Stelling van de dag, Telegraaf. Kinderboeken.

16-11-2018 07:53 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de "Stelling van de dag" zag ik o.a. deze vraag staan. Ik vind hem een beetje dommig, alsof ze ineens (tsjakkaaaa!!!) iets nieuws hebben bedacht.

Er zijn nu boeken met alternatieve verhalen over Sinterklaas en Zwarte Piet. Zo zou Sint niet met de stoomboot komen, maar met een zeilschip en zijn Pieten geen knechten maar vrienden. Een goed idee?


In de jaren '70 had ik een boek waarin Sinterklaas aan kwam per walvis, omdat de boot vanwege de mist niet kon varen.

Afbeelding

Wat voor leuke herinneringen hebben jullie aan dit soort (aankomst)verhalen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wij hadden thuis een heel oud boek over sinterklaas.
Gewoon good old traditioneel met een domme zwarte knecht uit Donker Afrika die kinderen met de roe sloeg en Sint die ze aan hun oren pakte en de zak in deed.
Zoals het hoort dus.
Alle reacties Link kopieren
Die roe mis ik tegenwoordig echt.

Nou ja, in sommige sauna's mag je met berkentakken slaan, misschien een redelijk alternatief.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dit was exact het plaatje waar ik aan dacht bij het lezen van de OP ;-D
Alle reacties Link kopieren
De Familie Doorzon is tijdloos. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hun tijd vèr vooruit. Helden ;-D
Wat maakt het uit eigenlijk?
Ik fantaseer met mijn kind soms over de meest gekke dingen. Zo ook over de vraagstelling of Sinterklaas een soort van superheld is en of de Paashaas kan dansen.

Ik kreeg overigens ooit de roe. Ik herinner mij dat als een gigantisch pijnlijk moment. Ik wist echt niet wat met die roe te beginnen. Oftewel....met de boodschap die die roe mij bracht. Jeetje, wat kan dat een kind aan zichzelf doen twijfelen!
Ik weet derhalve ook dat ik die roe dus nooit zal inzetten als "opvoedondersteuning" bij mijn eigen kind.
Alle reacties Link kopieren
ach troeteltje... nee dat is niet leuk.
Ik deed vorig jaar een fopcadeautje in de schoen van dochter (want dat was actueel in het sinterklaasjournaal) nou dat was voor haar net zo’n moment. ik hoop dat ik haar niet teveel schade heb toegebracht...

Bij ons op school kwam Sinterklaas ieder jaar anders aan, politiewagen, oldtimer, paard en wagen, bakfiets.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo dommig? Ik vind het juist mooi om te zien dat men flexibeler gaat denken over vastgeroeste gewoonten.
To, dat boek hebben wij ook!
Mijn vader las het altijd voor. Mijn kinderen vinden er niks aan. Is toch te gedateerd.
Ik heb er leuke herinneringen aan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk plaatje, alleen moet het woord allochtoon natuurlijk vervangen worden door Nederlander met een migratie-achtergrond. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik vierde Sinterklaas op school tijdens de oliecrisis in de jaren 70. Sinterklaas arriveerde op een kameel (een echte!) en in plaats van pepernoten kregen we oliebollen. Nog nooit zo'n leuke Sinterklaasviering gehad, en ik geloof niet dat iemand er een trauma aan overgehouden heeft.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Daenerys, hebben jullie het er over gehad? Hoe oud is kind cq is het bespreekbaar? Wil je echt geen rot gevoel aanpraten hoor, want wat de roe met mij deed kan iets totaal anders zijn dan dat het fopcadeau met jouw kind deed. Misschien is bespreken met haar op haar niveau iets wat je kunt doen om het voor jezelf af te sluiten?
Alle reacties Link kopieren
hoe vernieuwend is een zeilschip? die waren er al voor de stoomboten bestonden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Van mij mag Sint zelfs op zijn motor (wel aub met helm en verantwoord motorpak ivm veiligheid) het land binnen rijden!
Snoesje666 schreef:
16-11-2018 08:19
De Familie Doorzon is tijdloos. :)
Allochtoon moet wel nog vervangen worden voor compagnon met migratie-achtergrond.
chocolol schreef:
16-11-2018 10:20
Leuk plaatje, alleen moet het woord allochtoon natuurlijk vervangen worden door Nederlander met een migratie-achtergrond. :proud:
Kijk, ik had dit nog niet eens gelezen :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Dat plaatje van de Familie Doorzon is uit begin jaren '80 van de vorige eeuw, of misschien zelfs eerder.

Toen was ik nog allochtoon. :D
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
16-11-2018 10:27
Van mij mag Sint zelfs op zijn motor (wel aub met helm en verantwoord motorpak ivm veiligheid) het land binnen rijden!
Begeleid door Harley-rijders met glitterbaarden. Ik ben vóór.
:cheer:

Hij is ook weleens in een zijspan aangekomen. Een lange jurk plus een motor, dat werkt helaas niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
16-11-2018 10:27
Van mij mag Sint zelfs op zijn motor (wel aub met helm en verantwoord motorpak ivm veiligheid) het land binnen rijden!
Ik las je bericht te snel, dacht dat hij van jou zelfs op een stint mocht komen.
wolkewitje schreef:
16-11-2018 13:35
Ik las je bericht te snel, dacht dat hij van jou zelfs op een stint mocht komen.
Jij maakt het helemaal mooi! :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven