Regulier onderwijs of sbo voor gevoelige kleuter
zaterdag 24 januari 2026 om 19:51
Onze dochter van bijna 5 wordt momenteel getest op autisme en aanverwanten. Ze loopt namelijk vast op school. Toen ze bijna een jaar geleden startte in groep 1 ging het niet goed; ze raakte vaak in paniek, huilde veel, zocht veel nabijheid van de juf. Ze kwam in een klas terecht met 30 kinderen waarvan er ook veel gewoon heel druk waren. Ze kon hier totaal niet mee omgaan. We werden regelmatig gebeld door de juf of we haar konden ophalen omdat ze zo in paniek was. Dit brak steeds mijn hart.
Na de zomervakantie bleef ze over met 20 kindjes en bloeide ze op. Ook heeft ze toen emdr gehad wat haar goed heeft gedaan. Maar inmiddels gaat het weer slecht op school, zelfde klachten als vorig jaar. De klas is inmiddels ook weer uitgegroeid naar 29 kinderen. Ze kan gewoon niet met drukte en prikkels omgaan en heeft veel angsten. Schiet in paniek bij onduidelijkheid of als er zelfstandigheid wordt verwacht.
Op kinderdagverblijf en peuterspeelzaal speelden deze problemen ook al trouwens.
We zijn in gesprek met school over alle mogelijkheden, maar vroeg me af of dit herkenbaar is voor anderen en of het speciaal basisonderwijs voor haar een optie zou zijn. Hebben jullie ervaringen?
Na de zomervakantie bleef ze over met 20 kindjes en bloeide ze op. Ook heeft ze toen emdr gehad wat haar goed heeft gedaan. Maar inmiddels gaat het weer slecht op school, zelfde klachten als vorig jaar. De klas is inmiddels ook weer uitgegroeid naar 29 kinderen. Ze kan gewoon niet met drukte en prikkels omgaan en heeft veel angsten. Schiet in paniek bij onduidelijkheid of als er zelfstandigheid wordt verwacht.
Op kinderdagverblijf en peuterspeelzaal speelden deze problemen ook al trouwens.
We zijn in gesprek met school over alle mogelijkheden, maar vroeg me af of dit herkenbaar is voor anderen en of het speciaal basisonderwijs voor haar een optie zou zijn. Hebben jullie ervaringen?
zaterdag 24 januari 2026 om 19:54
Je kunt niet zomaar zelf kiezen voor bijv sbo. School moet kijken wat je kind nodig heeft en of zij dat kunnen bieden.
In overleg binnen het samenwerkingsverband kunnen ze dan evt kijken voor sbo of SO.
Hier werd het destijds SO, omdat sbo over het algemeen een lager niveau heeft.
Heb je al eens contact gehad met iemand van het samenwerkingsverband?
In overleg binnen het samenwerkingsverband kunnen ze dan evt kijken voor sbo of SO.
Hier werd het destijds SO, omdat sbo over het algemeen een lager niveau heeft.
Heb je al eens contact gehad met iemand van het samenwerkingsverband?
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 24 januari 2026 om 21:02
zaterdag 24 januari 2026 om 21:36
Mijn zoon werd op vijfjarige leeftijd gewoon van school gestuurd, en toen ging er vervolgens toch nog meer dan een jaar overheen voor we de toelatingsverklaring op zak hadden. Die tijd heeft hij deels thuis doorgebracht, deels in een observatieklas. Aangezien het samenwerkingsverband zich moet laten adviseren door twee deskundigen ging één en ander gepaard met (diagnostische) onderzoeken, die natuurlijk veel tijd in beslag namen want ook toen al waren er flinke wachtlijsten.
SBO was in ons geval geen optie om dezelfde reden als bij Solo, dus het werd SO cluster 4. En ik moet zeggen dat dat echt een warm bad was na die akelige reguliere school. Uiteindelijk heeft ie er zelfs eindexamen havo gedaan, daarna een mbo-4 diploma gehaald en nu doet ie hbo.
Graftak!
zaterdag 24 januari 2026 om 23:45
Ik heb als kind op speciaal onderwijs gezeten omdat 30+ kindjes in de klas veel te druk was voor mij en toen waren er geen reguliere basisscholen die kleinere klassen hadden. Op speciaal onderwijs bestonden de klassen uit maximaal 18 kinderen en daar bloeide ik ook op, was er voldoende aandacht voor iedereen. Daarna wel gewoon naar een reguliere middelbare school gegaan etc. Heb volgens mij nooit in een klas gezeten met meer dan 18 leerlingen. Lijkt me nog steeds verschrikkelijk, zoveel kinderen (30+) in een klas, dan kun je als juf/meester toch nooit ieder kind voldoende aandacht geven?!
Ik zou dus kijken of er scholen in de buurt zijn waarbij ze kleinere klassen hanteren en anders inderdaad kijken naar speciaal onderwijs.
Ik zou dus kijken of er scholen in de buurt zijn waarbij ze kleinere klassen hanteren en anders inderdaad kijken naar speciaal onderwijs.
zondag 25 januari 2026 om 02:12
Voor speciaal basisonderwijs kun je niet zomaar kiezen.
zondag 25 januari 2026 om 06:14
Ik zou op zoek gaan naar een kleinschalige reguliere basisschool. Wellicht in een dorpje in de buurt.
Hier in de buurt zitten grote basisscholen, maar ook een paar kleinere met maar 12 kinderen in de klas. Wachten op een toelaatbaarheidsverklaring SO kan namelijk echt wel een tijd duren, als ze er al voor in aanmerking komt.
Hier in de buurt zitten grote basisscholen, maar ook een paar kleinere met maar 12 kinderen in de klas. Wachten op een toelaatbaarheidsverklaring SO kan namelijk echt wel een tijd duren, als ze er al voor in aanmerking komt.
zondag 25 januari 2026 om 08:40
Mijn kinderen zitten in een stad op school, maar 1 heeft 18 kinderen in de klas de ander 20. Echt een verademing, ook voor de leraar. Misschien kan je eerst hier naar opzoek gaan? Als ze vorige jaar toch goed ging op zo'n kleine klas, is het toch best zonde om al in te zetten op SBO?
Vriendin van mij haar zoon heeft autisme, en zit op SBO. Inderdaad klasje van 8 kinderen, maar wel allemaal met een rugzakje.
Vriendin van mij haar zoon heeft autisme, en zit op SBO. Inderdaad klasje van 8 kinderen, maar wel allemaal met een rugzakje.
zondag 25 januari 2026 om 09:23
Zijdelings ervaring mee, recent. Kind van dezelfde leeftijd. TLV was er in een mum van tijd, ouders gaven de wens aan en school en SWV hebben alles direct in orde gemaakt.
Het mooie vind ik is dat op deze leeftijd een TLV voor 2 jaar wordt toegekend. Er wordt dus voordat deze afloopt actief gekeken of terugkeer naar regulier passend is.
Het mooie vind ik is dat op deze leeftijd een TLV voor 2 jaar wordt toegekend. Er wordt dus voordat deze afloopt actief gekeken of terugkeer naar regulier passend is.
•
zondag 25 januari 2026 om 09:30
Dat was bij mijn kinderen ook al en is echt niet alleen maar positief. Elke keer weer stress namelijk.Frizz schreef: ↑25-01-2026 09:23Zijdelings ervaring mee, recent. Kind van dezelfde leeftijd. TLV was er in een mum van tijd, ouders gaven de wens aan en school en SWV hebben alles direct in orde gemaakt.
zondag 25 januari 2026 om 10:03
Bij de ggz hebben we een behandeling gehad vorig jaar, daar toen ook emdr gekregen. Zij zagen geen redenen om verder onderzoek te doen omdat ze echt opbloeide na de zomervakantie en de juffen een heel ander kind zagen. Ze kreeg ook vriendinnen enzo. Thuis is ze sowieso makkelijk en lopen we tegen weinig dingen aan, behalve dat ze bang aangelegd is (speeltuinen vindt ze niks bv en ze zoekt vaak nabijheid van mij).
School denkt nu nog niet aan sbo of so. Omdat ze dus hebben gezien hoe ze ook kan zijn. Ze zit in een drukke klas met drukke kinderen. Mogelijkheden die nu worden bekeken is aanpassingen in deze klas (koptelefoon, rustig plekje, vaste eigen plek). Of overstappen naar een andere kleuterklas (ze hebben er 6 en in sommige zitten minder kinderen ivm grootte klaslokaal). Ik heb door mijn andere dochter ervaring met 2 andere kleuterjuffen die veel meer structuur aanbrengen in de klas waardoor er meer rust is. Dat zou mss al helpen.
We hebben wel de opties sbo en so besproken, daar zie ikzelf wel voordelen in voor haar. Maar eerst dit allemaal maar uitproberen.
Andere basisschool in de buurt is trouwens ook een goeie tip van jullie. Op 5 minuten rijden zitten 2 andere basisscholen in andere dorpen met maar 17 kinderen in de kleuterklas.
Behandeling bij de ggz is inmiddels weer opgestart en dus ook een diagnostetraject.
School denkt nu nog niet aan sbo of so. Omdat ze dus hebben gezien hoe ze ook kan zijn. Ze zit in een drukke klas met drukke kinderen. Mogelijkheden die nu worden bekeken is aanpassingen in deze klas (koptelefoon, rustig plekje, vaste eigen plek). Of overstappen naar een andere kleuterklas (ze hebben er 6 en in sommige zitten minder kinderen ivm grootte klaslokaal). Ik heb door mijn andere dochter ervaring met 2 andere kleuterjuffen die veel meer structuur aanbrengen in de klas waardoor er meer rust is. Dat zou mss al helpen.
We hebben wel de opties sbo en so besproken, daar zie ikzelf wel voordelen in voor haar. Maar eerst dit allemaal maar uitproberen.
Andere basisschool in de buurt is trouwens ook een goeie tip van jullie. Op 5 minuten rijden zitten 2 andere basisscholen in andere dorpen met maar 17 kinderen in de kleuterklas.
Behandeling bij de ggz is inmiddels weer opgestart en dus ook een diagnostetraject.
manola88 wijzigde dit bericht op 25-01-2026 10:05
3.26% gewijzigd
zondag 25 januari 2026 om 13:29
Niet altijd hoor. Mijn kind kreeg bv enorme stress van de taxi en het gedrag van mede klasgenoten.
zondag 25 januari 2026 om 14:45
Nee, school ziet op dit moment juist nog geen reden tot plaatsing op SO of SBO.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in