Regels over gebruik mobiel
zaterdag 18 januari 2020 om 10:15
Hallo.
Mijn 11 jarige heeft een telefoon sinds een paar maanden.
Op dit moment heb ik nog geen regels over hoeveel hij er op zit maar weet niet of we daar goed aan doen. Zodra hij niet tv kijkt of op de ps mag, grijpt hij het ding om te appen met zijn vriendjes.
Stellen jullie een tijdslimiet aan zoiets of laat je het vrij?
Tijdens eten en huiswerk etc wordt hij natuurlijk niet gebruikt.
Mijn 11 jarige heeft een telefoon sinds een paar maanden.
Op dit moment heb ik nog geen regels over hoeveel hij er op zit maar weet niet of we daar goed aan doen. Zodra hij niet tv kijkt of op de ps mag, grijpt hij het ding om te appen met zijn vriendjes.
Stellen jullie een tijdslimiet aan zoiets of laat je het vrij?
Tijdens eten en huiswerk etc wordt hij natuurlijk niet gebruikt.

zaterdag 18 januari 2020 om 10:31
Tijdslimiet geen regels over.
Wel gesprekjes over welke apps en hoe om te gaan met whatsapp. Beetje wat ze aan het doen zijn op die telefoon.
De groepen waar altijd gedoe is, wat als er gepest of geroddeld word, wat mag mijn kind wel en niet sturen, beetje sociaal gepast gedarg vertonen en wat wil ik graag horen van haar mbt rare filmpjes en vreemden die contact leggen via tik tok ect.
Ik check haar telefoon ook gewoon af en aan. Steeds minder. Voorwaarde om er eentje te hebben/krijgen. En niet mee naar bed. Blijft beneden in de nacht.
Kinderen van 10-12 een mobiel geven en hopen dat alles goed gaat vind ik beetje gek.
Wel gesprekjes over welke apps en hoe om te gaan met whatsapp. Beetje wat ze aan het doen zijn op die telefoon.
De groepen waar altijd gedoe is, wat als er gepest of geroddeld word, wat mag mijn kind wel en niet sturen, beetje sociaal gepast gedarg vertonen en wat wil ik graag horen van haar mbt rare filmpjes en vreemden die contact leggen via tik tok ect.
Ik check haar telefoon ook gewoon af en aan. Steeds minder. Voorwaarde om er eentje te hebben/krijgen. En niet mee naar bed. Blijft beneden in de nacht.
Kinderen van 10-12 een mobiel geven en hopen dat alles goed gaat vind ik beetje gek.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 10:50
8.81% gewijzigd

zaterdag 18 januari 2020 om 10:33
Tijdslimiet: half uur, kookwekker zetten en dan gsm uit. Na het eten nog even en dan weer uit. Mobiel moet beneden blijven en, dit is best een dingetje: zeg dat je af en toe op de gsm gaat kijken. Dus je moet ook de evt code hebben.
Gewoon een keer per week in het begin even alles bekijken: contacten, foto’s, video’s appjes.
Is er ook internet of alleen wifi?
Bediening is ook belangrijk, dat niet gsm gaat roamen op zoek naar internetverbinding, dan kan het tegoed in een weekend op zijn.
Wij hadden later een family abonnement bij Ben, eerst Aldi prepaid werkt goed, om te wennen, spreek een vast bedrag af per maand, wij hadden 10 euro bij 11 jaar.
En ja als je een tijdslimiet afspreekt moet je zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven: er zijn ouders die de godgansedag verkleeft zijn met hun telefoon ...
Gewoon een keer per week in het begin even alles bekijken: contacten, foto’s, video’s appjes.
Bediening is ook belangrijk, dat niet gsm gaat roamen op zoek naar internetverbinding, dan kan het tegoed in een weekend op zijn.
Wij hadden later een family abonnement bij Ben, eerst Aldi prepaid werkt goed, om te wennen, spreek een vast bedrag af per maand, wij hadden 10 euro bij 11 jaar.
En ja als je een tijdslimiet afspreekt moet je zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven: er zijn ouders die de godgansedag verkleeft zijn met hun telefoon ...
anoniem_393629 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 10:37
13.06% gewijzigd
zaterdag 18 januari 2020 om 10:36

zaterdag 18 januari 2020 om 10:42
Mijn dochter is bijna 12 en had al op haar 10e verjaardag een telefoon (zelf gespaard).
Ik heb geen tijdslimiet maar ik kan af en toe wel zeggen dat telefoon of iPad weg moet omdat ze dan echt lang op heeft gezeten. En dat doet ze dan ook zonder problemen.
Na het avondeten zit ze er sowieso niet op.
Daarnaast heb ik haar ook, zeker in het begin, begeleid hoe om te gaan met Whatsapp en vooral de groepjes daarvan.
Of dat als oma iets appt dat het dan wel sociaal is om even wat terug te appen.
Dat gaat nu allemaal goed. En af en toe kijk ik wel even in haar telefoon en dat weet ze ook.
Ik heb geen tijdslimiet maar ik kan af en toe wel zeggen dat telefoon of iPad weg moet omdat ze dan echt lang op heeft gezeten. En dat doet ze dan ook zonder problemen.
Na het avondeten zit ze er sowieso niet op.
Daarnaast heb ik haar ook, zeker in het begin, begeleid hoe om te gaan met Whatsapp en vooral de groepjes daarvan.
Of dat als oma iets appt dat het dan wel sociaal is om even wat terug te appen.
Dat gaat nu allemaal goed. En af en toe kijk ik wel even in haar telefoon en dat weet ze ook.

zaterdag 18 januari 2020 om 10:43
Persoonlijk vind ik een tijdslimiet best kinderachtig en volgens mij creëer je dan juist de drang om erop te mogen.valalis50 schreef: ↑18-01-2020 10:36Nee ik check eigenlijk nog alles wat er op whatsapp gebeurt.
Maar had gister een gesprek net iemand die er een tijdslimiet aan heeft zitten. Tussendoor mag die telefoon dus eigenlijk niet gebruikt worden behalve wanneer er gebeld wordt of moet worden. Ik vroeg me af of anderen dat ook zo doen.

zaterdag 18 januari 2020 om 10:45
Lekker boeiend wat een ander doet. Kijk naar je kind.valalis50 schreef: ↑18-01-2020 10:36Nee ik check eigenlijk nog alles wat er op whatsapp gebeurt.
Maar had gister een gesprek net iemand die er een tijdslimiet aan heeft zitten. Tussendoor mag die telefoon dus eigenlijk niet gebruikt worden behalve wanneer er gebeld wordt of moet worden. Ik vroeg me af of anderen dat ook zo doen.
En kijk je ook op app's en sites die bezocht worden? Profielen van app wel goed/veilig/afgeschermt enz.
Daar zou ik wel naar kijken, mijn kind had net ene dag een tiktokprofiel, raarste verzoeken kwamen binnen ..al op de eerste 1 dag. Nu heb ik alles ingesteld en niks aan de hand.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 10:49
24.80% gewijzigd
zaterdag 18 januari 2020 om 10:45
Met een kookwekker? Echt. Wat vreselijk.Aristophanes schreef: ↑18-01-2020 10:33Tijdslimiet: half uur, kookwekker zetten en dan gsm uit. Na het eten nog even en dan weer uit. Mobiel moet beneden blijven en, dit is best een dingetje: zeg dat je af en toe op de gsm gaat kijken. Dus je moet ook de evt code hebben.

zaterdag 18 januari 2020 om 10:46
Dit soort dingen zijn veel belangrijker dan een vast gesteld tijdlimiet.Aristophanes schreef: ↑18-01-2020 10:42Op de school van een buurmeisje werden foto’s rondgestuurd die een ander meisje naar een jongen had gestuurd. Ja, nogal onthullend. Dat ging de hele school door en er heeft een ouder werk van gemaakt: politie kwam op school en alle gsm’s werden nagekeken, en er kwam een rechercheur vertellen dit dit dus niet mag, dat je strafbaar bent als je dit verspreidt.
Praat er ook over, buurmeisje had het ook tegen haar ouders verteld, dat ze die foto’s in haar groepsapp kreeg.
zaterdag 18 januari 2020 om 10:47
Hier geen vaste regels, en daardoor ook totaal geen issue. ( zijn 12 en 15)
Soms zitten ze er uren op, soms uren niet.
Wel wat gesprekken af en toe over de invloed van sociale media en de risico's die er zijn, maar daarnaast ook vooral de nadruk op wat het ze brengt en hoe leuk het ook kan zijn.
Enige regel die wij hebben is dat ze niet mee naar bed gaan, en na het avondeten wordt er hier niet meer gegamed op de PS4.
Soms zitten ze er uren op, soms uren niet.
Wel wat gesprekken af en toe over de invloed van sociale media en de risico's die er zijn, maar daarnaast ook vooral de nadruk op wat het ze brengt en hoe leuk het ook kan zijn.
Enige regel die wij hebben is dat ze niet mee naar bed gaan, en na het avondeten wordt er hier niet meer gegamed op de PS4.

zaterdag 18 januari 2020 om 10:54

zaterdag 18 januari 2020 om 10:54
En dat ook.Dolfijn911 schreef: ↑18-01-2020 10:54Het is toch gewoon nog nieuw, dan vliegen kinderen wel vaker uit de bocht.
zaterdag 18 januari 2020 om 10:55
geen tijdslimiet, maar bijvoorbeeld als we eten: hebben we allemaal geen telefoon in de buurt
Ze ondertussen zelf hun telefoon weg, als ze huiswerk moeten maken
Jongste (15) laat hem zelfs beneden als ze toetsweek heeft, heeft ze zelf bedacht.
Ik geloof wel heel erg in dat kinderen zelf ergens tegenaan lopen en een oplossing bedenken, overal regels & richtlijnen voor, worden ze niet zelfstandig van
Ze ondertussen zelf hun telefoon weg, als ze huiswerk moeten maken
Jongste (15) laat hem zelfs beneden als ze toetsweek heeft, heeft ze zelf bedacht.
Ik geloof wel heel erg in dat kinderen zelf ergens tegenaan lopen en een oplossing bedenken, overal regels & richtlijnen voor, worden ze niet zelfstandig van

zaterdag 18 januari 2020 om 13:29
Een boeklimiet had ik vroeger wel, dan moest ik van mijn moeder gaan buitenspelen.
Mijn kinderen zijn nog te jong voor een telefoon, maar zitten wel graag op de tablet. Ik hanteer geen tijdslimiet, als ik vind dat t genoeg is met schermtijd, ga ik een spelletje met ze doen. Afleiden en een alternatief bieden voelt voor mij beter dan verbieden.
Mijn kinderen zijn nog te jong voor een telefoon, maar zitten wel graag op de tablet. Ik hanteer geen tijdslimiet, als ik vind dat t genoeg is met schermtijd, ga ik een spelletje met ze doen. Afleiden en een alternatief bieden voelt voor mij beter dan verbieden.

zaterdag 18 januari 2020 om 13:38
Leuk die leeggehaalde berichtjes. En niet alleen hier. Tik gewoon niks of denk even na voor je het plaatst. Dank.
zaterdag 18 januari 2020 om 15:26
Hier geen echt limiet voor oudste van 13 jaar. Het is niet nodig want ze neemt het ding niet mee naar boven als ze huiswerk maakt of gaat slapen. Ze zit er beneden wel regelmatig op maar doet uit zichzelf ook genoeg andere dingen.
Mijn jongere kinderen mogen niet langer dan een uurtje per dag gamen op de computer, daar komt wel nog huiswerk bovenop dat ook op de computer moet worden gemaakt. Voornamelijk voor hun ogen maar ook omdat ze anders zowat de hele dag erop zouden willen. De oogarts heeft aangegeven dat kinderen beter niet langer dan een half uur achter elkaar op een tablet/telefoon zouden moeten. Dan even wat anders doen, buiten spelen ofzo. Is beter voor de ogen ivm ontwikkelen van bijziendheid.
Mijn jongere kinderen mogen niet langer dan een uurtje per dag gamen op de computer, daar komt wel nog huiswerk bovenop dat ook op de computer moet worden gemaakt. Voornamelijk voor hun ogen maar ook omdat ze anders zowat de hele dag erop zouden willen. De oogarts heeft aangegeven dat kinderen beter niet langer dan een half uur achter elkaar op een tablet/telefoon zouden moeten. Dan even wat anders doen, buiten spelen ofzo. Is beter voor de ogen ivm ontwikkelen van bijziendheid.