Regels lunchtrommel?

01-02-2019 20:15 371 berichten
Vraag voor juffen en meesters: M'n zoon zit op de kleuterschool en ik ben benieuwd wat ik zoal in z'n trommel mag stoppen. Tot nu toe geef ik boterhammen en een banaan mee. Het lijkt me wel leuk om er bijvoorbeeld eens een chocolade paaseitje in te doen. Of een koekje. Hoe erg is dat? Zou dat de andere kinderen opvallen? Er zijn op school geen regels wat betreft lunch. Ik hou me uiteraard wel aan de no-sugar-voorschriften qua traktaties en zo.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-02-2019 19:45
Er is maar een handje vol ouders per school die hun verantwoordelijkheid niet nemen. De goeden moeten onder de kwaden lijden. Zoals altijd.
Het is geen handje vol meer. Dat was vroeger, in de tijd dat ik nog klein was. Dat handje is uitgegroeid tot een paar stevige klauwen. En wie zegt dat het niet nóg meer uitgroeit?
Dat in combinatie met onvoldoende beweging waardoor het gemiddelde kind van nu over minder goede coördinatie beschikt dan het gemiddelde kind in de jaren 70 en 80.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
02-02-2019 19:49
Het is geen handje vol meer. Dat was vroeger, in de tijd dat ik nog klein was. Dat handje is uitgegroeid tot een paar stevige klauwen. En wie zegt dat het niet nóg meer uitgroeit?
Dat in combinatie met onvoldoende beweging waardoor het gemiddelde kind van nu over minder goede coördinatie beschikt dan het gemiddelde kind in de jaren 70 en 80.
Klopt. Het aantal kinderen dat zónder een behoorlijk ontbijt naar school wordt gestuurd, groeit. Het aantal kinderen dat vrijwel geen lichaamsbeweging meer krijgt, ook. Met de auto naar school, en na thuiskomst achter de TV of computer. Buiten spelende kinderen zijn een zeldzaamheid tegenwoordig. Het aantal kinderen met obesitas-gerelateerde klachten stijgt, evenals het aantal kinderen met coördinatie-probemen, gezichtsproblemen en sociale problemen omdat ze altijd maar thuis achter de schermpjes zitten en niet, zoals we vroeger spelenderwijze leren, tijdens bijv. het buiten spelen met een groep andere kinderen, als vanzelf bepaalde sociale vaardigheden mee kregen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En wat kinderen doen en mee krijgen búiten schooltijd, daar hebben alleen ouders zicht op. Maar te veel lijken niet de verantwoordelijkheid te willen dragen. En alleen tijdens de school kun je nog invloed uit geven door ze in ieder geval gymles te geven (en dan vallen ze weer uit het rek....) en door ze gezond te laten eten. Dat is íets. Meer kun je niet doen. Het ligt voornamelijk in de handen van ouders.

Maar ik vind dat ik mijn honden verantwoorder voer dan veel ouders hun kinderen. Want hun kinderen zijn te dik en hebben aanleg voor diabetes en hun gewrichten slijten harder. Je kinderen vet voeren vind ik geen liefdevolle actie.
Weet je wat nu t grappige is... na groep acht is alle moeite voor Jan lul geweest. Ga eens kijken in de gemiddelde school kantine.
Mrs-Duggar schreef:
02-02-2019 20:25
Weet je wat nu t grappige is... na groep acht is alle moeite voor Jan lul geweest. Ga eens kijken in de gemiddelde school kantine.

Welnee, het is nooit voor niks. Kind heeft een basis, als je dat niet gedaan had, was het kind nog verder van huis
3thee schreef:
02-02-2019 15:04
Gatver?
Ja voor bij de lunch vind ik water erg saai ja.
Alle reacties Link kopieren
Mrs-Duggar schreef:
02-02-2019 20:25
Weet je wat nu t grappige is... na groep acht is alle moeite voor Jan lul geweest. Ga eens kijken in de gemiddelde school kantine.

Dat geloof ik niet. Tijdens de puberteit doen ze op alle vlakken van alles dat je ze niet zo geleerd hebt, dat is zo.

Maar ikzelf bijvoorbeeld ben nu in de 40 en grijp nog steeds terug op het basis voedselpatroon uit mijn jeugd. Zeker als ik wat af moet vallen bijvoorbeeld, terug naar de basis. En dat is dan wat ik thuis geleerd heb als zijnde gezond voedingspatroon.
mamavanvier schreef:
02-02-2019 19:11
Dit staat bij op de app van de school van míjn kids

Beste ouders en kinderen,

Zoals jullie weten zijn we een gezonde school en vanaf dit jaar ook een waterschool. Waterschool betekent dat we alleen water drinken op school.

Tussendoortje en lunch

De gezonde school gaan we dit jaar echt handhaven. Er wordt bij het tussendoortje fruit gegeten, geen koekjes, liga's, crackertjes, sultana's, muslibars of boterhammen. Bij de lunch eten we brood en we letten er ook op dat dit bruin is. Wanneer kinderen zich niet houden aan een gezonde lunch of tussendoortje dan gaat het tussendoortje of lunch weer mee naar huis. Op de website staat hierover meer informatie, in de schoolgids.

Traktaties

Een gezonde traktatie is:


Fruit à fruitsalade, mandarijnenvisje, fruitspiesjes, bananenbootjes;
Groente à komkommerkrokodil, tomaten-ei paddenstoeltjes;
Rozijntjes;
Eierkoeken of ontbijtkoek;
Zoute popcorn;
Waterijsje (raketje of perenijs)
Drinken "we" water? Die leerkrachten ook?
En waarom geen boterham tussendoor? Daar heb ik zelf ook behoefte aan als ik op school zit! Cursus ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
02-02-2019 17:29
Het woord gruit zou verboden moeten worden.
Het is een bestaand woord, maar het betekent echt geen groente/fruit. Dus verboden, nah. Maar wel interessant bier er mee maken please 😄 https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gruit
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
01-02-2019 21:02
Ik ben ook nog op zoek naar die no sugar paaseitjes :biggrin:
In plaats van te lachen misschien beter lezen. Er staat "qua tractaties".
Alle reacties Link kopieren
Mrs-Duggar schreef:
02-02-2019 20:25
Weet je wat nu t grappige is... na groep acht is alle moeite voor Jan lul geweest. Ga eens kijken in de gemiddelde school kantine.
Nou, de kantines op de middelbare scholen zijn ook al her en der hun beleid aan het veranderen en dat zal alleen nog maar gaan toenemen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-02-2019 17:49
Het is mode. Water drinken is zo'n 20 jaar geleden benoemd tot het nieuwe gezondheidsideaal. Liters per dag moest je ervan tot je nemen, want dat spoelde je lijf door en je organen en maakte je gezonder dan ooit. In die tijd ontstond ook het modebeeld van mensen die met flesjes water in de hand op straat liepen, want stel je voor dat je 5 minuten zónder slok water zou moeten leven... Een collega van mij leeft nog helemaal in die hype, die heeft een grote kan water op haar bureau staan die na een paar uur ook weer bijgevuld wordt en die drinkt water alsof ze een kameel is die twee weken zonder drinken in de woestijn heeft rondgelopen. Water is ook het enige dat ze drinkt, geen thee, geen koffie, niks, alleen water. En omdat ze er heilig van overtuigd is dat gluten, granen, suikers, zuivel, enz. óók vergif zijn, leeft ze de hele dag op een klein trosje druiven en een mandarijn, en in de avond een groene salade. Wél met een glaasje water erbij, dat dan weer wel...

En dan 's avonds op de bank met een zak borrelnoten en yokidrink.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
02-02-2019 17:38
Tja, er zit nu eenmaal weinig smaak aan water.
Ik drink het ook wel, maar echt lekker? Neuh.

Het water in mijn woonplaats is lekkerder dan in de plaats waar ik werk.

Zelfs kinderen vinden dat, bleek eens op een verjaardag. Twee kleuters uit hetzelfde dorp die allebei om water vroegen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
mamavanvier schreef:
02-02-2019 19:11
Dit staat bij op de app van de school van míjn kids

Beste ouders en kinderen,

Zoals jullie weten zijn we een gezonde school en vanaf dit jaar ook een waterschool. Waterschool betekent dat we alleen water drinken op school.

Tussendoortje en lunch

De gezonde school gaan we dit jaar echt handhaven. Er wordt bij het tussendoortje fruit gegeten, geen koekjes, liga's, crackertjes, sultana's, muslibars of boterhammen. Bij de lunch eten we brood en we letten er ook op dat dit bruin is. Wanneer kinderen zich niet houden aan een gezonde lunch of tussendoortje dan gaat het tussendoortje of lunch weer mee naar huis. Op de website staat hierover meer informatie, in de schoolgids.

Traktaties

Een gezonde traktatie is:


Fruit à fruitsalade, mandarijnenvisje, fruitspiesjes, bananenbootjes;
Groente à komkommerkrokodil, tomaten-ei paddenstoeltjes;
Rozijntjes;
Eierkoeken of ontbijtkoek;
Zoute popcorn;
Waterijsje (raketje of perenijs)
Steeds meer basisschoolkinderen hebben een eetstoornis. We weten iig wie dat veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
Op zoons school is contant geld geen wettig betaalmiddel meer.

Prima, zoon vindt de kantine toch te duur en fietst vrolijk naar de Lidl. Goedkoper, meer keuze en lekkerder.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Beetje off-topic, voor de speelafspraakjes.

Als een kleuter vraagt om water, dan lust het waarschijnlijk echt wel water. Mocht je iets anders (willen) geven, controleer dan of het wel gedronken wordt.

Mijn zoon kwam regelmatig verdorst thuis van spelen bij een vriendje met "hier mag jij lekker ranja drinken" ouders.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
02-02-2019 22:18
Het water in mijn woonplaats is lekkerder dan in de plaats waar ik werk.

Zelfs kinderen vinden dat, bleek eens op een verjaardag. Twee kleuters uit hetzelfde dorp die allebei om water vroegen.
Water smaakt idd overal anders en het kan dat mensen water lekker vinden, maar de meerderheid niet vermoed ik. Ik drink overdag op mijn werk ook water want er is verder alleen koffie en dat lust ik niet. En in de zomer is ijskoud water lekker dprstlessend, maar er zit natuurlijk geen smaak aan.
Alle reacties Link kopieren
Een fles water met takjes munt of geschilde gember in de koelkast is praktisch én lekker.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb persoonlijk geen moeite met de regels van school, het waterdrinken ipv pakjes drinken ben ik een voorstander van. maar soms slaan ze door, vooral als een kind jarig is of inderdaad geen boterham tijdens fruitpauze. De regels zijn bijna 6 of 7 jaar geleden ingevoerd wat betreft bruin brood enz. Ik weet bijna niet anders. Ik gaf van de week zoontje een koekje voor na school, vóór onderweg naar huis, zégt hij mama dat mag echt niet

De juffen/meesters nemen vaak koffie of thee zag ik.
minnimouse schreef:
02-02-2019 22:30
Water smaakt idd overal anders en het kan dat mensen water lekker vinden, maar de meerderheid niet vermoed ik. Ik drink overdag op mijn werk ook water want er is verder alleen koffie en dat lust ik niet. En in de zomer is ijskoud water lekker dprstlessend, maar er zit natuurlijk geen smaak aan.

Want? Water heeft geen smaak. Is niet uitgesproken lekker, maar ook niet vies. Waarom zou de meerderheid het niet lekker vinden?

Het is een verstandige keuze bij dorst, dat kunnen we de jeugd prima bijbrengen. Mijn kinderen drinken naast alles wat ze drinken ook heel veel water. In de winter ongeveer 1:1 met andere dranken. In de zomer 4:1.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-02-2019 20:28
Er bestaan gewoon ouders die zich niet bewust zijn van waar de grens ligt tussen eens een keer een enkel paaseitje en marsen en snickers elke dag naar school.

Ik denk dat er voor een school daarom geen andere optie rest dan het te verbieden. En dat is heel goed voor de gezondheid van kinderen. Want tegenwoordig heb je veel meer dikke kinderen dan vroeger. Ouders weten niet eens meer hoe ze goede en gezonde kost moeten voorzetten!.
Als je kijkt naar de gemiddelde Nederlander, dan weten ouders toch al twee generaties lang niet meer hoe ze goede en gezonde kost moeten voorzetten... De gemiddelde 50-er ziet er niet uit alsof die geleerd heeft gezond te eten.
Alle reacties Link kopieren
Water lekker vinden is natuurlijk ook iets dat aangeleerd is. Als ik hier een hoop berichten zie, dan wordt wat er als iets saais en streng gezien. Tsja, wij wisten niet beter of frisdrank was iets voor in het weekend of op feestjes. Door de weeks was het water of thee. Niets gemist hoor in onze jeugd.

Maar toe ik ging studeren zag ik wel het verschil: de huisgenoten die zo'n zelfde situatie hadden dronken standaard water thuis of zetten een kop thee of koffie. De anderen die wel altijd fris kregen uit school hadden standaard de literflessen cola op hun bureau staan. Ook qua postuur zal je daar wel degelijk verschillen in. We hebben het er regelmatig over gehad en kwamen tot de conclusie dat je toch een bepaalde gewoonte aanleert waarbij water ofwel helemaal normaal is, of dat je het nauwelijks drinkt omdat je altijd wat anders neemt.
Alle reacties Link kopieren
kaanchinchen schreef:
02-02-2019 01:30
Een kind met een allergie heeft dan wel een iets groter probleem. Het wordt heus niet zomaar verboden, vaak geldt dat alleen bij een heftige allergie en kan een kind doodgaan, doordat hij de sporen inademt.

Dat begrijp je nu als volwassene hopelijk wel?
Er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor pinda allergie naar inademen.

https://www.allergenenconsultancy.nl/ni ... -overschat
Alle reacties Link kopieren
Maar spelen met een kind waar nog pindakaas aan kleeft kan dus wél gevaarlijk zijn.

Better safe than sorry.

https://www.dokterdokter.nl/aandoening/ ... n/item1277

Anafylaxie is de meest extreme en gevaarlijke vorm van een allergische reactie; het hele lichaam is er bij betrokken. In zo’n geval is het belangrijk dat direct medische hulp geboden wordt, 112 bellen!

Bij snelle medische zorg kan de patiënt zonder blijvende schade genezen.

Hoe ontstaat een allergie voor pinda's en/of noten?
De allergische reactie ontstaat na contact met pinda’s of noten. Dit kan zijn na het eten of soms al door huidcontact ermee. Een spoortje pindakaas op de huid bijvoorbeeld kan in extreme gevallen zelfs al ernstige allergische reacties veroorzaken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
02-02-2019 17:25
Scholen, en zeker geen juf bemoeit zich met wat mijn kind eet. Punt.

Juffen mogen zich bemoeien met wat mijn kind moet leren en zorgen voor goed onderwijs.

Daar is ook precies waar het mis gaat. Scholen die taken over nemen van ouders of andere instanties.

Schoenmaker blijf bij je leest.
Je moest eens weten wat scholen allemaal (vaak verplicht) over moeten nemen omdat veel ouders daarin verzaken!
- regionale Ontbijtprojecten omdat X % van de kinderen thuis niet ontbijt
- sexuele voorlichting
- sociale vaardigheden
- er moet meer bewogen worden (want dat doen kinderen thuis niet meer)
- veilig door het verkeer gaan
- kennismaken met bibliotheek, musea etc.
- lessen over gezonde voeding
- etc etc etc.
- volkslied aanleren
- naar 2e kamer en Rijksmuseum
- een groentetuin
Soms wel eens in de twee weken hoor je op tv/radio/krant dat scholen er een taak bij krijgen. Gelukkig wordt dit niet allemaal doorgevoerd, is niet haalbaar in die paar uur school per dag. Maar gek he, dat de kinderen minder goed gaan rekenen... daar hebben scholen toch geen tijd meer voor?

Meest bijzondere verzoeken die ik hoorde:
- wil je op school geen Schooltv meer kijken? Mijn kind mag per dag maar 1 uur tv kijken. En als die tijd al op school (deels) ingezet wordt heeft hij thuis niks meer over voor als ik aan het koken ben. Ik kan niet in een half uur koken hoor!
- waarom maken jullie in de bovenbouw geen vaderdag/Moederdag knutselwerkjes? Nu moet ik zelf iets maken met mijn kind!
- Wil jij mijn kind voorzichtig vertellen dat Sinterklaas niet bestaat? Wel heel voorzichtig hoor, want ik denk dat hij hiervan erg van streek zal raken. Ja, als ik het zelf vertel vertrouwt hij me nooit meer!
- Wil jij vader vertellen dat kind in het weekend niet pizza én friet mag eten? Nee, wij zien elkaar nooit, want hij haalt kind vrijdag na school op en brengt hem maandag weer terug...

Ik kan je vertellen: dit soort verhalen zorgen voor de nodige ontspanning na school (dus ook wel weer positief). Hier wordt smakelijk om gelachen! :rofl:
Maar.... hoe VERZIN je het?? :woa:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven