Relacteren [ Geen OP]

08-03-2021 16:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Topic verwijderd.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-03-2021 09:39
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
98.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vraag me oprecht (zonder oordeel!) af waarom je dit zo graag wilt.

Ik geef zelf al bijna een jaar borstvoeding aan mijn tweede. Bij de eerste na een paar maanden gestopt omdat ik veel te weinig productie had. Ik heb daar destijds een topic over geopend en ik kreeg soms best felle reacties met: je kind heeft honger, waarom doe je dit jezelf en je kind aan?

Was op dat moment echt niet leuk om te horen, maar achteraf denk ik dus.. waarom heb ik me zo gek laten maken met borstvoeding? Waarom vond ik dat alles waard? Natuurlijk heeft het voordelen en als het lukt is het hartstikke mooi (ik geef niet voor niks nu bijna een jaar bv), maar het is niet zo dat het je alles moet kosten om het maar voor elkaar te krijgen.

Je hoeft er niet per se op te reageren, maar denk eens voor jezelf na: je moet nu medicatie slikken, weet ik hoe vaak op een dag kolven en dat alles voor dat ene flesje voor je baby. Wat is voor jou de reden dat het al die dingen waard is? Gaat dat écht voor op de enorme tijdsinvestering die het je kost? Tijd die je dus niet aan je baby of aan jezelf kunt besteden?

Als dat voor jou echt zo is, helemaal goed natuurlijk. Ik weet dat ik zelf achteraf toen de hormonenstorm een beetje was gaan liggen echt niet meer begreep waarom ik het ooit zó belangrijk heb gevonden. Zonder bv was het kind veel gelukkiger en ik uiteindelijk ook. Ik heb me echt gek laten maken door de 'borstvoedingsmafia'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet. Ik weet helaas niet of het succesvol zal zijn, mij is het ooit wel gelukt om van volledig gestopt te relacteren tot weer volledige borstvoeding, maar mijn kind was veel ouder en ik had dus ook al veel langer volledige borstvoeding gegeven. Ik weet niet of dat net zo makkelijk te doen is als je maar zo kort borstvoeding hebt gegeven en je baby ook geen ervaring heeft met uit de borst drinken. Maar het kan nooit kwaad om ervoor te gaan dus dat zou ik gewoon doen als ik jou was. Succes!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Je kind leeft dus al 3 maanden op flesvoeding.
Je hebt na een maand nog nauwelijks iets bereikt dus je kind zal op flesvoeding verder moeten.

Wat is volgens jou in vredesnaam de toegevoegde waarde van dat kleine beetje borstvoeding dat het al het gedoe de moeite waard maakt.
Alle reacties Link kopieren
Tot hoe lang wil je dan borstvoeding blijven geven? Veel moeders gaan juist afbouwen na een half jaar en als het al mocht lukken dan zou je daar tegen die tijd als het op dit tempo verder gaat wel aan.

En hoezo weet je niet of mini drinkt.
Dat kan je toch zien. Als je minder flesvoeding hoeft te geven dan in voorgaande 9 weken dan krijgt je kind dus voeding uit de borst binnen.

Moet je nog even grote flesjes geven dan drinkt je kind dus niets of nauwelijks iets bij je.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel tijd gestoken in een lastig borstvoedingstraject en, in tegenstelling tot Sugarmiss, nog steeds ontzettend blij dat ik er voor ben gegaan!

Ik zou zelf wel eens goed de kolf onder de loep nemen. Ik vond Medela echt VRESELIJK kolven maar ben dolgelukkig met mijn Hörigen met flexibele schelpen. Een kolf consult kan daarin prettig zijn. In de opbrengst kan dat echt wat uitmaken.
sugarmiss schreef:
08-03-2021 17:22
Je kind leeft dus al 3 maanden op flesvoeding.
Je hebt na een maand nog nauwelijks iets bereikt dus je kind zal op flesvoeding verder moeten.

Wat is volgens jou in vredesnaam de toegevoegde waarde van dat kleine beetje borstvoeding dat het al het gedoe de moeite waard maakt.
:-? Ik snap het ook niet helemaal....
Maar goed, ik hoef het ook niet te snappen. Snap sowieso dit gedoe over BV niet zo. Kind moet groeien, met bv of kv. Graag zo goed, snel en gemakkelijk mogelijk. Voor mij was dat dus vanaf dag één kv. Vandaar dat ik het denk ook niet snap. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
08-03-2021 16:51
Als dat voor jou echt zo is, helemaal goed natuurlijk. Ik weet dat ik zelf achteraf toen de hormonenstorm een beetje was gaan liggen echt niet meer begreep waarom ik het ooit zó belangrijk heb gevonden. Zonder bv was het kind veel gelukkiger en ik uiteindelijk ook. Ik heb me echt gek laten maken door de 'borstvoedingsmafia'.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Je kind is ook al bijna een half jaar, daarna gaat het soms echt heel hard met vast eten en minder melk drinken.

Volgens mij doe je al alles wat je kunt, dus als jij dit heel graag wil, vooral zo doorgaan. Maar ik zou me inderdaad ook even goed afvragen waarom precies en voor wie je dit doet.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een hoop negatieve reacties. Ik had gehoopt op wat positieve ervaringen.
Dit is uiteraard een weloverwogen beslissing, anders was ik er niet aan begonnen.

Thanks voor de tips!
Geen ervaring zelf met relacteren, maar heb destijds veel gehad aan lalecheleagues.nl toen de bv totaal niet liep. Zit daar heel veel kennis en vast ook over relacteren.
Alle reacties Link kopieren
Es1390 schreef:
09-03-2021 08:47
Wauw wat een hoop negatieve reacties. Ik had gehoopt op wat positieve ervaringen.
Dit is uiteraard een weloverwogen beslissing, anders was ik er niet aan begonnen.

Thanks voor de tips!

Laat je er niet door weerhouden. Als jij dit graag wil dan kan er van alles. Ik kreeg ook negatieve reacties op de tijd en energie die ik er in heb gestoken, maar ben nog steeds (ook nu ik echt geen zwangerschapshormonen eer heb) nog steeds ontzettend blij dat ik bij mezelf ben gebleven en keuzes heb gemaakt waar IK achter stond. Ik heb zelf heel veel gehad aan onze briljante lactatiekundige IBCLC.
Alle reacties Link kopieren
Es1390 schreef:
09-03-2021 08:47
Wauw wat een hoop negatieve reacties. Ik had gehoopt op wat positieve ervaringen.
Dit is uiteraard een weloverwogen beslissing, anders was ik er niet aan begonnen.

Thanks voor de tips!
Ben je bekend met de besloten Facebook groep Borstvoedingsforum?
Ik denk dat je wanneer je hier je vraagt stelt meer antwoorden krijgt.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
09-03-2021 09:12
Ben je bekend met de besloten Facebook groep Borstvoedingsforum?
Ik denk dat je wanneer je hier je vraagt stelt meer antwoorden krijgt.
Hmm nee, ik ga eens kijken, dankjewel!
Wat een negatieve reacties inderdaad. Behalve borstvoedingsforum vind je vast ook ervaring en tips bij de FB groep van La Leche League. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
09-03-2021 10:35
Wat een negatieve reacties inderdaad. Behalve borstvoedingsforum vind je vast ook ervaring en tips bij de FB groep van La Leche League. Veel succes!
Ja ook een goede tip 😊
Alle reacties Link kopieren
Es1390 schreef:
09-03-2021 08:47
Wauw wat een hoop negatieve reacties. Ik had gehoopt op wat positieve ervaringen.
Dit is uiteraard een weloverwogen beslissing, anders was ik er niet aan begonnen.

Thanks voor de tips!
Ik bedoelde mijn reactie echt niet negatief, ik hoop ook niet dat die zo is overgekomen. Overigens zijn Lalecheleague en het borstvoedingsforum twee plekken waar je inderdaad hele goede informatie kunt krijgen, maar mijn ervaring is dat ik er ook extreem door gepusht werd. Bedenk of je daar blij van wordt. Als je het per se wilt en echt overwogen hebt, is het misschien fijn als iemand zegt dat je alles over moet hebben voor bv en dat als je het niet doet, je je kind direct tekort doet. Ik werd daar ontzettend onzeker en ongelukkig van en zou zelf la leche league nooit meer bellen voor advies (en nogmaals, ik ben echt wel heel erg pro bv, geef het nu bijna een jaar, maar wat ik daar naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik echt alles probeerde te geven bij mijn oudste, wens ik niemand toe. Als iets bv mafia is, is dat het wel)

Een lactatiekundige IBCLC kan je op een veel eerlijkere manier helpen en die kijkt ook echt naar de complete situatie, niet alleen maar vanuit de visie ‘bv is hét antwoord op alles, al val je erbij neer, bv gaat voor’
Mijn lactatiekundige zei letterlijk: het is prachtig dat je bv wilt blijven geven en je kunt dit en dit nog proberen voor de komende periode van twee weken, maar als het niet helpt, moet je echt gaan bijvoeden voor de gezondheid van je kindje en jezelf.
Wat een verademing dat iemand die dus mega pro bv is, wel echt kijkt naar wat het beste is voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
09-03-2021 11:39
Ik bedoelde mijn reactie echt niet negatief, ik hoop ook niet dat die zo is overgekomen. Overigens zijn Lalecheleague en het borstvoedingsforum twee plekken waar je inderdaad hele goede informatie kunt krijgen, maar mijn ervaring is dat ik er ook extreem door gepusht werd. Bedenk of je daar blij van wordt. Als je het per se wilt en echt overwogen hebt, is het misschien fijn als iemand zegt dat je alles over moet hebben voor bv en dat als je het niet doet, je je kind direct tekort doet. Ik werd daar ontzettend onzeker en ongelukkig van en zou zelf la leche league nooit meer bellen voor advies (en nogmaals, ik ben echt wel heel erg pro bv, geef het nu bijna een jaar, maar wat ik daar naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik echt alles probeerde te geven bij mijn oudste, wens ik niemand toe. Als iets bv mafia is, is dat het wel)

Een lactatiekundige IBCLC kan je op een veel eerlijkere manier helpen en die kijkt ook echt naar de complete situatie, niet alleen maar vanuit de visie ‘bv is hét antwoord op alles, al val je erbij neer, bv gaat voor’
Mijn lactatiekundige zei letterlijk: het is prachtig dat je bv wilt blijven geven en je kunt dit en dit nog proberen voor de komende periode van twee weken, maar als het niet helpt, moet je echt gaan bijvoeden voor de gezondheid van je kindje en jezelf.
Wat een verademing dat iemand die dus mega pro bv is, wel echt kijkt naar wat het beste is voor iedereen.
Lief dat je nog een comment plaatst, dankje!

Ohh dat klinkt echt als een hele negatieve ervaring inderdaad! Zo moet het niet gaan.

Mijn insteek is ook heel luchtig, ik vind het nu vrij relaxed gaan en met de Domperidon geef ik het een soort kickstart en is dus ook niet voor langdurig gebruik. Wordt het niet meer dan dit, dan is dat ook prima.
Ik zou het fijn vinden om hem toch nog wat moedermelk te kunnen geven met oog op antistoffen en what not.
Maar lukt het niet, dan lukt het niet. Wat jouw lactatiekundige zei komt aardig overeen wat die van mij zei.
Ze was erg pro maar ook heel realistisch en dat ben ik zelf ook. Dus ik kijk gewoon hoe het gaat en het leek me leuk wat verhalen te lezen van dames die dit ook hebben geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
09-03-2021 11:39
Ik bedoelde mijn reactie echt niet negatief, ik hoop ook niet dat die zo is overgekomen. Overigens zijn Lalecheleague en het borstvoedingsforum twee plekken waar je inderdaad hele goede informatie kunt krijgen, maar mijn ervaring is dat ik er ook extreem door gepusht werd. Bedenk of je daar blij van wordt. Als je het per se wilt en echt overwogen hebt, is het misschien fijn als iemand zegt dat je alles over moet hebben voor bv en dat als je het niet doet, je je kind direct tekort doet. Ik werd daar ontzettend onzeker en ongelukkig van en zou zelf la leche league nooit meer bellen voor advies (en nogmaals, ik ben echt wel heel erg pro bv, geef het nu bijna een jaar, maar wat ik daar naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik echt alles probeerde te geven bij mijn oudste, wens ik niemand toe. Als iets bv mafia is, is dat het wel)

Een lactatiekundige IBCLC kan je op een veel eerlijkere manier helpen en die kijkt ook echt naar de complete situatie, niet alleen maar vanuit de visie ‘bv is hét antwoord op alles, al val je erbij neer, bv gaat voor’
Mijn lactatiekundige zei letterlijk: het is prachtig dat je bv wilt blijven geven en je kunt dit en dit nog proberen voor de komende periode van twee weken, maar als het niet helpt, moet je echt gaan bijvoeden voor de gezondheid van je kindje en jezelf.
Wat een verademing dat iemand die dus mega pro bv is, wel echt kijkt naar wat het beste is voor iedereen.

Ik denk niet dat dit is wat TO zoekt. Veel van de opmerkingen hier zijn 'weet je dit wel zeker?'. En TO heeft hier overna gedacht en weet dit zeker. Ze hoeft geen enorm cheerteam dat blind voor borstvoeding gaat, maar wel steun. Het in twijfel trekken van 'of je dit echt wil' vond ik zelf in elk geval heel lastig. Ik maakte een weloverwogen keus, in samenspraak met mijn omgeving en vroeg naar ervaringen en wat steun. Dat is anders dan de borstvoedingsmaffia. Ik vermoed dat TO iets vergelijkbaars zoekt? (Dat vul ik in!)

Ik heb overigens bij de LLL geen ervaringen met het dwingende. Als ze hoorde over mjin situatie begrepen ze heel goed dat dit het was (ook bijvoeding)
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
09-03-2021 11:39
Ik bedoelde mijn reactie echt niet negatief, ik hoop ook niet dat die zo is overgekomen. Overigens zijn Lalecheleague en het borstvoedingsforum twee plekken waar je inderdaad hele goede informatie kunt krijgen, maar mijn ervaring is dat ik er ook extreem door gepusht werd. Bedenk of je daar blij van wordt. Als je het per se wilt en echt overwogen hebt, is het misschien fijn als iemand zegt dat je alles over moet hebben voor bv en dat als je het niet doet, je je kind direct tekort doet. Ik werd daar ontzettend onzeker en ongelukkig van en zou zelf la leche league nooit meer bellen voor advies (en nogmaals, ik ben echt wel heel erg pro bv, geef het nu bijna een jaar, maar wat ik daar naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik echt alles probeerde te geven bij mijn oudste, wens ik niemand toe. Als iets bv mafia is, is dat het wel)

Een lactatiekundige IBCLC kan je op een veel eerlijkere manier helpen en die kijkt ook echt naar de complete situatie, niet alleen maar vanuit de visie ‘bv is hét antwoord op alles, al val je erbij neer, bv gaat voor’
Mijn lactatiekundige zei letterlijk: het is prachtig dat je bv wilt blijven geven en je kunt dit en dit nog proberen voor de komende periode van twee weken, maar als het niet helpt, moet je echt gaan bijvoeden voor de gezondheid van je kindje en jezelf.
Wat een verademing dat iemand die dus mega pro bv is, wel echt kijkt naar wat het beste is voor iedereen.
Ook hier sluit ik me 100% bij aan. Ik ben heel erg pro bv en ik sta als eerste op de barricaden om vrouwen hun recht op voeden in het openbaar te verdedigen ed. Maar ik vind de borstvoedingsmaffia tegelijkertijd afschuwelijk en iets waar vrouwen juist tegen beschermd moeten worden. En ik heb ook nare ervaringen met la leche league dus ik zou je inderdaad eerder aanraden een eigen lactatiekundige te contacten.
Minik schreef:
09-03-2021 11:39
Ik bedoelde mijn reactie echt niet negatief, ik hoop ook niet dat die zo is overgekomen. Overigens zijn Lalecheleague en het borstvoedingsforum twee plekken waar je inderdaad hele goede informatie kunt krijgen, maar mijn ervaring is dat ik er ook extreem door gepusht werd. Bedenk of je daar blij van wordt. Als je het per se wilt en echt overwogen hebt, is het misschien fijn als iemand zegt dat je alles over moet hebben voor bv en dat als je het niet doet, je je kind direct tekort doet. Ik werd daar ontzettend onzeker en ongelukkig van en zou zelf la leche league nooit meer bellen voor advies (en nogmaals, ik ben echt wel heel erg pro bv, geef het nu bijna een jaar, maar wat ik daar naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik echt alles probeerde te geven bij mijn oudste, wens ik niemand toe. Als iets bv mafia is, is dat het wel)

Een lactatiekundige IBCLC kan je op een veel eerlijkere manier helpen en die kijkt ook echt naar de complete situatie, niet alleen maar vanuit de visie ‘bv is hét antwoord op alles, al val je erbij neer, bv gaat voor’
Mijn lactatiekundige zei letterlijk: het is prachtig dat je bv wilt blijven geven en je kunt dit en dit nog proberen voor de komende periode van twee weken, maar als het niet helpt, moet je echt gaan bijvoeden voor de gezondheid van je kindje en jezelf.
Wat een verademing dat iemand die dus mega pro bv is, wel echt kijkt naar wat het beste is voor iedereen.
To gaf al aan dat ze hulp van een lactatiekundige IBCLC heeft gezocht en zoekt nog extra (ervaring)tips voor het relacteren. Ik vind het een beetje vaag dat hier op het forum vaak als iemand tips bij de borstvoeding vraagt reacties krijgt over weet je het zeker/ wil je die moeite doen etc. En áltijd reacties van: het hoeft niet he, je mag ook stoppen etc. Ik zou daar juist boos van worden, dat mensen je keuze weer gaan betwijfelen. Mijn ervaring met La Leche League, de FB groep (nooit gebeld), is dat er wel degelijk ook geholpen wordt met tips voor bijvoorbeeld afbouwen. De 'leidsters' geven alleen altijd heel duidelijk aan dat ze niet deskundig zijn in kunstvoeding, dus daar niet over kunnen adviseren. Lijkt me dus alleen maar goed, bekwaam onbekwaam.
Alle reacties Link kopieren
De ervaringen zijn duidelijk heel verschillend. Ik had de lat voor mezelf torenhoog liggen en het lukte gewoon niet ondanks echt werkelijk alles geprobeerd te hebben. En dan bel je in tranen met een LLL leidster en is het enige weerwoord ‘je moet nog vaker aanleggen, je investeert nog niet genoeg’. Echt vreselijk!

Ik wil TO dus ook niet in twijfel trekken maar had het zelf destijds enorm nodig dat iemand een beetje realiteit erin stampte.. waarom wilde ik het zo per se, wat maakte dat alle ellende waard? En het antwoord was ‘omdat ik dat mezelf heb opgelegd en het het beste is voor mijn kind’. Achteraf bezien bleek toen de overstap op kv een veel betere voor mijn kind, in werkelijk alle opzichten, en kon ik ook eindelijk gaan herstellen van een zware bevalling en eerste maanden.

Uit de OP was niet te halen waarom TO hiervoor gaat en wat haar overwegingen waren. Ze noemde het een gevoel. Mijn gevoel werd destijds nogal geleid door wat allemaal wel niet hoorde om het maar goed genoeg te doen voor mijn baby. Ik voelde me zó incompetent die eerste maanden. Dat is gewoon niet de juiste motivatie om voor relacteren te gaan.
minik wijzigde dit bericht op 09-03-2021 13:10
17.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
09-03-2021 12:09
Ik denk niet dat dit is wat TO zoekt. Veel van de opmerkingen hier zijn 'weet je dit wel zeker?'. En TO heeft hier overna gedacht en weet dit zeker. Ze hoeft geen enorm cheerteam dat blind voor borstvoeding gaat, maar wel steun. Het in twijfel trekken van 'of je dit echt wil' vond ik zelf in elk geval heel lastig. Ik maakte een weloverwogen keus, in samenspraak met mijn omgeving en vroeg naar ervaringen en wat steun. Dat is anders dan de borstvoedingsmaffia. Ik vermoed dat TO iets vergelijkbaars zoekt? (Dat vul ik in!)

Ik heb overigens bij de LLL geen ervaringen met het dwingende. Als ze hoorde over mjin situatie begrepen ze heel goed dat dit het was (ook bijvoeding)
Precies dit! Ik snap dat er in eerste instantie wordt gedacht: "wat een onzin" maar dat vind ik niet.
Het is inderdaad een hele bewuste keuze. Borstvoeding is iets moois...als het lukt! :)
Het is allemaal ok, no hard feelings!

Ik ben nu aangemeld bij een FB community die hierop aansluit.
Mochten jullie nog mooie verhalen hebben, feel free to share!
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
09-03-2021 13:07
De ervaringen zijn duidelijk heel verschillend. Ik had de lat voor mezelf torenhoog liggen en het lukte gewoon niet ondanks echt werkelijk alles geprobeerd te hebben. En dan bel je in tranen met een LLL leidster en is het enige weerwoord ‘je moet nog vaker aanleggen, je investeert nog niet genoeg’. Echt vreselijk!

Ik wil TO dus ook niet in twijfel trekken maar had het zelf destijds enorm nodig dat iemand een beetje realiteit erin stampte.. waarom wilde ik het zo per se, wat maakte dat alle ellende waard? En het antwoord was ‘omdat ik dat mezelf heb opgelegd en het het beste is voor mijn kind’. Achteraf bezien bleek toen de overstap op kv een veel betere voor mijn kind, in werkelijk alle opzichten, en kon ik ook eindelijk gaan herstellen van een zware bevalling en eerste maanden.

Zooo dat is heftig en dan kan ik begrijpen dat je dit soort acties "in twijfel trekt".
Het is bij mij geen moetje en ook mijn omgeving is positief.
Herstellen is heel belangrijk, dat is ook waarom ik na een periode fulltime kolven over ben gestapt op kv. Mentaal en lichamelijk helemaal herstellen en dat is gelukt.
Dus nu wil ik het nog een kans geven. :)
Alle reacties Link kopieren
Es1390 schreef:
09-03-2021 13:12
Zooo dat is heftig en dan kan ik begrijpen dat je dit soort acties "in twijfel trekt".
Het is bij mij geen moetje en ook mijn omgeving is positief.
Herstellen is heel belangrijk, dat is ook waarom ik na een periode fulltime kolven over ben gestapt op kv. Mentaal en lichamelijk helemaal herstellen en dat is gelukt.
Dus nu wil ik het nog een kans geven. :)
Fijn dat je er zo nuchter in kunt staan! Ik hoop van harte voor je dat het lukt zoals je hoopt en dat je ook tevreden kunt terugkijken als het niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
09-03-2021 13:14
Fijn dat je er zo nuchter in kunt staan! Ik hoop van harte voor je dat het lukt zoals je hoopt en dat je ook tevreden kunt terugkijken als het niet lukt.
Dankjewel! Lieve woorden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven