Slaap baby 6 maanden
maandag 13 juli 2026 om 16:59
Mijn zoontje word deze maand 6 maanden. Hij is nog nooit de beste slaper geweest, overdag is hij super alert. Als kleine baby waren de nachten wel echt goed maar het sloop er in met steeds meer wakker zijn.
hij kan niet zelfstandig in slaap vallen, heeft last van behoorlijke reflux en kma. Zijn darmen zijn ook nog eens gevoelig.
Eerst was de fles rond 3 uur, die verschoof naar meer richting 00.00 daarna rond 04.00 alweer klaar wakker en met goed wiegen in slaap te krijgen en bij me te leggen tot 5.30. Maar nu sinds 2 week is het echt elk uur wakker. Eerst kon ik hem dan helpen een sliepen we weer even verder. Nu sinds 3 dagen is het vreselijk, hij gilt het uit: helemaal in paniek en echt ontroostbaar. Hij gaat jammeren in zijn bed en omdat zelfstandig slapen niet lukt wil ik hem helpen maar dan begint het helemaal. Hij gooit dan zijn hoofd naar achteren in me armen en overstrekt zijn benen helemaal. Vannacht 3x baby tv kort aan gehad zodat hij rustig werd en konden we weer even slapen. Herkent iemand dit? Is dit sprong 5 waar hij in zit? Of is er iets anders wat ik kan doen? Zelfstandig in slaap vallen hebben we geprobeerd maar was echt heel lastig, blijkbaar hebben kindjes met reflux daar moeite mee.
zou heel graag weer iets meer willen slapen, doorslapen verwacht ik niet maar 3 uurtjes slaap als je moet werken is pittig en vind het voor hem vooral ooo heel erg zielig
hij kan niet zelfstandig in slaap vallen, heeft last van behoorlijke reflux en kma. Zijn darmen zijn ook nog eens gevoelig.
Eerst was de fles rond 3 uur, die verschoof naar meer richting 00.00 daarna rond 04.00 alweer klaar wakker en met goed wiegen in slaap te krijgen en bij me te leggen tot 5.30. Maar nu sinds 2 week is het echt elk uur wakker. Eerst kon ik hem dan helpen een sliepen we weer even verder. Nu sinds 3 dagen is het vreselijk, hij gilt het uit: helemaal in paniek en echt ontroostbaar. Hij gaat jammeren in zijn bed en omdat zelfstandig slapen niet lukt wil ik hem helpen maar dan begint het helemaal. Hij gooit dan zijn hoofd naar achteren in me armen en overstrekt zijn benen helemaal. Vannacht 3x baby tv kort aan gehad zodat hij rustig werd en konden we weer even slapen. Herkent iemand dit? Is dit sprong 5 waar hij in zit? Of is er iets anders wat ik kan doen? Zelfstandig in slaap vallen hebben we geprobeerd maar was echt heel lastig, blijkbaar hebben kindjes met reflux daar moeite mee.
zou heel graag weer iets meer willen slapen, doorslapen verwacht ik niet maar 3 uurtjes slaap als je moet werken is pittig en vind het voor hem vooral ooo heel erg zielig
maandag 13 juli 2026 om 18:41
Deze ruikt niet echt, wel 3 poepluiers vandaag waar 1 van dunRed_Velvet schreef: ↑13-07-2026 17:09Waar ik als eerste aan denk, zouden het doorkomende tandjes kunnen zijn? Vaak merk je dit wel dat de poep ook heel zuur ruikt en heel dun is.
maandag 13 juli 2026 om 18:42
Haha met in slaap wiegen zodat hij weer verder slaapt
maandag 13 juli 2026 om 18:45
Bedoel in slaap wiegen en dan daarna nog bij me leggen zodat hij nog een uurtje of 1,5 sliep tot half 6
maandag 13 juli 2026 om 18:48
Dat klopt maar dat is me vraagstelling nu niet, ik help hem gewoon idd. Alleen nu accepteert hij het niet ‘s nachts en gilt het uit en wil echt niet slapen en rustig te krijgen. en dat is dus meer me vraag kan dit bij een sprong of ontwikkeling horen of moet ik toch meer medisch denken. Dat in slaap brengen ‘s avonds en evt ‘s nachts vind ik primaLila-Linda schreef: ↑13-07-2026 18:41We hebben laatst ook een topic van jou gehad en ook toen al was de conclusie: stoppen met je baby forceren.
Hij kan en wil niet 'zelfstandig slapen'.
maandag 13 juli 2026 om 18:51
Er is geen enkel bewijs dat sprongen bestaan.Iris2391 schreef: ↑13-07-2026 18:48Dat klopt maar dat is me vraagstelling nu niet, ik help hem gewoon idd. Alleen nu accepteert hij het niet ‘s nachts en gilt het uit en wil echt niet slapen en rustig te krijgen. en dat is dus meer me vraag kan dit bij een sprong of ontwikkeling horen of moet ik toch meer medisch denken. Dat in slaap brengen ‘s avonds en evt ‘s nachts vind ik prima![]()
Als je je zorgen maakt, is even de huisarts bellen een goed idee. Je kunt de assistente al om raad vragen.
maandag 13 juli 2026 om 19:22
Ik snap heel erg dat je een oorzaak zoekt in een sprong, of iets medisch. Dat doet die wanhoop met je van een kindje dat het moeilijk heeft en weinig slaap. Mijn ervaring is: het eerste jaar (minimaal, meer de eerste jaren) is gewoon een grote rotzooi qua slaap. Dan zijn het weer tandjes, dan weer oren, verlatingsangst, dan een of andere ontwikkeling fysiek of mentaal waar ze druk mee zijn. En het maakt eigenlijk ook niet uit wat het is, want het effect is hetzelfde: kennelijk ben jij nu even nodig voor het slapen. En dan nog gaat het niet best, en dat is om wanhopig van te worden.
Maar over een week kan het weer anders zijn. Of over een maand. En naar de dokter als je je echt zorgen maakt kan altijd! Verwacht alleen geen wonderen - in mijn ervaring komen ze niet verder dan het eea uitsluiten (allergie, oortjes) en uiteindelijk veranderen dingen vaak vanzelf.
(Ohja en staar je inderdaad niet blind op die sprongen met hun nummers. Ik geloof dat babies en peuters zeker te maken hebben met ontwikkelingen waar ze chagrijnig of slapeloos van worden maar ze komen echt niet overeen met al die nummers en momenten waarop dat zou moeten plaatsvinden, elk kind is anders en heeft zijn eigen tempo en uitdagingen.)
Maar over een week kan het weer anders zijn. Of over een maand. En naar de dokter als je je echt zorgen maakt kan altijd! Verwacht alleen geen wonderen - in mijn ervaring komen ze niet verder dan het eea uitsluiten (allergie, oortjes) en uiteindelijk veranderen dingen vaak vanzelf.
(Ohja en staar je inderdaad niet blind op die sprongen met hun nummers. Ik geloof dat babies en peuters zeker te maken hebben met ontwikkelingen waar ze chagrijnig of slapeloos van worden maar ze komen echt niet overeen met al die nummers en momenten waarop dat zou moeten plaatsvinden, elk kind is anders en heeft zijn eigen tempo en uitdagingen.)
maandag 13 juli 2026 om 19:24
maandag 13 juli 2026 om 19:40
Lila-Linda schreef: ↑13-07-2026 18:51Er is geen enkel bewijs dat sprongen bestaan.
Als je je zorgen maakt, is even de huisarts bellen een goed idee. Je kunt de assistente al om raad vragen.
Echt wel. Groei is niet lineair maar gaat met sprongen.
maandag 13 juli 2026 om 19:52
Met reflux maar ook met oorpijn of verkoudheid helpt het ook om het bedje iets op te hogen aan het hoofdeinde.
Biedt je hem nog een voeding aan als hij zo onrustig wakker wordt? En kalmeert hij daar ook niet van los van de baby tv, dat lijkt me voor ‘s nachts wel weer prikkelend.
Hoe is je eigen stemming als hij zo overstuur raakt? Baby’s hebben co regulatie nodig maar dat lukt alleen als je eigen emoties ook goed gereguleerd zijn en je zelf kalm kan blijven.
Elkaar afwisselen?
Biedt je hem nog een voeding aan als hij zo onrustig wakker wordt? En kalmeert hij daar ook niet van los van de baby tv, dat lijkt me voor ‘s nachts wel weer prikkelend.
Hoe is je eigen stemming als hij zo overstuur raakt? Baby’s hebben co regulatie nodig maar dat lukt alleen als je eigen emoties ook goed gereguleerd zijn en je zelf kalm kan blijven.
Elkaar afwisselen?
where ever you go, go with your heart
maandag 13 juli 2026 om 20:24
Ja het bed staat idd schuin!Skawa schreef: ↑13-07-2026 19:52Met reflux maar ook met oorpijn of verkoudheid helpt het ook om het bedje iets op te hogen aan het hoofdeinde.
Elkaar afwisselen?
Ja zeker ik had om 00.00 een fles gegeven en daarna was hij wel iets langer gaan slapen tot 02.00. Het lijkt/leek me niet verstandig om dan om 02.00 weer een fles te geven, ook gezien zijn reflux ben ik bang dat zijn maagje dan veel te vol raakt. Opdrinken doet hij het vast wel.
Het lukt meestal wel om kalm te blijven, soms wat minder dan verlies je je geduld een beetje en denk ik “ga asjeblieft slapen en wees stil”. Dit is misschien voornamelijk ook omdat we ook een zoontje van net 3 hebben en dan bang ben dat deze wakker word Denk dat dat ook wel logisch is maar dan neemt mijn man het ook over en maakt hij hem rustig.
Het is soms gewoon best vermoeiend als je ook weer moet werken
Ik weet wel dat alles een “fase” is en je het ook weer vergeet, is mijn oudste het bewijs voor me wel van dus dat geeft me hoop. Maar wil gewoon niet dat me zoontje pijn heeft, dan heb ik liever dat dit door een ontwikkeling komt
maandag 13 juli 2026 om 21:23
Zoals iemand anders eerder al zei, is slaap in het eerste jaar vaak rommelig en onduidelijk. Ik snap wel dat het erg vermoeiend is als je ieder uur wakker bent. Ik vond het altijd erg moeilijk om de oorzaak te achterhalen. Als ik een euro zou krijgen voor iedere keer dat ik dacht dat slecht slapen aan tandjes lag en dat was het niet, was ik nu een stuk rijker
Wat het bij ons bleek te zijn rond 6 maanden (maar ja, vast niet bij jou), is dat dochter steeds wakker bleek te worden van ons en haar wat kleine bedje. Ze lag naast ons bed in een co-sleeper en was flink gegroeid. Daarom kwam ze steeds makkelijker in de buurt van de randjes. Ze was rond die tijd ook ieder uur wakker, en viel alleen weer in slaap aan de borst. Doodvermoeiend was het. Vriend had al een paar keer voorgesteld om haar in haar eigen kamer te leggen, maar dat wilde ik niet. Ik was bang dat ik dan ook nog 10x per nacht op moest staan om haar de borst te geven, want laten huilen gingen we haar niet. Uiteindelijk toch geprobeerd, want niets anders hielp en het werd alleen maar erger, dus wie weet. En jawel, na 1 nacht werd ze nog maar 2x per nacht wakker ipv ieder uur. Wat een verademing om weer 3 uur achter elkaar door te slapen. Ze deed het dus heel goed op minder geluid van het bij ons slapen en een bedje waar ze genoeg ruimte had.
Wat het bij ons bleek te zijn rond 6 maanden (maar ja, vast niet bij jou), is dat dochter steeds wakker bleek te worden van ons en haar wat kleine bedje. Ze lag naast ons bed in een co-sleeper en was flink gegroeid. Daarom kwam ze steeds makkelijker in de buurt van de randjes. Ze was rond die tijd ook ieder uur wakker, en viel alleen weer in slaap aan de borst. Doodvermoeiend was het. Vriend had al een paar keer voorgesteld om haar in haar eigen kamer te leggen, maar dat wilde ik niet. Ik was bang dat ik dan ook nog 10x per nacht op moest staan om haar de borst te geven, want laten huilen gingen we haar niet. Uiteindelijk toch geprobeerd, want niets anders hielp en het werd alleen maar erger, dus wie weet. En jawel, na 1 nacht werd ze nog maar 2x per nacht wakker ipv ieder uur. Wat een verademing om weer 3 uur achter elkaar door te slapen. Ze deed het dus heel goed op minder geluid van het bij ons slapen en een bedje waar ze genoeg ruimte had.
dinsdag 14 juli 2026 om 08:06
Eens met iedereen die zegt dat slaap zeker het eerste jaar rommelig is! Dat herken ik van hier ook wel.
Wij hebben destijds een nunki laken aangeschaft, door de lichte druk die dat geeft, kon onze dochter veel langere stukken slapen. Dan werd ze ook wel wakker in de nacht, maar in ieder geval geen 6x meer.
En wat we deden is troosten zonder lamp aan, voeding zonder lamp aan, zelf niet praten enz. Heel ongezellig, maar zo leerde ze wel dat wakker worden om te spelen enz. weinig zin had.
Maar als je twijfelt over iets medisch kan je altijd even langs de huisarts gaan, dan kan je dat in ieder geval uitsluiten
Wij hebben destijds een nunki laken aangeschaft, door de lichte druk die dat geeft, kon onze dochter veel langere stukken slapen. Dan werd ze ook wel wakker in de nacht, maar in ieder geval geen 6x meer.
En wat we deden is troosten zonder lamp aan, voeding zonder lamp aan, zelf niet praten enz. Heel ongezellig, maar zo leerde ze wel dat wakker worden om te spelen enz. weinig zin had.
Maar als je twijfelt over iets medisch kan je altijd even langs de huisarts gaan, dan kan je dat in ieder geval uitsluiten
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in