Seksualiteitsbeleving

15-10-2018 12:40 89 berichten
Hoe gaan jullie om met de seksualiteitsbeleving van je kind(eren)?

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende "hokjes" zoals hetero, homo, bi, panseksueel, aseksueel, transgender, queer, cis-gender enzovoort. (Ik weet het, sommige zijn geaardheden anderen meer het genderidentiteiten, maar ik gooi het even op 1 hoop)

Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn zoon altijd weet dat hij welkom is bij ons, ongeacht zijn seksuele voorkeur en genderidentiteit. Wij hebben er zelf ook over nagedacht om hem genderneutraal op te voeden; uiteindelijk is dit enigszins mislukt denk ik. :roll: Nja, mislukt, hij heeft toevallig eigenlijk alleen maar voorkeuren die in onze maatschappij als typisch jongensgedrag worden gezien. Maar als dat niet zo was geweest had het ook prima geweest hoor.

Maar ben benieuwd of anderen hier ook bewust in opvoeden, of hebben jullie zoiets van: we zien het allemaal vanzelf wel...
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.

Randstad (A'dam) hier en herken wat Lilalinda schrijft.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 13:08
Daar is zeker een verschil tussen, maar je kan je gender tegenwoordig officieel laten wijzigen zonder enige fysieke verandering.
De meeste pubers gaan dat echt niet zomaar doen hoor. Die experimenteren gewoon een tijdje met 'Laat ik mezelf Davita noemen, in plaats van David', kleden zich wat vrouwelijker en noemen dat 'genderfluide'. Natuurlijk zijn er gevallen die echt het gevoel hebben 'in het verkeerde lichaam' geboren te zijn, maar de meesten zitten in een veel meer zoekende fase. Net zoals de meeste pubers die een keer verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht een hekel hebben aan 'uit de kast moeten komen'. Waarom moet dat? Vandaag het een, volgend jaar misschien weer iets anders, ze zijn op zoek. laat ze lekker. Onderling doen ze daar echt niet moeilijk over. Seksuele geaardheid en genderidentiteit wordt niet heel anders bekeken als andere subgroepen. Vandaag gothic, volgend jaar kakker, het jaar erop skater, om het voor de oudere generatie begrijpelijk te houden. Er worden heus wel wat wenkbrauwen opgetrokken en achter de rum om gekletst, maar als je iets anders wilt kan dat gewoon.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 13:16
1.63% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
15-10-2018 13:14
De meeste pubers gaan dat echt niet zomaar doen hoor. Die experimenteren gewoon een tijdje met 'Laat ik mezelf Davita noemen, in plaats van David', kleden zich wat vrouwelijker en noemen dat 'genderfluide'. Natuurlijk zijn er gevallen die echt het gevoel hebben 'in het verkeerde lichaam' geboren te zijn, maar de meesten zitten in een veel meer zoekende fase. Net zoals de meeste pubers die een keer verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht een hekel hebben aan 'uit de kast moeten komen'. Waarom moet dat? Vandaag het een, volgend jaar misschien weer iets anders, ze zijn op zoek. laat ze lekker. Onderling doen ze daar echt niet moeilijk over. Seksuele geaardheid en genderidentiteit wordt niet heel anders bekeken als andere subgroepen. Vandaag gothic, volgend jaar kakker, het jaar erop skater, om het voor de oudere generatie begrijpelijk te houden. Er worden wat wenkbrauwen opgetrokken, maar als je iets anders wilt kan dat gewoon.
Op de gemiddelde Nederlandse school wordt daar wel degelijk erg moeilijk over gedaan, al was het maar omdat het niet mag van Allah.

Maar op de blanke scholen in de betere wijken zal het eerder normaal worden gevonden inderdaad. Daar is het dan echter weer vreemd als er opeens 100 Marokkaanse kinderen op school komen.
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.
Herkenbaar en woon nu in Het Gooi.
Bij de oudste van man zeggen we wel dat je als meisje verliefd kan zijn op een meisje etc. Deels ook omdat het in haar moeders huis niet zo vanzelfsprekend is. Stiefdochter heeft uitspraken als voetbal is niet voor meisjes etc. terwijl man en ik daar anders over denken.

Ik heb geen idee hoe dit bij zoon in de opvoeding zal zijn. Mijn beste vriendin valt op vrouwen dus in dat opzicht denk ik dat het voor zoon gewoon iets zal zijn wat zo is.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.

Vermoedelijk vlakbij mij dan, want ik zie dit ook.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 13:18
Op de gemiddelde Nederlandse school wordt daar wel degelijk erg moeilijk over gedaan, al was het maar omdat het niet mag van Allah.

Maar op de blanke scholen in de betere wijken zal het eerder normaal worden gevonden inderdaad. Daar is het dan echter weer vreemd als er opeens 100 Marokkaanse kinderen op school komen.
Vergis je niet. Ook die 'blanke' scholen zijn behoorlijk multicultureel. Het verschil zit veel meer in het opleidingsniveau van de ouders dan in afkomst en religie. Marokkaanse moslims heb je ook op die scholen, maar dan wel met ouders met goede banen, met een doorgaans zeer vrijzinnige visie op de islam. Weinig hoofddoekjes, en zeker geen vrouwen achter het aanrecht.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
madamecannibale schreef:
15-10-2018 12:51
Ik denk dat je hier niet zo spastisch over moet doen. Je kind komt vanzelf wel in aanmerking met andere geaardheden, als je op dat moment uitlegt hoe je er over denkt ben je volgens mij vroeg genoeg.

Waarom je kind proberen genderneutraal op te voeden? Ik zie niet in wat daar de meerwaarde van is. Uit onderzoek blijkt dat zelf bij mensapen een voorkeur is voor “typisch” jongens en typisch meisjesspeelgoed. Het grootste gedeelte van mensen (en mensapen) heeft een voorkeur die past bij hun gender. En als dat niet zo is dan merk je dat vanzelf toch? Kijk als jouw zoon graag met Barbies speelt dan lekker laten doen, maar als hij liever met auto’s speelt waarom zou je hem dan pushen om voor ander speelgoed te kiezen?

Juist door hier zo spastisch mee om te gaan maak je er een ding van.
Genderneutraal opvoeden betekent niet dat je een jongen barbies gaat opdringen en een meisje pusht om de hoogste boom in te klimmen. Het gaat erom dat je je kind alles aanbiedt en kijkt naar de interesses van het kind, zonder direct alles in een hokje te stoppen.

Juist voor kinderen is het belangrijk dat ze die ruimte krijgen, zodat ze zelf kunnen uitvinden wat bij hen past.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-10-2018 13:11
Wat is er mis met een jongetje die graag met auto's speelt en in bomen klimt, en een meisje die graag met poppen speelt? Het typische jongens/meiden gedag is niet voor niet typisch.

Waar ik me wel aan stoor zijn opmerkingen dat een stoere meid een tomboy is of net een jongetje, nee het is gewoon een stoere meid

Daar is niets mis mee, alleen worden autootjes nog wel aan meisjes aangeboden, popen al minder snel aan jongens. En zijn er nog steeds mensen die schrikken en gelijk 'Homo' roepen, als een tweejarige met een poppenwagentje loopt of een voorkeur voor barbies heeft.
Genderneutraal opvoeden is denk ik heel lastig, omdat de omgeving vooral man/vrouw is, meestal.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
15-10-2018 13:26
Bij de oudste van man zeggen we wel dat je als meisje verliefd kan zijn op een meisje etc. Deels ook omdat het in haar moeders huis niet zo vanzelfsprekend is. Stiefdochter heeft uitspraken als voetbal is niet voor meisjes etc. terwijl man en ik daar anders over denken.

Ik heb geen idee hoe dit bij zoon in de opvoeding zal zijn. Mijn beste vriendin valt op vrouwen dus in dat opzicht denk ik dat het voor zoon gewoon iets zal zijn wat zo is.
Mijn kinderen hadden op school meerdere (ja echt) kinderen die bij twee moeders opgroeiden. Het is wel handig hoor, werd allemaal zo voor normaal aangenomen, dat het nooit beladen werd.
Als ik dat vergelijk met mijn jeugd, ik denk dat ik alleen Jos Brink en Albert Mol kende, en daar werd vooral giebelig over gedaan.
lilalinda schreef:
15-10-2018 13:35
Mijn kinderen hadden op school meerdere (ja echt) kinderen die bij twee moeders opgroeiden. Het is wel handig hoor, werd allemaal zo voor normaal aangenomen, dat het nooit beladen werd.
Als ik dat vergelijk met mijn jeugd, ik denk dat ik alleen Jos Brink en Albert Mol kende, en daar werd vooral giebelig over gedaan.
Hier is het ook 50/50 ongeveer. 50% groeit op in een traditioneel gezin, de andere helft in een andere constructie. Twee papa's, twee mama's, of een mama en twee papa's, of alleen een mama, het komt allemaal voor in één klas.

Wat dat betreft is er echt veel veranderd de afgelopen 30 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Overigens blijkt achteraf dat er van het sportteam, waar mijn dochter in zat, 3 transseksuelen zaten. Wisten ze toen echt niet van elkaar. Maar dat is dus al in een behoorlijk kleine groep. Kennelijk komt het vaker voor dan iedereen ooit dacht en durft de jeugd er nu meer voor uit te komen. Weten ze ineens dat de mogelijkheid er is en dat ze niet de enige zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
15-10-2018 13:30
Vergis je niet. Ook die 'blanke' scholen zijn behoorlijk multicultureel. Het verschil zit veel meer in het opleidingsniveau van de ouders dan in afkomst en religie. Marokkaanse moslims heb je ook op die scholen, maar dan wel met ouders met goede banen, met een doorgaans zeer vrijzinnige visie op de islam. Weinig hoofddoekjes, en zeker geen vrouwen achter het aanrecht.
Het aantal Marokkanen in het Gooi en in Amsterdam Zuid kan je op de vingers van twee handen tellen. Om dat nou 'behoorlijk multicultureel' te noemen.. Die lui zijn zo goed geïntegreerd dat ze meer spruitjes eten dan jij en ik.

Dat is niet te vergelijken met andere scholen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik "ga niet om met de seksualiteitsbeleving van mijn kinderen", sorry.

Genderneutraal opvoeden vind ik ongeveer even hysterisch als "traditioneel langs genderlijnen" opvoeden. Maar goed, dat zal wel mijn reactie op mijn eigen opvoeding door goedbedoelende hippie-ouders zijn. Nee, ik wilde geen pop, ik wilde speelgoedpistolen (nee, Jolly, wapens, die zijn slecht! We lossen conflicten op door te praten, of door burgerlijke ongehoorzaamheid! Zit je daar een sit-in te houden terwijl je vriendjes soldaatje spelen :facepalm: ). En ja, ik vond het vrij heftig om uit de kast te moeten komen. ("Sorry ma, maar helaas, Ik Ben Geen Homo! Kan je er nu eindelijk eens mee stoppen, dat over-tolerante je-bent-altijd-welkom gezeik?)

Of mijn zoons gezellig met een meisje wippen, in de bomen klimmen om verkleed als oerang-oetan andere jongens anaal te nemen, of ze heftige erotische gevoelens krijgen door als mr Darcy hun Elizabeth te verleiden, het boeit me niet.

En nee, ik ga ze niet vertellen dat ze altijd welkom zijn zelfs als X. Want daarmee zeg je twee dingen:

1. Kennelijk is het niet volmaakt vanzelfsprekend dat ze ALTIJD welkom zijn.
2. Kennelijk is er iets bijzonders aan X.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 13:50
Het aantal Marokkanen in het Gooi en in Amsterdam Zuid kan je op de vingers van twee handen tellen. Om dat nou 'behoorlijk multicultureel' te noemen.. Die lui zijn zo goed geïntegreerd dat ze meer spruitjes eten dan jij en ik.
Onzin. In de Willemsparkbuurt (de meeste blanke buurt op statistiek-niveau) is 30% allochtoon, waarvan 15% niet-westers. Van die 15% is de helft marokkaans of turks. Dat is inderdaad stukken minder dan in andere buurten in Amsterdam, maar in elke klas zitten dus op z'n minst 1 turk, 1 marokkaan, 2 andere niet-westerse kindjes en 4 westerse niet-nederlandse kinderen. Dat is voor Amsterdam behoorlijk blank, maar voor oost-groningen verschrikkelijk multicultureel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik vind dit wel een hele goede vraag en verbaas me erover dat zo veel mensen het overdreven lijken te vinden dat je hier over nadenkt.

Mijn zoon, 7, kan nog steeds erg verbaasd reageren als er twee getrouwde vrouwen ter sprake komen bijvoorbeeld, ondanks dat een van mijn beste vriendinnen getrouwd is met een vrouw en een van mijn beste vrienden met een man (ze hebben beide geen kinderen, dus onze kinderen zien ze niet zo vaak).

Overigens geldt hetzelfde voor het hardnekkige beeld dat mijn zoon heeft dat donkere mensen 'zielig' zijn of 'arm' (want dat is wat hij ziet in de krant en het jeugdjournaal). En in onze (directe) omgeving is helaas ook weinig diversiteit. Geen idee wat ik daar aan moet doen zonder te verhuizen.

Maar vandaar dat ik er dus ook over nadenk, hoe ik zorg dat mijn kinderen gewoon alles normaal vinden.
julius schreef:
15-10-2018 12:55
Met in hun zeer directe omgeving meerdere puberende transseksuelen. Hoeveel zijn er daarvan in Nederland?
Blijkbaar meer dan je denkt 💡.
Hier een kennis met een dochter die in een traject (onderzoek) is gestapt omdat haar pre-puber zelf aangaf in verwarring te zijn over wat ze nou was. En een meisje in de klas van zoon dat ook heel erg nadrukkelijk jongens haar en -gedrag heeft. Beide kinderen zijn nog jong en het kan nog alle kanten met ze op, maar ik zie dus wel diversiteit en zoon ook. Ook als je daar een beetje stijf mee omgaat omdat je ze niet in je kennissenkring hebt, vind ik de basisgedachte dat iedereen er bij hoort in de opvoeding mooi. Maar dat kan ook weer gelden voor afkomst, handicaps etc. Dus er zijn in ieders leven vast wel voorbeelden waarin je je kinderen daadwerkelijk kan voorleven dat je anderen accepteert.

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat een kind ongemakkelijk wordt van al te directe aandacht voor zijn/haar mogelijke voorkeur later.

Ben je een hetero-kind waarvan de moeder de mogelijkheid van een homo-relatie maar steeds openhoud, dan voel je je ook niet echt gezien zoals je bent...
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 13:50
Het aantal Marokkanen in het Gooi en in Amsterdam Zuid kan je op de vingers van twee handen tellen. Om dat nou 'behoorlijk multicultureel' te noemen.. Die lui zijn zo goed geïntegreerd dat ze meer spruitjes eten dan jij en ik.

Dat is niet te vergelijken met andere scholen natuurlijk.
Ben benieuwd wat jij onder Amsterdam Zuid verstaat dan.
Ik probeer daar wel enigszins bewust mee om te gaan. Mijn kinderen krijgen verschillende soorten speelgoed aangeboden. Zoontje houd toevallig meer van auto’s dan van poppen, maar toen hij vorige keer zeurde om een rok omdat zijn zusje steeds van die mooie rokken aan had heb ik die ook voor hem gekocht. Mijn dochtertje geef ik zowel auto’s als poppen. Al vind ik dat soms wel moeilijk, want ik ben zelf dol op alles wat roze en “meisjes” achtig is :p

En verder hebben wij ook wel homo’s en lesbie’s in de omgeving. Ik denk niet dat ik daar snel over zal praten met mijn kleuter, maar hij groeit er wel mee op dat er niks geks aan is.

Helemaal gender neutraal, is niet echt iets voor mij. Ik heb gewoon een jongetje en een meisje, tenzij zij dat zelf anders voelen. Maar dan hoor ik dat wel.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
15-10-2018 14:05
Onzin. In de Willemsparkbuurt (de meeste blanke buurt op statistiek-niveau) is 30% allochtoon, waarvan 15% niet-westers. Van die 15% is de helft marokkaans of turks. Dat is inderdaad stukken minder dan in andere buurten in Amsterdam, maar in elke klas zitten dus op z'n minst 1 turk, 1 marokkaan, 2 andere niet-westerse kindjes en 4 westerse niet-nederlandse kinderen. Dat is voor Amsterdam behoorlijk blank, maar voor oost-groningen verschrikkelijk multicultureel.
Voor integratie geldt 1 simpele regel: hoe minder allochtonen bij elkaar, hoe beter ze zijn geïntegreerd. Die ene Marokkaan met rijke ouders zonder godsdienstdwang heeft meer gemeen met Jan Hendrik de vioolvirtuoos dan met de Marokkanen elders in Amsterdam.

Maar goed, dit is best wel offtopic. Hoewel wel geldt: hoe hoger de welvaart, hoe meer tijd men heeft voor gebbetjes als 'genderidentiteit'.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.
Ik woon een behoorlijk eind buiten de A10 (in Groningen om precies te zijn) en ik herken het beeld van Lilalinda ook. Ik denk dat ruim 10% van mijn sociale omgeving zich identificeert als LHBTI. Ik woon wel in de stad en niet in een dorp, dat maakt vast verschil. Ook is mijn vriendengroep niet een erg correcte afspiegeling van de samenleving (veelal hoogopgeleid, stads, open minded, stemt GL of PvdD). Ik denk dat je sociale omgeving hierin een groot onderscheid kan maken. Ik ken ook verhalen van vrienden die opgegroeid zijn in Oost-Groningen waarbij haar ouders gevraagd is of hun dochters vroeger seksueel misbruikt zijn dat ze allebei een relatie met een vrouw hebben? :@@: Het zijn echt niet alleen orthodoxe moslims en christenen waar acceptatie een issue is. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Homo of lesbo vind ik allemaal prima, maar ik ga echt niet met mijn kinderen over gender neutraal en weet ik veel praten. Ik vind dat we veel te ver gaan in de maatschappij met maar alles willen zijn wat je wil. Dan maar kortzichtig en ouderwets, ik heb er moeite mee. Niet in de zin dat ik het niet zou accepteren, maar wel moeite.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 14:32
Voor integratie geldt 1 simpele regel: hoe minder allochtonen bij elkaar, hoe beter ze zijn geïntegreerd. Die ene Marokkaan met rijke ouders zonder godsdienstdwang heeft meer gemeen met Jan Hendrik de vioolvirtuoos dan met de Marokkanen elders in Amsterdam.
Dat zeg ik toch: Het heeft niets met afkomt (Marokaans) of religie (Moslim) te maken, maar veel meer met opleiding, inkomen, mate van integratie, mate van 'vrijzinnigheid'/'open staan voor andere denkbeelden', enzovoorts.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:41
0.45% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 14:32

Maar goed, dit is best wel offtopic. Hoewel wel geldt: hoe hoger de welvaart, hoe meer tijd men heeft voor gebbetjes als 'genderidentiteit'.
nee hoor, komt in andere landen net zoveel voor, maar daar word je ervoor gemarteld, gedood of als je mazzel hebt, gewoon opgesloten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven