School en een chronisch ziek kind, ervaringen?

20-01-2020 09:58 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb even een andere gebruikersnaam aangemaakt vanwege herkenbaarheid, ik ben al jaren actief op het forum. Ik heb een dochter van 11 met een chronische ziekte vanaf haar geboorte. Ze gaat naar een reguliere basisschool maar dat is vanaf het begin wel lastig geweest.
Zijn er hier andere ouders die hier ook mee te maken hebben?

Ik heb het vooral moeilijk met het contact onderhouden met school. Aan het begin van een schooljaar is er veel interesse en begrip en maken we afspraken, dat zakt na een paar weken weg en dan wordt er amper nog gereageerd vanuit school. Tijdens ziekte horen we niks, ik hou school op de hoogte over de situatie van mijn dochter, maar krijgt amper reactie. Ook de afspraken over de gemiste stof regelmatig meekrijgen, worden dan niet meer nagekomen.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik heel veel zelf thuis moet doen zonder ook maar enige inbreng van school. Omdat ze in groep 7 zit, heb ik daar een complete dagtaak aan inmiddels omdat er veel huiswerk wordt gegeven naast alle toetsen, spreekbeurten en boekverslagen. Ondanks haar ziekte en hoge afwezigheid, heeft mijn dochter goede resultaten.

Ik trek regelmatig aan de bel, er zijn allerlei excuses en redenen waarom de afspraken niet worden nagekomen, er wordt verbetering beloofd maar er komt niks van terecht.
Ik vind het erg lastig om mee om te gaan, dochter wil steeds minder vaak naar school omdat ze zich geïsoleerd voelt en het idee heeft dat we ‘zelf thuis toch al alles doen en school niet meer nodig hebben’. Het maakt dat we ons eigenlijk best wel eenzaam voelen. Ik weet dat er niet 1,2,3 een oplossing voor is, maar alleen al praten met andere ouders hierover, lucht misschien al op...
suzyqfive schreef:
21-01-2020 21:02
Hebben jullie een consulent onderwijsondersteuning? Kijk anders eens of je die kan krijgen.

https://www.onderwijsconsulenten.nl/
Nee, die hebben wij nog niet. Ik heb wel eens contact gehad met Ziezon. Ik ga dat opnieuw doen. Bedankt :)
Jufjoke schreef:
21-01-2020 21:27
Wij hebben een langdurig ziek kind. Of het een chronische ziekte betreft is nog niet duidelijk. Via het Radboud zijn we in contact gekomen met een consulent van Educatieve Voorziening, die wat deuren heeft geopend op school. Mijn zoon zit in leerjaar 2 van de middelbare school. Nu is er een goed contact met de zorgcoach op die school. De mentor wist er in eerste instantie ook niet goed raad mee.
Nu hebben we eigenlijk veel welwillendheid ervaren.
De aanpassingen die nodig waren, werden snel gerealiseerd. Echt heel fijn.

Heb je misschien nog iets aan Ziezon.nl ? Dat is een landelijk netwerk van experts op het gebied van onderwijsondersteuning voor zieke kinderen.

Sterkte.
Dank je wel Juf Joke :daisy: Wat fijn dat voor jullie zoon op het middelbaar onderwijs, hulp zo snel is opgepakt! Ik heb wel eens contact gehad met Ziezon, maar ga dat nog eens doen. Zeker met het oog op middelbaar onderwijs.
Wat ik me gewoon afvraag, in hoeverre mogen wij als ouders passend onderwijs verwachten voor ons kind van school?
Ik heb jaren gevraagd om ondersteuning uit het samenwerkingsverband, maar dit werd ons altijd geweigerd.

Ons kind is heel veel weken per jaar afwezig, maar we hebben nog nooit hulp gehad via school. Met hulp bedoel ik; bijhouden wat ze mist en ervoor zorgen dat ze die stof dan ook na ziekte kan inhalen.

Alles heb ik zelf geregeld of pak ik thuis op met mijn kind.
Het enige wat ik vroeg van school is, dat ze bijhouden wat ze mist aan lessen en lesstof tijdens ziekte en dat ik daar dan een overzicht van zou krijgen. Eventueel met de kopietjes van die lesstof zodat ik haar thuis zelf kon bijspijkeren. Maar zelfs dat wordt niet gedaan. Omdat ik begrijp dat leerkrachten handen tekort komen en mijn kind echt niet het enige zorgenkind is, bood ik aan om zoveel mogelijk zelf te doen met haar thuis. Maar als ik niks krijg, kan ik weinig. Dus heb ik zelf maar materialen aangeschaft via internet en probeer het zoveel mogelijk bij te benen.
Anne_with_an_E schreef:
22-01-2020 12:31
Wat ik me gewoon afvraag, in hoeverre mogen wij als ouders passend onderwijs verwachten voor ons kind van school?
Ik heb jaren gevraagd om ondersteuning uit het samenwerkingsverband, maar dit werd ons altijd geweigerd.

Ons kind is heel veel weken per jaar afwezig, maar we hebben nog nooit hulp gehad via school. Met hulp bedoel ik; bijhouden wat ze mist en ervoor zorgen dat ze die stof dan ook na ziekte kan inhalen.

Alles heb ik zelf geregeld of pak ik thuis op met mijn kind.
Het enige wat ik vroeg van school is, dat ze bijhouden wat ze mist aan lessen en lesstof tijdens ziekte en dat ik daar dan een overzicht van zou krijgen. Eventueel met de kopietjes van die lesstof zodat ik haar thuis zelf kon bijspijkeren. Maar zelfs dat wordt niet gedaan. Omdat ik begrijp dat leerkrachten handen tekort komen en mijn kind echt niet het enige zorgenkind is, bood ik aan om zoveel mogelijk zelf te doen met haar thuis. Maar als ik niks krijg, kan ik weinig. Dus heb ik zelf maar materialen aangeschaft via internet en probeer het zoveel mogelijk bij te benen.
Daar heb je een goed punt te pakken.
In principe heeft elk kind recht op passend onderwijs.
Alleen als het geld kost en de gemeente daar geen budget voor verstrekt houdt het voor school ook op,en moeten ze het hebben van de creativiteit van het staande team.
Bij ons op school zijn ze heel creatief, en in ons geval kan veel ondersteuning aangevraagd worden "via ons" en dus vergoed door de zorgverzekering.

In jullie geval zou het denk ik al volstaan als de leerkracht en/of ib'er het noodzakelijke schoolwerk bundelt en doorgeeft. Dat kost enkel inzet,en zou niet onhaalbaar moeten zijn.

Op sociaal gebied zou het wenselijk zijn als de leerkracht met de klas wat extra aandacht aan je dochter schenkt. Samen een kaart knutselen en langsbrengen , huiswerk langs laten brengen, haar bij langdurige afwezigheid (mits dat haalbaar is als ze ziek is) uitnodigen voor een uurtje gezelligheid.

Ik zal niet opsommen wat ze zoal voor ons gedaan hebben, daar zou je jaloers op worden denk ik .
Zo te lezen hebben jullie gewoon enorm pech gehad met deze school.
Is het een grote school? Dat scheelt ook.
Wij hebben een hele kleine school. Iedereen kent iedereen.
clueless17 schreef:
22-01-2020 13:38
Daar heb je een goed punt te pakken.
In principe heeft elk kind recht op passend onderwijs.
Alleen als het geld kost en de gemeente daar geen budget voor verstrekt houdt het voor school ook op,en moeten ze het hebben van de creativiteit van het staande team.
Bij ons op school zijn ze heel creatief, en in ons geval kan veel ondersteuning aangevraagd worden "via ons" en dus vergoed door de zorgverzekering.

In jullie geval zou het denk ik al volstaan als de leerkracht en/of ib'er het noodzakelijke schoolwerk bundelt en doorgeeft. Dat kost enkel inzet,en zou niet onhaalbaar moeten zijn.

Op sociaal gebied zou het wenselijk zijn als de leerkracht met de klas wat extra aandacht aan je dochter schenkt. Samen een kaart knutselen en langsbrengen , huiswerk langs laten brengen, haar bij langdurige afwezigheid (mits dat haalbaar is als ze ziek is) uitnodigen voor een uurtje gezelligheid.

Ik zal niet opsommen wat ze zoal voor ons gedaan hebben, daar zou je jaloers op worden denk ik .
Zo te lezen hebben jullie gewoon enorm pech gehad met deze school.
Is het een grote school? Dat scheelt ook.
Wij hebben een hele kleine school. Iedereen kent iedereen.
Hoezo de gemeente? Elke samenwerkingsverband krijgt geld van het rijk voor passend onderwijs. Alleen medische zorg wordt uit andere potjes betaald, maar daar vraagt topicstarter helemaal niet om.
nimbus schreef:
28-01-2020 08:28
Hoezo de gemeente? Elke samenwerkingsverband krijgt geld van het rijk voor passend onderwijs. Alleen medische zorg wordt uit andere potjes betaald, maar daar vraagt topicstarter helemaal niet om.
De ondersteuning die onze zoon kreeg kwam vanuit het Wmo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven