Stiefzoon wil hier niet meer komen
woensdag 1 januari 2020 om 22:46
Ik heb deze gebruikersnaam aan gemaakt, omdat ik mij onderhand de boze stiefmoeder ga voelen...
Ik heb een stiefzoon van 12. Ik zorg in de weekenden voor hem, in de week woont hij bij zijn moeder. De verhouding tussen de moeder en vader is moeizaam te noemen.
Ik zit de laatste tijd weer echt met de handen in mn haar - wanneer hij bij ons is, is het gezellig zo lang hij zijn zin krijgt, we leuke dingen doen of wanneer hij wat krijgt. Wanneer je wat vraagt aan hem, bijvoorbeeld hulp in het huis bij klusjes, dan wordt hij boos en is hij sjagrijnig. Afspraken die we maken, komt hij niet na, en hij liegt veel. Eigenlijk steeds meer.
Zijn vader (mijn man) en ik dien ons best voor hem, zijn consequent maar geven ook vrijheid wanneer wij denken dat hij het aan kan. Het is bij ons geen hotel, en hij heeft zich te houden aan de regels binnen ons gezin.
Hij heeft het daar dus kennelijk heel moeilijk mee, en alhoewel we dezelfde lijn trekken en daarin 1 front vormen, merken we dat hij ons tegen elkaar probeert uit te spelen.
Via zijn moeder krijgen we allerlei terugkoppelingen, dat hij het niet naar de zin heeft bij ons. En dat hij eigenlijk niet meer naar papa wil. Hier thuis zegt hij juist dat hij ons gemist heeft en dat hij graag hier is.
Het vervelende is, dat we niet meer weten wat te geloven, omdat zijn woorden zijn daden weer tegen spreken.
Wij zijn erg van de open communicatie, plannen veel tijd in om te praten, geven mogelijkheid genoeg om te delen wat dwars zit. Maar het liegen, twee gezichten en bedriegen gaat ons zo langzaam aan opbreken. Onzekerheid, wat moet je nu geloven? Vooral zijn vader verliest nu een beetje het vertrouwen, en voelt zich - terecht denk ik - belazerd.
Vraag je er naar, krijgen we als antwoord dat het hem spijt. En dat hij het niet meent. Maar ondertussen gaat het door.
Welke aan pak kunnen we proberen, om de vertrouwensband weer te verbeteren?
We hadden het leuk met de kerst, cadeautjes, spelletjes spelen, lol gehad... En de dag er na was ik weer een gemeen mens omdat ik vroeg te helpen met de tafel dekken, en zijn vader werd uitgescholden omdat hij "mijn kant koos" (lees: hij vond ook dat hij kon helpen met de tafel). Ik zorg als stiefmoeder nu 7 jaar voor hem, het is dus niet zo dat ons samengesteld gezin nog "nieuw" is.
Lang verhaal, hoop dat het duidelijk is
Ik heb een stiefzoon van 12. Ik zorg in de weekenden voor hem, in de week woont hij bij zijn moeder. De verhouding tussen de moeder en vader is moeizaam te noemen.
Ik zit de laatste tijd weer echt met de handen in mn haar - wanneer hij bij ons is, is het gezellig zo lang hij zijn zin krijgt, we leuke dingen doen of wanneer hij wat krijgt. Wanneer je wat vraagt aan hem, bijvoorbeeld hulp in het huis bij klusjes, dan wordt hij boos en is hij sjagrijnig. Afspraken die we maken, komt hij niet na, en hij liegt veel. Eigenlijk steeds meer.
Zijn vader (mijn man) en ik dien ons best voor hem, zijn consequent maar geven ook vrijheid wanneer wij denken dat hij het aan kan. Het is bij ons geen hotel, en hij heeft zich te houden aan de regels binnen ons gezin.
Hij heeft het daar dus kennelijk heel moeilijk mee, en alhoewel we dezelfde lijn trekken en daarin 1 front vormen, merken we dat hij ons tegen elkaar probeert uit te spelen.
Via zijn moeder krijgen we allerlei terugkoppelingen, dat hij het niet naar de zin heeft bij ons. En dat hij eigenlijk niet meer naar papa wil. Hier thuis zegt hij juist dat hij ons gemist heeft en dat hij graag hier is.
Het vervelende is, dat we niet meer weten wat te geloven, omdat zijn woorden zijn daden weer tegen spreken.
Wij zijn erg van de open communicatie, plannen veel tijd in om te praten, geven mogelijkheid genoeg om te delen wat dwars zit. Maar het liegen, twee gezichten en bedriegen gaat ons zo langzaam aan opbreken. Onzekerheid, wat moet je nu geloven? Vooral zijn vader verliest nu een beetje het vertrouwen, en voelt zich - terecht denk ik - belazerd.
Vraag je er naar, krijgen we als antwoord dat het hem spijt. En dat hij het niet meent. Maar ondertussen gaat het door.
Welke aan pak kunnen we proberen, om de vertrouwensband weer te verbeteren?
We hadden het leuk met de kerst, cadeautjes, spelletjes spelen, lol gehad... En de dag er na was ik weer een gemeen mens omdat ik vroeg te helpen met de tafel dekken, en zijn vader werd uitgescholden omdat hij "mijn kant koos" (lees: hij vond ook dat hij kon helpen met de tafel). Ik zorg als stiefmoeder nu 7 jaar voor hem, het is dus niet zo dat ons samengesteld gezin nog "nieuw" is.
Lang verhaal, hoop dat het duidelijk is

donderdag 2 januari 2020 om 16:31
Zou kunnen maarja dat weten we niet. Als dat zo is, is het in ieder geval een slappe zak...hij had in dat geval zijn nieuwe vrouw de deur uit moeten pesten ipv zijn kind.

donderdag 2 januari 2020 om 17:13
Nou hoera. Dus zij mag pas zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaat als de jongste dat ook mag ofzo? Koekoek. Verschillende leeftijden vraagt toch om verschillende afspraken. 14 jaar, kom op zeg.huismeermin schreef: ↑02-01-2020 14:56Stiefkind van een kennis komt niet meer slapen omdat ze zelf wilde bepalen hoe laat ze naar bed ging. Bij haar moeder had ze ook geen bedtijd. Het meisje was een jaar of 14 destijds. Hun andere drie kinderen hadden wel een vaste bedtijd. Als er meerdere kinderen zijn, zijn er nou eenmaal regels en daar hebben ze zich aan vastgehouden.
donderdag 2 januari 2020 om 17:45
Ze hebben een ouder kind en twee rond dezelfde leeftijd. Ze hebben co-ouderschap, ging dus ook om schooldagen.Herfstblaadje19 schreef: ↑02-01-2020 17:13Nou hoera. Dus zij mag pas zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaat als de jongste dat ook mag ofzo? Koekoek. Verschillende leeftijden vraagt toch om verschillende afspraken. 14 jaar, kom op zeg.
donderdag 2 januari 2020 om 17:49
Wel apart dat mensen denken dat dit topic over tafel dekken gaat, terwijl volgens TO de moeder het kind mishandelt. Zij daarover met moeder strijd hebben, veilig thuis is ingeschakeld en wanneer het kind bij papa komt wordt het voor een logeetje en leugenaar gehouden....en hij moet het allemaal leuk vinden ook.
Waar haal je dan het gore lef vandaan om het nog over borden in de handjes drukken te hebben?
Waar haal je dan het gore lef vandaan om het nog over borden in de handjes drukken te hebben?
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-01-2020 18:22
5.58% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 2 januari 2020 om 18:10
Oké, en het is het ze wel waard, dat ze lekker hun poot stijf hebben gehouden?huismeermin schreef: ↑02-01-2020 17:45Ze hebben een ouder kind en twee rond dezelfde leeftijd. Ze hebben co-ouderschap, ging dus ook om schooldagen.

donderdag 2 januari 2020 om 18:15
Mijn dochter moest bij haar vader ook om 21.30 uur naar boven, op haar 16e. Hij heeft geluk dat ze het lastig vond om daar weerwoord te geven. Hier waren de bedtijden al met 12 losgelaten, kunnen ze makkelijk aan.huismeermin schreef: ↑02-01-2020 14:56Stiefkind van een kennis komt niet meer slapen omdat ze zelf wilde bepalen hoe laat ze naar bed ging. Bij haar moeder had ze ook geen bedtijd. Het meisje was een jaar of 14 destijds. Hun andere drie kinderen hadden wel een vaste bedtijd. Als er meerdere kinderen zijn, zijn er nou eenmaal regels en daar hebben ze zich aan vastgehouden.
donderdag 2 januari 2020 om 18:24
Geen idee. Het is een enorm druk en chaotich gezin dus het zou ook zomaar kunnen dat het meisje de bedtijd aan heeft gegrepen om bij haar moeder te wonen. Voor zover ik weet heeft ze zelf aangegeven er niet meer te willen slapen.SallySpectra* schreef: ↑02-01-2020 18:10Oké, en het is het ze wel waard, dat ze lekker hun poot stijf hebben gehouden?
donderdag 2 januari 2020 om 18:26
Volgens to ja.viva-amber schreef: ↑02-01-2020 17:49Wel apart dat mensen denken dat dit topic over tafel dekken gaat, terwijl volgens TO de moeder het kind mishandelt. Zij daarover met moeder strijd hebben, veilig thuis is ingeschakeld en wanneer het kind bij papa komt wordt het voor een logeetje en leugenaar gehouden....en hij moet het allemaal leuk vinden ook.
donderdag 2 januari 2020 om 18:44
Helemaal mee eens. Kom op zeg : een tafel dekken is toch niet zo veel gevraagd?MevrKakel schreef: ↑01-01-2020 23:48Ik zie heel veel mensen reageren dat TO zelf de tafel moet dekken. Sinds wanneer is een scheiding van ouders een excuus voor kinderen om geen simpele taken te hoeven uitvoeren en bij te dragen aan het gezin.
Taken zoals tafeldekken en de afwas horen bij het opvoeden. In een gezin waarbij de ouders nog bij elkaar zijn is dit ook normaal om te doen. Dus waarom niet als de ouders uit elkaar zijn.
Anders krijg je van die verwende kinderen die op hun 20e nog steeds niet weten hoe het moet.
Ik vind ook wel dat iedereen hier luchtig op reageert. Zoon liegt ook tegen zijn moeder dat over zijn vader. Dat vind ik nogal wat. En ik snap dat vader zich dan 'belazerd' voelt. Ik vind dit geen normaal pubergedrag zoals anderen het hier omschrijven. Mogelijk zit er veel meer achter zoals een loyaliteitsconflict
donderdag 2 januari 2020 om 18:48
Wanneer je wordt mishandelt dan zit je ook niet in een normale situatie. Het kind is 12. Veilig thuis is mede door vader betrokken. Het kan best zo zijn dat hij bang is dat zijn moeder hen afwijst wanneer hij zegt dat het allemaal veel leuker is bij zijn vader. Dan wel leuk. Misschien wil moeder wel niet dat hij naar vader gaat want dan komt haar slechte gedrag uit doordat kind daarover iets aangeeft. Het is echt onzinnig om te denken dat dit het probleem is van 1 kind van 12...dit heeft met de dynamiek van die 2 gezinnen te maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 2 januari 2020 om 18:53
Je bekijkt het veel te simpel. Die jongen zit al met een loyaliteitsconflict, zit tussen 2 (hele verschillende?) gezinnen in. 1 gezin waar hij mishandeld zou worden en een ander gezin waarbij de kinderen altijd bij zijn vader mogen zijn. Hij zit ook in de pubertijd terwijl dit alles speelt. Een tafel dekken is niet teveel gevraagd. Maar als het een ruzie veroorzaakt, een strijd, waarbij hij niet eens meer langs wil komen, dan is het goed mis. Natuurlijk lieg je tegen je ouders wanneer je een loyaliteitsconflict hebt! Verder moet hij continu zijn excuses aanbieden in dat gezin. De boodschap dat hij een vervelend jongetje is heeft hij al begrepen hoor. En dat hij moeilijk is. Therapeuten nodig heeft. Wat een positieve situatie om je gedrag in te verbeteren. En ja, die laatste zin is natuurlijk sarcastisch. Liefde, een veilige haven, een gezin waar je fouten mag maken, waar je een vervelende puber mag zijn. Die vader heeft geen enkel recht zich belazerd te voelen. Die jongen wel. Die is op de wereld gezet door 2 volwassene die het samen verkloot hebben, waarvan de moeder mishandeld en de vader hem maar een lastpost vind.mick87 schreef: ↑02-01-2020 18:44Helemaal mee eens. Kom op zeg : een tafel dekken is toch niet zo veel gevraagd?
Ik vind ook wel dat iedereen hier luchtig op reageert. Zoon liegt ook tegen zijn moeder dat over zijn vader. Dat vind ik nogal wat. En ik snap dat vader zich dan 'belazerd' voelt. Ik vind dit geen normaal pubergedrag zoals anderen het hier omschrijven. Mogelijk zit er veel meer achter zoals een loyaliteitsconflict

donderdag 2 januari 2020 om 18:55
Normale pubers worden niet mishandelt..mick87 schreef: ↑02-01-2020 18:44Helemaal mee eens. Kom op zeg : een tafel dekken is toch niet zo veel gevraagd?
Als iemand een topic opent over een depressieve vent die zijn familie alleen laat met de feestdagen is iedereen vol begrip. Maar een 12 jarige puber die mogelijk mishandelt word en daardoor hoogstwaarschijnlijk meerdere problemen heeft moet koste wat kost de tafel dekken.

donderdag 2 januari 2020 om 21:56
Dit zegt TO ineens toen de antwoorden niet waren zoals ze wilde. In haar OP blijkt er niks van mishandeling net zoals in haar andere berichten onder haar andere naam. Ineens wordt zoon mishandeld en is veilig thuis betrokken. Het verhaal wat ze hierover schrijft klopt van geen kant waardoor ik twijfel aan de eerlijkheid.viva-amber schreef: ↑02-01-2020 17:49Wel apart dat mensen denken dat dit topic over tafel dekken gaat, terwijl volgens TO de moeder het kind mishandelt. Zij daarover met moeder strijd hebben, veilig thuis is ingeschakeld en wanneer het kind bij papa komt wordt het voor een logeetje en leugenaar gehouden....en hij moet het allemaal leuk vinden ook.
donderdag 2 januari 2020 om 23:16
To, het is positief dat je een topic opent omdat je graag hulp lijkt te willen.
Effectiever is hulp van jeugd en gezin.
De jongere kinderen leren meer dan je wil van deze periode, ze zien hoe jullie ermee om gaan en wat dat met de oudste doet. Dus leer en zorg dat je de beste versie van jezelf wordt, samen met de vader.
Dat hij nu onrust in huis brengt en spanning, dat is een gevolg van wat er in zijn leven allemaal gebeurt, en zijn hormonen. Dat is misschien niet leuk maar hij kan daar niet heel veel aan veranderen. Jullie kunnen hem liefdevol en zo goed mogelijk begeleiden. Misschien weet hij de helft van de tijd ook niet wat hij wil en moet. Twaalf is nog klein op veel gebieden.
Help hem. Steun hem. En accepteer dat hij nog veel moet leren.
Jouw man moet niet teleurgesteld zijn, hij kent zijn ex als het goed is goed. Als het recht heel slecht toeven is bij ex, waarom laat hij zijn kind daar dan wonen? Laat hij hem steeds weer terug gaan ook nog. Zijn kind was er al voor jullie relatie. Hij moet voor zijn kind zorgen.
Twaalf. Had ik al gezegd hoe stoer ze kunnen doen en hoe klein ze nog zijn?
Effectiever is hulp van jeugd en gezin.
De jongere kinderen leren meer dan je wil van deze periode, ze zien hoe jullie ermee om gaan en wat dat met de oudste doet. Dus leer en zorg dat je de beste versie van jezelf wordt, samen met de vader.
Dat hij nu onrust in huis brengt en spanning, dat is een gevolg van wat er in zijn leven allemaal gebeurt, en zijn hormonen. Dat is misschien niet leuk maar hij kan daar niet heel veel aan veranderen. Jullie kunnen hem liefdevol en zo goed mogelijk begeleiden. Misschien weet hij de helft van de tijd ook niet wat hij wil en moet. Twaalf is nog klein op veel gebieden.
Help hem. Steun hem. En accepteer dat hij nog veel moet leren.
Jouw man moet niet teleurgesteld zijn, hij kent zijn ex als het goed is goed. Als het recht heel slecht toeven is bij ex, waarom laat hij zijn kind daar dan wonen? Laat hij hem steeds weer terug gaan ook nog. Zijn kind was er al voor jullie relatie. Hij moet voor zijn kind zorgen.
Twaalf. Had ik al gezegd hoe stoer ze kunnen doen en hoe klein ze nog zijn?
zondag 5 januari 2020 om 11:38
Soms helpt het om je te verplaatsen in een ander. Van een puber kun je dat niet altijd verwachten, maar van een volwassen vrouw en man wel.
Het joch heeft therapie gehad. De redenen zullen bij TO wel bekend zijn. Therapeuten geven diagnoses en handelingsadvies aan de ouders over wat er naar hun idee moet gebeuren. Therapie slaat pas aan als een kind daar thuis in ondersteunt wordt en soms wordt het juist even wat erger omdat het kind door de therapie een nieuwe modus moet vinden. Juist daarom is het goed als ook ouders begeleiding krijgen hoe hier mee om te gaan.
Vader geeft aan zich belazerd te voelen door zijn kind. Of voelt hij zich belazerd door de moeder, instanties die niets doen en projecteert hij dat op het gedrag van zijn puberzoon? Aan vader en stiefmoeder kan het immers niet liggen want de overige kinderen doen het goed. Vergeten jullie dan niet dat deze jongen niet in dezelfde omstandigheden opgegroeid is als de overige kinderen en dat de jongen daar last van heeft?
Ga hulp zoeken voor dit kind en jullie.
Het joch heeft therapie gehad. De redenen zullen bij TO wel bekend zijn. Therapeuten geven diagnoses en handelingsadvies aan de ouders over wat er naar hun idee moet gebeuren. Therapie slaat pas aan als een kind daar thuis in ondersteunt wordt en soms wordt het juist even wat erger omdat het kind door de therapie een nieuwe modus moet vinden. Juist daarom is het goed als ook ouders begeleiding krijgen hoe hier mee om te gaan.
Vader geeft aan zich belazerd te voelen door zijn kind. Of voelt hij zich belazerd door de moeder, instanties die niets doen en projecteert hij dat op het gedrag van zijn puberzoon? Aan vader en stiefmoeder kan het immers niet liggen want de overige kinderen doen het goed. Vergeten jullie dan niet dat deze jongen niet in dezelfde omstandigheden opgegroeid is als de overige kinderen en dat de jongen daar last van heeft?
Ga hulp zoeken voor dit kind en jullie.
vrijdag 24 januari 2020 om 17:58
Jeetje wat een herkenbaar verhaal. Hier precies hetzelfde, behalve dat moeder stiefzoon influistert wat hij moet doen en zeggen. Ik heb daarom besloten zo min mogelijk op stiefzoon te reageren, inderdaad zelf de tafel dekken enz. en nu komen de klachten van zijn moeder dat ik niets meer onderneem met hem. Het is nu zover dat hij het weekend alleen maar zit te mokken, niets zegt en niets onderneemt. Tja pubergedrag of toch moeder die teveel verkeerde invloed heeft. Ik weet het niet maar probeer het voor jezelf gezellig te houden. Het is jouw huis en het stiefkind is de gast die Zondagavond weer weggaat. Hou je voor je dat niet veel goed kan doen en wordt je ook niet teleurgesteld. Misschien groeit hij op tot een leuke knul en anders wordt het een kopie van zijn moeder en dat is niet voor niets een ex.

vrijdag 24 januari 2020 om 18:06
Kijk, dan weet je precies waar het bij jullie aan schort! Je kind een GAST?? Hij zou deels bij jullie moeten WONEN! Dat jij hem een gaat vindt zegt genoeg!Tikkie226 schreef: ↑24-01-2020 17:58Jeetje wat een herkenbaar verhaal. Hier precies hetzelfde, behalve dat moeder stiefzoon influistert wat hij moet doen en zeggen. Ik heb daarom besloten zo min mogelijk op stiefzoon te reageren, inderdaad zelf de tafel dekken enz. en nu komen de klachten van zijn moeder dat ik niets meer onderneem met hem. Het is nu zover dat hij het weekend alleen maar zit te mokken, niets zegt en niets onderneemt. Tja pubergedrag of toch moeder die teveel verkeerde invloed heeft. Ik weet het niet maar probeer het voor jezelf gezellig te houden. Het is jouw huis en het stiefkind is de gast die Zondagavond weer weggaat. Hou je voor je dat niet veel goed kan doen en wordt je ook niet teleurgesteld. Misschien groeit hij op tot een leuke knul en anders wordt het een kopie van zijn moeder en dat is niet voor niets een ex.![]()
En die laatste zin... die smiley erachter maakt het zelfs niet grappig. Wat een rotzin zeg!
Ik stap in Team Stiefzoon!
vrijdag 24 januari 2020 om 18:24
Walgelijke post.Tikkie226 schreef: ↑24-01-2020 17:58Jeetje wat een herkenbaar verhaal. Hier precies hetzelfde, behalve dat moeder stiefzoon influistert wat hij moet doen en zeggen. Ik heb daarom besloten zo min mogelijk op stiefzoon te reageren, inderdaad zelf de tafel dekken enz. en nu komen de klachten van zijn moeder dat ik niets meer onderneem met hem. Het is nu zover dat hij het weekend alleen maar zit te mokken, niets zegt en niets onderneemt. Tja pubergedrag of toch moeder die teveel verkeerde invloed heeft. Ik weet het niet maar probeer het voor jezelf gezellig te houden. Het is jouw huis en het stiefkind is de gast die Zondagavond weer weggaat. Hou je voor je dat niet veel goed kan doen en wordt je ook niet teleurgesteld. Misschien groeit hij op tot een leuke knul en anders wordt het een kopie van zijn moeder en dat is niet voor niets een ex.![]()
vrijdag 24 januari 2020 om 18:26
Arme zoon. Hoop dat zijn vader jou gauw dumpt.Tikkie226 schreef: ↑24-01-2020 17:58Jeetje wat een herkenbaar verhaal. Hier precies hetzelfde, behalve dat moeder stiefzoon influistert wat hij moet doen en zeggen. Ik heb daarom besloten zo min mogelijk op stiefzoon te reageren, inderdaad zelf de tafel dekken enz. en nu komen de klachten van zijn moeder dat ik niets meer onderneem met hem. Het is nu zover dat hij het weekend alleen maar zit te mokken, niets zegt en niets onderneemt. Tja pubergedrag of toch moeder die teveel verkeerde invloed heeft. Ik weet het niet maar probeer het voor jezelf gezellig te houden. Het is jouw huis en het stiefkind is de gast die Zondagavond weer weggaat. Hou je voor je dat niet veel goed kan doen en wordt je ook niet teleurgesteld. Misschien groeit hij op tot een leuke knul en anders wordt het een kopie van zijn moeder en dat is niet voor niets een ex.![]()

vrijdag 24 januari 2020 om 19:12
Zum kotsen dit.Tikkie226 schreef: ↑24-01-2020 17:58Jeetje wat een herkenbaar verhaal. Hier precies hetzelfde, behalve dat moeder stiefzoon influistert wat hij moet doen en zeggen. Ik heb daarom besloten zo min mogelijk op stiefzoon te reageren, inderdaad zelf de tafel dekken enz. en nu komen de klachten van zijn moeder dat ik niets meer onderneem met hem. Het is nu zover dat hij het weekend alleen maar zit te mokken, niets zegt en niets onderneemt. Tja pubergedrag of toch moeder die teveel verkeerde invloed heeft. Ik weet het niet maar probeer het voor jezelf gezellig te houden. Het is jouw huis en het stiefkind is de gast die Zondagavond weer weggaat. Hou je voor je dat niet veel goed kan doen en wordt je ook niet teleurgesteld. Misschien groeit hij op tot een leuke knul en anders wordt het een kopie van zijn moeder en dat is niet voor niets een ex.![]()