Seksualiteitsbeleving

15-10-2018 12:40 89 berichten
Hoe gaan jullie om met de seksualiteitsbeleving van je kind(eren)?

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende "hokjes" zoals hetero, homo, bi, panseksueel, aseksueel, transgender, queer, cis-gender enzovoort. (Ik weet het, sommige zijn geaardheden anderen meer het genderidentiteiten, maar ik gooi het even op 1 hoop)

Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn zoon altijd weet dat hij welkom is bij ons, ongeacht zijn seksuele voorkeur en genderidentiteit. Wij hebben er zelf ook over nagedacht om hem genderneutraal op te voeden; uiteindelijk is dit enigszins mislukt denk ik. :roll: Nja, mislukt, hij heeft toevallig eigenlijk alleen maar voorkeuren die in onze maatschappij als typisch jongensgedrag worden gezien. Maar als dat niet zo was geweest had het ook prima geweest hoor.

Maar ben benieuwd of anderen hier ook bewust in opvoeden, of hebben jullie zoiets van: we zien het allemaal vanzelf wel...
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
15-10-2018 18:06
Je hoeft het toch niet te benadrukken? Dat het kind bijna teleurgesteld is dat het hetero is.
Been there, done that. Ik was er van overtuigd dat ik mijn Opzij-lezende gezin al erg genoeg teleurstelde door een jongen te zijn. En dan ook nog, jakkes bah, hetero! :frusty:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-10-2018 18:07
Genderneutraal is iets anders dan je kind dwingen of pushen met typisch speelgoed voor de andere sexe te spelen.
Dat weet ik en ik heb het misschien een beetje onhandig opgeschreven. Wat ik bedoel is dat ik niet snap waarom je je voor zou nemen je kind genderneutraal op te voeden. Je kijkt toch gewoon wat je kind leuk vind? Ik keek vroeger ninja turtles en samen met mijn broer speelde ik met Barbies en ghost busters (die waren even groot). Ik zie niet in waarom je dit zou moeten gaan benoemen als gender neutraal.

En buiten dat heb ik wellicht een ouderwetse mening daarin maar ik geloof niet zoveel in andere genders dan man/vrouw. Biologisch gezien zijn er twee genders en op enkele uitzonderingen nagelaten vallen bijna alle kinderen die worden geboren in één van deze twee hokjes. En ik geloof best dat er mensen zijn die zich daadwerkelijk van het andere gender voelen (of dit geestlijk wellicht zijn). En daarvoor is het natuurlijk geweldig dat dit tegenwoordig geen probleem hoeft te zijn (op een stuk acceptatie door de samenleving na uiteraard). Maar om er nu al bij voorbaat vanuit te gaan dat je kind wellicht weleens een probleem zou kunnen met zijn/haar gender vind ik wel vergezocht. Het overgrote merendeel van de mensheid heeft dit niet. En mocht je merken dat je kind hier wel problemen mee heeft dan kan je er op dat moment toch op inspringen?
Hm, ik heb toch het idee dat sommige mensen denken dat ik de hele dag hiermee bezig ben. Zo is het niet hoor. Maar het is meer dat als het ter sprake komt, dat ik dan ook de overige mogelijkheden benoem.

Bijvoorbeeld over dat trouwvoorbeeld: zoontje vroeg laatst of je alleen een kindje kunt krijgen als je getrouwd bent. Dan leg ik wel uit op zijn niveau dat je daar niet getrouwd voor hoeft te zijn, maar dat je een zaadje en een eitje nodig hebt, dat kindjes ook geadopteerd kunnen zijn enz. En dat een zaadje geven niet persé hoeft te betekenen dat je ook de papa van dat kindje wordt. Zulke dingen. Gewoon zo lang hij geïnteresseerd is hoor, als ie afhaakt dan houden we het gewoon bij de korte versie. Maar tot nu toe vind hij zulke dingen allemaal heel erg interessant.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-10-2018 19:10
Hm, ik heb toch het idee dat sommige mensen denken dat ik de hele dag hiermee bezig ben. Zo is het niet hoor. Maar het is meer dat als het ter sprake komt, dat ik dan ook de overige mogelijkheden benoem.

Bijvoorbeeld over dat trouwvoorbeeld: zoontje vroeg laatst of je alleen een kindje kunt krijgen als je getrouwd bent. Dan leg ik wel uit op zijn niveau dat je daar niet getrouwd voor hoeft te zijn, maar dat je een zaadje en een eitje nodig hebt, dat kindjes ook geadopteerd kunnen zijn enz. En dat een zaadje geven niet persé hoeft te betekenen dat je ook de papa van dat kindje wordt. Zulke dingen. Gewoon zo lang hij geïnteresseerd is hoor, als ie afhaakt dan houden we het gewoon bij de korte versie. Maar tot nu toe vind hij zulke dingen allemaal heel erg interessant.
Ja, dat is het gedeelte “normale opvoeding”. Je OP ging toch echt heel wat verder.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
15-10-2018 19:22
Ja, dat is het gedeelte “normale opvoeding”. Je OP ging toch echt heel wat verder.
Nou inderdaad...dat heet opvoeden.

Laatst vroegen mijn kinderen wat een condoom is en hoe dat werkt. Ik had er nog eentje boven liggen. Die heb ik gepakt en laten zien. Toen begonnen ze zich af te vragen hoe dat dan kinderen kan voorkomen. Met behulp van een komkommer laten zien. Ze snapten het direct, even lachen en toen was het klaar.
We hebben hier alle varianten in de familie- en kennissenkring dus het onderwerp krijgt geen bijzondere aandacht. Mijn oudste is overmatig politiek correct en ik mag zelfs onze kat (m) niet uitschelden voor mietje. Jongste heeft sommige dingen pas later door, ‘oh, dus L en E zijn lesbisch?’ Die passen al haar hele leven op maar dat kwartje was nog niet gevallen :-)
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
15-10-2018 17:29
Ik denk trouwens dat je met jouw opvoeding er een groter ding van maakt dan het is. Kinderen kunnen hier ook onzeker van worden. Doe gewoon normaal. Als je alles zo gaat benoemen komt het kind nog in een identiteitscrisis.
Het klinkt inderdaad alsof TS bijna teleurgesteld zou zijn als haar zoon een 'gewoon' stereotype jongetje is. Blijkbaar scheppen ouders tegenwoordig graag op hoe speciaal of anders hun kind is.
Alle reacties Link kopieren
Ik benoem dat sommige mensen homo of lesbisch zijn en ook kunnen trouwen of kinderen krijgen. Bij oudere kinderen komt daar misschien transgender bij. En dan heb je de smaken wel gehad. Al dat gepraat over gender is wat mij betreft onzin. Je hebt 2 smaken en 99% van de bevolking valt in een hokje. Al die speciale types en benamingen zijn zeer uitzonderlijk (behalve in de media) en benoem ik verder niet.

Ik draag uit dat je blij moet zijn met wie je bent en anderen moet respecteren. Dat lijkt mij voldoende.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving zie ik alleen maar hetero huwelijken, zover ik weet op school ook geen mama/mama of papa/papa koppels. Dus ik vind het wel belangrijk om mijn kinderen mee te geven dat er meer smaken zijn.

Laatst een heel leuk gesprek gehad over het feit dat je als jongen borsten kan nemen als je dat heel graag wilt.

Hieraan gerelateerd: mijn beide kids hebben op school "geleerd" dat roze voor meisjes is. En jongste (m) wordt uitgelachen om zijn voorkeur voor roze....
martje55 schreef:
16-10-2018 21:30
In mijn omgeving zie ik alleen maar hetero huwelijken, zover ik weet op school ook geen mama/mama of papa/papa koppels. Dus ik vind het wel belangrijk om mijn kinderen mee te geven dat er meer smaken zijn.

Laatst een heel leuk gesprek gehad over het feit dat je als jongen borsten kan nemen als je dat heel graag wilt.

Hieraan gerelateerd: mijn beide kids hebben op school "geleerd" dat roze voor meisjes is. En jongste (m) wordt uitgelachen om zijn voorkeur voor roze....
Ja, zulke dingen vind ik dus wel jammer. Op school word wel heel erg de nadruk gelegd op jongen/meisje verschillen.

Mijn schoonouders maken ook vaak van die opmerkingen van "stop eens met huilen, je bent toch geen meisje?" alsof dat een jongen niet zou mogen huilen. Dat zijn dus wel dingen waar ik me heel bewust van ben dat ik dat niet wil meegeven als boodschappen aan mijn zoon.
snorriemorrie schreef:
17-10-2018 10:40
Ja, zulke dingen vind ik dus wel jammer. Op school word wel heel erg de nadruk gelegd op jongen/meisje verschillen.

Mijn schoonouders maken ook vaak van die opmerkingen van "stop eens met huilen, je bent toch geen meisje?" alsof dat een jongen niet zou mogen huilen. Dat zijn dus wel dingen waar ik me heel bewust van ben dat ik dat niet wil meegeven als boodschappen aan mijn zoon.

Dat merk ik ook al op de kinderopvang en zelfs al met speelgoed en babykleding. Nou trekt mijn zoon automatisch naar alles wat wielen heeft maar ik heb ook een pop voor hem en ander speelgoed dat andere vaardigheden benadrukt.

Op de kinderopvang heb ik het aangekaart. Dat ik mij eraan stoor en of het ze zelf opvalt dat alles wel erg in het sekse hokje geduwd wordt (met een paar jongens naar buiten als het vies weer is, voor de meisjes een prinsessenhoek met verkleedkleren, vaak de moeder aanspreken als er wat is met kind). Ze hebben zich dat wel aangetrokken en er zijn echt wat dingen aangepast. Je ziet het vaak pas als je je er bewust van bent, en de meeste mensen zijn zich dat niet. Zeker meiden van 20 op een kinderopvang vaak niet.

Het helpt echt om er zelf wat aan te doen en van te zeggen. Verbeter de wereld, begin zelf.
Mijn ouders hebben ook altijd benadrukt dat ik altijd welkom was, of ik nou met een man of vrouw of met een harem thuis kwam (nou ja, dat laatste zei m'n vader. Ik denk dat m'n moeder een hartverzakking zou krijgen :proud:).

Ik geloofde ze alleen niet, ik dacht dat het iets was dat ze zeiden uit politieke correctheid. Maak ik me nu geen zorgen meer over hoor, ik kom wel uit de kast als ik mijn hypothetische vriendin kom voorstellen. :)
Alle reacties Link kopieren
martje55 schreef:
16-10-2018 21:30
In mijn omgeving zie ik alleen maar hetero huwelijken, zover ik weet op school ook geen mama/mama of papa/papa koppels. Dus ik vind het wel belangrijk om mijn kinderen mee te geven dat er meer smaken zijn.

Laatst een heel leuk gesprek gehad over het feit dat je als jongen borsten kan nemen als je dat heel graag wilt.

Hieraan gerelateerd: mijn beide kids hebben op school "geleerd" dat roze voor meisjes is. En jongste (m) wordt uitgelachen om zijn voorkeur voor roze....
Mijn kinderen zitten op een Christelijke school, die wel zeer gemengd is qua landen van herkomst en kleur, maar waar de standaard toch echt wel is man-vrouw, trouwen en dán kinderen. Dus ik voel me ook wel gedwongen om hen ook andere mogelijkheden mee te geven in hun wereldbeeld. Ik heb nog nooit tegen ze gezegd dat ze altijd welkom zijn, ook al X, Y, of Z, want ik hoop dat ze voelen dat daar geen voorwaarden aan verbonden zijn, maar als bijvoorbeeld ter sprake komt dat als ze later een vriendin hebben ... , dat de vriend ook een mogelijkheid is.
We hebben wel vrienden die een partner van hetzelfde geslacht hebben, maar die zien ze niet enorm vaak, en omdat bijvoorbeeld ook het roze-is-voor-meisjes er op school zó in gestampt is terwijl dat ooit mijn zoons lievelingskleur was, denk ik dat ik dit wel expliciet moet benoemen (zonder dat ik daar nou voor moet gaan zitten en aankondigen dat we het nu eens ergens over moeten hebben).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
julius schreef:
15-10-2018 12:49
Ik ben zo benieuwd waar jij precies woont. De voorbeelden die jij geeft uit jouw leven zijn zo ongelooflijk ver van mijn bed, dat ik me afvraag of we in hetzelfde land wonen.
Ik herken dat wel wat zij schrijft. Op de basisschool van mijn kinderen zit in bijna iedere klas wel een kind dat zich niet naar de sexe kleedt, zich soms ook presenteert als een ander sexe inclusief andere naam, of er een beetje mee experimenteert.
Dat wordt ook op dit forum afgedaan als fantasie en niet realistisch.
Op de plek waar ik werk met jongeren zie ik dat dan weer niet. Jongeren zijn daar heel gesloten en zogenaamd allemaal heel klassiek man-vrouw in dito relaties.
In sommige groepen met een mooie dynamiek onderling wordt er weleens wat ge out en ontstaan er mooie dingen, maar dat is heel uitzonderlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven