Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
De kraam-cadeaus komen toch standaard pas bij de geboorte?

Hier dan toch.


Geef schoonouders nog een week of 5 dus.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-08-2019 21:28
De kraam-cadeaus komen toch standaard pas bij de geboorte?

Hier dan toch.


Geef schoonouders nog een week of 5 dus.
Nee joh, wat ouwerwets. Tegenwoordig moet er een babyshower zijn omdat je zwanger bent en moet heel de goegemeente opdraven met cadeaus. Daarna heb je vernomen of het een jongen of een meisje wordt en vindt de volgende party plaats, de gender-reveal. En wéér dient iedereen je te overladen met presentjes.

En uiteindelijk is de kleine dan op de wereld, en dan moet uiteraard iedereen nóg een keer opdraven met cadeaus...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 21:37
Tegenwoordig moet er een babyshower zijn omdat je zwanger bent en moet heel de goegemeente opdraven met cadeaus. Daarna heb je vernomen of het een jongen of een meisje wordt en vindt de volgende party plaats, de gender-reveal. En wéér dient iedereen je te overladen met presentjes.

in mijn vriendenkring niet hoor, en ik denk dat mijn vrienden meer baren dan de jouwe
Dus OF je hebt rare vrienden OF enorme vooroordelen
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
15-08-2019 21:23
Nee het is helemaal niet gebruikelijk om met dure dingen aan te komen. Dat doe je echt alleen als je denkt dat je kind gaat falen en zichzelf niet kan voorzien in een kinderwagen, kinderkamer, vaatwasser etc.

wie heeft het over Duur dan? ik absoluut niet
lilalinda schreef:
15-08-2019 21:05
Mijn ouders en schoonouders zijn typische babyboomers, vrijwel hun hele leven wind-mee, bergaf, geld zat. Met 1 inkomen gemakkelijk meerdere keren per jaar op vakantie, om de 2 jaar een nieuwe auto en nog een pakje per dag roken ook.
En natuurlijk heb ik daar profijt van gehad, ik kwam zonder studieschuld mijn studententijd uit (mijn partner niet trouwens, zijn ouders vonden betalen voor studie onzin). Maar daarna heb ik (op de dakkapel na) echt gewoon mijn leven zelf bekostigd hoor (en dat was soms erg duur, mijn eerste kind werd geboren in de tijd, dat je als ouders de kinderopvang helemaal zelf moest betalen, gingen we zowat failliet aan).
Grote erfenissen krijgen we niet, de babyboomers gaan nog steeds vaak op vakantie etc.

Nou, mijn ouders zijn ook van de babyboom-generatie, maar die hebben via hun ouders toch nog aardig wat van de oorlog meegekregen: zuinig aan, simpel leven, jong van school om mee te werken in het bedrijf. Helemaal niet meerdere keren per jaar op vakantie, dat was in mijn jeugd echt alleen voor de rijke mensen. Gelukkig hebben ze nu een aardig pensioen waarmee ze leuk kunnen leven en dat gun ik ze.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
15-08-2019 21:43
Nou, mijn ouders zijn ook van de babyboom-generatie, maar die hebben via hun ouders toch nog aardig wat van de oorlog meegekregen: zuinig aan, simpel leven, jong van school om mee te werken in het bedrijf. Helemaal niet meerdere keren per jaar op vakantie, dat was in mijn jeugd echt alleen voor de rijke mensen. Gelukkig hebben ze nu een aardig pensioen waarmee ze leuk kunnen leven en dat gun ik ze.
Mijn vader was gewoon leraar en dat kon allemaal van dat salaris (of ze hadden er al die tijd een drugshandeltje naast natuurlijk, vandaar ook zo vaak op vakantie) :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 21:37
Nee joh, wat ouwerwets. Tegenwoordig moet er een babyshower zijn omdat je zwanger bent en moet heel de goegemeente opdraven met cadeaus. Daarna heb je vernomen of het een jongen of een meisje wordt en vindt de volgende party plaats, de gender-reveal. En wéér dient iedereen je te overladen met presentjes.

En uiteindelijk is de kleine dan op de wereld, en dan moet uiteraard iedereen nóg een keer opdraven met cadeaus...
Het lijkt wel een trend die multiple-cadeau gelegenheden. Net als met Sinterklaas 3 x je schoen zetten.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
15-08-2019 21:23
Nee het is helemaal niet gebruikelijk om met dure dingen aan te komen. Dat doe je echt alleen als je denkt dat je kind gaat falen en zichzelf niet kan voorzien in een kinderwagen, kinderkamer, vaatwasser etc.
Excuse me? Wat een ontzettende kutopmerking!!!. Dus mijn moeder heeft een kinderwagen voor me gekocht omdat ze dacht dat ik dat niet zelf kon betalen? En mijn schoonvader heeft weken meubels staan maken omdat ik ging falen? Jezus wat een intens domme gedachtegang. Je kan niet bedenken dat er ouders zijn die hun kinderen graag grote cadeaus geven, simpelweg omdat zij het kunnen betalen en dat leuk vinden? En dat dit echt niks te maken heeft met hoeveel geld hun kind heeft?
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-08-2019 21:58
Excuse me? Wat een ontzettende kutopmerking!!!. Dus mijn moeder heeft een kinderwagen voor me gekocht omdat ze dacht dat ik dat niet zelf kon betalen? En mijn schoonvader heeft weken meubels staan maken omdat ik ging falen? Jezus wat een intens domme gedachtegang. Je kan niet bedenken dat er ouders zijn die hun kinderen graag grote cadeaus geven, simpelweg omdat zij het kunnen betalen en dat leuk vinden? En dat dit echt niks te maken heeft met hoeveel geld hun kind heeft?
A-men !!!



Als ze hier de deur uitgaan krijgen ze ook een droger en een wasmachine. Gewoon, voor de leuk.
En mochten ze zich voortplanten sponsoren wij de kinderwagen oid. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lilalinda schreef:
15-08-2019 20:36
oooh, die vind ik vreselijk! zo moeilijk invullen, vooral als je de 15e bent in de rij. Iedereen heeft al gezegd, dat ze de baby prachtig vinden (of "lief") en iedereen heeft het kindje al veel Gezondheid en een fijn leven gewenst.
Ik heb het boekje gekregen en ik twijfel dus nog over wel of niet gebruiken, precies om deze reden....een vriendin heeft hem ook en idd, allemaal dezelfde cheesy antwoorden....maarja je weet wel meteen dat als iemand invult dat je baby ‘lief’ is, ze eigenlijk bedoelen dat ze hem/haar niet zo mooi vinden :rofl:
LaFleurNoire schreef:
15-08-2019 20:29
TO heeft het alleen maar gehad over de cadeaus die ze niet gehad heeft(en reageert niet meer dus de antwoorden zijn niet de gewenste gok ik zo), dus wie weet zijn de schoonouders hartstikke enthousiast maar uiten ze dat niet in cadeaus voor de bevalling.
Geen cadeau = niet enthousiast(of meedenkend, of geïnteresseerd....) is geen vaststaand iets natuurlijk.
Er zijn ook mensen die nog wat anders te doen hebben dan de hele avond op het forum te lezen/antwoorden he. Ik vind het boeiend om iedereen zijn mening te lezen en ben zeker niet te beroerd om gewoon te antwoorden op hetgeen wat er geschreven wordt. :bye:
Alle reacties Link kopieren
Als je geen tijd hebt om te reageren, open dan geen topic
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-08-2019 20:20
Sommige mensen vinden het gewoon leuk om iets te kopen voor een ongeboren kind en ervaren dat helemaal niet als een belasting.
Dat zal per persoon verschillen. Ik zou me bezwaard voelen. Ik hoef namelijk ook helemaal geen cadeautjes voor mijn verjaardag. Ik vind het gewoon leuk als mensen komen. En als ik iets wil hebben dan koop ik het zelf wel. Hoe vaak ik wel niet iets heb gekregen waar ik niet op zit te wachten / al heb / gewoon lelijk vind. Neuh, hou het maar lekker. Tijd, aandacht en mooie herinneringen zijn niet te koop, heb liever dat men daar in investeerd.
lilalinda schreef:
15-08-2019 23:11
Als je geen tijd hebt om te reageren, open dan geen topic
Sinds wanneer moet je verplicht binnen een bepaalde tijd antwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijn84 schreef:
15-08-2019 23:15
Sinds wanneer moet je verplicht binnen een bepaalde tijd antwoorden?
Begin maar hoor, je zit er nu toch klaar voor. Perfecte timing
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijn84 schreef:
15-08-2019 23:08
Er zijn ook mensen die nog wat anders te doen hebben dan de hele avond op het forum te lezen/antwoorden he. Ik vind het boeiend om iedereen zijn mening te lezen en ben zeker niet te beroerd om gewoon te antwoorden op hetgeen wat er geschreven wordt. :bye:
Op een discussieforum is het gebruikelijk dat je meedoet in je eigen geopende topic. Jij stelt een vraag en wil daar antwoorden op, neem ik aan. Als je daar geen tijd voor hebt moet je geen topic openen. Uiteraard mag je zelf bepalen of en wanneer je reageert maar het komt niet zo geïnteresseerd over en over het algemeen komt dat de sfeer in zo'n topic niet ten goede.

Zeker niet als je ook nog op een dergelijke manier reageert.
Alle reacties Link kopieren
Tja TO, jij wil graag een kind en een ander moet daar druk mee zijn (verwacht jij...). Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
wat een nachtmerrie topic.

dus eerst loop ik financieel leeg op mijn kinderen en daarna op mijn kleinkinderen.

fijn vooruitzicht.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zure reacties.

Nee TO, je zeurt niet. En je bent ook niet hebberig. Het is echt hartstikke normaal om kleinigheidjes cadeau te geven of te krijgen aan je zwangere vriendin/dochter/nicht/etc. Gewoon sokjes of een knisperboekje of weetikhet. Ik geef dat zelfs wel eens mee voor de dochter van een collega ofzo, en dat toch echt van een geheel ander niveai dan je eerste kleinkind. Dat is gewoon attent en zeker bij familie ook gewoon betrokkenheid.

Dus dat je schoonouders dat helemaal geen enkele keer hebben gedaan vind ik wel opvallend en herken ik totaal niet uit mijn omgeving. Doorgaans zijn ze helemaal in de wolken.

Misschien kun je voorstellen om samen met je schoonmoeder te gaan shoppen voor wat leuke dingetjes om haar wat meer te betrekken? (En voordat hier ook zuur op wordt gereageerd, ik bedoel daarmee natuurlijk niet dat oma hoeft te betalen, daar gaat het helemaal niet om).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit hele topic met de meeste reacties erop een typisch voorbeeld van hoe mensen alleen vanuit zichzelf redeneren wat wel of niet normaal is. Je bent verwend als je een wasmachine krijgt, je schoonouders moeten wel wat geven want dat is normaal, of juist niets geven want je moet zelf maar voor je spullen zorgen.

Of je wel of niet wat krijgt zegt helemaal niets over hoe betrokken je schoonouders zijn. Sommige mensen zijn super attent en kopen iets voor de zus-van de dochter-van de buurvrouw- omdat ze dat leuk vinden. Andere mensen uiten zich weer anders en denken er niet eens aan om iets te kopen. Of er is een andere reden waarom mensen wel of niet doen wat ze doen - of niet doen.

Probeer je eigen referentiekader los te laten en te beseffen dat er geen goed of fout is in een situatie als deze. En geen ‘normaal’. Wat jij normaal vindt, vindt een ander raar en andersom.
Wist ik eigenlijk ook niet, dat je al voor de geboorte iets moet geven, ja, in Amerika doen ze dat, op een babyshower, maar ik dat eigenlijk dat het hier normaal is om na de geboorte iets te geven (zal ook wel per famillie verschillen)
Zou er dus zelf oprecht niet aan gedacht hebben.
Kan me voorstellen dat dat voor de schoonouders van TO ook zo is, niet iedereen houd dat soort trends bij.
Mijn moeder maakte vroeger vaak gepersonaliseerde kadootjes trouwens, dan kocht/maakte ze een truitje bijvoorbeeld (afhankelijk van hoeveel tijd/zin ze had) en daar kwam dan later nog de naam op.
Maar dat kon natuurlijk pas afgemaakt worden als het kind er was.
elfjetwaalfje schreef:
15-08-2019 21:50
Het lijkt wel een trend die multiple-cadeau gelegenheden. Net als met Sinterklaas 3 x je schoen zetten.
Trend of niet, hier krijgt iedereen 1 cadeau.
Na de geboorte.

Dat is mijn trend.

En waarschijnlijk ook die van de schoonouders van opstartster.


Als mensen persé vooraf 3 feestjes willen organiseren om cadeaus te innen ... ze doen maar, maar dan zondere mij.
Ik kom wel op de baby-borrel achteraf. Kan ik dat kind tenminste bekijken.
Want dat cadeau is voor hem / haar.
Als mensen iets zouden organiseren voor de geboorte dan kom ik wel, als zij dat leuk vinden, prima, maar zelf heb ik er nooit aan gedacht om iets voor de geboorte te doen.
Nou heb ik zelf ook geen kinderen, en niet zoveel mensen in mijn omgeving met kleine kinderen, dus ik weet ook niet echt wat anderen doen tegenwoordig op dat gebied.
Het is al erg genoeg dat men maar verwacht dat iedereen babies leuk vindt en blij is dat er weer een kind bij is gekomen op aarde. Moet je dan ook nog komen opdraven en er geld aan uitgeven? No way. TO besluit een kind op de wereld zetten. Niemand anders dan zijzelf en haar partner hoeven iets te kopen voor dat kind en zeker niet voordat het er is. Ik geef liever een cadeautje aan iemand die bewust geen kinderen neemt, dan aan iemand die dat bewust wel doet.
blijfgewoonbianca schreef:
15-08-2019 17:40
Ik koop al kleinigheidjes voor zwangere vriendinnen van mijn schoondochters. Als ik ooit oma word ga ik los 😀
Ik ga zoveel blikken van mijn zoon krijgen...
Wat heb je nu weer gekocht.
;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven