Sociale media controle gescheiden ouders

30-11-2020 13:03 126 berichten
Ik zal de situatie even kort schetsen:
Mijn dochter (9jaar) heeft sinds kort een account op TikTok, bij mama thuis dus.
Ze heeft haar eigen tablet en vindt het heel leuk om filmpjes te maken en te delen met klasgenoten. Ik en mijn partner hebben met haar afspraken gemaakt omtrent het account en praten regelmatig met haar over wat wel en niet kan qua online gedrag.

Nu is papa thuis niet bezig met sociale media. Daar heeft dochter ook geen eigen tablet. Nu wil papa de log-in gegevens van dochter van ons krijgen om mee een oogje in het zeil te houden op haar account.

Ik sta hier niet voor te springen. Onze band als ex-partners is jammer genoeg niet goed te noemen momenteel en ik heb liefst zo weinig mogelijk inmenging van ex en ben bovendien bang dat dit zal leiden tot extra bronnen van conflict.
Ik begrijp wel zijn bezorgdheid mbt sociale media in het algemeen maar ik vraag mij af ik daarom zomaar dochter haar accountgegevens moet delen? Hoe gaat dit bij jullie en wat is jullie mening?
Waar is de goeie oude tijd gebleven dat kinderen social media accounts hadden waar hun ouders in konden kijken én hun echte accounts.
Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben, Kind is 9 die heeft nog controles vooral online controles nodig.
Het is ook zíjn dochter, dus waarom zou hij het niet mogen hebben? Of als compromis: dat jij de filmpjes ook eerst aan hem laat zien om zijn mening te vragen voor je het plaatst? Maar aangezien je al zegt dat je het liefst zo weinig mogelijke inmenging van hem wil, zou ik hem gewoon de inloggegevens geven.

Overigens: je weet dat minimumleeftijd voor TikTok 13 is?
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 30-11-2020 13:24
8.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb jij wel de inloggegevens?
Vind dochter zelf het een goed idee dat papa de inlog krijgt?
Als er gezamenlijk gezag is: geven. Want hij is gewoon ook verantwoordelijk voor haar. Anders dan je nieuwe partner.
Trouwens waarom de ene ouder wel die gegevens en de ander ouder niet?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
30-11-2020 13:23
Waar is de goeie oude tijd gebleven dat kinderen social media accounts hadden waar hun ouders in konden kijken én hun echte accounts.
Haha die bestaat nog steeds merkte ik bij mijn dochter van 14! Maar gelukkig mag ik wel kijken als ik daar om vraag en plaatst ze niks geks. Ik moest er wel om lachen. Ken mijn dochter goed genoeg om te weten dat ze geen rare dingen doet.

Wat is het probleem als de vader kan kijken? Je zegt net zelf dat ze niks raars plaatst dus kan er ook geen discussie ontstaan toch? Hij is haar vader, ik snap hem wel.
Doe jij ook tiktok dingen met dochter?
Alle reacties Link kopieren
Dochter is pas 9. De officiële leeftijd waarop een kind volgens tiktok er legaal op mag is 13. Dus dochter is eigenlijk al te jong. Ik vind het goed dat vader het initiatief wil nemen om het in de gaten te houden.
Ik vind zijn vraag niet gek. Als ik het goed begrijp hebben jullie afspraken gemaakt over social media dus ik zou niet weten waarom jij wel mee mag kijken maar hij niet.
Neemt je dochter haar tablet niet mee naar haar vader?

En over TikTok: je weet dat er regelmatig zeer ongeschikte filmpjes op verschijnen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom maakt vader geen account aan om dochter te volgen?

Maar wanneer hij gezag heeft en jij ook de inloggegevens hebt zou ik ze wel delen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent beide ouder van jullie dochter. Het is juist goed dat haar vader ook een oogje in het zeil wilt houden? Hij wilt ook graag weten wat jullie dochter uitspookt op social media.
En dat het tussen jullie niet denderend verloopt houdt niet in dat jullie dochter daar de dupe van moet worden. Deel de inloggevens. Hij heeft net zoveel recht daarop als jullie.
Zowel ik als mijn ex hebben beide de inloggevens van onze kinderen van social media.
Bij mij en mijn ex gaat de communicatie ook niet altijd even goed, maar met dit soort dingen zitten we wel op 1 lijn en houden we beide de social media in de gaten.
Nanouk schreef:
30-11-2020 13:28
Waarom maakt vader geen account aan om dochter te volgen?

Maar wanneer hij gezag heeft en jij ook de inloggegevens hebt zou ik ze wel delen.
Dat lijkt me helemaal niet nodig. Het kind is pas 9 (sowieso te jong voor TikTok), dan is meekijken in het account wel zo gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bij een puber niet doen, maar je dochter is 9. Helemaal niet gek om controle te houden op wat ze doet.
klop schreef:
30-11-2020 13:28
Dochter is pas 9. De officiële leeftijd waarop een kind volgens tiktok er legaal op mag is 13. Dus dochter is eigenlijk al te jong. Ik vind het goed dat vader het initiatief wil nemen om het in de gaten te houden.
Eens, best aardig dat hij gewoon vraagt om mee te kijken en het niet simpelweg verbiedt.
Alle reacties Link kopieren
klop schreef:
30-11-2020 13:28
Dochter is pas 9. De officiële leeftijd waarop een kind volgens tiktok er legaal op mag is 13. Dus dochter is eigenlijk al te jong. Ik vind het goed dat vader het initiatief wil nemen om het in de gaten te houden.
Helemaal mee eens.
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben denk ik mocht er beter gecommuniceerd kunnen worden tussen ons.

Ik weet dat mocht er iets hem niet bevallen dat hij dan gewoon de log-in gegevens eenzijdig zou durven wijzigen om maar een vb te geven.

Ik weet dat dochter volgens de regel nog te jong is voor een eigen account, maar de realiteit is gewoon dat al heel veel kinderen van die leeftijd op TikTok zitten. Dit account hebben we initieel aangemaakt als gezinsaccount omdat we ook gezamenlijk filmpjes durven posten, maar in de praktijk gebruikt zij hem het vaakst. De privacy regels staan staan ook streng ingesteld.

Deze vragen mbt sociale media zullen naarmate de kinderen ouder worden sowieso meer en meer naar boven komen vandaar mijn vraag. Binnen een aantal jaar zal het gaan
over een eigen gsm en ook hier zie ik nog niet meteen hoe we dat het beste zouden aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat de band tussen jou en vader niet goed is, zou hier niks mee te maken moeten hebben. En ook vreemd dat jij zo min mogelijk inmenging wil van vader in de opvoeding van ZIJN dochter. Volgens mij is het ook geen inmenging, het is samen een kind opvoeden. Ik vind het dus helemaal niet raar dat hij, net als jij, toezicht houdt op het account van jullie dochter.
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik niet gescheiden maar ik zou die inloggegevens wel geven. Het is ook zijn dochter. Ik zou ook op die leeftijd van dit soort zaken op de hoogte willen zijn. Ook naar kind toe: pa en ma hebben evenveel toezicht/bemoeienis op/met haar. Niet een ouder die ergens buiten wordt gehouden terwijl deze tijdens het huwelijk wel van die zaken afwist.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Baila_ schreef:
30-11-2020 13:46
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben denk ik mocht er beter gecommuniceerd kunnen worden tussen ons.

Ik weet dat mocht er iets hem niet bevallen dat hij dan gewoon de log-in gegevens eenzijdig zou durven wijzigen om maar een vb te geven.
Maar feit is dat jij nu eigenlijk hetzelfde wil/doet: de vader geen toegang geven tot het account.
Waarom zou jij wel recht hebben op die inlogcode en hij niet?

Het is jullie kind. Van jullie samen.
Hij is haar vader. Hij heeft er het volste recht op. Logisch dat hij toezicht wil kunnen houden op zijn minderjarige kind. Dus ik zou direct die codes met hem delen als hij daarom vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp, is tiktok bij vader helemaal niet aan de orde. Zij doet daar niets mee bij vader.
Wat zou de motivatie zijn van vader? Belangstelling? Of controleren?
Bij dat laatste is het natuurlijk vragen om discussie, waar de verstandhouding niet beter van wordt.
Ik zou eerst bij dochter eens pijlen, wat vind zij er van?
En kan vader bijvoorbeeld niet een account maken en zijn dochter volgen? Misschien is dat al voldoende.
Anders heb je kans dat jij je best doet om je dochter te begeleiden en dat hij er dan ook nog eens overheen gaat dat jij het anders moet doen.
Lijkt me niet prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven