vriendinnetjes. Maar ik werd het warmst ontvangen bij mijn islamitische vriendinnetjes, ik heb veel van hun en hun ouders geleerd. Later overigens ook van mijn christelijke vriendinnen.
Maar als mijn dochter later een keer wil meedoen aan de ramadan, mag dat -mits ze er oud genoeg voor is-. Als zij graag meer te weten wil komen over de islam of zich uiteindelijk zelfs wil bekeren, dan is dat haar eigen keuze en steun ik haar. Ook als ze ergens anders in gaat geloven. En ook als ze ervoor kiest om niet gelovig te zijn.
Ik ga mijn dochter laten dopen en wat kinderboekjes over de Bijbelverhalen voorlezen. Maar ik heb ook al een boekje over de evolutie. En als ze wat ouder is, ga ik haar over meer religies vertellen. Zoals ik zelf vroeger op de Vrije school veel heb geleerd over allerlei verschillende religies/mythen. Dat vond ik als kind echt fantastisch. Voor mij was het net zo interessant als geschiedenis: zeer waardevol om er iets over te weten. Maar ik ga mijn kind niet een bepaalde richting in duwen. Ze mag volledig haar eigen mening vormen. En als ze er helemaal geen interesse in blijkt te hebben, is dat dus ook prima.

woensdag 14 april 2021 om 14:33
Poker schreef: ↑14-04-2021 14:24Jij bent toch nog altijd de ouder? Dus jij beslist. Voor de rest zal hij toch ook met de familie samen aan tafel moeten eten. En als jullie om bijv. 18u eten maar hij komt later terug van een vriend, ga je dan ook een tweede keer koken voor hem alleen?
Waar lees jij dat zoon vraagt aan moeder om speciaal voor hem nog een keer te koken?
woensdag 14 april 2021 om 14:42
Ik staf niet. Als ik een mening heb over iemands bijdragen, laat ik dat in het topic zelf weten. Dan kan je er tenminste gewoon over in gesprek.Saivash schreef: ↑14-04-2021 14:19Och, staf er ajb lekker op los, als de off-topic berichten je zo ontzettend storen.
Ik vind het overigens niet echt off-topic.
Een bepaalde visie op het leven analyseren of onderzoeken, kan namelijk maken dat je er minder bang voor wordt. En wellicht is dat helpend voor TO![]()
Heb je de indruk dat TO te weinig van religie weet? Mijns inziens heeft ze het nodige meegemaakt.
Voor mijzelf sprekend: vanuit mijn achtergrond en opleiding kan ik mijn kinderen een hoop bijbrengen over verschillende religies. Doe ik ook. Daarbij kies ik ervoor om het te benaderen als een stuk geschiedenis waarvan ze kunnen leren over onze en andere culturen. Oude verhalen, deels gebaseerd op echte gebeurtenissen, die door allerlei interpretaties het goede maar helaas ook het slechte in mensen boven weten te halen.
woensdag 14 april 2021 om 14:44
Ik heb ook een keer willen meedoen met de ramadan als puber. Ik kende helemaal geen moslims maar vond het wel interessant en je hoorde er wel over op school en social media (Cu2 tijdperk toen nog, nu staat instsgram er al helemaal vol mee).
Mijn ouders vonden het helemaal prima "de meiden hebben weer wat bedacht". Ik ging bij een vriendinnetje slapen om dat samen te doen. Na een halve dag vonden we het toch te zwaar en gooiden we de handdoek in de ring. Maar we hadden al helemaal plezier gehad van het plannen, de Marokkaanse hapjes die we hadden gekocht voor het avondeten etc.
Ik zou hem gewoon laten. Als het serieus is merk je dat dan wel.
Ik ben ook een dag skater geweest, wilde bij de jongerenpartij van de VVD, verfde mijn haren zwart en was gothic, ging roken en met scooterjongens hangen, wilde filosofie studeren etc etc ik deed echt vanalles en die bevlieging duurde meestal 3 dagen
Mijn ouders vonden het helemaal prima "de meiden hebben weer wat bedacht". Ik ging bij een vriendinnetje slapen om dat samen te doen. Na een halve dag vonden we het toch te zwaar en gooiden we de handdoek in de ring. Maar we hadden al helemaal plezier gehad van het plannen, de Marokkaanse hapjes die we hadden gekocht voor het avondeten etc.
Ik zou hem gewoon laten. Als het serieus is merk je dat dan wel.
Ik ben ook een dag skater geweest, wilde bij de jongerenpartij van de VVD, verfde mijn haren zwart en was gothic, ging roken en met scooterjongens hangen, wilde filosofie studeren etc etc ik deed echt vanalles en die bevlieging duurde meestal 3 dagen
woensdag 14 april 2021 om 14:45
Ik heb dat idd niet zo goed omschreven.Lotus90 schreef: ↑14-04-2021 14:33Grappig dat je buitensluiten haat aan religies. Terwijl jij en je man jullie eigen kind zelf zo te lezen ook zouden afwijzen als hij/zij niet doet wat jullie willen. Net zo dwingend als de moeder van je man dus. Zo komt je tekst in ieder geval over.
Zo ken ik een christelijk gezin uit Irak. De oudste dochter is met een Hollandse jongeman getrouwd. Ouders hebben dat per direct 100% goedgekeurd. Lucky girl. Want de middelste dochter is met een islamitische jongeman getrouwd. Ze hebben deze dochter zo gruwelijk slecht behandeld en bikkelhard laten vallen.. Echt hartverscheurend om te zien.
Ondanks dat iedereen met enige kennis van zaken ook wel begrijpt dat deze Iraakse mensen niet voor de lol naar Nederland zijn gevlucht en ik me heus wel kan inleven in waar hun pijn en afkeer vandaan komt (voor zover dat kan als je zelf nooit zoiets hebt meegemaakt). Dan nog zal ik NOOIT begrijpen dat je je eigen kind -én je islamitische schoonzoon die je niet eens wil leren kennen, terwijl hij misschien juist een ontzettend goed persoon is- daarom maar zo ongelooflijk hard afwijst en zelfs verstoot.
Ik ben niet islamitisch, maar ik heb interesse in en sta open voor iedereen: ook in mensen hun religie & cultuur. Ik ben opgegroeid met bijna alleen maar islamitische (Marokkaanse) vriendinnetjes. Ook een paar christelijke en niet-gelovige vriendinnetjes. Maar ik werd het warmst ontvangen bij mijn islamitische vriendinnetjes, ik heb veel van hun en hun ouders geleerd. Later overigens ook van mijn christelijke vriendinnen.
Maar als mijn dochter later een keer wil meedoen aan de ramadan, mag dat -mits ze er oud genoeg voor is-. Als zij graag meer te weten wil komen over de islam of zich uiteindelijk zelfs wil bekeren, dan is dat haar eigen keuze en steun ik haar. Ook als ze ergens anders in gaat geloven. En ook als ze ervoor kiest om niet gelovig te zijn.
Ik ga mijn dochter laten dopen en wat kinderboekjes over de Bijbelverhalen voorlezen. Maar ik heb ook al een boekje over de evolutie. En als ze wat ouder is, ga ik haar over meer religies vertellen. Zoals ik zelf vroeger op de Vrije school veel heb geleerd over allerlei verschillende religies/mythen. Dat vond ik als kind echt fantastisch. Voor mij was het net zo interessant als geschiedenis: zeer waardevol om er iets over te weten. Maar ik ga mijn kind niet een bepaalde richting in duwen. Ze mag volledig haar eigen mening vormen. En als ze er helemaal geen interesse in blijkt te hebben, is dat dus ook prima.
Er zijn ook heel veel mensen die geloven belijden en niet buitensluiten. Ik haat het dus als mensen dat wel doen...
Ik zou mijn kind niet afwijzen als ze een ander pad kiest dan ik, maar het wordt wel moeilijk als ze mij daarmee buitensluit of mijn gekozen pad zou veroordelen.
woensdag 14 april 2021 om 14:49
Vanwaar dan ‘lulverhaal’? Dat klinkt niets als een hoop bijbrengen over verschillende religies. Lekker kort, dat wel.yette schreef: ↑14-04-2021 14:42Ik staf niet. Als ik een mening heb over iemands bijdragen, laat ik dat in het topic zelf weten. Dan kan je er tenminste gewoon over in gesprek.
Heb je de indruk dat TO te weinig van religie weet? Mijns inziens heeft ze het nodige meegemaakt.
Voor mijzelf sprekend: vanuit mijn achtergrond en opleiding kan ik mijn kinderen een hoop bijbrengen over verschillende religies. Doe ik ook. Daarbij kies ik ervoor om het te benaderen als een stuk geschiedenis waarvan ze kunnen leren over onze en andere culturen. Oude verhalen, deels gebaseerd op echte gebeurtenissen, die door allerlei interpretaties het goede maar helaas ook het slechte in mensen boven weten te halen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
woensdag 14 april 2021 om 14:49
Oh ja, autoritair gedrag zal echt werken bij een 16 jarige. Los van of je dat überhaupt zou moeten willen.Poker schreef: ↑14-04-2021 14:24Jij bent toch nog altijd de ouder? Dus jij beslist. Voor de rest zal hij toch ook met de familie samen aan tafel moeten eten. En als jullie om bijv. 18u eten maar hij komt later terug van een vriend, ga je dan ook een tweede keer koken voor hem alleen?
En dat eten / koken vind ik persoonlijk echt een kul-argument. Los van de coronatijd zijn er dagelijks weet ik hoeveel kinderen en jongeren die sporttrainingen hebben ergens tussen 18:00 en 21:00 uur. Dan wordt er ook later gegeten, de ene keer extra gekookt, de andere keer iets opgewarmd etc. Wat is het probleem?
Zonsondergang is iets na half 9, dus zo laat is dat nou ook weer niet.
woensdag 14 april 2021 om 14:50
En op die opleiding heb je geleerd om in termen als lulverhaal te spreken en dit breng je je kinderen ook bij? Tof.yette schreef: ↑14-04-2021 14:42Ik staf niet. Als ik een mening heb over iemands bijdragen, laat ik dat in het topic zelf weten. Dan kan je er tenminste gewoon over in gesprek.
Honey, you should see me in a crown
woensdag 14 april 2021 om 14:52
Is hij misschien verliefd op een van die meisjes ?monalisalove schreef: ↑14-04-2021 10:59Precies ik denk dat ik vanavond maar ga bbqen om 18.00 uur.
Geen idee hoe hij ermee in aanraking is gekomen , ik vermoed vriendinnen die behoorlijke invloed hebben op hem. Zijn vrienden zijn geen van allen moslim .![]()
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 14 april 2021 om 14:54
Omdat een deel van die oude verhalen totaal niet klopt.Chienandalou schreef: ↑14-04-2021 14:49Vanwaar dan ‘lulverhaal’? Dat klinkt niets als een hoop bijbrengen over verschillende religies. Lekker kort, dat wel.
woensdag 14 april 2021 om 14:56
Ik heb niet álles gelezen, maar denk niet dat religie een rol speelt. Ik zou niet bang zijn dat hij opeens gelovig of moslim wordt. Hij wil gewoon iets uitproberen dat voor hem nieuw is en dat hij vriendjes of klasgenootjes ziet doen. Laat hem lekker, denk niet dat hij het lang volhoudt. Zo wel, is het een goede oefening geweest qua zelfbeheersing, daar is nog nooit iemand slechter van geworden.
De ramadan is voor moslims trouwens wel méér dan alleen vasten. Ook een tijd om je te bezinnen, te reflecteren op je gedrag (ben ik wel goed geweest voor de mensen om me heen) en aan liefdadigheid te doen. Ook niks mis mee op zich, zolang je 'goed' maar niet vertaald met : heb ik me aan alle regeltjes gehouden van de islam of die me worden voorgehouden uit naam van de islam.
De ramadan is voor moslims trouwens wel méér dan alleen vasten. Ook een tijd om je te bezinnen, te reflecteren op je gedrag (ben ik wel goed geweest voor de mensen om me heen) en aan liefdadigheid te doen. Ook niks mis mee op zich, zolang je 'goed' maar niet vertaald met : heb ik me aan alle regeltjes gehouden van de islam of die me worden voorgehouden uit naam van de islam.
.
woensdag 14 april 2021 om 14:57
woensdag 14 april 2021 om 15:13
Het Christendom kent de veertigdagentijd, dat is van oorsprong ook een vastentijd en moment van bezinning. De invulling is erg wisselend en niet per se afhankelijk van het daglicht maar in feite komt het op hetzelfde neer. De veertigdagentijd wordt afgesloten met de christelijke vorm van het Suikerfeest: vreet je vol met Pasen...redbulletje schreef: ↑14-04-2021 12:29Ik vind het een doodenge ontwikkeling dat mensen zich laten bekeren tot het meest extreme geloof wat hier opmars maakt. Als ze vanuit eigen cultuur/familie geïndoctrineerd zijn snap ik dat het lastiger te ontvluchten is, maar als westerse Nederlanders bewust kiezen voor een anti-westerse religie dan vraag ik me af waar 't mis is gegaan.
Ga je nog verder terug in de geschiedenis dan kom je vergelijkbare situaties tegen bij de Germanen.
Kijk naar het idee van een vastenmaand.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 14 april 2021 om 15:19
Dat vind jij. Ik vind dat ik best iets inzichtelijke kan krijgen ook al heb ik er een hekel aan.Kroonprinses schreef: ↑14-04-2021 14:23Aversie en inzicht sluiten elkaar uit. Vandaar mijn eerdere reactie aan monalisalove om eerst de aversie opzij te zetten indien menselijk mogelijk. Als ik een aversie tegen jou heb, dan zit mijn antipathie enig inzicht in jou en je beweegredenen in de weg.
Aversie en acceptatie sluiten elkaar wél uit m.i.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 14 april 2021 om 15:20
Weet je wat ik bijzonder vind?Tadderak30 schreef: ↑14-04-2021 14:57Uhm...het lijken mij ook sterke verhalen, maar voor anderen is het absolute waarheid. Lulverhaal is daarmee wel kort door de bocht en niet zo respectvol.
Een gelovige die tegen een atheïst zegt dat zijn/haar geloof 'de waarheid' is, zal nooit worden verweten kort door de bocht en niet zo respectvol te zijn.
Maar nu ik als atheïst het omgekeerde doe, want 'lulverhaal' is het tegenovergestelde van 'waarheid', wordt daar aanstoot aan genomen.

woensdag 14 april 2021 om 15:28
Ik vind geloof niet eng, maar ik vind het wel eng als mensen niet meer zelf nadenken.monalisalove schreef: ↑14-04-2021 11:08Ik denk inderdaad dat mijn aversie tegen geloof, hierin erg meespeelt.
Als ik jou was zou ik in ieder geval één keer een lekkere Ramadanmaaltijd voorbereiden met dadels, koffie met melk en suiker, linzensoep, Marokkaanse pannenkoeken en baklava en dat samen met je zoon eten na zonsondergang.
woensdag 14 april 2021 om 15:30
De moderne, hippe versie is Dry Januarysuzyqfive schreef: ↑14-04-2021 15:13Het Christendom kent de veertigdagentijd, dat is van oorsprong ook een vastentijd en moment van bezinning. De invulling is erg wisselend en niet per se afhankelijk van het daglicht maar in feite komt het op hetzelfde neer. De veertigdagentijd wordt afgesloten met de christelijke vorm van het Suikerfeest: vreet je vol met Pasen...
Ga je nog verder terug in de geschiedenis dan kom je vergelijkbare situaties tegen bij de Germanen.
Kijk naar het idee van een vastenmaand.

woensdag 14 april 2021 om 15:31
Ik heb ook een aversie tegen religie, maar ben toch verliefd geworden op een Arabische man en we zijn nu al 20 jaar samen. Toen ik hem leerde kennen (in de kroegbeetjegek schreef: ↑14-04-2021 12:28Ik ben met een Arabische man getrouwd maar gelukkig is hij niet belijdend. Maar was hij dat wel dan was ik er ook nooit aan begonnen. Mocht mijn zoon aan de Ramadan willen mee doen later dan moet hij dat lekker doen, maar voor een Nederlands iemand vind ik het wat vreemd. Krijgen we dat weer, de Ramadan is van ons! Daar mogen jullie niet aan meedoen...

Verder komt hij uit een heel leuk en liberaal gezin, dat heel erg voelt als het gezin waar ik zelf uitkom. Sommige mensen in zijn familie zijn heel streng in de leer, anderen hebben het geloof helemaal losgelaten. Ook geen enkel probleem, ze hebben het nog steeds gezellig samen en niemand wordt buitengesloten. Om maar even aan te geven dat het allemaal niet zo radicaal en zwart-wit is als sommige mensen denken.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat mensen die de mond vol hebben van cultural appropriation ervan vinden dat een niet geboren moslim aan de ramadan gaat doen, of zich daadwerkelijk bekeert tot een religie. Ik denk zomaar dat ze daar opeens weer niet fel tegen zijn

Maar dat terzijde.
.

woensdag 14 april 2021 om 15:35
Doe zelf effe normaal zeg. Weet je hoeveel moslims thuis gewoon een kerstboom hebben staan. Je hebt duidelijk geen flauw idee en roept maar watMissMaran schreef: ↑14-04-2021 12:12Rot toch op, denk je dat islamitische. Kinderen thuis hoeven te komen met ik ga dit jaar kerst en Sinterklaas vieren, waarom moeten we overal zo tolerant en verwelkomend op ingaan, zeker de islam hoef je bij mij niet mee aan te komen. Als mijn dochter met zoiets zou aankomen, zou ik me vreselijk zorgen maken, salaam aleikum laat je niet in je kont kijken zeiden wij altijd vroeger.