Schoolreis, hitte

20-06-2019 21:04 402 berichten
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.

Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Wat een triest leven moeten sommige mensen hier toch hebben, dat alles wat je te doen hebt op een avond is om andere mensen af te lopen zeiken. :facepalm:

Voor iedereen die wel normaal on topic kan reageren: heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga in elk geval even voor dat petje langs de Decathlon en volgende week even wat lekkere dingetjes kopen en dan zien we wel hoe het verder loopt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 22:08
Ja, kinderen worden tegenwoordig allemaal geboren in Delft, in de porseleinfabriek.
Anders open je even een ander topic, dan kan je daar verder haten op alles en iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Even aankaarten bij de begeleider, of ze er op wil proberen te letten. Daarnaast accepteren dat je zoon hier ook langzaam zelf mee om moet leren gaan. En weten dat je oncomfortabel voelen niet betekent dat hij schade oploopt.
Ik snap de bezorgdheid wel hoor. Het kind is 5, heeft nog amper zon gezien en dan ineens 36 graden op dat huidje, ik zou het ook geen fijn idee vinden. Smeer hem goed in en stel voor je eigen gerustheid vast dat de leidsters extra op hem letten qua verbranden. Dat kan toch best.
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:50
Ik was 14 en lag die hele zomer hele dagen in de zon in een openlucht zwemparadijs. Ook niks van gekregen.

Wat is er toch gebeurd in de tussentijd, dat kinderen het leven niet meer aankunnen?

Maar wel een heel groot risico op huidkanker! Echt, ik hoop uit de grond van mijn hart dat niemand dat krijgt.
En dat je er niks aan over hebt gehouden dat hoop je dan maar. In de jaren 70 waren ze zich helaas nog niet zo bewust van de gevaren van de zon en de risico's op huidkanker.
Hele dagen in de zon liggen is echt niet aan te raden, en dat weten we gelukkig tegenwoordig ook beter dan in 1976.
AngelEyes0192 schreef:
20-06-2019 22:13
Anders open je even een ander topic, dan kan je daar verder haten op alles en iedereen!
Haten? Toe maar!

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als ik in gesprek ben met iemand en we hebben dezelfde mening, dat ik dan uitgekozen word om tegen te ageren. Typisch hè, vind je niet? :)
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:55
Dan heb ik een tip voor je. Gooi de boterhammen gewoon in de vriezer en dan bevroren in de broodtrommel en tegen de tijd dat het lunchtijd is, zijn ze ontdooit en nog lekker fris. :-D

Brood is binnen 10-15 minuten ontdooit hoor.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-06-2019 21:38
Ze gaan naar een soort boerderijspeeltuin in de buurt van Gouda, Molenwaard heet het. Wat ik op de plaatjes zie zijn er wel gedeeltes met wat meer schaduw, maar waterdingen doen ze niet vanwege de verantwoordelijkheid.
Oh daar is mijn 4 jarige vorige week geweest. Hij heeft het geweldig gehad. Hij heeft in een bootje gevaren, pony gereden, shows gezien enzo.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-06-2019 21:24
Wow, wat heftig bij jou zeg. Gelukkig hebben we die dingen nog niet meegemaakt hier, maar ik hou hem op het warmste van de dag vaak vrij rustig, tenzij we ergens met water kunnen zijn, dan vindt hij wel verkoeling.

Bij de locatie van het schoolreisje zijn helaas geen water-attracties
Als je dan toch die pet gaat kopen, haal dan gelijk een uv shirt. voor kind
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
aikidoka schreef:
20-06-2019 22:13
Even aankaarten bij de begeleider, of ze er op wil proberen te letten. Daarnaast accepteren dat je zoon hier ook langzaam zelf mee om moet leren gaan. En weten dat je oncomfortabel voelen niet betekent dat hij schade oploopt.
Dit vind ik een goede opmerking.
Ook werd er door iemand gezegd dat je niet kan verwachten dat hij zich tijdens de dag nog een keer insmeert. Toch vind ik wel dat je je kind zulke dingen langzaam moet leren. Je zou hem bv kunnen zeggen dit na de lunch te doen.
Al denk ik dat de begeleiding hen er ook aan zal herinneren. Ik neem aan dat ze zonnebrand meenemen?
Ik vind niet dat to overdrijft. Maar het geldt voor alle kinderen. Ook voor volwassen overigens.
34 graden, hitteplannetje is wel op z’n plaats.

Dit zegt het RIVM
1. Zoek de schaduw op en blijf zoveel mogelijk uit de zon, vooral tussen 11 en 16 uur
2. Draag beschermende kleding en een zonnebril en/of zonnehoed.
3. Smeer de onbedekte huid goed in met zonnebrandcrème. Herhaal dit iedere 2 uur en direct na het zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit waarom er bij deze temperaturen altijd ineens zo gehamerd wordt op insmeren. De sterkte van de UV-straling staat volkomen lis van de temperatuur. Op een onbewolkte dag van 22 graden in juni is de kracht van de zon net zo sterk als bij 32 graden en verder gelijke omstandigheden. Mij lijkt dat je bij 22 graden lekker in het zonnetje gaat zitten en bij 32 juist de schaduw zoekt.
Smeren moet, als je naar buiten gaat, maar juist en vooral op dagen dat je je huid aan de directe zon bloot stelt.

Verder eens met de meesten, de begeleiding is niet gek, heb vertrouwen.
Ik geef soiweso ook een kleine tube zonnebrand zelf mee en ja, hier thuis smeert hij zichzelf ook gedeeltelijk in en is daar ook erg secuur in, als ik zijn oorschelpen vergeet wijst ie me daar bijvoorbeeld op. Dus daar maak ik me ook niet echt zorgen over, maar meer ook over dat ie er dus soms echt heel erg wanhopig / koortsig uitziet als hij het echt heel erg warm krijgt.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
20-06-2019 21:21
Dat is het wel. Je begrijpt het pas als je écht niet tegen de hitte kan. Mijn lichaam schreeuwt gewoon NEE! Bloedneuzen, blaasjes op borst, uitslag, jeuk, constant hoofdpijn. Beetje onaangenaam maar.
Dan zou ik maar alvast een emigratie naar Lapland in gang gaan zetten, want als we de verhalen moeten geloven, is dit ons zomerlot (en nog warmer) de komende decennia.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rosalind schreef:
20-06-2019 22:19
Dit vind ik een goede opmerking.
Ook werd er door iemand gezegd dat je niet kan verwachten dat hij zich tijdens de dag nog een keer insmeert. Toch vind ik wel dat je je kind zulke dingen langzaam moet leren. Je zou hem bv kunnen zeggen dit na de lunch te doen.
Al denk ik dat de begeleiding hen er ook aan zal herinneren. Ik neem aan dat ze zonnebrand meenemen?
Als ze het allemaal doen, zal hij het ook doen. Maar zo jong kun je daar niet op vertrouwen. En je wilt niet dat hij verbrandt, dus gewoon Vision oid gebruiken en niet te dun. Dat blijft ook zitten bij zweet of water.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ene dochter( 4 jaar) gaat naar dierentuin Amersfoort en de andere ( 8 jaar) naar Drievliet. Ik vindt in zulke situatie kan jij als ouder het beste je kind in de gaten houden. Nu moet je vertrouwen in anderen hebben. Zeker bij de kleuters
Geef hem een washandje mee in een zakje. Kan ie steeds natmaken en mee koelen.

En verder. Ik was hulpouder op een snikhete dag in de linneushof. Daar was trouwens wel een superleuke waterspeeltuin. Maar reken maar dat juffen en ouders bleven smeren en drinken bleven stimuleren hoor! Er werd heel goed opgelet. Echt niemand wil verbrande of uitgedroogde kindjes.

Er blijft trouwens maar beperkt netto vrije tijd over op zo’n schoolreisje. Voordat de hele meute binnen is, is het alweer bijna lunchtijd. En na de lunch is het zo weer 15.00 uur, tijdstip van vertrek. Dus de tijd in de volle zon is beperkt.

Het zal vast wel goed gaan.
snorriemorrie schreef:
20-06-2019 21:38
Ze gaan naar een soort boerderijspeeltuin in de buurt van Gouda, Molenwaard heet het. Wat ik op de plaatjes zie zijn er wel gedeeltes met wat meer schaduw, maar waterdingen doen ze niet vanwege de verantwoordelijkheid.
Daar is best wat schaduw hoor, zeker op de picknickplekken. En die begeleiders willen ook echt niet de hele tijd in de zon zitten dus die zorgen heus wel voor rustmomenten in de schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Op deze leeftijd letten de leer krachten toch nog op het insmeren?

Ik begrijp je wel TO. Mijn jongste heeft een super blanke huid, krijgt snel hoofdpijn en wordt ziek van zon en warmte. Dat heeft ze altijd al gehad.
Met de andere kinderen nooit problemen gehad hiermee.

Mijn ervaring werkt een pet, bandana, zonneklep zeker wél.
En gewoon zeggen tegen de leerkracht dat hij snel verbrand en snel ziek wordt van warmte/zon. Kan me niet voorstellen dat ze daar niet op letten. En natuurlijk past het programma zich daarop aan; wat vaker even zitten en wat drinken etc. Komt vast wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je zorgen niet overdreven. Ik zou als leerkracht niet blij zijn met dit weer tijdens een schoolreis. Je moet dan zo opletten dat ieder kind genoeg drinkt en niet oververhit raakt.
Daarnaast had ik ook al het vertrouwen in de school van mijn kinderen. Tot ik vorig jaar 2 oververhitte kinderen thuis had na een sportdag met 30+ graden, met rode hoofden, zweten en rillend onder een deken. Ik had verwacht dat ze hier beter op zouden letten.
School mag echt wel nadenken over een plan.
Alle reacties Link kopieren
's Morgens van top tot teen insmeren met Vision factor 50. Ze mogen het tegenwoordig niet meer op de fles zetten, maar het werkt echt wel de hele dag. Qua oververhitting: Mijn ervaring is dat er op zulke dagen heel veel waterspelletjes worden gedaan. Meestal is de begeleiding nog bezorgder dan dat je zelf zou zijn, het is tenslotte niet je eigen kind. Vaak zijn de voorzorgsmaatregelen eerder wat overdreven is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
20-06-2019 22:16
Maar wel een heel groot risico op huidkanker! Echt, ik hoop uit de grond van mijn hart dat niemand dat krijgt.
En dat je er niks aan over hebt gehouden dat hoop je dan maar. In de jaren 70 waren ze zich helaas nog niet zo bewust van de gevaren van de zon en de risico's op huidkanker.
Hele dagen in de zon liggen is echt niet aan te raden, en dat weten we gelukkig tegenwoordig ook beter dan in 1976.
Tegenwoordig moeten we, geloof ik, overal bang voor zijn. Want de zon veroorzaakt kanker, eieren bevatten salmonella, groenten zijn ook al niet kosher meer want genetisch gemanipuleerd, vlees is de vleesgeworden horror, buitenspelen kan net meer want de hele boze buitenwereld bestaat uit vieze mannen die het op je kinderen hebben voorzien of automobilisten die denken dat autorijden een computerspelletje is waarbij kinderen aanrijden punten scoort, als je je ramen open zet of je tuindeuren, ga je dood omdat de buurman zomaar het lef heeft een sigaret in zijn achtertuin te roken en daar wijden we dan ook hele petities aan, enz.

Wat ben ik godsdankbaar dat ik in de jaren '70 als kind nog gewoon heel de zomer kon ravotten in een kort broekje en blote bast, naar het zwembad of hutten bouwen,of buiten spelen,en mén, verbrand dat ik af en toe was, de vellen eraan, van heel de middag in de brandende zon, en dan natuurlijk even kreunen en klagen thuis, een lieve vader of moeder die er dan verzachtende zalf en mentholpoeder op deed, en na 2 of 3 dagen jeuken en vervellen. En ik leef nog steeds.

En dit is heus geen pleidooi om je kind dan maar zonnebrand te laten oplopen, maar heus, je gaat er ook niet onmiddellijk dood van. Paar dagen ongemak, en dan velletjes trekken, meer is het niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:11
Ik vind het geen goed plan. Zijn hoofd kan oververhit raken door opgesloten te zitten onder een pet in de volle zon. Zonder kan er tenminste nog een briesje bij en hij gaat niet zweten
Zweten gaat hij toch wel al zal dat direct verdampen.

Altijd hoofdbescherming en zeer goed insmeren. Factor 50. En dat niet 1 keer.
Mini-ventilator meegeven?

Verder wat de rest al zegt: zoute snacks lekker drinken (koelelement erbij stoppen), goed insmeren en pet op.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:50
Ik was 14 en lag die hele zomer hele dagen in de zon in een openlucht zwemparadijs. Ook niks van gekregen.

Wat is er toch gebeurd in de tussentijd, dat kinderen het leven niet meer aankunnen?
Wat een flauwekul. Ik moet nog steeds een zonneklep op, veel in de schaduw ed anders krijg ik een zonnesteek of word ik naar. Maar ik ben 'oud' en weet daar nu mee om te gaan; een kind van 5 nog niet.

Mijn jongste is een sportieve gezonde meid , maar die heeft ook zomaar een zonnesteek of dat ze vreselijk naar en ziek wordt.

Sommige kinderen hebben dat eenmaal.
anoniem_370132 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 22:39
0.08% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven