Schrikbewind sportclub dochter

24-03-2023 07:18 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Er zit mij iets dwars en dat al voor langere tijd.
Mijn dochter is aangesloten bij een sportclub voor een individuele sport, zoals bij gym, turnen, zwemmen, enz.
Er is daar een oudere man die ik heel vaak hard en kleinerend naar jonge kinderen die roepen en tieren.
Gister nog tegen een meisje, dat aangaf dat ze ergens bang voor was. Hij riep zoiets als: ik vind jou dan een kleuter! En nog wat van zulke opmerkingen. Totaal niet begripvol, maar gelijk kleinerend.
Wellicht werd dat vroeger als motiverend gezien of als normaal beschouwd. Maar ik krijg er iedere keer een heel erg naar gevoel bij.
Kinderen raken onzeker als hij er is en willen beter presteren als hij rondloopt.
Dit is algemeen bekend en zo iemand is dan ook nog een hoog geplaatst figuur binnen zo’n vereniging. En wordt als verbinder en drijvende kracht beschouwd.
Wat zouden jullie doen? Het spookt door mijn hoofd en wil hier iets mee.
Zou ik een anonieme mail sturen naar het hele bestuur?
Ik zou hem persoonlijk aanspreken. Maar goed, dat is misschien een beetje spannend. Anders een melding doen bij het bestuur. Kind naar een andere club sturen als het niet verandert en dan ook uitleggen waarom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is hij er al op aangesproken? Door jou of een andere ouder/verenigingslid?

Anders hebben de meeste clubs een vertrouwenspersoon geloof ik die je zou kunnen aanspreken.

Overigens zou ik er zelf niet werkloos bij kunnen staan als moeder, wat een mafkees.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier zeker mee naar iemand van het bestuur gaan. En dan niet anoniem, waarom wel? Ik zou niet weg kijken in ieder geval en op komen voor die kinderen. Als iedereen weg kijkt, veranderd er nooit wat. Is er geen vader of moeder van een ander kind die je een beetje kent en waarbij je kan polsen hoe die hier tegenaan kijken? Samen sta je sterker en vind je zelf misschien ook prettiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik zoiets zie kan ik mijn mond niet dicht houden. Ik vind dat zo naar en sneu voor kindjes. Ik zou hem dus zelf aanspreken. En ik zou het melden aan de club (bestuur of vertrouwenspersoon). Inclusief bewijs (filmpje). Als dit niet verandert zou ik mijn kind op een andere club doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Direct zelf aanspreken op zo'n moment. Achterlijke debiel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij turnen is dit heel normaal. Ik ben nog nooit bij een turnvereniging geweest waar normaal met kinderen werd omgegaan.
NB Ik keur dat dus niet goed, heb er iets over gezegd en mijn kind van de vereniging gehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
pauliene wijzigde dit bericht op 01-06-2023 21:44
99.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van onze kinderen zit op turnen en nee, dit is niet normaal. Ik zou zo iemand er ook gewoon eens op aanspreken; zo van; joh, weet je wel dat ie kinderen bang maakt?

Het zijn gewoon kinderen die lekker willen sporten/bewegen, ze worden hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe turn/zwem/ren kampioen.

Focus ligt tegenwoordig veel te veel op presteren in een sport in plaats van dat je gewoon lekker aan het sporten/bewegen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ehhhh dat zou hij een keer doen en ik zou er gelijk wat van zeggen. Plus ook het bestuur inschakelen, want dit soort personen luisteren meestal
niet zo goed naar ouders.
Dit zou ik niet tolereren om m’n kind heen, zo doen wij thuis niet en een ander al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meteen (luid en duidelijk hoorbaar) op aanspreken. Geen anonieme mail sturen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit gebeurt niet alleen bij individuele sporten. Jaren geleden ben ik een keer op een open dag van de lokale voetbalclub geweest, waar o.a. een training van de jongste voetballertjes te zien was, wat eigenlijk vooral bestond uit mannen van 40-50 jaar oud die met jongens van een jaar of 6-7 stonden te voetballen. Kennelijk is het op die leeftijd normaal voor zo'n man om een jongetje herhaaldelijk de bal in het gezicht te schoppen, en als ie met zijn handen afweert lachend "hands!" te roepen. Is me altijd bijgebleven als akelig en ik vond voetbal om die reden (was een jaar of 10) ook gelijk niet leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
24-03-2023 07:35
Bij turnen is dit heel normaal. Ik ben nog nooit bij een turnvereniging geweest waar normaal met kinderen werd omgegaan.
NB Ik keur dat dus niet goed, heb er iets over gezegd en mijn kind van de vereniging gehaald.
Gelukkig zit mijn kind op een turnclub waar dit zeker niet normaal is. En ik weet dat zeker, er kijken altijd wel ouders bij de training.

Ik zou melding doen. Waarom wil je dat anoniem doen? Bang voor de reacties naar jouw kind?
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
24-03-2023 08:05
Dit gebeurt niet alleen bij individuele sporten. Jaren geleden ben ik een keer op een open dag van de lokale voetbalclub geweest, waar o.a. een training van de jongste voetballertjes te zien was, wat eigenlijk vooral bestond uit mannen van 40-50 jaar oud die met jongens van een jaar of 6-7 stonden te voetballen. Kennelijk is het op die leeftijd normaal voor zo'n man om een jongetje herhaaldelijk de bal in het gezicht te schoppen, en als ie met zijn handen afweert lachend "hands!" te roepen. Is me altijd bijgebleven als akelig en ik vond voetbal om die reden (was een jaar of 10) ook gelijk niet leuk.
Natuurlijk is dit niet normaal. Wat een eikel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou misschien bij de club aankaarten dat dergelijke methoden niet meer helemaal van deze tijd zijn. Geen anonieme melding, daarvan gaan vaak de hakken in het zand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties.

Het direct wat van zeggen, vind ik moeilijk. In het algemeen dus het adrem zijn. Ik zou op voorhand ook zeggen dat ik dit niet zou laten passeren, maar in de praktijk is dit toch lastig. Ik sta ook met mijn andere kinderen, ik ben half in een gesprek en er wordt 'mama', 'mama' geroepen en dan hoor en zie ik dit gebeuren vanuit mijn ooghoek. Ik ging er thuis pas over nadenken en mijn dochter zei in de auto al dat de desbetreffende persoon 'zijn dag niet had'.

Ik zie dat het binnenkort ook een soort van ledenvergadering is, wellicht kan ik daar aansluiten. Ik zou het liever algemeen houden en ik wil niet naar die persoon wijzen.

Van deze is er geen andere vereniging in de buurt, helaas.

Ik snap alles wat jullie zeggen, maar ik vind het in de praktijk erg lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
dubbel
tantejuut wijzigde dit bericht op 24-03-2023 08:28
98.35% gewijzigd
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer ook meerdere ouders mee te krijgen. Zodat je niet alleen staat met je kritiek.
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend. Gelukkig zijn er meerdere opties dan een anonieme mail of iemand direct aanspreken. Je kan hem ook bij de volgende training even aanspreken: "Goh Jan, ik wilde even onder 4 ogen met je praten. Ik hoorde je vorige week dit en dit tegen mijn Pietje zeggen tijdens de training en daar schrok ik van om deze en deze reden."

Dan kun je je directe emoties even laten bezinken en nadenken over wat je gaat zeggen en wat je doet/zegt als hij het vervolgens weglacht/aangeeft dat dit normaal is/boos wordt/etc.

Ik zou het zelf trouwens heel vervelend en kinderachtig vinden als een volwassene een probleem met mijn gedrag heeft en dan direct (anoniem) naar het bestuur stapt of het in de ledenvergadering aankaart, in plaats van mij even persoonlijk aan te spreken of desnoods een berichtje te sturen als een gesprek te spannend is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso actie ondernemen! Al voldoende tips hier wat te doen.

Ik vind het wel echt kwalijk dat er wordt gezegd dat dit bij turnen normaal is. Afgelopen tijd voldoende in de media hoe toxic die omgeving kan zijn, en het is aan ins om dit ook te doorbreken. Ala je zoiets zit dus niet tolereren maar stoppen!

Ik heb zelf als kind zo’n vreselijke zwemleraar gehad met een schrikbewind en had zoveel angst voor hem. Moest toch elke week gaan, en dat heeft echt getekend. Ook nooit goed leren zwemmen trouwens, dus succes had het niet haha ;) en echt wel een stempel gedrukt op mn zwemplezier.

Succes TO
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of één keer individueel aanspreken helpt. Die man ziet zelf waarschijnlijk niet dat dit niet kan.

Zeker melden.
Meerdere ouders aanspreken.
Zorg dat je méérdere voorvallen hebt.
En snel optreden.

Als je iets gaat schrijven:
Neem mee dat die man de 'verbinder' is. Precies zoals bij de NOS en Nieuwsuur kan zijn gedrag ontsporen omdat nooit iemand ook maar één keer hem tegenspreekt.
Dat hij een belangrijke rol heeft in de club, is een factor die meespeelt om dit mogelijk te maken.

Ik denk dat het bestuur dit zeer ernstig moet nemen.
Als een ouder zo'n voorval beschrijft en zonder weerwoord op facebook zet, hebben ze een enorm probleem.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
TanteJuut schreef:
24-03-2023 08:27
Probeer ook meerdere ouders mee te krijgen. Zodat je niet alleen staat met je kritiek.
Dat zou ik dan weer niet doen. In ieder geval niet voordat je zelf bij de trainer hebt aangegeven dat je zijn gedrag niet ok vindt. Ik heb dit zelf gezien bij onze sportclub. Er was wat onvrede over het gedrag van een lid. In plaats van haar hier direct op aan te spreken werd er eerst met alles en iedereen over gesproken. Gevolg: iedereen had zijn conclusie al klaar (lid deugt niet) en er was geen ruimte meer voor haar kant van het verhaal. Er hoeft geen kwade opzet achter te zitten he? Misschien denkt de trainer oprecht dat hij goed bezig is met de kinderen motiveren. Ik had zelf ook zo'n trainer als tiener. Wij zijn toen als team in gesprek met hem gegaan, dat wij geen ambitie hadden om in het nationale team te komen, dat zijn gepush onze motivatie weghaalde en dat we als er niets veranderde zouden stoppen. En die boodschap kwam binnen, maar: hij heeft ons ook uitgelegd waarom hij zo deed. Dat zorgde voor begrip van beide kanten.

Als de trainer niets doet met jouw kritiek, kun je altijd nog een coalitie van bestuur/ouders/andere leden op de been proberen te brengen.
amaryllis wijzigde dit bericht op 24-03-2023 08:43
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
TanteJuut schreef:
24-03-2023 08:27
Probeer ook meerdere ouders mee te krijgen. Zodat je niet alleen staat met je kritiek.
Nee, je hoeft geen revolutie te starten. Hou het bij jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zit daar vaak toch met meerdere ouders op een tribune te kijken naar de training van je kind. Je kan die best eens aanspreken en vragen, joh gaat dat hier altijd zo?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven