Schooladvies tl/havo en wensen kind kader
zaterdag 1 februari 2020 om 16:31
Hier een groep 8 kind en juf heeft tl/havo advies gegeven. Nu zijn we ons aan het orienteren, maar kind wil eigenlijk liever vmbo kader ivm praktijk. Kind is druk, bewegelijk en best snel afgeleid. Talenknobbel (tweetalige opvoeding) maar weinig met rekenen. Nu zit hier in de buurt een school met brede vmbo maar op het "kader" mogen ze allemaal "leuke" dingen in jaar 3 en 4 (multimedia, theater en sport o.a.) helaas is dit voor de tl leerlingen niet weggelegd. Juf zegt dat ze zich op kader waarschijnlijk gaat vervelen, maar kind wil graag de ICT kant op en dit kan prima op kader op deze school. Ik weet me eigenlijk geen raad, waar doe ik goed aan. Ga ik af op een 12 jarige of krijgt ze spijt als haren op haar hoofd? In mijn omgeving wisselende reacties; zonde/spijt van/laten doen wat ze leuk vind.
En voor de duidelijkheid, kind hoeft zeker geen tl/havo te doen omdat wij dat vinden, maar afstromen .....
Heeft iemand dit aan de hand gehad? Ik hoor graag wat ervaringen.
En voor de duidelijkheid, kind hoeft zeker geen tl/havo te doen omdat wij dat vinden, maar afstromen .....
Heeft iemand dit aan de hand gehad? Ik hoor graag wat ervaringen.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:55
Zeker niet een knuppel, maar het geval is dat ik het dus niet weet. Ik ben zelf ook geen boekenworm maar heb havo gedaan, wanneer kom je beter tot je recht? Hoe weet je dat? Voelt een beetje als een gok, en ik bem zelf analytisch ingesteld, ik hou niet van gokken! Ik hou van goed afgewogen beslissingen. Praktisch niet persé, wel op bepaalde manieren maar juist weer niet op andere; ict ja, zorg NEE!

zaterdag 1 februari 2020 om 17:56
Ik had dus advies kader en dit was uiteindelijk veels te makkelijk.
en was rete moeilijk om via de regeltjes TL te doen. Ik moest dus 4 jaar kader doen en kon erna eindelijk mbo 4 doen via de toelatingseisen. Na kader doe je meestal mbo 3 en dat zijn echt praktische opleidingen. Not my thing. ( en Na 3 jr mbo 4 gedaan eindelijk doorgestroomd naar t hbo )
En die 4 jaar kader was geen pretje. Kader ligt heel dichtbij basis. TL is stuk hoger en hebben zelfs andere vakken.
Snap niet wat je je kind aandoet als je m twee adviezen lager gaat zeggen. Ik zou dus zeggen TL.
en was rete moeilijk om via de regeltjes TL te doen. Ik moest dus 4 jaar kader doen en kon erna eindelijk mbo 4 doen via de toelatingseisen. Na kader doe je meestal mbo 3 en dat zijn echt praktische opleidingen. Not my thing. ( en Na 3 jr mbo 4 gedaan eindelijk doorgestroomd naar t hbo )
En die 4 jaar kader was geen pretje. Kader ligt heel dichtbij basis. TL is stuk hoger en hebben zelfs andere vakken.
Snap niet wat je je kind aandoet als je m twee adviezen lager gaat zeggen. Ik zou dus zeggen TL.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:58
Daar is helaas weinig van in de buurt hier, en al helemaal geen ict, deze school heeft zelfs geen GL alleen tl en kader

zaterdag 1 februari 2020 om 18:08
Helaas zit de maatschappij niet zo in elkaar, dat je altijd kunt doen waar je blij van wordt. Mijn ouders hadden destijds dezelfde filosofie met als gevolg dat ik een heel scala aan ongeschikte opleidingen en baantjes had voordat ik uiteindelijk met veel moeite en ver na mijn 35ste enigszins op mijn plaats was. Mijn droomopleiding en baan was inmiddels voor mij buiten bereik, zowel financieel als in tijd. Ik wilde dat mijn ouders zich wat meer ingespannen hadden en mij toen het daar de juiste tijd voor was wat meer hadden gestimuleerd om meer uit mezelf te halen. Het is maar een voorbeeld natuurlijk, maar dit kan dus óók het gevolg zijn.ZonnedauwRegenboog schreef: ↑01-02-2020 17:52Wat juffiejuf zegt. Laat je niet verblinden door de prestatiemaatschappij waarin hoger beter is. Het beste is waar je kind blij van wordt.

zaterdag 1 februari 2020 om 18:08
Maar waarom kan ze dat grafische en ICT op dit moment niet gewoon als hobby doen?
Als ze echt goed is kan ze er later nog altijd haar beroep van maken.
zaterdag 1 februari 2020 om 18:17
Denk even een stap verder.
In de ICT met een kaderopleiding wordt niet veel. Met een kaderopleiding stroom je uit op niveau 2 of 3 en MBO ICT is doorgaans niveau 4.
Kaderopleiding is echt van weinig niveau. Mijn dochter heeft dat moeten doen omdat ze zware dyslexie en dyscalculie heeft en ze heeft een vreselijke tijd gehad. Weinig vakken voor je algemene kennis, zo jammer ook.
Gelukkig heeft ze met een diploma met alleen 8 en 9's een aanbeveling voor MBO 4 gekregen, zodat ze nu alsnog naar het HBO kan.
In de ICT met een kaderopleiding wordt niet veel. Met een kaderopleiding stroom je uit op niveau 2 of 3 en MBO ICT is doorgaans niveau 4.
Kaderopleiding is echt van weinig niveau. Mijn dochter heeft dat moeten doen omdat ze zware dyslexie en dyscalculie heeft en ze heeft een vreselijke tijd gehad. Weinig vakken voor je algemene kennis, zo jammer ook.
Gelukkig heeft ze met een diploma met alleen 8 en 9's een aanbeveling voor MBO 4 gekregen, zodat ze nu alsnog naar het HBO kan.

zaterdag 1 februari 2020 om 18:26
Ik zou eens langs de school fietsen op een normale dag en eens kijken hoe de gemiddelde kaderklas erbij zit.
Ik ken klassen waar iedereen een zombie lijkt en dan kunnen er leuke dingen worden aangeboden, dan gebeurt er dus niks.
Andere scholen hangt een leuke open sfeer en zie je beweging in de klas.
Ik werk op een mbo en zie aan de andere kant kinderen door vmbo en mbo vliegen en op 19-20 jarige leeftijd met een ton meer praktijkervaring lekker aan het hbo beginnen.
Dus langer hoeft het niet te duren.
Maar als je als enige er zin in hebt zijn het lange dagen.
Ik ken klassen waar iedereen een zombie lijkt en dan kunnen er leuke dingen worden aangeboden, dan gebeurt er dus niks.
Andere scholen hangt een leuke open sfeer en zie je beweging in de klas.
Ik werk op een mbo en zie aan de andere kant kinderen door vmbo en mbo vliegen en op 19-20 jarige leeftijd met een ton meer praktijkervaring lekker aan het hbo beginnen.
Dus langer hoeft het niet te duren.
Maar als je als enige er zin in hebt zijn het lange dagen.
zaterdag 1 februari 2020 om 18:27
De maatschappij is in hoog tempo aan het veranderen, praktisch ingestelde mensen zijn goud waard.
Als je kind blij wordt van doen en niet van praten over een onderwerp dan is tl/havo niet zijn of haar weg.
Jullie kennen je kind beter dan wie ook, hebben heus wel in de gaten waar hij of zij later gelukkiger van wordt. Als je dat in gedachte houdt zal dat de keuze makkelijker maken.
Als je kind blij wordt van doen en niet van praten over een onderwerp dan is tl/havo niet zijn of haar weg.
Jullie kennen je kind beter dan wie ook, hebben heus wel in de gaten waar hij of zij later gelukkiger van wordt. Als je dat in gedachte houdt zal dat de keuze makkelijker maken.
zaterdag 1 februari 2020 om 18:48
Ja en dat is zeker iets wat ik meeneem, ik heb zelf dus een praktische zorgopleiding op hbo niveau, met tl kan dat praktische ook, maar mogelijk op een hoger niveau.Juffiejuf schreef: ↑01-02-2020 18:27De maatschappij is in hoog tempo aan het veranderen, praktisch ingestelde mensen zijn goud waard.
Wat kan je met een mbo niveau 3 ict of hbo ict? Ik heb echt geen idee. Mijn man is een LTS-er en ja die heeft een hele fijne baan en een goed salaris, ze schreeuwen om hem en zijn collegae, maar is dit binnen de ICT op praktisch niveau ook zo?
Kennis heeft hbo kunstacademie, allemaal leuk en aardig maar die is al jaren op zoek naar een baan op niveau. Dat kind gelukkig is zou ik fijn vinden en dat ze tzt haar eigen broek kan ophouden financieel en niet afhankelijk is, ik heb geen overige wensen voor haar.
Ohh en wat de buren/gemeenschap vind dat interesseert me gelukkig niet zoveel wat ze ook gaat doen.
zaterdag 1 februari 2020 om 18:52
zaterdag 1 februari 2020 om 19:07
Dit is tegenwoordig niet het geval; zoek maar eens een examen Nederlands of Engels op, op die drie niveaus. Dan zie je dat Kader en TL echt enorm op elkaar lijken. Basis ligt ver onder Kaderniveau.cranberryjuice schreef: ↑01-02-2020 17:56
zaterdag 1 februari 2020 om 19:25
Er is nog wel een verschil tussen praktisch ingesteld en kader gaan doen hoor. Je kunt ook gewoon tl of havo doen, en dan mbo4, met hartstikke veel praktische vakken. Dan heb je alleen wel een wat meer solide basis. En de maatschappij zit inderdaad verlegen om mensen met praktische vaardigheden, maar wil dan wel graag mensen die ook een goede theoretische basis hebben.Juffiejuf schreef: ↑01-02-2020 18:27De maatschappij is in hoog tempo aan het veranderen, praktisch ingestelde mensen zijn goud waard.
Ik zou inderdaad niet meteen al zo laag mogelijk inzetten, omdat kind de vakken in het 3e/4e jaar zo leuk lijken. Natuurlijk is wat een kind wil belangrijk, maar enig volwassen inzicht in dat sommige dingen gewoon niet zo handig zijn is ook wel meegenomen.
Kind wordt ook vast heel blij van elke dag patat, en dat vinden we toch ook niet zo’n goed idee.

zaterdag 1 februari 2020 om 19:35
Zelf kader willen, niet stil kunnen zitten, interesse in praktische scholing en geen zin hebben in hoger wat het advies van school is vind ik wel het type ervoor zijn. Het is haar leven en als ze denkt dat ze daar blij van wordt lekker laten doen.

zaterdag 1 februari 2020 om 19:38
Heeft ze met alle niveau's kennis kunnen maken met meeloopdagen, open dagen of andere dagen? (ik weet niet hoe het tegenwoordig aan toe gaat hoor) het lijkt met dat ict op elk niveau wel even praktisch is.nursy schreef: ↑01-02-2020 17:55Zeker niet een knuppel, maar het geval is dat ik het dus niet weet. Ik ben zelf ook geen boekenworm maar heb havo gedaan, wanneer kom je beter tot je recht? Hoe weet je dat? Voelt een beetje als een gok, en ik bem zelf analytisch ingesteld, ik hou niet van gokken! Ik hou van goed afgewogen beslissingen. Praktisch niet persé, wel op bepaalde manieren maar juist weer niet op andere; ict ja, zorg NEE!
zaterdag 1 februari 2020 om 19:45
Ik zou ook informeren welke vakken er worden gegeven. Dat hebben wij ons niet gerealiseerd. Mijn dochter heeft nooit goed aardrijkskunde, geschiedenis, Frans en Duits gekregen op kader. Daar baalt ze nu enorm van.
Het is dat ze zelf nieuwsgierig is en dat ze er zelf veel over leest.
Haar vakken bestonden uit NL , Engels, wiskunde, maatschappijleer en zorg en welzijn.
Verdiep je daar eens in.
Het is dat ze zelf nieuwsgierig is en dat ze er zelf veel over leest.
Haar vakken bestonden uit NL , Engels, wiskunde, maatschappijleer en zorg en welzijn.
Verdiep je daar eens in.
zaterdag 1 februari 2020 om 19:45
Eén van onze kinderen kon heel goed leren, nu zou hij in een plusklas hebben gezeten.
Advies : vwo
Maar wij zagen al duidelijk dat hij technisch ambities had en een doener was.
Hij is nooit zelfs maar in de buurt van vwo geweest
.
Hij is nu automonteur, een hele slimme en goede monteur die met passie sleutelt aan de auto's die hem worden toevertrouwd.
Hij geniet, is gelukkig en wij weten zeker dat hij dat niet geweest was met alle titels die hij (qua intelligentie) had kunnen verwerven.
Volg je instinct TO
Advies : vwo
Maar wij zagen al duidelijk dat hij technisch ambities had en een doener was.
Hij is nooit zelfs maar in de buurt van vwo geweest
Hij is nu automonteur, een hele slimme en goede monteur die met passie sleutelt aan de auto's die hem worden toevertrouwd.
Hij geniet, is gelukkig en wij weten zeker dat hij dat niet geweest was met alle titels die hij (qua intelligentie) had kunnen verwerven.
Volg je instinct TO
zaterdag 1 februari 2020 om 19:57
Nee, helaas niet, niveau is pas een paar weken geleden echt vastgesteld, daarvoor kon het nog alle kanten op, toetsen score erg hoog, werkhouding gaat, concentratie nihil, leuk sociaal kind maar wel onzeker. Wij wisten zelf wel dat het geen vwo ging worden en dat ict een passie is. Kind is natuurlijk wel gewoon pas 12. Ik kon toen ook niet stilzitten en was nog wat drukker ook, zelf ook laatbloeier. Juf heeft wel lang moeten nadenken over het advies en wij hebben dit niet in 10 minuten gesprek medegedeeld gekregen, dat was een lang gesprek. Het was volgens haar niet een makkelijke beslissing. Dat doet ons dus ernstig twijfelen ook. Kader zodat je niet faalt omdat je onzeker bent zou zomaar een optie kunnen zijn bijv. (We zullen het maar niet hebben over alle faalangstreductie en rots &water trainingen die ze al heeft gehad) Meelopen staat op het program, heb haar vandaag aangemeld voor aantal van dit soort dagen op verschillende niveaus
zaterdag 1 februari 2020 om 20:00
cranberryjuice schreef: ↑01-02-2020 17:56Ik had dus advies kader en dit was uiteindelijk veels te makkelijk.
Dit dus.
zaterdag 1 februari 2020 om 20:38
Ik heb vaker havo-leerlingen op kader gehad. Een aantal deden het gewoon heel goed bij ons, deden altijd hun best. Een ander aantal was een stel afgestroomde havisten dat daar niets deed en bij ons nog steeds niet.
Als ze een meisje is dat altijd haar best doet, ook bij makkelijke dingen dan zou ik haar naar de school van haar keuze laten gaan. Het verschilt nogal per vmbo hoeveel praktijk ze in de onderbouw hebben. Een van mijn scholen heeft al in klas 1 6uur praktijk in carroussel. Maar op andere scholen is het maar 2uur.
Ik zou daar naar kijken.
Vraag ook op de school van keuze of er mogelijkheid is om bepaalde vakken ook op TL niveau te gaan doen.
Bij ons op school kan dat (TL zit niet in ons gebouw). Ik laat zelf leerlingen al in klas 1 op een hoger niveau werken wanneer ze dat kunnen (wiskunde, voor aardrijkskunde zit daar veel minder verschil in). En of ze ook TL examen kunnen doen.
Als ze een meisje is dat altijd haar best doet, ook bij makkelijke dingen dan zou ik haar naar de school van haar keuze laten gaan. Het verschilt nogal per vmbo hoeveel praktijk ze in de onderbouw hebben. Een van mijn scholen heeft al in klas 1 6uur praktijk in carroussel. Maar op andere scholen is het maar 2uur.
Ik zou daar naar kijken.
Vraag ook op de school van keuze of er mogelijkheid is om bepaalde vakken ook op TL niveau te gaan doen.
Bij ons op school kan dat (TL zit niet in ons gebouw). Ik laat zelf leerlingen al in klas 1 op een hoger niveau werken wanneer ze dat kunnen (wiskunde, voor aardrijkskunde zit daar veel minder verschil in). En of ze ook TL examen kunnen doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 1 februari 2020 om 21:57