Schooladvies tl/havo en wensen kind kader
zaterdag 1 februari 2020 om 16:31
Hier een groep 8 kind en juf heeft tl/havo advies gegeven. Nu zijn we ons aan het orienteren, maar kind wil eigenlijk liever vmbo kader ivm praktijk. Kind is druk, bewegelijk en best snel afgeleid. Talenknobbel (tweetalige opvoeding) maar weinig met rekenen. Nu zit hier in de buurt een school met brede vmbo maar op het "kader" mogen ze allemaal "leuke" dingen in jaar 3 en 4 (multimedia, theater en sport o.a.) helaas is dit voor de tl leerlingen niet weggelegd. Juf zegt dat ze zich op kader waarschijnlijk gaat vervelen, maar kind wil graag de ICT kant op en dit kan prima op kader op deze school. Ik weet me eigenlijk geen raad, waar doe ik goed aan. Ga ik af op een 12 jarige of krijgt ze spijt als haren op haar hoofd? In mijn omgeving wisselende reacties; zonde/spijt van/laten doen wat ze leuk vind.
En voor de duidelijkheid, kind hoeft zeker geen tl/havo te doen omdat wij dat vinden, maar afstromen .....
Heeft iemand dit aan de hand gehad? Ik hoor graag wat ervaringen.
En voor de duidelijkheid, kind hoeft zeker geen tl/havo te doen omdat wij dat vinden, maar afstromen .....
Heeft iemand dit aan de hand gehad? Ik hoor graag wat ervaringen.
zaterdag 1 februari 2020 om 22:06
Als ze echt de ict in wil gaan, zal ze toch uiteindelijk hbo moeten doen. Het is dan toch handiger om hoger te starten dan is ze ook eerder klaar.
Overigens zijn er ook genoeg hbo en universitaire studies die tot een doe-beroep opleiden. Een chirurg werkt ook met z'n handen, om maar een voorbeeld te noemen.
En de mbo praktische beroepen waar vraag naar is zijn monteur, elektricien, loodgieter, kok etc, maar niet zozeer creatieve dingen m.u.v. onder andere grafisch vormgever of kapper.
Overigens zijn er ook genoeg hbo en universitaire studies die tot een doe-beroep opleiden. Een chirurg werkt ook met z'n handen, om maar een voorbeeld te noemen.
En de mbo praktische beroepen waar vraag naar is zijn monteur, elektricien, loodgieter, kok etc, maar niet zozeer creatieve dingen m.u.v. onder andere grafisch vormgever of kapper.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zaterdag 1 februari 2020 om 22:07
zaterdag 1 februari 2020 om 22:59
Niet alles gelezen...
Is er op die school breder, als in hebben ze kader en TL en eventueel HAVO?
Kan ze daar makkelijk tussen switchen?
Dat zou ik navragen als ik jou was, mocht ze dan kader doen en aan het eind van de brugklas alleen hoge cijfers hebben en zich vervelen kan ze dan makkelijk overstappen naar TL?
Of de andere kant op, als ze TL doet en ze haalt lage cijfers, kan ze dan makkelijk overstappen naar kader?
Als dat kan, overleg dan ook met haar nieuwe school wat handig is qua instroom.
Is er op die school breder, als in hebben ze kader en TL en eventueel HAVO?
Kan ze daar makkelijk tussen switchen?
Dat zou ik navragen als ik jou was, mocht ze dan kader doen en aan het eind van de brugklas alleen hoge cijfers hebben en zich vervelen kan ze dan makkelijk overstappen naar TL?
Of de andere kant op, als ze TL doet en ze haalt lage cijfers, kan ze dan makkelijk overstappen naar kader?
Als dat kan, overleg dan ook met haar nieuwe school wat handig is qua instroom.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
zaterdag 1 februari 2020 om 23:08
Zoveel keus is er niet op max 1 uur enkele reis fietsen, wij wonen niet in de randstad.Turtlerain schreef: ↑01-02-2020 21:57Ik vind het verschil tussen het advies tl/havo en wens kind wel groot, dat zijn dus haast twee niveaus als kind havo aankan. Ik zou voor TL gaan of Gl/TL als dat in de buurt wordt aangeboden. Lijkt me trouwens sterk dat er op TL niveau niks van ICT mogelijk is.
maandag 3 februari 2020 om 12:23
Dit klopt niet mijn zoon doet nu een mbo 4 opleiding voor Developer .Gewoon in de ICT en zo zijn er echt wel meer opleidingen te vinden in de ICT op Mbo nivo.kopjekoffie70 schreef: ↑01-02-2020 22:06Als ze echt de ict in wil gaan, zal ze toch uiteindelijk hbo moeten doen. Het is dan toch handiger om hoger te starten dan is ze ook eerder klaar.
maandag 3 februari 2020 om 12:52
als ik het verhaal lees over je dochter heb je het over ICT en grafisch. Daar is een prachtig profiel van op vmbo niveau, namelijk MVI (dit staat voor multimedia, vormgeven en ICT) Misschien kun je daar gericht naar zoeken? Je mag me altijd een pb sturen.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions

maandag 3 februari 2020 om 13:08
Beetje afhankelijk van waar je woont, maar hier zijn uitstekende cursussen voor buiten de school. Een goed voetballertje stuur je immers ook niet naar de school met de beste gymles, die laat je buitenschools op een club gaan.
Als kind echt verder wil met gamen en coderen, zou ik zo hoog mogelijk gaan zitten. Anders mag je nooit zelf een game of site bedenken, blijf je de ideeën van anderen uitvoeren.
dinsdag 4 februari 2020 om 19:34
Hebben jullie een havo met Technasium in de buurt en zou dat wat zijn? Je hebt ook scholen met een kunstpakket als extra mogelijkheden. Veel scholen bieden extraatjes aan. Kun je daar wat mee?
Kinderen die bang zijn te falen, leggen vaak de lat te laag. Vaak zijn ze juist naast onzeker, perfectionistisch. Maar ze kunnen de gevolgen niet overzien. Dit onderpresteren gaat ze later opbreken als ze iets moeten doen wat niet vanzelf goed gaat. Ik zou niet voor Kader kiezen als het T/Havo is en met de juiste mindset zou het dus heel goed Havo kunnen zijn en presteert ze nu al onder!
Kinderen die bang zijn te falen, leggen vaak de lat te laag. Vaak zijn ze juist naast onzeker, perfectionistisch. Maar ze kunnen de gevolgen niet overzien. Dit onderpresteren gaat ze later opbreken als ze iets moeten doen wat niet vanzelf goed gaat. Ik zou niet voor Kader kiezen als het T/Havo is en met de juiste mindset zou het dus heel goed Havo kunnen zijn en presteert ze nu al onder!