schoolcarriere dochter/ autisme
zaterdag 8 februari 2020 om 07:22
Het klinkt toch ook wel als normaal puber gedrag. Niet te motiveren en vol continue vluchten in iPad of telefoon.
Wazig idee: kan je je huis anders inrichten zodat je er wel bij kan zijn, bij het huiswerk maken? Of beneden minder geluiden laten zijn? De beste koptelefoon met noisecancelling? Jij die geen geluiden maakt maar ook zit en leest?
Wazig idee: kan je je huis anders inrichten zodat je er wel bij kan zijn, bij het huiswerk maken? Of beneden minder geluiden laten zijn? De beste koptelefoon met noisecancelling? Jij die geen geluiden maakt maar ook zit en leest?
zaterdag 8 februari 2020 om 07:36
Eens, spiritusloco, iets dergelijks krijgt mijn dochter ook.
Ze is tevens net getest op haar mate van zelfstandigheid, want er wordt gewoon van uit gegaan dat ze op een bepaalde leeftijd bepaalde vaardigheden bezit, maar dat zit bij haar dus anders en uiterlijk zie je daar niets van, waardoor overvraging op de loer ligt, wat zich weer uit in bijvoorbeeld vervelend gedrag of lamlendigheid en niets doen.
Zij heeft gewoon nog echt een helpende hand nodig die je gezien haar leeftijd en voorkomen niet bij haar verwacht.
Op sociaal niveau lijkt ze prima mee te komen, vriendinnen, uitjes, logeren bij elkaar maar je wilt niet weten wat dat haar kost, doen alsof je "normaal" bent.
Ze is tevens net getest op haar mate van zelfstandigheid, want er wordt gewoon van uit gegaan dat ze op een bepaalde leeftijd bepaalde vaardigheden bezit, maar dat zit bij haar dus anders en uiterlijk zie je daar niets van, waardoor overvraging op de loer ligt, wat zich weer uit in bijvoorbeeld vervelend gedrag of lamlendigheid en niets doen.
Zij heeft gewoon nog echt een helpende hand nodig die je gezien haar leeftijd en voorkomen niet bij haar verwacht.
Op sociaal niveau lijkt ze prima mee te komen, vriendinnen, uitjes, logeren bij elkaar maar je wilt niet weten wat dat haar kost, doen alsof je "normaal" bent.
zaterdag 8 februari 2020 om 07:44
zaterdag 8 februari 2020 om 07:49
Dit is voor mij zo herkenbaar! Ik heb zelf ASS.LaFleurNoire schreef: ↑08-02-2020 07:36Eens, spiritusloco, iets dergelijks krijgt mijn dochter ook.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:06
deze kan ik wel even kort uitleggen: deze school is een voorziening voor in deze regio veel voorkomende diagnose autisme/adhd maar valt nog wel onder regulier onderwijs, maar vanwege kleinere groepsgrootte en meer begeleidingslessen is dit een duurdere voorziening dan een regulier regulier havo/vwo. Dus ze (school en samenwerkingsverband) bekijken jaarlijks of deze "voorziening" voor de betreffende leerling nog nodig is, of dat andere leerlingen het harder nodig hebben en doel is ook om door te stromen naar een reguliere havo/vwoschool. Ook was er gezeik met budgetten van samenwerkingsverbanden (wij wonen hoewel dicht bij deze school, net over de grens van een ander schoolsamenwerkingsverband) Daarnaast is het ook een kleine school en hebben ze niet alle profielen in huis, en het profiel wat dochter zou kiezen bieden zij niet aan. Ze had dus sowieso na het 3e jaar moeten switchen maar is nu na het 2e jaar geswitcht.
verder super fijn alle reacties, ik ben misschien niet in de gelegenheid te reageren vandaag, maar kom er zeker op terug
zaterdag 8 februari 2020 om 08:09
MariaDeJong schreef: ↑08-02-2020 07:22Het klinkt toch ook wel als normaal puber gedrag. Niet te motiveren en vol continue vluchten in iPad of telefoon.
Dat dacht ik ook. Prima om een uurtje af te schakelen na school met muziek en games, maar daarna beneden zitten en een periode studeren zonder telefoon binnen handbereik. En samen het huiswerk/de planning doornemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 8 februari 2020 om 08:14
dat is geen wazig idee, maar beneden zit ze niet graag want ze is met name allergisch voor de geluiden die haar broer maakt, en broer moet zich toch al vaak aanpassen dus hem verbieden beneden te zitten/te leven/te praten etc dat gaat me dan ook weer te verMariaDeJong schreef: ↑08-02-2020 07:22Het klinkt toch ook wel als normaal puber gedrag. Niet te motiveren en vol continue vluchten in iPad of telefoon.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:16
Dat zou niet gewerkt hebben bij mij. Beneden huiswerk maken zorgde voor nog meer onrust en afleiding. Samen het huiswerk en de planning doornemen zou wel fijn geweest zijn.
Zonder muziek op de achtergrond lukte het sowieso niet om me te concentreren op mijn huiswerk en daar hadden mijn ouders een hekel aan.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:25
Wat 'n leugenaars!Plantenknuffelaar schreef: ↑08-02-2020 00:25En als de vorige school zei dat 'autisten braaf doen wat je ze opdraagt' is het maar goed dat ze daar niet meer zit want daar gaan mijn nekharen van overeind staan.
Ik herken me wel in de dochter van TO. Middelbaar was zooooo vermoeiend, elke keer van lokaal wisselen in telkens verschillende samenstellingen en dan ook nog elke keer een andere zitplek. Dat vrat zo ontzettend veel negatieve energie dat ik heel veel spijbelde (thank god dat er toen nog geen controlesysteem was en ik de handtekening van mijn ouders goed kon vervalsen voor op m'n afwezigheidsbriefjes) en thuis sloot ik me ook op in mijn kamer om af te schakelen. Ik werd dus ook teruggezet van HAVO/VWO naar een kleinschalige dorpsMAVO en daar ging het wel beter omdat de leerstof veel makkelijker was op te nemen. Naderhand nog terug gegaan naar HAVO maar liep wederom tegen die massadrukte op van een stadsschool en haakte af. Eerst een jaartje in de paarden gewerkt en daarna een grafische opleiding waarmee ik uiteindelijk nog op HBO niveau ben uitgekomen. M'n iq had me veel hoger kunnen brengen, maar als ik iets saai vind dan kan ik leerstof niet opnemen. Of m'n hersenen zelf prioriteiten stellen qua belasting.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:27
icequeen2000 schreef: ↑08-02-2020 00:26ik denk dat het typisch is voor mensen met autisme. die leren liever praktijkgericht dan leren op de schoolbanken. nu op school dat gaat ze moeten uitzweten desnoods met extra begeleiding of mss kweet niet of dat in nederland bestaat, leertijd. dat is naar school gaan paar dagen in de week en dan paar dagen in de week praktijk op de werkvloer.
Whahahaha wat een gelul
zaterdag 8 februari 2020 om 08:34
citronella schreef: ↑08-02-2020 08:14dat is geen wazig idee, maar beneden zit ze niet graag want ze is met name allergisch voor de geluiden die haar broer maakt, en broer moet zich toch al vaak aanpassen dus hem verbieden beneden te zitten/te leven/te praten etc dat gaat me dan ook weer te ver
En een koptelefoon op? Broer een tijdje naar zijn kamer om te gamen/te lezen/Netflix te kijken?
Het gaat om haar schoolprestaties he, waar je je zorgen over maakt en een topic over opent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 8 februari 2020 om 08:36
citronella schreef: ↑08-02-2020 08:14dat is geen wazig idee, maar beneden zit ze niet graag want ze is met name allergisch voor de geluiden die haar broer maakt, en broer moet zich toch al vaak aanpassen dus hem verbieden beneden te zitten/te leven/te praten etc dat gaat me dan ook weer te ver
Vandaar dus die noisecancelling koptelefoon. Dan hoor je echt geen irritante geluiden van je broer.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:36
zaterdag 8 februari 2020 om 08:38
Dat is inderdaad ook wat ik zocht: er zit al zo veel energie in dat doen alsof je normaal bent. Haar school geeft gelukkig iets meer ruimte om jezelf te kunnen zijn omdat er bij iedereen wel wat is, maar toch is ze daar soms doodmoe van.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:40
Ik had echt geen behoefte aan gezelschap als ik net thuis kwam uit de drukte.
School had wat mij betreft uit veel minder aanwezigheidsuren moeten bestaan zodat er energie genoeg overbleef om thuis te leren. Nu met alles online kunnen lezen of video's zou een groot deel van de uitleg gewoon tot je genomen moeten kunnen worden terwijl je lekker in de bank hangt in alle rust. Alleen contactmomenten om dingen die je niet begrijpt uit te laten leggen.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:46
Ik ook niet. Zou het vreselijk hebben gebonden als een van mijn ouders erbij kwam zitten. Maar wellicht geldt dat niet voor iedereen.redbulletje schreef: ↑08-02-2020 08:40Ik had echt geen behoefte aan gezelschap als ik net thuis kwam uit de drukte.
School had wat mij betreft uit veel minder aanwezigheidsuren moeten bestaan zodat er energie genoeg overbleef om thuis te leren. Nu met alles online kunnen lezen of video's zou een groot deel van de uitleg gewoon tot je genomen moeten kunnen worden terwijl je lekker in de bank hangt in alle rust. Alleen contactmomenten om dingen die je niet begrijpt uit te laten leggen.
zaterdag 8 februari 2020 om 09:10
Dochter ook niet. Die vertrekt naar haar kamer zodra ze een voet in huis zet en dat mag ook. We spreken van tevoren af hoe lang ze heeft om te ontladen en daarna moet ze huiswerk maken of met haar pony bezig, net wat we hebben afgesproken.
Ik controleer of ze met huiswerk bezig is en zolang ze nergens tegenaan loopt doet ze het zelf. Bij so's en proefwerken in het vooruitzicht plannen we samen in, ik kan alles volgen via Magister. Ze is echt zwak wbt wiskunde, daar helpt mijn man mee. Ik kan nog net 1+1 uitrekenen dus wat wiskunde betreft heeft ze aan mij niets.
Haar oudere broer(ook autisme) daarentegen, heb ik nog nooit ergens mee hoeven helpen. Hij hanteert voor zichzelf een heel strak regime, voor eigenlijk alles. School, werk, vriendin(gelukkig is zij net zo), alles is afgepast en daar wijkt hij niet van af. Dat is zijn manier om met zijn autisme om te gaan. Maar mocht daar een kink in de kabel komen, dan is ie wel van de rel.
Ik controleer of ze met huiswerk bezig is en zolang ze nergens tegenaan loopt doet ze het zelf. Bij so's en proefwerken in het vooruitzicht plannen we samen in, ik kan alles volgen via Magister. Ze is echt zwak wbt wiskunde, daar helpt mijn man mee. Ik kan nog net 1+1 uitrekenen dus wat wiskunde betreft heeft ze aan mij niets.
Haar oudere broer(ook autisme) daarentegen, heb ik nog nooit ergens mee hoeven helpen. Hij hanteert voor zichzelf een heel strak regime, voor eigenlijk alles. School, werk, vriendin(gelukkig is zij net zo), alles is afgepast en daar wijkt hij niet van af. Dat is zijn manier om met zijn autisme om te gaan. Maar mocht daar een kink in de kabel komen, dan is ie wel van de rel.
zaterdag 8 februari 2020 om 09:16
redbulletje schreef: ↑08-02-2020 08:38Alleen als je je eigen muziek vrij hard zet, anders hoor je gewoon de randgeluiden alleen iets gedempter.
Nou als ik mijn noisecancelling aanzet zonder muziek hoor ik zelfs de vogels niet meer fluiten buiten.
zaterdag 8 februari 2020 om 09:33
Vogels niet nee helaas, maar een conversatie vlak naast me wel.
Bovendien ervaar ik het ook als storend als er mensen in mijn zichtveld bewegen (een gamend persoon, iemand die met potten en pannen bezig is in de keuken e.d.)
zaterdag 8 februari 2020 om 10:06
Ik had mijn bureau vroeger tegen de muur aanstaan zodat ik minder om me heen kon kijken/afgeleid kon worden.redbulletje schreef: ↑08-02-2020 09:33Vogels niet nee helaas, maar een conversatie vlak naast me wel.
Bovendien ervaar ik het ook als storend als er mensen in mijn zichtveld bewegen (een gamend persoon, iemand die met potten en pannen bezig is in de keuken e.d.)
zaterdag 8 februari 2020 om 13:34
citronella schreef: ↑08-02-2020 08:06deze kan ik wel even kort uitleggen: deze school is een voorziening voor in deze regio veel voorkomende diagnose autisme/adhd maar valt nog wel onder regulier onderwijs, maar vanwege kleinere groepsgrootte en meer begeleidingslessen is dit een duurdere voorziening dan een regulier regulier havo/vwo. Dus ze (school en samenwerkingsverband) bekijken jaarlijks of deze "voorziening" voor de betreffende leerling nog nodig is, of dat andere leerlingen het harder nodig hebben en doel is ook om door te stromen naar een reguliere havo/vwoschool. Ook was er gezeik met budgetten van samenwerkingsverbanden (wij wonen hoewel dicht bij deze school, net over de grens van een ander schoolsamenwerkingsverband) Daarnaast is het ook een kleine school en hebben ze niet alle profielen in huis, en het profiel wat dochter zou kiezen bieden zij niet aan. Ze had dus sowieso na het 3e jaar moeten switchen maar is nu na het 2e jaar geswitcht.
verder super fijn alle reacties, ik ben misschien niet in de gelegenheid te reageren vandaag, maar kom er zeker op terug
Oh op die manier. Jammer zeg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 8 februari 2020 om 15:16
Mijn dochter zit nog op de basisschool. Wat je schrijft, herken ik natuurlijk niet helemaal. Zover ben ik nog niet. We zijn haar gaan testen vanwege mogelijke hoogbegaafdheid. verbaal is ze enorm sterk maar performaal scoorde ze heel zwak. Uit de onderzoeken kwam uiteindelijk DCD, een motorische ontwikkelingsstoornis. Ook heeft ze kenmerken van ADHD en ASS. Niet exact hetzelfde maar ik heb geleerd dat er in de manier van aanpak best veel overlap zit.
Ze houdt van bekende ritmes en structuren. Na vakanties heeft ze ook extra aandacht nodig om het schoolritme weer op te pakken. Juf, ze zit nog op de basisschool, loopt met haar dan ook de dagplanning door. Doet ze dat niet dan verzuipt dochter in het aanbod en komt er niets uit haar hoofd. Automatiseren van de tafels is hoe dan ook een dingetje. Ze oefent het wel, maar het blijft niet hangen terwijl ze toch echt niet dom is.
Maar nieuwe dingen, met name waar motoriek bij komt, zijn een drempel. Dat is de DCD, dat heeft jouw kind niet. Maar de vergelijking is misschien wel herkenbaar. Mijn dochter kan fietsen en kan dat ook alleen. Maar deze week heeft ze een nieuwe, grotere fiets gekregen. We moeten haar nu echt opnieuw leren fietsen en meefietsen naar school. Hoe stap je op, hoe stap je af etc. Natuurlijk beheerst ze het principe van fietsen, maar een nieuwe fiets is toch weer een nieuwe situatie en dat maakt onzeker en valt ze dus terug. Ik verwacht dat ze over 2 weken wel weer met haar nieuwe fiets alleen naar school kan.
Voor jouw dochter is de school nieuw, klasgenoten nieuw, manier van werken anders dan ze gewend was etc. Ze kan tot mooie prestaties komen in een veilige, vertrouwde omgeving. Maar is deze school dat nu voor haar? Want dat ze niet meer voldoet aan de noodzaak voor de oude school, wil niet zeggen dat je haar zomaar kunt verplanten zonder juist extra begeleiding en structuur te bieden om haar ritme weer te vinden. Is er overleg met school over hoe het met haar gaat, nog los van de prestaties? Welke begeleiding en faciliteiten (extra tijd bij toetsen bijvoorbeeld) kunnen ze haar bieden? Wat kunnen jullie thuis doen? Heb je zicht op haar huiswerk, neem je die planning met haar door etc. Misschien helpt het om begeleiding extern te regelen via een therapeut die haar en jullie leert omgaan met de veranderingen om haar heen maar jullie ook nieuwe handelingsadvies geeft. Want wat er werkte voor het meisje van 8, werkt misschien niet meer voor de puber die ze nu is. Door de externe begeleiding haal je het wellicht ook uit de ruziënde sfeer tussen haar ouders...
Ze houdt van bekende ritmes en structuren. Na vakanties heeft ze ook extra aandacht nodig om het schoolritme weer op te pakken. Juf, ze zit nog op de basisschool, loopt met haar dan ook de dagplanning door. Doet ze dat niet dan verzuipt dochter in het aanbod en komt er niets uit haar hoofd. Automatiseren van de tafels is hoe dan ook een dingetje. Ze oefent het wel, maar het blijft niet hangen terwijl ze toch echt niet dom is.
Maar nieuwe dingen, met name waar motoriek bij komt, zijn een drempel. Dat is de DCD, dat heeft jouw kind niet. Maar de vergelijking is misschien wel herkenbaar. Mijn dochter kan fietsen en kan dat ook alleen. Maar deze week heeft ze een nieuwe, grotere fiets gekregen. We moeten haar nu echt opnieuw leren fietsen en meefietsen naar school. Hoe stap je op, hoe stap je af etc. Natuurlijk beheerst ze het principe van fietsen, maar een nieuwe fiets is toch weer een nieuwe situatie en dat maakt onzeker en valt ze dus terug. Ik verwacht dat ze over 2 weken wel weer met haar nieuwe fiets alleen naar school kan.
Voor jouw dochter is de school nieuw, klasgenoten nieuw, manier van werken anders dan ze gewend was etc. Ze kan tot mooie prestaties komen in een veilige, vertrouwde omgeving. Maar is deze school dat nu voor haar? Want dat ze niet meer voldoet aan de noodzaak voor de oude school, wil niet zeggen dat je haar zomaar kunt verplanten zonder juist extra begeleiding en structuur te bieden om haar ritme weer te vinden. Is er overleg met school over hoe het met haar gaat, nog los van de prestaties? Welke begeleiding en faciliteiten (extra tijd bij toetsen bijvoorbeeld) kunnen ze haar bieden? Wat kunnen jullie thuis doen? Heb je zicht op haar huiswerk, neem je die planning met haar door etc. Misschien helpt het om begeleiding extern te regelen via een therapeut die haar en jullie leert omgaan met de veranderingen om haar heen maar jullie ook nieuwe handelingsadvies geeft. Want wat er werkte voor het meisje van 8, werkt misschien niet meer voor de puber die ze nu is. Door de externe begeleiding haal je het wellicht ook uit de ruziënde sfeer tussen haar ouders...