Rol van ouders bij brugklasser stimuleren/motiveren huiswer

19-01-2021 21:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit nu in Havo 1. Ze had een MAVO/HAVO advies.
Haar basisschoolleerkracht was ervan overtuigd dat ze Havo zou kunnen, zeker gezien haar inzet. Zelf wilde ze het ook gaan proberen en wij stonden achter haar keuze.
Ze is/was altijd een serieus meisje en doet het op zich hartstikke goed en de 1e periode haalde ze voor alle vakken goede cijfers, behalve voor Engels.

Ze werkt goed vooruit, maakt dezelfde dag al het opgekregen huiswerk, ook al is het voor een paar dagen later.
Dus in dat opzicht mogen we absoluut niet klagen.

Wel merk ik dat haar cijfers voor de kerstvakantie iets gingen zakken.
Nog geen schande, want een 5.8 voor biologie en geschiedenis is ook nog voldoende.

Haar eerste toets Engels leverde een 3 op. Ze was helemaal in tranen, ze begreep de grammatica niet helemaal goed. Ze heeft daarna flexuur lessen gevolgd bij haar Engels docent.
Ik had aangeboden om haar te helpen als ze dit zou willen om haar cijfer op te halen.

Vorige week kwam er een SO Engels aan en heb die periode regelmatig aan haar gevraagd.
Lukt het met de overhoorprogramma's, ken je het al een beetje? Heb je hulp nodig? Zullen we in het weekend kijken of het er allemaal in zit?
Nou, het lukte allemaal, helpen was niet nodig...... tot een dag van te voren.
Huilend kwam ze beneden en ze kon haar woordjes niet meer, grammatica snapte ze niet.
Toen ben ik best wel boos geworden, zeker omdat ik haar had gewaarschuwd om op tijd te beginnen, hulp aangeboden had en nu een dag van te voren komt ze hiermee. Te kort dag om het onder de knie te krijgen.
En kwam ze vanmiddag met een 4,3 uit de online les, weer huilen, omdat ze meteen na de uitslag van haar SO een online boektoets Engels had en zo verdrietig was, dat ze ook deze toets heeft verpest, met als resultaat nog een 4

Aan de ene kant vind ik het heel zielig voor haar, aan de andere kant is het ook een beetje haar eigen schuld.
Ik heb momenteel het idee dat ze liever met haar telefoon op de bank hangt, dan dat ze aan het leren is.

Ik vind het heel lastig.
Ik wil haar niet als een politie agent in de gaten houden en constant zeuren over haar huiswerk, maar ik vind het ook zonde dat haar cijfers lager worden, terwijl dat volgens mij niet nodig is. Hooguit een uurtje per dag langer aan school besteden en dan zou ze nog ruimschoots vrije tijd hebben.
Ze is iedere dag al ruim voor het avondeten klaar en in het weekend doet ze ook (bijna) niets aan haar huiswerk.
Ik heb namelijk niet het idee dat het te hoog gegrepen is, maar haar inzet hier en daar toch wat ontbreekt. Gaat ook wat puberen....

Hoe gaan andere ouders hiermee om? Zijn er VO docenten die tips hebben?
Zitten jullie ze achter hun broek aan, laten jullie het gaan en dan maar zien waar het schip strand?
Wat is wijsheid?
Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
19-01-2021 22:58
Bedankt voor je uitgebreide bericht!
Ik heb nadat ik boos/geirriteerd was ook wel meteen mijn hulp aangeboden en zijn we ervoor gaan zitten om te kijken wat we nog konden doen.
Ik ben dan ook niet boos geworden toen ze met die onvoldoende kwam, want die zag ik ook wel aankomen.

Het is in ieder geval voor beiden een leermoment geweest. 😊

Heb je ook je excuses aangeboden en uitgelegd waarom je zo reageerde? Als ze zo braaf haar huiswerk doet en nu een slippertje maakt, is een compliment ook wel op zijn plaats.
Alle reacties Link kopieren
Vergis je niet in het startniveau van Engels in de brugklas, dat is echt erg hoog! Die kinderen die weinig Engels hebben gehad op de basisschool beginnen met een enorme achterstand, die je niet zomaar inhaalt.
Mijn oudste verloor de moed na les 1 van Engels, dit zou nooit wat worden! Ik dacht dat ze overdreef..., totdat ik die les zag...

We hebben oudste toen geholpen door bijvoorbeeld de Griezels en Matilda van Roald Dahl, die ze super leuk vond, in het Engels te halen en elke avond een stukje uit voor te lezen. Daarnaast haar ook gestimuleerd om in onze luisterboekenapp opzoek te gaan naar eenvoudige Engelse kinderboeken. Verder inderdaad helpen bij het huiswerk .
In de zomer van het brugklasjaar heb ik mijn beide kinderen op Summerschool gedaan. Een hele week Engelse les, sport en spel in het Engels. Dit was van Anglia. Dit hielp oudste uiteindelijk over de drempel. Engels is nu haar beste vak.
Die Summerschool was trouwens een wens van de jongste. Die wilde geen onvoldoendes over 2 jaar in de brugkl,brugklas omdat haar basisschool niets aan Engels deed!
Uiteindelijk zijn de kinderen 2 keer een week naar Summerschool geweest.
Warrique schreef:
20-01-2021 08:16
Vergis je niet in het startniveau van Engels in de brugklas, dat is echt erg hoog! Die kinderen die weinig Engels hebben gehad op de basisschool beginnen met een enorme achterstand, die je niet zomaar inhaalt.
Mijn oudste verloor de moed na les 1 van Engels, dit zou nooit wat worden! Ik dacht dat ze overdreef..., totdat ik die les zag...

We hebben oudste toen geholpen door bijvoorbeeld de Griezels en Matilda van Roald Dahl, die ze super leuk vond, in het Engels te halen en elke avond een stukje uit voor te lezen. Daarnaast haar ook gestimuleerd om in onze luisterboekenapp opzoek te gaan naar eenvoudige Engelse kinderboeken. Verder inderdaad helpen bij het huiswerk .
In de zomer van het brugklasjaar heb ik mijn beide kinderen op Summerschool gedaan. Een hele week Engelse les, sport en spel in het Engels. Dit was van Anglia. Dit hielp oudste uiteindelijk over de drempel. Engels is nu haar beste vak.
Die Summerschool was trouwens een wens van de jongste. Die wilde geen onvoldoendes over 2 jaar in de brugkl,brugklas omdat haar basisschool niets aan Engels deed!
Uiteindelijk zijn de kinderen 2 keer een week naar Summerschool geweest.
Volgens mij verschilt dat enorm per school. Hier begonnen ze vanaf nul met Engels, maar ik hoor ook wel andere verhalen.
Hier inmiddels een dochter in HAVO 3, maar komt van een basisschool waar erg weinig aan Engels werd gedaan. Op een ouderavond mocht ik de toetsen van Engels inzien en schrok echt van wat er gelijk van haar werd verwacht. Het gat tussen de basisschool en VO was op dit gebied enorm.

Mijn dochter gebruikt Flash cards. Dat helpt erg goed. Want ze moet de kaartjes zelf schrijven. Daar begint het leren al mee. En op tijd beginnen. Drie dagen voor een toets starten is hier echt te laat. Beter opknippen in kleine stukjes, dan blijft ze ook gemotiveerd. Veel in één keer, geeft stress.

En vooral in de eerste klassen is het helpen met plannen, organiseren en zorgen voor overzicht. Dit is ontzettend moeilijk op deze leeftijd en de hoeveelheid werk die ze moeten doen.

Mijn dochter gebruikt de planner van Skur en dat werkt voor haar goed.

En zij mag dan nu in de derde zitten en 14 zijn, maar ik ondersteun nog steeds bij het plannen. Ze begint nu, na een lastige start in de derde pas door te krijgen, hoe essentieel het is en dat haar methode dus inderdaad niet werkte.
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 10:40
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-01-2021 07:51
Heb je ook je excuses aangeboden en uitgelegd waarom je zo reageerde? Als ze zo braaf haar huiswerk doet en nu een slippertje maakt, is een compliment ook wel op zijn plaats.
Heb ik inderdaad gedaan en we hebben vanmorgen een fijn gesprek gehad.
Zij gaat ontdekken (want dat kon ze nog niet goed benoemen) waar het fout gaat. Is er toch te weinig geoefend of is het Engels echt te moeilijk voor haar.
Ik ga haar helpen met plannen, dus de stof in stukjes delen, zodat ze een dag van te voren geen stress meer ervaart en op tijd bij haar docent extra les kan krijgen.
Ze zijn iedere dag het 1e uur vrij en kunnen zich inschrijven voor een flexuur voor een bepaald vak op dat uur.
Verder ook haar goede cijfers benoemd en dat iedereen een vak heeft waar het minder goed gaat.

Ik hoop dat ik haar dankzij de diverse tips kan steunen en helpen waar nodig en het verder loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Wij vragen niet heb je hulp nodig maar zeggen we gaan nu even aan je wiskunde zitten. Mijn dochter vind dat moeilijk en schuift het voor zich uit. Vragen of ze hulp nodig heeft heeft dan geen nut. Ze wil er liever niet aan. Nu pakt ze het gewoon.

Ze zegt wel eens: ik heb geen zin, dan zeg ik gelukkig is dat ook helemaal niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
ik zie dat deze gister op viva.nl is geplaatst, echt een aanrader:

https://www.viva.nl/stijl-en-update/pom ... uiswerken/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven