“Stay at home” moms

25-09-2020 13:21 647 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een topic speciaal voor zogenaamde stay at home moms 🙏🏻
In mijn geval is het nog 50%... ik heb een zoontje van bijna 2 en werk 2 dagen.
Mijn man (uiteraard) de volle bak.
Maar met de wens voor een tweede kindje wordt het misschien wel 100% stay at home, met wie weet in de toekomst weer wat dagen werken.
In ieder geval ben ik heel blij dat het financieel zo lukt, en ondanks dat het soms pittig is met een peuter en huishouden... wil ik niks liever.
Heb soms het idee dat het nog ouderwets gevonden wordt; een moeder die niet of weinig werkt en veel thuis is bij het kroost.

De vraag dus (en ervaringen) aan andere moeders: hoe bevalt het? Waar loop je (ook) tegenaan? Waar geniet je heel erg van... klagen mag!
Dag moeders,

Ik kom ook graag mee schrijven en lezen!
Ik ben thuis-moeder, maar eerlijk.. ik vindt er echt niks aan.
Ik ben voor de liefde verhuisd naar een plek waar ik niemand ken en heb ook niet echt activiteiten waar ik makkelijk mensen ontmoet. Mijn kindje (1) gaat natuurlijk ook nog nergens naartoe waar je in contact komt met andere moeders.
Ik merk dat ik me best vaak eenzaam voel maar eigenlijk niet echt het huis kan ontvluchten op een wandeling of boodschap na.

Wil dan eigenlijk ook graag 2 dagen gaan werken, gewoon leuk met collega’s. Maar ben nu ook zwanger van nummer 2, dus moet even kijken hoe en wat.

Door Corona voel ik me ook beperkter (net als ieder ander) en is dit ook niet echt de tijd om ineens dingen te gaan ondernemen.

Herkenbaar voor andere?
Alle reacties Link kopieren
@boterkaaseitje,
Ja herkenbaar. En als straks de tweede er is wordt het nog 10 keer zwaarder, sorrie, ka het niet rooskleuriger voor je maken;).
Zwaarste tijd geweest voor mij. Zeker toen de jongste begon te lopen.
Nu gaan ze naar school en heb ik mn eigen bedrijf kunnen opzetten en genoeg sociale contacten ( idd veel via school). Hier en daar wat cursussen gedaan.
Wat ik heb meegenomen uit die tijd: voel je niet schuldig dat je niet werkt. Als je het financieel kan veroorloven: laat ze paar ochtenden naar de opvang gaan, ook al werk je niet. Laat een schoonmaakster komen om 1 keer per week alles goed schoon te maken ( daarnaast maak je zelf de hele dag al schoon, believe you me;).
Ik deed dit allemaal niet omdat ik me dan extra nutteloos voelde. Maar nu denk ik had het echt moeten doen. Meer voor mezelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent thuis om voor de kinderen te zorgen. Waarom zou je ze naar de opvang brengen (uitgezonderd een peuterspeelzaal ter voorbereiding op school)?

Daarnaast heb je alle tijd om in je eigen tempo het huishouden te doen. En dan wil je daar ook nog iemand voor inhuren? En op kosten van je partner.

Tenzij je thuis zit vanwege medische beperkingen is dat natuurlijk absurd. Wellicht kan je partner af en toe helpen (zijn ook zijn kinderen).
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
03-10-2020 18:59
Je bent thuis om voor de kinderen te zorgen. Waarom zou je ze naar de opvang brengen (uitgezonderd een peuterspeelzaal ter voorbereiding op school)?

Daarnaast heb je alle tijd om in je eigen tempo het huishouden te doen. En dan wil je daar ook nog iemand voor inhuren? En op kosten van je partner.

Tenzij je thuis zit vanwege medische beperkingen is dat natuurlijk absurd. Wellicht kan je partner af en toe helpen (zijn ook zijn kinderen).
Ja precies. Dit waren ook mijn gedachten en daar heb ik nu achteraf spijt van. Want deze gedachte zijn totaal niet helpend.
Als ik het over zou doen zou ik lekker op de kosten van mn man (my god wat een uitspraak) die schoonmaakster inhuren en de kinderen 2 ochtenden naar opvang brengen.

En in alle rust en tijd je huishouden doen, no way. Was de hele dag met de kinderen bezig en zij maaksten mega veel troep en vuil. Dus de hele dag aan het poetsen sowieso.

Als het financieel kan zou ik er zeker voor kiezen! Krijg je wat meer balans.

Btw ik ben echt heel blij dat ik niet zo verzuurd ben zoals veel vrouwen die hier schrijven. Alles zo zwart wit. Door mijn tbm ervaring, die heel zwaar was, heb ik geleerd out of the box te kunnen denken. En ben ook super blij met mijn man die mij juist altijd stimuleerde om meer hulp in te schakelen, en zijn salaris ziet als het gezinssalaris.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel werkende vrouwen zeggen niet dat ze op hun werk bijkomen van het gezinsleven?
Dan lijkt het me niet zo gek dat een tbm ook weleens wil bijkomen.
Al is het maar om op een doordeweekse dag eens boodschappen te doen zonder ''mammaaaa, mag ik dit ??"
Alle reacties Link kopieren
Precies!
Toen ik nog werkte plus de kinderen al had was het veel relaxter. Je hebt niet zoveel zooi thuis want iedereen is de hele dag weg. Op het werk kon ik in mn pauze even winkelen of boodschappen doen. Op het werk zelf naast hard werken;) ook af en toe praatje pot met collega s. De resi van en naar werk, ff bijkomen
Als tbm, 0,000 tijd voor mezelf gehad.

Maar door uitspraken ( ook in mijn directe omgeving) dat tbm luie wijven zijn etc gunde ik mezelf niets, want ik zit toch al thuis, kan ik niet maken naar mn man.
Zo niet helpend.
Ik sta er nu heel anders in en zou het dus ook anders aanpakken als ik het over kon doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch ook echt een kwestie van planning hoor. Wanneer je bepaalde zaken in het huishouden doet. Kan prima met kinderen erbij of als ze slapen, in de avond/weekend etc. Als je verder geen medische problemen hebt moeten huishouden en een kind (of 2) toch te combineren zijn zonder dat je ook nog eens een betaalde hulp nodig hebt?

En wellicht kan de vader ook eens wat met zijn kinderen ondernemen zodat je als vrouw tijd voor jezelf hebt.

Verder heb je er bewust voor gekozen.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
03-10-2020 18:59
Je bent thuis om voor de kinderen te zorgen. Waarom zou je ze naar de opvang brengen (uitgezonderd een peuterspeelzaal ter voorbereiding op school)?

Daarnaast heb je alle tijd om in je eigen tempo het huishouden te doen. En dan wil je daar ook nog iemand voor inhuren? En op kosten van je partner.

Tenzij je thuis zit vanwege medische beperkingen is dat natuurlijk absurd. Wellicht kan je partner af en toe helpen (zijn ook zijn kinderen).
Omdat dat leuk is voor je kinderen en goed voor hun ontwikkeling.

Heerlijk toch, kind lekker met andere kinderen spelen en jij hebt even ademruimte om bij te komen en kan ook nog je huishoudelijke dingen veel efficiënter doen. Voor iedereen een win.

Overigens is peuterspeelzaal letterlijk exact hetzelfde als de crèche hoor. Dus waarom is dat 'uitgezonderd'?
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-10-2020 20:07
Omdat dat leuk is voor je kinderen en goed voor hun ontwikkeling.

Heerlijk toch, kind lekker met andere kinderen spelen en jij hebt even ademruimte om bij te komen en kan ook nog je huishoudelijke dingen veel efficiënter doen. Voor iedereen een win.

Overigens is peuterspeelzaal letterlijk exact hetzelfde als de crèche hoor. Dus waarom is dat 'uitgezonderd'?
En dit absoluut ook.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
03-10-2020 19:56
Dat is toch ook echt een kwestie van planning hoor. Wanneer je bepaalde zaken in het huishouden doet. Kan prima met kinderen erbij of als ze slapen, in de avond/weekend etc. Als je verder geen medische problemen hebt moeten huishouden en een kind (of 2) toch te combineren zijn zonder dat je ook nog eens een betaalde hulp nodig hebt?

En wellicht kan de vader ook eens wat met zijn kinderen ondernemen zodat je als vrouw tijd voor jezelf hebt.

Verder heb je er bewust voor gekozen.
Het ene kind is het andere niet he.
Toevalig heb ik er niet zelf voor gekozen tbm te zijn, maar dat ter zijde.
Mij kinderen sliepen snachts slecht en overdag beide heel vroeg getopt met het middagslaapje. Dus nee had niet 1 moment om even rustig de badkamer schoon te maken.
Man heeft hele drukke verantwoordelijke baan. Dus in de weekenden kozen wij voor iets ondernemen ipv hele huis boenen ( wat na 1 uur met kinderen toch weer een zooi was).
Daarnaast is dit ook allemaal van tijdelijke aard. Als de kinderen op een gegeven moment naar school gaan hou je natuurlijk wel meer dan voldoende tijd over.
Dus om die zware tijd met 2 handenbindertjes te overbruggen...
evelien2010 schreef:
03-10-2020 18:59
Je bent thuis om voor de kinderen te zorgen. Waarom zou je ze naar de opvang brengen (uitgezonderd een peuterspeelzaal ter voorbereiding op school)?

Daarnaast heb je alle tijd om in je eigen tempo het huishouden te doen. En dan wil je daar ook nog iemand voor inhuren? En op kosten van je partner.

Tenzij je thuis zit vanwege medische beperkingen is dat natuurlijk absurd. Wellicht kan je partner af en toe helpen (zijn ook zijn kinderen).
Als je getrouwd bent is het ook helemaal niet op kosten van je partner. Dan is alles wat beiden verdienen namelijk van beiden. Het lijkt mij zo naar om zo individueel te blijven kijken naar inkomen (dat is van jou en dit is van mij) terwijl je in een vergevorderde relatie zit. Ik heb geen kinderen en werk 4 dagen maar al ons geld is van mijn man en mij samen, ook als ik (of hij) een stuk minder of niets verdien.
evelien2010 schreef:
03-10-2020 18:59
Je bent thuis om voor de kinderen te zorgen. Waarom zou je ze naar de opvang brengen (uitgezonderd een peuterspeelzaal ter voorbereiding op school)?

Daarnaast heb je alle tijd om in je eigen tempo het huishouden te doen. En dan wil je daar ook nog iemand voor inhuren? En op kosten van je partner.

Tenzij je thuis zit vanwege medische beperkingen is dat natuurlijk absurd. Wellicht kan je partner af en toe helpen (zijn ook zijn kinderen).
Hoe mensen binnen hun eigen huis en binnen hun eigen relatie hun huishouden en zorg regelen is toch hun zaak.
Niet iedereen heeft talent of zin in het huishouden of zorg.
Misschien heeft de meestverdienende partner wel een leuke baan in de kunsten en zit de hele dag te kleien of te tekenen voor veel geld.
Daar zeg je toch ook niet tegen dat hij zijn eigen administratie moet doen en zijn eigen schoonmaak, want wat doet hij/zij anders voor nuttigs op een dag.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
03-10-2020 21:39

Misschien heeft de meestverdienende partner wel een leuke baan in de kunsten en zit de hele dag te kleien of te tekenen voor veel geld.
Daar zeg je toch ook niet tegen dat hij zijn eigen administratie moet doen en zijn eigen schoonmaak, want wat doet hij/zij anders voor nuttigs op een dag.
:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Boterkaaseitje schreef:
03-10-2020 15:21
heb ook niet echt activiteiten waar ik makkelijk mensen ontmoet. Mijn kindje (1) gaat natuurlijk ook nog nergens naartoe waar je in contact komt met andere moeders.
Babyzwemmen , babygym, muziek op schoot oid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
03-10-2020 15:14
. Het huishouden duurt echt geen volle dag (dat doen werkenden er immers gewoon bij)
Tuurlijk ; vandaar alle strijkservices, maaltijd bezorgers, kant en klaar of voorgeschild / gesneden voedsel, uitlaat service, huishoudelijke hulpen, glazenwassers,....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
evelien2010 schreef:
03-10-2020 15:14
Het huishouden duurt echt geen volle dag (dat doen werkenden er immers gewoon bij

Het zal je verbazen maar voor ons was het zelfs meer dan een dag. Het ligt eraan wat je allemaal onder huishouden verstaat.

Het 'huishouden' was voor ons dertig uur werk per week. Dat deden we naast onze gezamenlijke zestig uur werk.
Huishouden omvatte dan alles wat maakte dat we in ons huis zo prettig konden leven als wij nodig vonden.

Dus: opruimen, schoonmaken, boodschappen, koken, wassen, strijken, de tuin bijhouden. Ook kleine dingen als tafeldekken, doekje over de tafels, afruimen, vaatwasser in/uitruimen, maar ook grote dingen als ramen lappen, gordijnen wassen, kasten opruimen etc.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
03-10-2020 19:56
Dat is toch ook echt een kwestie van planning hoor. Wanneer je bepaalde zaken in het huishouden doet. Kan prima met kinderen erbij of als ze slapen, in de avond/weekend etc. Als je verder geen medische problemen hebt moeten huishouden en een kind (of 2) toch te combineren zijn zonder dat je ook nog eens een betaalde hulp nodig hebt?

En wellicht kan de vader ook eens wat met zijn kinderen ondernemen zodat je als vrouw tijd voor jezelf hebt.

Verder heb je er bewust voor gekozen.
Oh ja, de volgende dooddoener.
Luie tbm kunnen ook al niet plannen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
03-10-2020 22:55
Tuurlijk ; vandaar alle strijkservices, maaltijd bezorgers, kant en klaar of voorgeschild / gesneden voedsel, uitlaat service, huishoudelijke hulpen, glazenwassers,....
Tuinmannen, fietsenmakers, kledingreparatie, klussers, belastinghulp, kinderopvang, kappers. De lijst is ein-de-loos.
Mevrouw75 schreef:
04-10-2020 07:55
Oh ja, de volgende dooddoener.
Luie tbm kunnen ook al niet plannen.

Niet kunnen plannen is misschien niet helemaal de juiste term, denk ik.

Ik zie bij mijn zus, en ook bij mijzelf toen ik een tijdje thuis was, dat als je meer tijd hebt, je ook meer tijd neemt. Alles gaat in een lagere versnelling want morgen weer een dag. Ik zie dat nu bij mezelf ook in de vakanties (onderwijs) zodra de druk eraf is gaat het tempo iets omlaag.

Geen oordeel, niet goed, niet fout maar gewoon een constatering. En als iemand of iedereen meer thuis is, wordt het thuis ook eerder een rommeltje en sneller vies. Wat vervolgens weer meer werk geeft waardoor de week zich vanzelf nog met vult met huishouden.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-10-2020 07:55
Oh ja, de volgende dooddoener.
Luie tbm kunnen ook al niet plannen.
Als ik ergens snel achterkwam, is het wel dat je met kinderen weinig te plannen hebt. Ze werken meestal niet erg mee ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in principe ook tbm. Mijn man werkt 35 uur per week en is meestal 1 dag in de week thuis (omdat hij ook in het weekend werkt) verder is hij meestal ook smiddags thuis. We hebben een kind van 5, van bijna 3 en een baby van 4 maanden.

Twee ochtend in de week heb ik alleen de baby omdat de twee oudsten op school cq psz zitten.
Ik kan je wel zeggen: huishouden is dan niet meteen het eerst wat ik wil doen. Vanwege slaapgebrek wil ik dan toch echt gewoon slapen zodra de baby in slaap valt en om een leuke en gezellige moeder/partner te zijn, is dat ook gewoon nodig. Het huishouden is voor een groot deel niet nodig. Ik ruim echt wel op en ik zorg voor eten, doe boodschappen, doe de afwas en maak schoon. Maar de was opvouwen schiet er vaak wat bij in en de ramen lappen vindt ik ook even wat minder belangrijk.
Tijd zat zou ik niet willen zeggen..ik kies tussen wat is nodig en wat is niet nodig.
Anna2208 schreef:
03-10-2020 21:13
Als je getrouwd bent is het ook helemaal niet op kosten van je partner. Dan is alles wat beiden verdienen namelijk van beiden. Het lijkt mij zo naar om zo individueel te blijven kijken naar inkomen (dat is van jou en dit is van mij) terwijl je in een vergevorderde relatie zit. Ik heb geen kinderen en werk 4 dagen maar al ons geld is van mijn man en mij samen, ook als ik (of hij) een stuk minder of niets verdien.
Amen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven