Spijt dat je geen kinderen hebt gekregen?

24-05-2019 22:36 310 berichten
In serie ‘spijt’ die nu op het forum loopt, een onderwerp dat ik nog mis: Heeft iemand spijt dat je geen kinderen hebt gekregen? Als gevolg van een bewuste keuze.

Ik ben zelf gewenst kinderloos en nader de leeftijd waarop het ook niet meer kan. Ik verwacht over een paar jaar de vraag te krijgen of ik niet toch liever wel moeder was geworden.

Ik ben benieuwd hoe het met de kinderloze dames (40+) hier zit.
poldervrouw schreef:
31-05-2019 11:09
mens hou toch op.. echt.. je lijkt wel repeteer wekker...
Een repeteer wekker :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
30-05-2019 23:08
Als ik een man/ vader zou zijn, dan zou er geen enkel probleem zijn, maar omdat ik een vrouw/ moeder ben, is het ineens ontzettend ongeloofwaardig dat ik EN kinderen heb EN werk EN sport EN mijn vrienden nog eens zie. Ik zie vaders niks anders doen hoor.

Iets met emancipatie... :|
Ik zie om mij heen emancipatie nog niet heel erg in praktijk gebracht. Je hebt gelijk trouwens hoor. Maar zelfs vaders worstelen tot bepaalde hoogte. Verder kunnen mannen onderling beter accepteren als iemand ervoor kiest niet voor kinderen te gaan en daar zelfs begrip voor op brengen. Dat zie ik helaas niet bij jou.
redbulletje schreef:
31-05-2019 12:46
Idem! Dat had ik me toen ik jonger was ook nog niet zo gerealiseerd hoe beperkt mensen weer worden zodra ze oma worden. Opa's doorgaans geen probleem, maar oma's, die krijgen wederom zo'n hormonale verstandsverbijstering.
Had ooit een kindvrije oudere collega van rond de 60 en die verzuchte dat ie vroeger dacht dat mensen met kinderen erg waren wat betreft de vriendschappen, maar dat ze nóg erger worden als ze grootouder worden.
Allemaal natuurlijk...

Mijn moeder is heel erg begaan met haar kleinkinderen, maar die rare verbijstering zie ik alleen bij vrouwen (en mannen) die hun leven strak thematisch inrichten. Als je zelf niet zo wilt worden doe je het anders. Leef niet het leven of clichés van anderen.
45, geen kinderen en nooit een kinderwens gehad. Gek genoeg heb ik ook nooit de vraag gehad waarom ik geen kinderen heb en of ze er nog komen. Blijkbaar ben ik daar altijd wel duidelijk over geweest.
Ik heb ook niets met kinderen. Behalve met mijn 2 nichtjes (van mijn zus). Daar ben ik dol op en zij ook op mij en mijn man.

Mijn man heeft ook geen kinderwens. Jammer voor mijn schoonouders dat zij geen opa/oma worden (schoonzus en zwager willen ook geen kinderen)
Aan de andere kant, mijn ouders zijn wel opa en oma maar die leven al heel lang niet meer en kunnen daar helaas niet van genieten.
Op dit moment ben ik blij met mijn keuze. Hoe het over 30 jaar is, zie ik dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Maar nuchtere mensen schijnen steeds zeldzamer te worden.
Alle reacties Link kopieren
Yasha schreef:
25-05-2019 21:23
Ik heb heel bewust geen kinderen.
En mijn hele leven al een sterke kinderwens. Maar zowel ik als mijn eventuele kind zouden echt niet gelukkig zijn geworden als ik wel een kind (of meer) had gekregen.
Ik heb geen spijt, dit was echt de beste beslissing.
Maar ik ervaar wel een gemis. En dat doet soms behoorlijk zeer.
En nu ik volop in de overgang zit voel ik dat heftiger dan ik het ooit eerder ervaren heb.
Hai yasha,
Ik heb je een privé bericht gestuurd.
Ik weet niet of ik het goed heb gedaan(ben hier nog niet zo goed in).

Dus dacht zeg het even zo 🙈
Alle reacties Link kopieren
Gaat het topic nu weer verder? :mrgreen:
iones schreef:
17-04-2020 11:22
Gaat het topic nu weer verder? :mrgreen:
Een VIVA-redacteur heeft er een artikel over geschreven.
Iedereen die het leest en op de link klikt, komt hier terecht.
https://www.viva.nl/mama/kinderloos-achteraf-spijt/

Dus revival van oud topic.
Terwijl er intussen alweer twee soortgelijke topics zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
24-04-2020 21:30
Een VIVA-redacteur heeft er een artikel over geschreven.
Iedereen die het leest en op de link klikt, komt hier terecht.
https://www.viva.nl/mama/kinderloos-achteraf-spijt/

Dus revival van oud topic.
Terwijl er intussen alweer twee soortgelijke topics zijn geweest.
oke bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook geen ecjhte kinderwens
Er is nog een sprankje twijfel maar ik heb het idee dat dat met name komt door de druk van de maatschappij en de angst die je aangepraat wordt ("straks eindig je alleen...")

Ik zit al een jaar of tien in tweestrijd "moet ik nou?" "wat nou als..."
Maar eigenlijk naarmate ik de 40 nu echt begin te naderen, raak ik er steeds meer van overtuigd dat ik ze niet wil. Ik vind kinderen best leuk... maar ik denk dat ik het offer (al je vrije tijd opgeven en je vrijheid) veel te groot ga vinden. En vooral als ze ouder worden....het gezeik wat je er dan vaak bij krijgt. Ik vind peuters en kleuters heel schattig...daarna wordt het al snel minder.

En alleen eindigen later... tsja, dat kan net zo goed gebeuren als ik nu 1 kind neem (want 2 of 3 gingen het er sowiesoi niet worden). Dat kind kan ook emigreren, of je krijgt ruzie....
Wij redden ons wel...de vrijheid die wij hebben vind ik meer wegen dan wat dan ook. Ze zeggen soms dat je wat mist als je geen kinderen hebt, maar ik denk dat je net zo goed een heleboel mist als je wel kinderen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven