Slaapproblemen

23-02-2024 04:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste allemaal,

Mijn oudste van 2,5 wil 's middags geen dutje meer doen. Echter heeft hij dit nog wel nodig(denk ik), hij krijgt rode wangen en rode ogen. Als ik hem op bed leg komt hij weer uit bed. Ik kan zijn bed omdraaien en dan kan hij er niet meer uit. Maar dat heeft veel gekrijs, verdriet en gestamp tot gevolg. Mijn man vindt dit niks en haalt hem dan weer uit bed.

Als hij 's middags niet slaapt. Wordt hij snachts rond 2 uur wakker en is hij niet meer in slaap te krijgen. Mijn theorie is dat dit komt omdat hij s middags geen slaapje doet. Mijn man gaat samen met hem ergens anders slapen, zodat ik kan slapen met de jongste van een paar maanden oud, die ook niet doorslaapt. (Wij hebben dus leuke nachten.. )
Ik zelf ben van mening dat we strenger voor oudste moeten zijn. Manlief vindt dat als hij smiddags niet wil slapen, we hem niet kunnen dwingen.

Ervaringsdeskundigen? Wat is wijsheid?
Kind met een dekentje op de bank en jij ernaast met een dekentje op de bank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-02-2024 05:35
Kind met een dekentje op de bank en jij ernaast met een dekentje op de bank.
Dit is ook het enige wat werkte bij mijn peuter. Eerst een boekje lezen om rustig te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overdag rust moment beneden inbouwen, boekje lezen, knuffelen, samen op de bank liggen.

‘s nachts peuter lekker tussenin laten slapen. Kind is ook met grote broer/zus geworden, is ook wennen! Gaat vanzelf weer over. En ik weet hoe irritant het is… mijn baby slaapt ook absoluut niet door, en de oudere twee komen regelmatig bij ons liggen. Maar op dit moment kies ik even de weg van de minste weerstand, die het snelst slaap oplevert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral niet meer gedwongen in bed leggen en houden. Daar ontstaat zijn paniek 's nachts van.
Bed moet weer een fijne plek worden.

Ik zou ook ipv slaap Rust gaan inbrengen
Boekje op de bank of samen op jullie bed
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk niet opsluiten in zijn bed door bed om te draaien.

Rustmomentje op de bank of jullie bed in de middag met een boekje of filmpje en als ie niet in slaap valt, in de avond eerder naar bed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat een kind niet zelf te beslissen heeft of er geslapen of geschreeuwd en gedwongen wordt. Ik vind dus dat je man ongelijk heeft. Misschien bang dat het kind hem niet meer mag als hij daar moet blijven.

Maar zijn ongenoegen heeft een reden. Kennelijk is het niet de beste plek waar hij wil zijn. Dat zou ik wel onderzoeken. Niet om hem voortaan zelf te laten beslissen waar er geslapen wordt, maar omdat dat de verstandhouding verbetert.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn de rode wangen en het nachtelijke spoken het enige waarom je denkt dat hij zijn middagdutje nodig heeft? Of is hij zonder om vier uur ‘s middags uitgeput?
Ik vond die overgang van wel naar geen middagslaapje vrij lastig, maar ben het wel eens met man: je kan slaap niet afdwingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
23-02-2024 07:06
Ik vind dat een kind niet zelf te beslissen heeft of er geslapen of geschreeuwd en gedwongen wordt. Ik vind dus dat je man ongelijk heeft. Misschien bang dat het kind hem niet meer mag als hij daar moet blijven.
Slapen en eten zijn juist net 2 dingen waar een kind invloed op heeft. Of bepaald iemand voor jou wanneer je slaapr?
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze fase hoort erbij. Ik vind ook dat je een kind/een ander niet kunnen dwingen om te slapen. Wij hebben dezelfde fase hier. Hij wordt eind mei 3. Weigert een middagdutje en valt einde middag net niet om van de slaap. Is dan een soort tornado. Wil niet eten. Valt lastig in slaap.
Hier werkt het om rond half 4/ 4uur te wandelen in de kinderwagen of een rondje in de auto. Dan valt hij in slaap en maak ik hem na 15/20 min wakker. Dan gaat de avond en nacht wel goed. Mn vriend die gaat er zelf naast liggen in ons bed in de middag. Dat gaat mij te ver.
Iig we/ik gaan er geen strijd over aan. En nu kruipt hij soms ineens zelf in bed smiddags. Na 2 dagen opvang bijv. Dan is hij de 3e dag thuis en zegt hij dat hij wil slapen. Ook dan maken we hem na max 30 min wakker, anders hebben we weer feest tot savonds 22u.
Het is gewoon iets wat er bij hoort op deze leeftijd. Net als die fase van plakbaby en niet alleen willen slapen.
Mijn uitgangspunt is accepteren en niet dwingen. Het gaat vanzelf voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
23-02-2024 07:15
Slapen en eten zijn juist net 2 dingen waar een kind invloed op heeft. Of bepaald iemand voor jou wanneer je slaapr?
Nee, niet op het eigenlijke slapen, maar wel waar je verblijft. Dat hoeft niet de volle tijd te zijn, het kan een uurtje in bed met je tv of iets dergelijks. Misschien valt hij in slaap, misschien niet. Het kan een overgangstijd zijn naar een nieuw tijdperk zonder siesta.
Dan moet het maar zoals het kan
Hoe lang slaapt hij snachts al niet? Ons kind is 2,5 en heeft sinds 2 weken slaapregressie, dus alles rondom slapen is een drama. Kan zo’n 2-6 weken aanhouden, dus wellicht heeft dat er nog iets mee te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
't Is maar dat kinderen later niet al te grote moeite krijgen met autoriteiten zodat ze geen uren en dagen in conclaaf willen over de simpelste maatregel die hen later zal worden opgelegd.

Ik meen dat ik deze berichten hoorde op de radio, dus ik dacht dat kennismaken met simpelweg gehoorzamen, hen zou kunnen helpen in hun leven later. Vroeger hadden ouders ook gewoon geen tijd om over alles te delibereren. De meeste kinderen hebben geen trauma daarvan opgelopen.

Ik ben geen opvoeddeskundige maar natuurlijk heb ik ook een jeugd doorlopen. Misschien zit ik er haske naast en moet de wereld zich aanpassen en gaat dat lukken.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
23-02-2024 07:55
't Is maar dat kinderen later niet al te grote moeite krijgen met autoriteiten zodat ze geen uren en dagen in conclaaf willen over de simpelste maatregel die hen later zal worden opgelegd.

Ik meen dat ik deze berichten hoorde op de radio, dus ik dacht dat kennismaken met simpelweg gehoorzamen, hen zou kunnen helpen in hun leven later. Vroeger hadden ouders ook gewoon geen tijd om over alles te delibereren. De meeste kinderen hebben geen trauma daarvan opgelopen.

Ik ben geen opvoeddeskundige[/b] maar natuurlijk heb ik ook een jeugd doorlopen. Misschien zit ik er haske naast en moet de wereld zich aanpassen en gaat dat lukken.


Ja dat is duidelijk.[...] je hebt vast ook geen kinderen dan?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-02-2024 10:10
Reden: nick hinten
3.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger sliepen kinderen juist vaak in zelfde ruimte dan de ouders. Eeuwen lang. Dat eigen kamer gedoe is echt maar paar decennia in geweest.

Dus als je gehoorzaamheid gaat promoten ( wat sowieso achterhaalde opvoedstijl is) met aanhalen van vroeger was alles beter, dan moet je apart slapen zeker niet gebruiken. :roll:


Lekker bij je nemen en overdag een ander soort rustmoment inbouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
23-02-2024 07:55
't Is maar dat kinderen later niet al te grote moeite krijgen met autoriteiten zodat ze geen uren en dagen in conclaaf willen over de simpelste maatregel die hen later zal worden opgelegd.

Ik meen dat ik deze berichten hoorde op de radio, dus ik dacht dat kennismaken met simpelweg gehoorzamen, hen zou kunnen helpen in hun leven later. Vroeger hadden ouders ook gewoon geen tijd om over alles te delibereren. De meeste kinderen hebben geen trauma daarvan opgelopen.

Ik ben geen opvoeddeskundige maar natuurlijk heb ik ook een jeugd doorlopen. Misschien zit ik er haske naast en moet de wereld zich aanpassen en gaat dat lukken.

je wil niet weten hoeveel kinderen slecht gehecht zijn, juist de babyboomers en (deels) Gen X. Met hun harde ouders.
Ondertussen weten we, dat meebewegen met je kind, liefdevol naar ze luisteren (dat is niet gelijk aan gehoorzamen) gezonde, stabiele volwassenen oplevert
Emotioneel veel stabieler dan de boomers

Misschien moet je eens verdiepen in moderne manier en Dr Spock aan de kant gooien
Vroeger waren dingen zeker anders. Maar niet beter. Gelukkig is de tijd veranderd.

Ik zou me wat meer conformeren aan het kind. Slapen van X tot X klinkt heel prima in boekjes, maar blijkt toch weer dat elk kind anders is in de praktijk. Gedwongen in bed leggen levert alleen maar stress op, voor zowel de ouders als het kind blijkt weer. Zoek een methode wat voor jouw kind werkt, dan zul je zelf ook zo relaxed mogelijk de dagen doorkomen. Met een dekentje op de bank vind ik een goede tip.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauww, wat een reacties al! Dank, vroege vogels, leuk en interessant om te lezen!

Rustmoment inbouwen gedurende de dag, check, gaan we proberen! Ik ben benieuwd!

Iemand vroeg hoe lang dit al speelt. Zo'n week nu. Hij heeft op sommige dagen wel een dutje gedaan in de middag en dan slaapt hij snachts door t 6 uur. Als hij niet slaapt dus 2 uur snachts wakker. Vandaar dat ik het aan elkaar link.

Het bed is een ledikant dat aan een kant open is. Hij heeft altijd zo geslapen dat de open kant bij de muur stond. Sinds 2e helft mijn zwangerschap hebben we hem gedraaid. In principe was hij hier dus aan gewend. Ik wilde dit 1x uitproberen of hij wel ging slapen als ik het bed weer omdraaide, maar werkte dus ook niet.

Ik vind het moeilijk. Wat kind wil is hier eigenlijk (meestal) leidend. Echter vind ik dat een kind soms ook dingen gewoon moet: bijvoorbeeld schoenen aan als je naar buiten gaat, en tandenpoetsen voor het slapen gaan. Hierin verschillen man en ik nogal.

We hebben geprobeerd om peuter tussen ons in te laten slapen, maar dat werkt ook niet, wat tot gevolg heeft dat we alle vier om 2 uur wakker zijn. Dus slaapt peuter nu met papa ergens anders.

Iemand schrijft: bepaalt er iemand voor jou wanneer je slaapt? Nee dat is zo. Maar mijn kind weet nog niet dat slapen heel belangrijk is. Ik wel. Mijn kind weet niet wat gaatjes in je tanden zijn etc.

Daarnaast vind ik het best lastig dat kind op deze manier (bijna)alles zou mogen.. wil je het niet, dan hoef je het niet. In die zin herken ik wel wat tv-icoon zegt, soms bepaalt Iemand anders, net zoals later de juf of je baas.
ariekanarie wijzigde dit bericht op 23-02-2024 08:46
8.64% gewijzigd
Dit hoort wel een beetje bij de leeftijd. Gelukkig gaat het ook vaak vanzelf weer over. Grote kans dat hij over een paar dagen/weken wel weer 's middags wil slapen. Ik zou er vooral geen strijd van maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring is dat wel of geen middagdutje echt fases zijn. Mijn dochter is 3 en we dachten dat ze klaar was met slapen, heeft ze deze week toch drie keer geslapen thuis. Maar rond 2,5 jaar leek het ook even alsof het helemaal klaar was. Ik kreeg toen het advies om haar wat eerder naar bed te brengen, dus maximaal 5-5,5 uur na het opstaan 's ochtends. Dat werkte! Ze ging dan om 12:00 naar bed ipv om 13:00 uur zoals voorheen.

Wil je kind ook zelfs dat niet, bouw dan een rust moment in en breng het 's avonds echt vroeg naar bed. Wij gingen dan gewoon om 18:15 al naar boven, 18:30/18:45 slapen. Zo voorkwam je oververmoeidheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanks koffiepot, dat ga ik ook uitproberen!:)
Natuurlijk zul hij altijd dingen moeten doen waar je geen zin in hebt, zoals tanden poetsen en naar school. Maar juist daarom zou ik zeggen; pick your battles. Een dutje op de bank of in bed, lekker doen wat voor het kind het prettigst is en dan heb jij ook niet zo'n stress. Wanneer kind zn tanden moet poetsen of straks naar school moet, ja, tuurlijk, dat zijn dingen die moeten.

En nee, je kind weet nog niet dat slapen niet belangrijk is. Maar geloof mij: hij zal niet 24uur aaneengesloten wakker blijven. Hij gaat toch vanzelf wel slapen, ook zonder commando.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ariekanarie schreef:
23-02-2024 08:33

Iemand schrijft: bepaalt er iemand voor jou wanneer je slaapt? Nee dat is zo. Maar mijn kind weet nog niet dat slapen heel belangrijk is. Ik wel. Mijn kind weet niet wat gaatjes in je tanden zijn etc.
Je kind heeft toch juist de leeftijd waarop jij dat heel goed kan uitleggen?
De bieb staat nota benen vol met boekjes over slapen en tanden poetsen voor deze leeftijd.

Heel veel investeren in intrinsieke motivatie maakt dat je ook minder hoeft op te leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inzetten op rustmomenten. Dat kan bijv moment op de bank zijn, voorlezen, kroelen etc. Dat kan ook op zijn kamer/ jullie kamer zijn. Slapen hoeft niet, maar het is wel rusttijd, muziekje luisteren, rustig spelen. Weet niet of dat ook voor een peuter werkt. Het werkte wel bij mijn basisschoolkind in de avond (ze doet dat nu nog steeds wel): je hoeft niet meteen te slapen, je gaat naar je kamer, tijd om te rusten, ze gaat dan bijv lezen, tekenen, muziekje luisteren, knutselen, puzzelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, die intrinsieke motivatie,Frizz.. dat dacht ik dus ook, haha! Blijkt toch ingewikkelder dan gedacht..;)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven