Regelzaken inc zorgverzekering - 1e x zwanger zomer 2021

20-11-2020 17:19 30 berichten
Dag allen,

Mijn man en ik hebben de wens om vanaf de zomer van 2021 te proberen in verwachting te raken.

We hebben nu nog geen kinderen. En dus geen ervaring met wat je allemaal moet regelen voordat je zwanger wordt of net zwanger bent.

Mijn eerste vraag was: moet ik nu al een zorgverzekering uitzoeken rekening houdend met dat we vanaf de zomer gaan proberen? Ook met het oog op vergoedingen voor trainingen/cursussen en eventueel fysio mochten er klachten ontstaan? Of is het handiger dat pas einde volgend jaar te doen? Wie weet duurt het wel 3 maanden voordat we zwanger worden.

Ik gebruik trouwens geen hormonale anticonceptie. Hoe ver van te voren begonnen jullie met vitaminen/supplementen zoals foliumzuur?

Welke andere dingen zijn belangrijk om tijdig te regelen?

Dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
aangezien je pas bevalt in 2022 zou ik geen bevallings gerelateerde dingen afsluiten, zwangerschapsdingen kan ik me niet voorstellen dat het nodig is.. Mocht er iets aan ivf/icsi achtige dingen komen dan is dat ook pas in 2022

Foliumzuur slikte ik zodra we gingen proberen
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me nog niet nodig. Zelfs als het meteen zou lukken ben je uitgerekend in 2022. Je kunt je zorgverzekering dus altijd eind 2021 nog aanpassen.

Foliumzuur een maand voordat je gaat proberen zwanger te worden :)
Alle reacties Link kopieren
Mocht het relevant zijn zou ik alleen je eigen risico op 'normaal' zetten in plaats van verhoogd.
masatu schreef:
20-11-2020 17:38
Mocht het relevant zijn zou ik alleen je eigen risico op 'normaal' zetten in plaats van verhoogd.
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom? Grotere kans op ziekenhuis opname oid?
Alle reacties Link kopieren
"wel 3 maanden"

De kans dat je met 3 maanden zwanger bent is 30%. 90% is binnen 2 jaar zwanger. Ik zou een wat realistischer tijdspad aanhouden als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
20-11-2020 17:48
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom? Grotere kans op ziekenhuis opname oid?
Je alles uit je basisverzekering van je eigen risico betaalt :) Dus ook verlos en echo's en zo :)


To; foliumzuur inderdaad een goede maand voordat je daadwerkelijk gaat "starten" met zwanger willen raken. Maar je zou het ook gewoon nu al kunnen slikken. Tip; ook man kan het slikken :)
Als je rookt (of je man) daar natuurlijk mee stoppen :)

Je hoeft nu zeker je verzekering nog niet aan te passen. Sowieso is het niet per se nodig. Tenzij je nu al weet dat je in het ziekenhuis wil bevallen tegen die tijd. Maar dan nog; per 2022 is het vroeg zat om dat aan te passen :) Zelfde geldt voor de eigen bijdrage kraamzorg.

Ivf en IUI (hulp bij zwanger worden) zit sowieso in de basisverzekering. Hooguit een extra IVF behandeling, maar dat is nog zó'n ver van je bed show, daar zou ik nu nog niet naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
20-11-2020 17:48
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom? Grotere kans op ziekenhuis opname oid?
Voor een groot deel van de zwangerschaps-gerelateerde zorg betaal je geen eigen risico (bijv. afspraken bij de verloskundige, standaard echo's), dus daarvoor is het niet nodig. Maar voor een aantal dingen betaal je wel eigen risico zoals voor medicijnen, bloedonderzoek, gynaecoloog en hulp bij zwanger worden (maar dat laatste lijkt mij in geval van TO niet zo relevant). Die kosten kunnen best hard oplopen als er iets is.
De kans daarop is een stuk groter als je zwanger bent, vandaar dat mijn keus zou zijn om je eigen risico niet te verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-11-2020 17:56
Je alles uit je basisverzekering van je eigen risico betaalt :) Dus ook verlos en echo's en zo :)
Dat is dus volgens mij niet waar, een aardig deel is vrijgesteld van eigen risico. Zie bijv. hier: https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... isico.aspx
Pergamon schreef:
20-11-2020 17:55
"wel 3 maanden"

De kans dat je met 3 maanden zwanger bent is 30%. 90% is binnen 2 jaar zwanger. Ik zou een wat realistischer tijdspad aanhouden als ik jou was.
Inderdaad, de kans is groter dat het langer dan 3 maanden duurt dan dat het 'wel 3 maanden' duurt.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
20-11-2020 18:03
Dat is dus volgens mij niet waar, een aardig deel is vrijgesteld van eigen risico. Zie bijv. hier: https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... isico.aspx
Hmmm, dan moet ik daar (alweer.....) maar achteraan gaan, want het stond wel in mijn ER lijstje! Maar goed; er is wel meer niet goed gegaan bij declaraties en zo :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
De meeste zorg is pas tegen het einde van je zwangerschap en daarna nodig dus 2022 is vroeg genoeg om daar mee bezig te zijn.
PietjeBello schreef:
20-11-2020 17:48
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom? Grotere kans op ziekenhuis opname oid?
Stel dat het meteen raak is én je blijkt binnen een paar maanden onder begeleiding van de gynaecoloog te moeten...

Ik liep vanaf 6 weken zwangerschap wekelijks bij de gynaecoloog, de internist en ik moest elke week bloed laten prikken.

Nou was het wel vrij zeldzaam wat ik had, maar inderdaad, ik zou het eigen risico zo laag mogelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe het in mijn geval moet:
2 jaar geleden geleden bevallen in ziekenhuis met spoed keizersnede. Dus werd medisch, maar alles thuis met weeën enz. Alles werd dus vergoed.
Nu weer zwanger en ik beval in juni 2021.
Misschien weer keizersnede maar dan is het gepland... wat moet ik dan aanpassen aan zorgverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-11-2020 18:14
Hmmm, dan moet ik daar (alweer.....) maar achteraan gaan, want het stond wel in mijn ER lijstje! Maar goed; er is wel meer niet goed gegaan bij declaraties en zo :facepalm:
Dat ligt eraan hoe je verzekerd bent. Bij viel alleen bloedonderzoek en ijzertabletten onder mijn eigen risico. Zelfs een ziekenhuisbevalling, complete kraamzorg, kraampakket enz was meeverzekerd en dan had ik helemaal geen speciale zwangerschapsmodule aan.

Maar dat kan bij jou zomaar niet zo zijn waardoor het van je eigen risico af gaat.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal zorgverzekeringen mag je aanpassen bij zwangerschap. Kijk daar even naar, dan kun je op het moment dat je daadwerkelijk zwanger bent zo nodig een extra aanvullend pakket nemen zonder dat je vantevoren al iets hoeft te doen.

Vitaminen kun je mee beginnen wanneer je wil. Is niks mis mee om alvast te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
20-11-2020 20:09
Dat ligt eraan hoe je verzekerd bent. Bij viel alleen bloedonderzoek en ijzertabletten onder mijn eigen risico. Zelfs een ziekenhuisbevalling, complete kraamzorg, kraampakket enz was meeverzekerd en dan had ik helemaal geen speciale zwangerschapsmodule aan.

Maar dat kan bij jou zomaar niet zo zijn waardoor het van je eigen risico af gaat.
Maar alle basisverzekeringen vergoeden toch hetzelfde? Ik dacht dat dat bij wet was vastgelegd? :-O$
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
20-11-2020 17:19
Wie weet duurt het wel 3 maanden voordat we zwanger worden.

Ik zou je iets beter inlezen zodat je er wat realistischer in kunt gaan staan, helpt met relativeren als je niet direct zwanger raakt.
Alle reacties Link kopieren
WholeLottaLove schreef:
20-11-2020 20:03
Ben benieuwd hoe het in mijn geval moet:
2 jaar geleden geleden bevallen in ziekenhuis met spoed keizersnede. Dus werd medisch, maar alles thuis met weeën enz. Alles werd dus vergoed.
Nu weer zwanger en ik beval in juni 2021.
Misschien weer keizersnede maar dan is het gepland... wat moet ik dan aanpassen aan zorgverzekering?
Je bent sowieso medisch (ook als je niet met een KS bevalt), dus je hebt geen Eigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling. Wel eigen bijdrage voor kraamzorg. Verloskundige consulten bij de gyn zijn geen ER. Bloedonderzoek ed wel. Dus ik zou ER laag zetten, bijvoorbeeld een ambulance valt ook onder het ER. Ik heb er bij mijn laatste zwangerschap voor gekozen om mij niet extra te verzekeren voor bevallinggerelateerde zaken omdat ik meer premie moest betalen dan dat ik aan EB kraamzorg terug kreeg. Een kraampakket kreeg ik ook bij mijn lagere aanvullende verzekering (alleen zonder cadeautje). De eigen bijdrage kraamzorg heb ik bij mijn belastingaangifte afgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
20-11-2020 20:09
Dat ligt eraan hoe je verzekerd bent. Bij viel alleen bloedonderzoek en ijzertabletten onder mijn eigen risico. Zelfs een ziekenhuisbevalling, complete kraamzorg, kraampakket enz was meeverzekerd en dan had ik helemaal geen speciale zwangerschapsmodule aan.

Maar dat kan bij jou zomaar niet zo zijn waardoor het van je eigen risico af gaat.
Dit is onzin, waarschijnlijk heeft het ziekenhuis een verkeerde code gebruikt waardoor het ER is aangesproken. En dat is heel makkelijk, want er zijn nu eenmaal duizenden verschillende codes. 1 scheef klikje en het is al verkeerd. Ik heb het zelf ook gehad en 1 telefoontje met het ziekenhuis en ze hebben het opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan niet zo’n mega aanvullend pakket met vergoedingen voor poliklinisch bevallen en kraamzorg enzo nemen, dat kan zo nodig altijd nog voor het jaar dat je bevalt.
Wel zou ik iets aanvullends met wat fysio nemen, voor het geval dat je snel zwanger bent.
Alle reacties Link kopieren
En voor TO, ik zou me nu dus nog niet extra verzekeren voor zwangerschapsgerelateerde zaken. De meeste van die dingen ben je pas tijdens of na de bevalling nodig. De kosten voor cursussen ed zijn lager dan de kosten die je maakt voor de premie. Daarnaast is het idd lang niet zeker of je volgend jaar zwanger wordt, dat kan zomaar langer duren. Wel zou ik het eigen risico laag zetten als je dat nog niet hebt. Bloedonderzoeken zijn niet heel duur, maar soms kan er wel een dure tussen zitten. Ik heb in mijn laatste zwangerschap een bloedonderzoek gehad wat 850 euro kostte (dat is gelukkig geen standaard bloedonderzoek), maar dat viel dus wel onder het eigen risico. Gelukkig stond dat op 385 euro
Alle reacties Link kopieren
De meeste verzekeringen bieden de mogelijkheid om je verzekering eenmalig aan te passen bij zwangerschap, ook gedurende het kalenderjaar. CZ in ieder geval. Vraag het even na.
S-Groot schreef:
20-11-2020 21:29
Ik zou je iets beter inlezen zodat je er wat realistischer in kunt gaan staan, helpt met relativeren als je niet direct zwanger raakt.

Ik zou je niet relevante (belerende) adviezen even voor je houden. Volgens mij ben ik vroeg genoeg om mij er nu in te verdiepen. Bovendien weet je niets over mijn vruchtbaarheid of gezondheid. Denk dat ik zelf prima een inschatting kan maken.
Pergamon schreef:
20-11-2020 17:55
"wel 3 maanden"

De kans dat je met 3 maanden zwanger bent is 30%. 90% is binnen 2 jaar zwanger. Ik zou een wat realistischer tijdspad aanhouden als ik jou was.
Wellicht, maar misschien ook niet. Ik ben eerder in verwachting geraakt, terwijl ik anticonceptie gebruikte en ik niet in mijn vruchtbare week zat. Mijn moeder raakte op 42 j. leeftijd in verwachting, na 1 onbeschermde nacht, terwijl ze ook niet in haar vruchtbare periode zat.

Alles kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven