Seksualiteitsbeleving

15-10-2018 12:40 89 berichten
Hoe gaan jullie om met de seksualiteitsbeleving van je kind(eren)?

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende "hokjes" zoals hetero, homo, bi, panseksueel, aseksueel, transgender, queer, cis-gender enzovoort. (Ik weet het, sommige zijn geaardheden anderen meer het genderidentiteiten, maar ik gooi het even op 1 hoop)

Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn zoon altijd weet dat hij welkom is bij ons, ongeacht zijn seksuele voorkeur en genderidentiteit. Wij hebben er zelf ook over nagedacht om hem genderneutraal op te voeden; uiteindelijk is dit enigszins mislukt denk ik. :roll: Nja, mislukt, hij heeft toevallig eigenlijk alleen maar voorkeuren die in onze maatschappij als typisch jongensgedrag worden gezien. Maar als dat niet zo was geweest had het ook prima geweest hoor.

Maar ben benieuwd of anderen hier ook bewust in opvoeden, of hebben jullie zoiets van: we zien het allemaal vanzelf wel...
O ja, wat ik nog even wilde toevoegen: wat ik bijvoorbeeld belangrijk vind is dat zoon weet dat een huwelijk / relatie niet alleen is voorbehouden aan man en vrouw, ondanks dat hij dat in zijn omgeving wel vooral ziet. Ik benoem dat dus ook wel eens bij hem, gewoon heel luchtig, als hij vraagt of de juf een man heeft. Dan zeg ik gewoon: dat weet ik niet, ik weet niet of ze getrouwd is en als ze getrouwd is weet ik niet of dat met een man of vrouw is.

Waarom ik dit belangrijk vind: ik hoop dat door een goede opvoeding ik een steentje kan bijdragen tegen homofobie, transfobie enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie zo'n gesprek al helemaal voor me. 'Lieverd, even over je genderindentiteit. Het maakt papa en mama echt niet uit als je je identificeert als zee anemoon. We houden toch wel van je'.

En zoon dan helemaal opgelucht en blij.

Geweldig, 2018!
Alle reacties Link kopieren
In de vriendenkring van mijn pubers komen alle varianten al voor, jongens, die wij nog als meisje kenden en omgekeerd. Qua sexuele voorkeuren ook
En het opvallende is, dat die pubers er zelf zo vreselijk niet mee zitten. Dat het helemaal geen issue is. Ze denken juist niet in hokjes.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-10-2018 12:44
O ja, wat ik nog even wilde toevoegen: wat ik bijvoorbeeld belangrijk vind is dat zoon weet dat een huwelijk / relatie niet alleen is voorbehouden aan man en vrouw, ondanks dat hij dat in zijn omgeving wel vooral ziet. Ik benoem dat dus ook wel eens bij hem, gewoon heel luchtig, als hij vraagt of de juf een man heeft. Dan zeg ik gewoon: dat weet ik niet, ik weet niet of ze getrouwd is en als ze getrouwd is weet ik niet of dat met een man of vrouw is.

Waarom ik dit belangrijk vind: ik hoop dat door een goede opvoeding ik een steentje kan bijdragen tegen homofobie, transfobie enz.
Bij de vraag of de juf een man heeft, was "weet ik niet" als antwoord afdoende geweest.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 12:46
In de vriendenkring van mijn pubers komen alle varianten al voor, jongens, die wij nog als meisje kenden en omgekeerd. Qua sexuele voorkeuren ook
En het opvallende is, dat die pubers er zelf zo vreselijk niet mee zitten. Dat het helemaal geen issue is. Ze denken juist niet in hokjes.
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hier niet zo spastisch over moet doen. Je kind komt vanzelf wel in aanmerking met andere geaardheden, als je op dat moment uitlegt hoe je er over denkt ben je volgens mij vroeg genoeg.

Waarom je kind proberen genderneutraal op te voeden? Ik zie niet in wat daar de meerwaarde van is. Uit onderzoek blijkt dat zelf bij mensapen een voorkeur is voor “typisch” jongens en typisch meisjesspeelgoed. Het grootste gedeelte van mensen (en mensapen) heeft een voorkeur die past bij hun gender. En als dat niet zo is dan merk je dat vanzelf toch? Kijk als jouw zoon graag met Barbies speelt dan lekker laten doen, maar als hij liever met auto’s speelt waarom zou je hem dan pushen om voor ander speelgoed te kiezen?

Juist door hier zo spastisch mee om te gaan maak je er een ding van.
Nooit over nagedacht.
Iedereen mag zijn wie hij/zij is is hier afdoende.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.
in een stad (jn NL), met een huis vol weldenkende VWO-pubers
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 12:53
in een stad (jn NL), met een huis vol weldenkende VWO-pubers
Met in hun zeer directe omgeving meerdere puberende transseksuelen. Hoeveel zijn er daarvan in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat je daar bewust mee bezig bent. Ik doe dat niet, maar onze omgeving is divers van zichzelf. Dat vind ik heel gewoon, en kind dus ook.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 12:55
Met in hun zeer directe omgeving meerdere puberende transseksuelen. Hoeveel zijn er daarvan in Nederland?
jep
meerdere, 1 van hen is de dochter/zoon van een goede vriendin van mij
komt gewoon vaker voor dan jij wellicht door hebt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 12:57
jep
meerdere, 1 van hen is de dochter/zoon van een goede vriendin van mij
komt gewoon vaker voor dan jij wellicht door hebt
Mwoah. Er zijn ongeveer 2000 mensen in Nederland die officieel hun gender hebben laten wijzigen. Op 17 miljoen is dat niet bepaald heel veel.
julius schreef:
15-10-2018 13:01
Mwoah. Er zijn ongeveer 2000 mensen in Nederland die officieel hun gender hebben laten wijzigen. Op 17 miljoen is dat niet bepaald heel veel.
Er is verschil tussen fysiek en juridisch je geslacht laten veranderen. Dan zijn er ook nog transgenders die wel door het leven gaan als iemand van het andere geslacht maar fysiek nog geen stappen hebben ondernomen.
OT: ik ben er niet zo mee bezig. Mijn zoon zegt homo te zijn, prima. We zien het wel. Kinderen mogen zichzelf zijn, hun interesses bemoei ik me niet mee.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.
Willekeurige chique middelbare school in Amsterdam-Zuid of betere buurten van Haarlem, schat ik.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
15-10-2018 13:05
Er is verschil tussen fysiek en juridisch je geslacht laten veranderen. Dan zijn er ook nog transgenders die wel door het leven gaan als iemand van het andere geslacht maar fysiek nog geen stappen hebben ondernomen.
Daar is zeker een verschil tussen, maar je kan je gender tegenwoordig officieel laten wijzigen zonder enige fysieke verandering.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 13:01
Mwoah. Er zijn ongeveer 2000 mensen in Nederland die officieel hun gender hebben laten wijzigen. Op 17 miljoen is dat niet bepaald heel veel.
we hebben het hier over pubers die nu als het andere-geslacht (soms geslachtloos) door het leven gaan, geen officiële operaties etc
Daar is dochter/zoon van vriendin wel mee begonnen, maar is een jarenlangdurigtraject waarbij eerst het hoofd aan de beurt komt en dan pas het lichaam

(mocht je proberen te betrappen op een leugentje, doe geen moeite geen woord verzonnen. waarom zou ik )
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
15-10-2018 12:56
Wat grappig dat je daar bewust mee bezig bent. Ik doe dat niet, maar onze omgeving is divers van zichzelf. Dat vind ik heel gewoon, en kind dus ook.
Echt precies dit!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
15-10-2018 13:08
Willekeurige chique middelbare school in Amsterdam-Zuid of betere buurten van Haarlem, schat ik.
neu
maar qua sfeer en ruimdenkendheid waarschijnlijk wel vergelijkbaar
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een jongetje die graag met auto's speelt en in bomen klimt, en een meisje die graag met poppen speelt? Het typische jongens/meiden gedag is niet voor niet typisch.

Waar ik me wel aan stoor zijn opmerkingen dat een stoere meid een tomboy is of net een jongetje, nee het is gewoon een stoere meid
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 12:46
In de vriendenkring van mijn pubers komen alle varianten al voor, jongens, die wij nog als meisje kenden en omgekeerd. Qua sexuele voorkeuren ook
En het opvallende is, dat die pubers er zelf zo vreselijk niet mee zitten. Dat het helemaal geen issue is. Ze denken juist niet in hokjes.
Herkenbaar
Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn zoon altijd weet dat hij welkom is bij ons, ongeacht zijn seksuele voorkeur en genderidentiteit.

Zou dat niet voor iedereen belangrijk zijn?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen (6 en 8) vinden het hilarisch dat je een meisje kunt worden als je een jongen bent en andersom. Ze hadden laatst een discussie; de jongste zei dat hij later ooit heus ook wel een mama zou kunnen worden. De oudste zei dat dat nooooit kon want een jongen kon nooit een meisje worden. Zij kon ook nooit een papa worden later. Toch mama?!
Het was een leuk gesprek:-)
karin6789 schreef:
15-10-2018 12:49
Bij de vraag of de juf een man heeft, was "weet ik niet" als antwoord afdoende geweest.
Ja eens, gewoon niet zo de nadruk overal op leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven