School lapt verkeersregels aan laars.

18-10-2019 09:48 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allen,

Overdrijf ik hier of kan dit echt niet door de beugel?

Ons dochter is gisteren samen met haar klas op boswandeling geweest. Echter, hiervoor werden ze in auto's vervoerd van de school naar het bos. Dit is zon' 3 à 4 kilometer. Dit gebeurde in gewone auto's zonder kinderzitjes. De kinderen werden gewoon los in de auto vervoerd. Ze hadden wel een gordel aan.

Ik ben echt woedend, ik zet mijn dochter af in de school met de gedachte dat ze veilig zijn. Nu blijkt dat ze vervoerd is op een onwettelijk en gevaarlijke manier door een chauffeur die ik niet ken.

Dit gaat over kinderen van 2 - 3 jaar. Die dienen vervoerd te worden in een kinderzitje volgens de wettelijke normering.
Ik heb zelf een carriere bij de wegpolitie achter de rug, en ik vond dergelijke zaken één van de ergste overtredingen. En nu blijkt dat mijn eigen dochter, buiten mijn weten om, aan dergelijke dwaze gevaren is blootgesteld.

Ik ben van plan om de directeur vanavond een uitbrander te geven. Maar mijn dochter gaat daar uiteraard wel naar school. Dus misschien wacht ik best tot ik wat gekalmeerd ben. Maar ik kan echt m'n oren niet geloven.
Een gordel voor volwassenen werkt als een moordwapen bij kinderen.

Als ik echt mijn rationele brein volg, dan is het mijn burgelijke plicht om dergelijke gevaren aan te geven bij de politie. Maar dit is er misschien wat over?

Vinden jullie dat ik overdrijf?
Naar mijn gevoel dient de school de veiligheid van de kinderen als prioriteit te zien. En zich al zeker te houden aan de verkeersregels opgelegd door de wetgever.
Niemand staat boven de wet en heeft de privileges om eventjes rechter te spelen.
Had je een kinderzitje meegegeven?
Alle reacties Link kopieren
Aangeven bij de politie zou ik niet doen. Ze kunnen er nu immers niks meer mee. Ik zou absoluut woedend zijn op de directeur, en dat ook zéér duidelijk kenbaar maken aan hem/haar.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
18-10-2019 09:52
Had je een kinderzitje meegegeven?
maar neen, ik wist van niets...
Je bent Belg? Want kindjes van 2/3 jaar gaan in NL niet naar school.
TheMone schreef:
18-10-2019 09:52
maar neen, ik wist van niets...


Oh je wist niet dat ze naar het bos zouden gaan met auto's? Bijzonder dat ze dat niet vooraf verteld hebben. Mijn eerste reactie op je OP was waarom je niet vooraf had bedacht of nagevraagd hoe ze naar het bos zouden gaan, maar nu blijkt dat ze het niet eens vooraf bekend gemaakt hadden. Raar van school.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
18-10-2019 09:54
Je bent Belg? Want kindjes van 2/3 jaar gaan in NL niet naar school.
klopt idd, dit is het eerste kleuterklasje bij ons.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad. Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen. Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van maximaal 50km.

Ik heb bovenstaande even gekopieerd. Bij 3 jaar zou het dus blijkbaar wel mogen. Voor de tweejarigen niet. Los van de theorie, vind ik het wel raar dat een school dit niet vooraf meldt. Ik zou denken: geef ouders de optie om een stoeltje te voorzien/zelf te rijden/kind thuis te houden. Niet voor voldongen feiten stellen. Zou hier toch wel het gesprek over aangaan, zodat dit naar de toekomst anders aangepakt kan worden.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Uit de openingspost.
Als ik echt mijn rationele brein volg, dan is het mijn burgelijke plicht om dergelijke gevaren aan te geven bij de politie. Maar dit is er misschien wat over?
---
Als je je burgerplicht letterlijk gaat uitvoeren ga je het enorm druk krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat je van niets wist eigenlijk. Hiervoor hebben ze toch hulpouders nodig om te rijden? Waar komen die auto’s anders vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Heel apart dat jij zelf zegt een carrière bij de wegpilitie achter de rug te hebben terwijl jij de wettelijke regels niet kent.

Kinderen van 3 mogen namelijk bij incidenteel vervoer op deze wijze vervoert worden.

Maar afgezien daarvan kinderen van 2 en 3 gaan ook nog helemaal niet naar school.
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
18-10-2019 09:56
Ik kan me niet voorstellen dat je van niets wist eigenlijk. Hiervoor hebben ze toch hulpouders nodig om te rijden? Waar komen die auto’s anders vandaan?
Goeie!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
In Nederland mogen kinderen van 3 jaar oud incidenteel vervoerd worden in een auto zonder kinderzitje, maar wel met autogordel. Geen idee wat de exacte regels zijn in België.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hadden ze de achterbankgordels alleen als heupgordel om? Dan kan dat toch prima? Lijkt mij niet dat ze al die kindjes met een gordel voor de mond hebben vervoerd.

Maar je bent Belgisch dus wellicht is daar de verkeerswegenwet mbt autozitjes anders, al dacht ik dat we juist in NL dat hadden aangepast aan de rest van de Benelux en dld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
18-10-2019 09:56
Ik kan me niet voorstellen dat je van niets wist eigenlijk. Hiervoor hebben ze toch hulpouders nodig om te rijden? Waar komen die auto’s anders vandaan?

Goed punt
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-10-2019 09:58
Heel apart dat jij zelf zegt een carrière bij de wegpilitie achter de rug te hebben terwijl jij de wettelijke regels niet kent.

Kinderen van 3 mogen namelijk bij incidenteel vervoer op deze wijze vervoert worden.

Maar afgezien daarvan kinderen van 2 en 3 gaan ook nog helemaal niet naar school.
In België wel. En de regels zijn daar wellicht ook anders. Blijft wel de vraag dat als TO van niks wist, waar dan die auto’s vandaan kwamen?
BuzzFeed schreef:
18-10-2019 09:56
Ik kan me niet voorstellen dat je van niets wist eigenlijk. Hiervoor hebben ze toch hulpouders nodig om te rijden? Waar komen die auto’s anders vandaan?

En het lijkt me dat je je kind kleedt op een bezoekje naar het bos.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-10-2019 09:58
Heel apart dat jij zelf zegt een carrière bij de wegpilitie achter de rug te hebben terwijl jij de wettelijke regels niet kent.

Kinderen van 3 mogen namelijk bij incidenteel vervoer op deze wijze vervoert worden.

Maar afgezien daarvan kinderen van 2 en 3 gaan ook nog helemaal niet naar school.
Ik ken de regels maar al te goed. Dit is enkel van toepassing voor korte afstanden. (lees: eventjes om de hoek naar de bakker waar de snelheid beperkt is).
Hier praten we over een afstand van 3 tot 4 kilometer waar er snelheden van 90 gehaald worden. Dit is logischerwijze geen korte afstand meer.
Alle reacties Link kopieren
Vervoer van kinderen buitenland
De regels voor het gebruik van autostoeltjes zijn in alle EU landen gebaseerd op dezelfde Europese Richtlijn, maar die laat ruimte voor verschillen.


Algemene regel

In de Europese Richtlijn staat dat kinderen kleiner dan 1,50m vervoerd moeten worden in een (EU-)goedgekeurd en passend kinderbeveiligingsmiddel. Passend wil zeggen dat het afgestemd moet zijn op het gewicht en de lengte van het kind. Als je hiervan uitgaat bij het reizen door Europa dan zijn er geen problemen te verwachten.

Verschillen tussen Nederland en het buitenland

Dezelfde Europese Richtlijn biedt mogelijkheden voor uitzonderingen. Nederland heeft gebruikt gemaakt van een uitzondering, zodat hier een kinderbeveiligingsmiddel verplicht is voor kinderen tot een lengte van 1.35m.

Let op:

In elk Europees land is het gebruik van in de auto aanwezige veiligheidsgordels voor alle zitplaatsen verplicht.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
18-10-2019 10:02
Hadden ze de achterbankgordels alleen als heupgordel om? Dan kan dat toch prima? Lijkt mij niet dat ze al die kindjes met een gordel voor de mond hebben vervoerd.

Maar je bent Belgisch dus wellicht is daar de verkeerswegenwet mbt autozitjes anders, al dacht ik dat we juist in NL dat hadden aangepast aan de rest van de Benelux en dld.

Volgens deze site is het hetzelfde als in Nederland:

"Wanneer er kinderen incidenteel worden vervoerd over een korte afstand, maar niet door hun eigen ouders en er zijn geen of niet voldoende kinderbeveiligingssystemen aanwezig, dan geldt:

Kinderen van 3 jaar en ouder mogen zonder kinderbeveiligingssysteem achterin de wagen vervoerd worden. Ze moeten dan wel de autogordel dragen."

https://www.jeugdwerkregels.be/regel/ve ... in-de-auto
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
18-10-2019 09:56
Ik kan me niet voorstellen dat je van niets wist eigenlijk. Hiervoor hebben ze toch hulpouders nodig om te rijden? Waar komen die auto’s anders vandaan?
Bij onze school worden nooit hulpouders gebruikt. Uitjes worden met de bus gedaan.
Ik woon niet in NL trouwens, misschien is hulpouders een typisch NLs fenomeen. Luizenmoeders/leesmoeders dat soort dingen bestaat hier ook niet.

Maar om op de OP terug te komen, ja ik zou ook zeker een gesprek aanvragen met de directeur. Ik zou niet naar de politie gaan, dat lijkt me overdreven.
TheMone schreef:
18-10-2019 10:04
Ik ken de regels maar al te goed. Dit is enkel van toepassing voor korte afstanden. (lees: eventjes om de hoek naar de bakker waar de snelheid beperkt is).
Hier praten we over een afstand van 3 tot 4 kilometer waar er snelheden van 90 gehaald worden. Dit is logischerwijze geen korte afstand meer.

Dat is wel een korte afstand.
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
18-10-2019 10:04
Ik ken de regels maar al te goed. Dit is enkel van toepassing voor korte afstanden. (lees: eventjes om de hoek naar de bakker waar de snelheid beperkt is).
Hier praten we over een afstand van 3 tot 4 kilometer waar er snelheden van 90 gehaald worden. Dit is logischerwijze geen korte afstand meer.
Dat is dus wel een korte afstand want in de Europese wegenwet staat dus Max 50km. Het gaat dus niet om het hele land door of op vakantie.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-10-2019 10:05
Volgens deze site is het hetzelfde als in Nederland:

"Wanneer er kinderen incidenteel worden vervoerd over een korte afstand, maar niet door hun eigen ouders en er zijn geen of niet voldoende kinderbeveiligingssystemen aanwezig, dan geldt:

Kinderen van 3 jaar en ouder mogen zonder kinderbeveiligingssysteem achterin de wagen vervoerd worden. Ze moeten dan wel de autogordel dragen."

https://www.jeugdwerkregels.be/regel/ve ... in-de-auto
Ja, had het ook net boven je geplaatst :mrgreen:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
18-10-2019 09:52
maar neen, ik wist van niets...
Je wist niet dat er geen kinderzitjes zouden zijn, of wist je überhaupt niet dat er een uitje zou zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven