Schermtijd kinderen

30-12-2018 20:33 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie op de één of andere manier schermtijd ingesteld voor de kinderen?
Onze kinderen zijn nu 11 en 8 en ze gingen altijd goed om met hun tablet.
Soms keken ze er dagen niet naar en soms op een regenachtige zondag of zaterdagmiddag na het voeballen en een hele week school lagen ze de hele middag met hun tablet op de bank.
Wij vonden die balans prima!

Eerlijk is eerlijk, ik vind het ook heerlijk om een spelletje te doen op de tablet, een boek te lezen of zo maar op internet te surfen of een film te kijken op netflix. Dus wat dat betreft begrijp ik het wel.

Nu wordt het de laatste tijd wel een beetje te gek, zeker tijdens deze vakantie.
De hele dag de tablet bij de hand, of er nu vriendinnetjes zijn of niet.
Ze hebben nergens zin in en spelen niet meer.
Ik wil nu toch wel wat regels gaan opstellen, zeker tijdens de vakanties.
Hoe hebben jullie dit gedaan? Een app met tijdslimiet of op een andere manier?
Alle tips zijn welkom!
Op gewone dagen mag mijn zoontje van 3 na het avondeten een uurtje tv kijken (Nijntje, Sesamstraat, etc. ) Van half 7 tot half 8 zo ongeveer en dan naar bed. Lekker duidelijk voor iedereen, dus dit bevalt ons erg goed.

Nu in de vakantie kijkt hij wel wat meer. Soms gaan we om 4 uur 's middags samen al even een leuke film kijken, of ik zet 'm aan als ik ga koken. Ik vind daar niks mis mee, maar als de vakantie straks voorbij is gaan we weer terug naar de oude regel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was het zat met mijn groep 8-er.

Ze heeft een telefoon en zit daar rustig uuuren op als ik het niet begrens. Vooral nu in de winter.
Heeft geen idee meer wat te doen zonder dat ding en creativiteit was ver te zoeken.
Ik heb er een app opgezet. Na 2 uur blokkeert het ding. Je kunt ook instellen dat ze een waarschuwing krijgen maar dat werkte niet.
Nu heb ik mijn gezellige prepuber weer terug die ineens veel minder tijd op haar kamer doorbrengt en weer zelf gaat nadenken. (Enigszins gechargeerd)

En ik heb een limiet op mijn eigen telefoon gezet. Ook max 2 uur op een dag. Facebook en alle spelletjes eraf en max 30 min forum lezen. Heerlijk! Ook ik word weer creatiever :D

Regels als geen scherm in bed en aan tafel hadden we wel al.

De groep 3-er heeft geen eigen scherm, dat is geen issue.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen schermtijden. Alleen niet met een speelafspraak, en niet tijdens het eten.
De ene dag kijken ze er niet naar om. In regenachtige vakanties zitten ze er soms uren per dag op. Maar 3 uur op de tablet,of 3 uur kleuren..... ik zie het verschil niet.
Alle reacties Link kopieren
paggy schreef:
31-12-2018 01:02
Hier geen schermtijden. Alleen niet met een speelafspraak, en niet tijdens het eten.
De ene dag kijken ze er niet naar om. In regenachtige vakanties zitten ze er soms uren per dag op. Maar 3 uur op de tablet,of 3 uur kleuren..... ik zie het verschil niet.
Kleuren is zo veel creatiever, socialer en vooral: je wordt er niet dik van.
:roll:

Ik zat uren per dag in een boek, maakten mijn ouders zich toen zorgen om.
Nu zouden we een gat in de lucht springen als onze kinderen uren zouden lezen.

Kortom: omarm de moderne technieken in plaats van ze te beperken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... m7QHSoUZKY
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-12-2018 05:46
Kleuren is zo veel creatiever, socialer en vooral: je wordt er niet dik van.
:roll:

Ik zat uren per dag in een boek, maakten mijn ouders zich toen zorgen om.
Nu zouden we een gat in de lucht springen als onze kinderen uren zouden lezen.

Kortom: omarm de moderne technieken in plaats van ze te beperken.
Het gaat toch gewoon om balans, dat je kind buiten schermen ook nog andere dingen doet. Als ik de moderne techniek omarm en niet beperk, groeit die jongen helemaal scheef en ziet ie geen daglicht meer.
Als hij iedere dag 8 uur in een boek zat en daardoor niemand sprak en niets deed, zou ik er hetzelfde in staan.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
31-12-2018 07:09
Het gaat toch gewoon om balans, dat je kind buiten schermen ook nog andere dingen doet. Als ik de moderne techniek omarm en niet beperk, groeit die jongen helemaal scheef en ziet ie geen daglicht meer.
Als hij iedere dag 8 uur in een boek zat en daardoor niemand sprak en niets deed, zou ik er hetzelfde in staan.
Maar als ie de hele dag buiten speelde zou je daar geen beperking op zetten.

Balans, prachtig natuurlijk.
Alleen waar die balans dan ligt verschilt per persoon en dus ook per kind.

Nou ja, ik word inmiddels nogal kriegel van dit soort topics, die altijd op hetzelfde neerkomen: kijk mij eens een goede (lees: strenge consequente) moeder zijn en o wee wat zijn die andere moeders toch slecht bezig.

Mijn kinderen zijn niet scheefgegroeid. Ze kregen namelijk wel een goede stoel en een degelijk bureau, waar hun computer dan op stond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-12-2018 08:35
Maar als ie de hele dag buiten speelde zou je daar geen beperking op zetten.

Balans, prachtig natuurlijk.
Alleen waar die balans dan ligt verschilt per persoon en dus ook per kind.

Nou ja, ik word inmiddels nogal kriegel van dit soort topics, die altijd op hetzelfde neerkomen: kijk mij eens een goede (lees: strenge consequente) moeder zijn en o wee wat zijn die andere moeders toch slecht bezig.

Mijn kinderen zijn niet scheefgegroeid. Ze kregen namelijk wel een goede stoel en een degelijk bureau, waar hun computer dan op stond.
Ik vind mij niet een "kijk mij een goede moeder zijn" want ik geef toe dat ik er mee worstel en niet goed weet waar de juiste balans ligt. Ik vind dat mijn kind nog best veel ruimte krijgt om te schermen, maar ik maak me zorgen omdat het ten koste lijkt te gaan van andere interesses. Als hij de hele dag buiten zou spelen zou ik dat inderdaad heerlijk vinden omdat ik denk dat dat beter zou zijn voor zijn fysieke en mentale gezondheid dan de hele dag schermen. Wat jij zegt over dat de juiste balans voor ieder kind anders is, klopt denk ik. Maar dat betekent ook dat de opvoedmethodes die kinderen nodig hebben kunnen verschillen. Gezonde realistische grenzen krijgen, is een basisbehoefte van kinderen en op welke manier dat ingevuld wordt, is individueel. (Ik hoef bijvoorbeeld geen restricties te stellen aan snoep e.d want daarin kan hij zichzelf wel prima reguleren) Daarom kun je, vind ik, ook niet zomaar zeggen dat geen restricties aan schermtijd stellen, het beste is, want dat is niet voor ieder kind zo.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
31-12-2018 08:51
Ik vind mij niet een "kijk mij een goede moeder zijn" want ik geef toe dat ik er mee worstel en niet goed weet waar de juiste balans ligt. Ik vind dat mijn kind nog best veel ruimte krijgt om te schermen, maar ik maak me zorgen omdat het ten koste lijkt te gaan van andere interesses. Als hij de hele dag buiten zou spelen zou ik dat inderdaad heerlijk vinden omdat ik denk dat dat beter zou zijn voor zijn fysieke en mentale gezondheid dan de hele dag schermen. Wat jij zegt over dat de juiste balans voor ieder kind anders is, klopt denk ik. Maar dat betekent ook dat de opvoedmethodes die kinderen nodig hebben kunnen verschillen. Gezonde realistische grenzen krijgen, is een basisbehoefte van kinderen en op welke manier dat ingevuld wordt, is individueel. (Ik hoef bijvoorbeeld geen restricties te stellen aan snoep e.d want daarin kan hij zichzelf wel prima reguleren) Daarom kun je, vind ik, ook niet zomaar zeggen dat geen restricties aan schermtijd stellen, het beste is, want dat is niet voor ieder kind zo.
Maar waarom moeten er restricties zijn?? Ik heb geen problemen met de tablet. Geen restricties. Als ze de kans krijgen zitten ze er inderdaad de hele dag op. Maar dit kan (vaak) niet. Het zijn kinderen. Ze hebben vakantie. Dus er wordt wat uitgeslapen, 3 x per dag gegeten we doen een boodschap, we gaan een keer naar het park, bakken een taart, de stad in, op visite enz. Hoeveel tijd blijft er dan nog over?!
Alle reacties Link kopieren
paggy schreef:
31-12-2018 10:47
Maar waarom moeten er restricties zijn?? Ik heb geen problemen met de tablet. Geen restricties. Als ze de kans krijgen zitten ze er inderdaad de hele dag op. Maar dit kan (vaak) niet. Het zijn kinderen. Ze hebben vakantie. Dus er wordt wat uitgeslapen, 3 x per dag gegeten we doen een boodschap, we gaan een keer naar het park, bakken een taart, de stad in, op visite enz. Hoeveel tijd blijft er dan nog over?!

Het gaat om de obsessie ermee, het niet willen aankleden, aan tafel komen, andere dingen doen...het feit dat er niks anders meer lijkt te bestaan. Als ik geen restricties opleg, gaat ie onder geen beding mee een boodschap doen/ naar het park/ een taart bakken. Daarom is het hier nodig om op zn tijd in te grijpen.
Honingdropje2 schreef:
31-12-2018 08:51
Ik vind mij niet een "kijk mij een goede moeder zijn" want ik geef toe dat ik er mee worstel en niet goed weet waar de juiste balans ligt. Ik vind dat mijn kind nog best veel ruimte krijgt om te schermen, maar ik maak me zorgen omdat het ten koste lijkt te gaan van andere interesses. Als hij de hele dag buiten zou spelen zou ik dat inderdaad heerlijk vinden omdat ik denk dat dat beter zou zijn voor zijn fysieke en mentale gezondheid dan de hele dag schermen. Wat jij zegt over dat de juiste balans voor ieder kind anders is, klopt denk ik. Maar dat betekent ook dat de opvoedmethodes die kinderen nodig hebben kunnen verschillen. Gezonde realistische grenzen krijgen, is een basisbehoefte van kinderen en op welke manier dat ingevuld wordt, is individueel. (Ik hoef bijvoorbeeld geen restricties te stellen aan snoep e.d want daarin kan hij zichzelf wel prima reguleren) Daarom kun je, vind ik, ook niet zomaar zeggen dat geen restricties aan schermtijd stellen, het beste is, want dat is niet voor ieder kind zo.
Eens. Ik vind het eerder bijzonder dat duidelijke grenzen direct wordt gelabeld als 'wat ben je toch een perfecte moeder', dit lijkt me de basis van de opvoeding?

Welke grenzen je precies stelt verschilt, maar helemaal geen grenzen stellen lijkt me hoogst onverstandig. Ik denk niet dat je daar echt leuke kinderen en uiteindelijk leuke volwassenen van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
30-12-2018 23:29
Hoeveel schermtijd geven jullie jezelf? Ik geloof meer in voorleven dan in beperken. Tijdens het eten gaan alle schermen uit, ook die van pappa en mamma. Maar hoe kan ik mijn kinderen na een uur de tablet afpakken, als ik zelf uren op het forum zit. Dus ik stel voor dat iedereen die vind dat zijn kind op een dag voldoende schermtijd heeft gehad, vervolgens samen met dat kind lekker buiten gaat spelen of een spelletje gaat doen.

helemaal mee eens.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
31-12-2018 10:53
Het gaat om de obsessie ermee, het niet willen aankleden, aan tafel komen, andere dingen doen...het feit dat er niks anders meer lijkt te bestaan. Als ik geen restricties opleg, gaat ie onder geen beding mee een boodschap doen/ naar het park/ een taart bakken. Daarom is het hier nodig om op zn tijd in te grijpen.
Volgens mij zit de oplossing daarvoor niet in beperken van schermtijd masr in motiveren van andere activiteiten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
31-12-2018 11:39
Eens. Ik vind het eerder bijzonder dat duidelijke grenzen direct wordt gelabeld als 'wat ben je toch een perfecte moeder', dit lijkt me de basis van de opvoeding?

Welke grenzen je precies stelt verschilt, maar helemaal geen grenzen stellen lijkt me hoogst onverstandig. Ik denk niet dat je daar echt leuke kinderen en uiteindelijk leuke volwassenen van krijgt.
Maar waarom gaat het dan altijd over het begrenzen van dingen die ze leuk vinden?
Wat paggy al schrijft: er zijn genoeg dingen die nu eenmaal moeten, rete-irritant als dan ook de invulling van de 'vrije' tijd zo bepaald wordt door anderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hier geen schermtijd. Kinderen 11 en 14. Beide zitten op het vo en zolang het op school goed gaat laat ik ze
Ook nu in de vakantie. Het zijn echt pubers. Hangen bij voorkeur de hele dag in joggingbroek en eten ongezonde dingen
Jongste heeft via games heel veel internationale contacten opgebouwd. Heel leuk om te zien
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-12-2018 11:48
Maar waarom gaat het dan altijd over het begrenzen van dingen die ze leuk vinden?
Wat paggy al schrijft: er zijn genoeg dingen die nu eenmaal moeten, rete-irritant als dan ook de invulling van de 'vrije' tijd zo bepaald wordt door anderen.
en dat begrenzen gebeurt dan vaak door een ouder met een smartphone in de handen...

mijn kinderen hebben hun eigen game zolder, geen schermtijden.
maar als we iets gaan doen ben ik niet met mijn telefoon bezig, meestal vergeet ik dat ding.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dochter (6 jr) mag in principe twee keer per dag een half uur op haar tablet. Op schooldagen komt ze daar meestal niet aan toe. In het weekend en nu in de vakantie is het wel eens wat meer. Zeker nu vriend weer aan het werk is en ik niet fit ben. Vanmorgen hebben we boodschappen gedaan en nu hebben we beide even schermtijd. Vanmiddag misschien nog wat spelletjes doen of samen een film kijken, maar de hele middag met de tablet is best een mogelijkheid vandaag. Ik ben nu al moe en moet nog zeker 12 uur tot ik naar bed kan. Hoewel de kans groot is dat ik samen met dochter een paar uur ga slapen voor 0.00u.

Zolang dochter ook genoeg andere dingen doet, zijn we niet zo moeilijk met schermtijd. Ze kan uren tekeken/kleien/buitenspelen en ze geniet ook van haar tablet. Ze kijkt ook vaak nuttige filmpjes over hoe dingen werken. Of ze zoekt knutselfilmpjes en maakt het daarna na.

Ik zat uren te lezen vroeger. Dat was toen ook niet goed.
Solomio schreef:
31-12-2018 11:48
Maar waarom gaat het dan altijd over het begrenzen van dingen die ze leuk vinden?
Wat paggy al schrijft: er zijn genoeg dingen die nu eenmaal moeten, rete-irritant als dan ook de invulling van de 'vrije' tijd zo bepaald wordt door anderen.
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen allerlei ervaringen opdoen. Spelen met andere kinderen, knutselen, buiten ravotten, in bomen klimmen, fietsen, blaadjes zoeken, puzzelen, vuurtje stoken, over een balk balanceren, de namen van vogels en bomen leren en noem het allemaal maar op.

Een filmpje kijken, of een spelletje spelen op de tablet hoort daar ook bij, maar ik wil niet dat dit 90% van hun dagbesteding uitmaakt. Een uur per dag is wel genoeg. En op luie dagen mag dat best eens meer zijn.

Waarom dit zo belangrijk is? Omdat ik niet wil dat ze een deel van hun jeugd missen, omdat ze met hun hoofd in een beeldscherm leven, omdat ik wil dat ze zich op allerlei vlakken ontwikkelen, omdat ik wil dat ze leren om met anderen om te gaan, omdat ik het goed vind als kinderen zich soms vervelen, waardoor ze creatief worden om zelf iets te bedenken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
je kunt je kinderen maar beter geen vuurtje leren stoken.
kun je enorme problemen van krijgen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
31-12-2018 12:45
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen allerlei ervaringen opdoen. Spelen met andere kinderen, knutselen, buiten ravotten, in bomen klimmen, fietsen, blaadjes zoeken, puzzelen, vuurtje stoken, over een balk balanceren, de namen van vogels en bomen leren en noem het allemaal maar op.

Een filmpje kijken, of een spelletje spelen op de tablet hoort daar ook bij, maar ik wil niet dat dit 90% van hun dagbesteding uitmaakt. Een uur per dag is wel genoeg. En op luie dagen mag dat best eens meer zijn.

Waarom dit zo belangrijk is? Omdat ik niet wil dat ze een deel van hun jeugd missen, omdat ze met hun hoofd in een beeldscherm leven, omdat ik wil dat ze zich op allerlei vlakken ontwikkelen, omdat ik wil dat ze leren om met anderen om te gaan, omdat ik het goed vind als kinderen zich soms vervelen, waardoor ze creatief worden om zelf iets te bedenken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben zo vreselijk benieuwd hoe jouw kinderen zich gaan ontwikkeken.
En vooral hoe ze zich gaan ontworstelen.
Jammer dat dat nog even duurt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-12-2018 13:11
Ik ben zo vreselijk benieuwd hoe jouw kinderen zich gaan ontwikkeken.
En vooral hoe ze zich gaan ontworstelen.
Jammer dat dat nog even duurt.
romantische ideaalbeelden zijn niet haalbaar.
gaat enorm frustrerend worden.
wij slapen nooit.
Ikigai schreef:
31-12-2018 12:45
de namen van vogels en bomen leren


Die leer je online veel makkelijker dan door buiten te spelen...
Ik geloof heel erg in zelfregulatie. Tien mijn kinderen klein waren hadden ze een Nintendo. Iedereen in mijn omgeving hanteerde schermtijd, dus ik ook even. Werkte voor geen meter. Dan zaten ze vanaf half voor schermtijd te smachten naar dat ding. Toen ik het losliet, lieten zij het ook los. Zolang ze nog sociaal waren, buitenspeelden, sportten was het prima. Niet tijdens de lunch en niet tijdens het avondeten, dat geldt nog steeds. Ook niet tijdens het ontbijt maar dat doen we zelden gezamenlijk dus dat zie ik dan niet.
Honingdropje2 schreef:
30-12-2018 23:06
Ik heb het als experiment weer eens een dagje losgelaten en dan zit hij rustig 8 uur te schermen.


Ja duh, hij weet dat het een unieke dag is en dat hij zijn kans moet grijpen. Als hij de hele vakantie mocht, dan zou hij echt niet iedere dag 8 uur zitten schermen, dan slaat de verveling heus een keer toe.
Ikigai schreef:
31-12-2018 12:45
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen allerlei ervaringen opdoen. Spelen met andere kinderen, knutselen, buiten ravotten, in bomen klimmen, fietsen, blaadjes zoeken, puzzelen, vuurtje stoken, over een balk balanceren, de namen van vogels en bomen leren en noem het allemaal maar op.

Een filmpje kijken, of een spelletje spelen op de tablet hoort daar ook bij, maar ik wil niet dat dit 90% van hun dagbesteding uitmaakt. Een uur per dag is wel genoeg. En op luie dagen mag dat best eens meer zijn.

Waarom dit zo belangrijk is? Omdat ik niet wil dat ze een deel van hun jeugd missen, omdat ze met hun hoofd in een beeldscherm leven, omdat ik wil dat ze zich op allerlei vlakken ontwikkelen, omdat ik wil dat ze leren om met anderen om te gaan, omdat ik het goed vind als kinderen zich soms vervelen, waardoor ze creatief worden om zelf iets te bedenken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Om creatief te worden is net iets meer nodig dan alleen vervelen. Veel kinderen worden van vervelen, vervelend of lamlendig namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven