Ruzie tussen peuter en kleuter

02-04-2020 20:39 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee jongens en ik ben dol op ze, maar soms denk ik wel eens waar ben ik aan begonnen.

De oudste is 4.5 en de jongste 2 en zodra ze in dezelfde ruimte zijn maken ze ruzie. De oudste wou al geen broertje toen ik zwanger was. Alleen een meisje was welkom. En deze mening is nog geen dag anders geweest, hij kan hem niet uitstaan. De jongste kijkt op tegen zijn oudere broer en probeert wel eens een knuffel te geven en samen te spelen. Maar hij wordt in alles dwars gezeten en alles wordt van hem afgepakt. (En ook hij pakt wel eens wat af) Hij heeft als reactie dan knijpen en bijten. We komen dan in een cirkel met fysiek geweld. De oudste is meer van hem omver lopen, om duwen en van de bank duwen.

De hele dag gillen en schreeuwen ze als ze samen zijn, en ik probeer scheidsrechter te zijn want ik wil niet dat ze elkaar pijn doen. Ik ben bang dat ze dan nog meer een hekel krijgen aan elkaar.

Nu de school dicht is wordt ik knettergek en mijn man zegt dat ik ze gewoon moet negeren. Ze vechten het samen maar uit daar leren ze van. Ik betwijfel of ze dat al kunnen op deze leeftijd.

Wat zou jullie aanpak zijn?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Als je denkt dat dit de enigen zijn, google eens op 'kids get along shirt'. En dan op afbeeldingen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er hele nuttige tips gegeven zijn! Qua aandacht verdelen zeg ik vanaf het begin ook tegen de baby: nee baby, nu is peuter even aan de beurt, jij moet even wachten. Vond onze peuter destijds wel erg fijn, merk je wel aan hem.

Volgens mij kun je nooit verwachten dat je kinderen goede vrienden worden (en volgens mij doe je dat ook niet!), maar leren om elkaar niet in de haren te vliegen kan denk ik wel. Misschien moeten ze beide ook de ruimte krijgen om, als ze het te irritant vinden met hun broer, naar een eigen veilige plek te kunnen gaan.

Lijkt me lastig! Ik vind trouwens wel dat je man lekker makkelijk praten heeft als hij boven zit hoor. Daar zou ik echt niet tegen kunnen ;)
Is je jongste net twee of ruim twee? Ik heb goede ervaringen met een time timer app waarmss mijn peuter sinds hij ongeveer 26 maanden is geleerd heeft zelfstandiger te spelen. Je zou het kunnen inzetten om je peuter duidelijk te maken nu ga jij x minuten zelf spelen zonder mij en kleuter te storen. Of zonder kleuter te storen. Zoiets. Net waar je kleuter behoefte aan heeft. Wil hij zelf rustig spelen of wil hij aandacht van jou. Dat is iets wat je moet uitzoeken.
Kan het nog helpen om je kleuter op zijn kamer te laten spelen, of vindt hij dat helemaal niet prettig?
En een in de tuin en de ander binnen? En dan zal een van de twee het wel niet leuk vinden dat de ander in de zandbak mag, maar daar moet je dan mee dealen en aangeven bij degene die binnen is dat die dan nu lekker rustig met z'n favo speelgoed (of met mama) kan spelen zonder gestoord te worden door de ander.
Zet ze allebei op een fiets en ga een rondje wandelen door de buurt.
Laat kleuter z'n favo filmpje (op tablet met kop telefoon) kijken en speel met peuter zodat kleuter echt kan kijken zonder dat peuter irritant doet. Wissel daarna om.

Ik denk eigenlijk dat de sleutel vooral ligt in het onderzoeken naar wat de behoeften zijn van je beide kinderen en hoe je daar een eerlijker verdeling in kan maken.

Begrijp ik uit je post dat jij niet werkt en alleen man werkt? Of moet jij ook nog zien te werken thuis met twee rellende kinderen. In beide gevallen vind ik dat je man wel wat meer kan doen. Laat hem 's ochtends het ontbijt regelen zodat jij tot half 9 in bed kan liggen, desnoods even rustig lezen ofzo. Om half 9 start je man dan met werken. Om 17u stopt hij en neemt de jongens mee naar buiten zodat jij in alle rust kan koken, met een lekker muziekje en wijntje erbij. Na het eten ruim jij de keuken op en brengt je man de kinderen naar bed. Zodra de keuken opgeruimd is ga jij wat voor jezelf doen. Ook in de weekenden kan je man natuurlijk helpen. Inderdaad door met je kleuter of peuter op stap te gaan en de ander thuis te houden zodat ze allebei 1 op 1 aandacht krijgen van papa en mama. Op zaterdag doe je de een en op zondag de ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven