Romee of Romée

24-01-2021 21:01 59 berichten
Wij krijgen een dochtertje!

We zijn er al even uit dat het Romee/Romée gaat worden.
Maar we twijfelen over de precieze spelling...

Romee is simpel, duidelijk en op z’n Hollands
Romée is de originele spelling, uit het Frans. Het streepje maakt de naam aan de ene kant ‘af’, maar aan de andere kant lijkt hij overbodig.

Wat vinden jullie?

Wat vinden jullie?

Totaal aantal stemmen: 230

Romee (24%)
Romée (76%)
Ik heb een andere naam, wel hetzelfde streepje. Als ik de keuze had, zou ik het niet doen. Het is altijd gezeur over streepje. Zowel technisch (veel programma's pakken hem niet of niet goed) maar ook met het spellen. Of je krijgt twee streepjes, of geen, of verkeerde kant op. En alle correcties die je maakt, zijn gelijk zeurderig. Ik maak er altijd maar een grapje van "tsja, ik heb altijd een streepje voor".

Maar ik zeg echt uit ervaring, doe het niet.
Ik zou met streepje doen. Heb je anders niet de neiging om de klemtoon op de Ro te leggen? Zoals bij Romy.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Romée doen en me niet druk maken als het een keer zonder streepje wordt geschreven bij niet-officiële papieren.

En qua e-mailadres: ook bij ons en alle voorgaande werkgevers zijn die zonder accenten boven of onder de letters. Heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Romée mooier, het is voor mij dan toch iets meer “af”.
mybestfriend schreef:
24-01-2021 21:42
Ik zou met streepje doen. Heb je anders niet de neiging om de klemtoon op de Ro te leggen? Zoals bij Romy.

Misschien spreekt TO het wel zelf uit met de klemtoon op het eerste gedeelte.

Romée zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Romée.
Alle reacties Link kopieren
Romeè
Alle reacties Link kopieren
Romeè
Alle reacties Link kopieren
vroosje schreef:
24-01-2021 21:35
Ik heb een andere naam, wel hetzelfde streepje. Als ik de keuze had, zou ik het niet doen. Het is altijd gezeur over streepje. Zowel technisch (veel programma's pakken hem niet of niet goed) maar ook met het spellen. Of je krijgt twee streepjes, of geen, of verkeerde kant op. En alle correcties die je maakt, zijn gelijk zeurderig. Ik maak er altijd maar een grapje van "tsja, ik heb altijd een streepje voor".

Maar ik zeg echt uit ervaring, doe het niet.
Mijn zus heeft een naam die op 2 manieren kan.

Met puntjes of zonder puntjes.
Haar versie is de Franse versie zonder puntjes, ze dicteert dat ook altijd zo.

Geheid dat die puntjes er de helft van de tijd toch op staan.


Sowieso zijn mensen dus altijd slecht in spelling :-D.


Mijn naam is ook een vrij veel voorkomende Franse naam.
Zonder accenten, zonder puntjes, 7 letters, ...
Ik kan me een ons spellen, ze schrijven hem de helft van de tijd toch fout.
Ik denk dat ik intussen minstens 20 verschillende versies heb gezien :-).
Om het over de uitspraak maar niet te hebben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Met accent.
Ik zou gewoon simpel Romee doen. Dan krijg je ook geen gedoe met spellen later.
Ik vind het wel schattig dat mensen zo op die e-mailadressen zitten. Wie weet hoe we in de toekomst communiceren?
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
24-01-2021 22:19
Ik zou gewoon simpel Romee doen. Dan krijg je ook geen gedoe met spellen later.
Je bedoelt: Dan zet de helft er alsnog een accent bovenop :-D ?


Ik heb een collega met een naam waar een accent bovenop hoort.
Maar bij haar zonder accent.

Ik moet toch élke keer als ik haar naam schrijf 10 keer nadenken hoe ik haar naam juist spel.
En gegarandeerd schrijf ik het eerst 9 keer fout.


Haar ouders dachten waarschijnlijk ook "lekker simpel" :-D.
Niet dus.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Met accent vind ik mooier.
Alle reacties Link kopieren
vroosje schreef:
24-01-2021 21:35
Ik heb een andere naam, wel hetzelfde streepje. Als ik de keuze had, zou ik het niet doen. Het is altijd gezeur over streepje. Zowel technisch (veel programma's pakken hem niet of niet goed) maar ook met het spellen. Of je krijgt twee streepjes, of geen, of verkeerde kant op. En alle correcties die je maakt, zijn gelijk zeurderig. Ik maak er altijd maar een grapje van "tsja, ik heb altijd een streepje voor".

Maar ik zeg echt uit ervaring, doe het niet.
Ja en bij het boeken van vliegtickets is dit onwijs vervelend!
Alle reacties Link kopieren
Zonder streepje vind ik onaf staan
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat jullie al overlegd hebben. Toen wij uit de naam waren hebben we hem beiden opgeschreven. We bleken dezelfde (minder gebruikelijke) spelling te gebruiken dus hebben we het er daar bij gehouden
Romée vind ik het mooiste.
En gefeliciteerd met je dochter natuurlijk :heart:
Alle reacties Link kopieren
Romée. Duidelijk.

En spelling, ach. Ik ken een Marieke, Marike en een Mariken. Een Nynke en een Nienke. Een Marjolein en een Marjolijn. Miriam en Mirjam. Kees en Cees, Luuk en Luc, een Oskar en een Oscar. Nouja, you get my point.

Mijn naam kan absoluut maar op 1 wijze gespeld worden en nog maken sommige mensen er wat bizars van. Je hebt problemen en je hebt problemen zeg ik altijd maar.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Oh en mijn eigen zoons hebben Nederlandse namen waar ook een Engelse variant van is en die worden dus regelmatig met de Engelse variant aangeschreven (nou is dat bij de jongste misschien niet zo gek omdat de Nederlandse variant vrij onbekend is, maar bij de oudste is het echt raar, klinkt ook gewoon anders).

Beetje als Laurens die aangeschreven wordt met Lawrence. Misschien komt het omdat wij hem alleen bij zijn roepnaam noemen en niet bij zijn volle naam ofzo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
vroosje schreef:
24-01-2021 21:35
Ik heb een andere naam, wel hetzelfde streepje. Als ik de keuze had, zou ik het niet doen. Het is altijd gezeur over streepje. Zowel technisch (veel programma's pakken hem niet of niet goed) maar ook met het spellen. Of je krijgt twee streepjes, of geen, of verkeerde kant op. En alle correcties die je maakt, zijn gelijk zeurderig. Ik maak er altijd maar een grapje van "tsja, ik heb altijd een streepje voor".

Maar ik zeg echt uit ervaring, doe het niet.
Ik heb dit ook. Dan pakken programma’s het niet goed en dan komt er iets geks uit, Rom@“aee wordt het dan ofzo :(

Als ik een euro kreeg voor iedere keer dat mijn naam verkeerd wordt geschreven.. had ik nu een huis kunnen kopen

Ik zou voor Romee gaan.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-01-2021 21:07
Als je een Franse naam wil geven, hou die dan ook Frans.
Met accent dus.

Kan ze nog altijd haar e-mail-adres ooit aanmaken zonder accent.
Precies.
Met. Dan kan ze zelf altijd nog bepalen of ze zelf wel of niet gebruikt.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Vind het beiden niet mooi, maar als het moet san met streepje
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb ook een naam die vaak verkeerd wordt geschreven, daar kan ik nou echt niet mee zitten.

Het accent bij Romée maakt de uitspraak duidelijker, ook in andere talen, het maakt meteen duidelijk dat we het hier over de Franse uitspraak hebben, en niet over eventuele andere varianten.
Gezien mijn gebruikersnaam lijkt het me vanzelfsprekend dat ik voor het streepje ben :mrgreen: . Wat betreft dat spellen: dat gaat ze net zo goed moeten doen als je er Romee van maakt, want niet iedereen vindt dezelfde schrijfwijze vanzelfsprekend. Zelfs bij namen waarvan ik altijd dacht dat er maar één schrijfwijze mogelijk was, bedenken mensen de meest creatieve manieren, dus dat voorkom je toch niet.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mailprogramma's / servers kunnen niet zo goed overweg met accenten op letters.

Maar het mág wel allemaal in een mailadres. Zelfs spaties mogen erin, mits je maar " " eromheen zet.

"romée van 't Veld"@example.org is een geldig adres, maar niet handig.
Maar om nu daarmee rekening te houden bij het kiezen van een naam...

Vaak wordt het toch r.achternaam@
En zou men 20 jaar geleden ook gekeken hebben of de Hyves naam wel gekozen kon worden?
Of in de jaren 50 of het op de mechanische typmachine wel handig typt?

Ik bedoel: dit kind heeft een goede kans om in 2100 nog te leven. Zou er dan nog email gebruikt worden?
En als, zou dan nog steeds de halve bevolking niet zijn echte naam kunnen gebruiken: Engels is 1 van de weinige talen die vrijwel geen accenten op letters plaatst. Wij kennen ze, de Fransen. De Duitsers hebben umlauts en de Scandinaviërs zijn creatief met punten, rondjes en strepen. En in oost Europa staan op sommige letters zelfs meerdere streepjes en aanvullingen tegelijkertijd.

Ik vind het gebruik in email wel het laatste om je erg druk om te maken. Zeker als de letter ook simpelweg door een "e" vervangen kan worden als een systeem niet (eenvoudig) met een accent overweg kan.

(en ik kies voor Romée)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven