Stoppen bv, wanneer wist jij dat zeker?

18-07-2019 09:41 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wist je zeker dat je wilde stoppen met het geven van borstvoeding? Heb je lang getwijfeld of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu aan het afbouwen en twijfel of ik helemaal stop of nog 2 voedingen blijf geven (als dat gaat). Ik ben gaan afbouwen omdat ik het kolven zo vervelend vind, ik werk 4 dagen en ben veel onderweg en het is altijd een gedoe om een kolfruimte te vinden. Het was ook iedere dag lastig om voldoende borstvoeding voor haar klaar te hebben voor het kdv, ik moest vaak bijkomen.
Ik had van tevoren gezegd dat ik vanaf 6 maanden zou stoppen, maar toen dochter 6 maanden was voelde dat nog niet goed, ik had het gevoel dat ze er nog niet klaar voor was. Een paar weken later was ze ineens veel minder gericht op de borst en wilde ze liever vast voedsel dan melk, dus toen voelde het beter om te gaan afbouwen. Ik zit inmiddels op een prettig ritme van de vroege ochtendvoeding, 's middags kolven en dan weer de laatste avondvoeding. Het liefst zou ik alleen de ochtend- en avondvoeding doen maar ik denk dat mijn productie dan te veel terug loopt. Dus ik blijf even op dit ritme zitten en kijk het nog even aan. Misschien stop ik helemaal, misschien ga ik zo door. Ik vind het in ieder geval al heel fijn dat ik veel minder hoef te plannen en haar gewoon kunstvoeding kan geven als ik te weinig melk heb.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Kinderen maakte hier de keuze voor mij. Rond het jaar vonden ze een beker sneller en interessanter en taalden ze niet meer naar de borst.
Alle reacties Link kopieren
Zoon ging steeds minder vaak drinken, tot hij er op een dag zelf mee stopte.
En omdat ik me voorgenomen had zoon te laten drinken tot hij er zelf genoeg van had, vond ik het ook allemaal prima zo...
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste na 7 weken, toen was ik zelf gewoon veel te druk dus de productie liep als een razende terug (was toen student en volgde alweer colleges en tentamens).

Bij de tweede na 3 weken, zij was ondervoed geboren omdat de placenta niet gegroeid is in het derde trimester omdat ik ziekte van Pfeiffer had (bleek achteraf). Ze moest elk uur/elke twee uur drinken en dat trok ik doodziek gewoon niet. Bovendien dronk ze zo klein al enorme hoeveelheden en had ze forte nodig.

Bij de 3e 8 maanden, toen wilde ze zelf niet meer. Ze had ook lactose-intolerantie en deed het beter op soya.

Bij de 4e 8 maanden

Bij de 5e 9 maanden.

Bij de jongsten wel toen ik aan het werk ging al deels overgestapt op fv want ik werkte in het VO en kolven was acht geen doen. Geen geschikte ruimte, pauze te kort etc. (En ja, er zijn rechten voor maar vond ook dat ik mijn collega’s niet kon opzadelen met dat ik moest kolven).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste na 4 weken en bij de tweede meteen gekozen voor de fles.
Bij de eerste enorm getwijfeld, want: beste voor je kind, etc/ ontaarde moeder-gedachtes/ hormonaal labiel.
Het liep niet en ik vind het vreselijk om te doen.
Bij nummer 2 meteen de fles gedaan.
Kleur ook eens buiten de lijnen
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:24
99.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
18-07-2019 10:02
Na 1 week wist ik zeker dat ik niet gelukkig werd van borstvoeding
ik na 10 dagen. het lukte voor geen meter en ik kolfde en voedde alleen maar, dag en nacht. het heeft mijn kraamtijd ontzettend verpest.
Bij de tweede lukte het weer niet. kraamhulp heeft man zonder overleg voor een kolf gestuurd. toen ik haar binnen zag komen met dat ding heb ik haar nog net geen klap verkocht. Mijn letterlijke woorden; dat gaan we dus niet doen breng dat ***ding maar snel terug..... :-$
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
18-07-2019 10:02
Hoe lang geef je borstvoeding? En waarom twijfel je?
Ik zit nu op 4 maanden. En eigenlijk gaat het best goed. Ik kolf alleen minder dan dochter op de opvang drinkt en ze drinkt de laatste tijd erg onrustig. Heb het gevoel dat ze meer wil dan ik heb, krijg het alleen niet voor elkaar.

Het wordt dus een beetje gedoe. En ik twijfel omdat ik wel echt geniet van de momenten dat het wel goed gaat. En stoppen voelt een beetje als opgeven, maar met kolven en het onrustige drinken wordt het steeds meer een opgave.

Het voelt een beetje egoïstisch om te zeggen: ik zie het kolven en onrustige drinken niet meer zitten dus ik stop ermee.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
18-07-2019 11:29

Het voelt een beetje egoïstisch om te zeggen: ik zie het kolven en onrustige drinken niet meer zitten dus ik stop ermee.

Oh TO laat dat alsjeblieft los! Er is niks egoïstisch aan stoppen. Borstvoeding is mooi, maar niet ten kosten van alles. Als het genoeg geweest is, is het genoeg.

Mijn zoon is nu 8 weken. Als ik straks ga werken ga ik proberen te kolven en het voeden vol te houden. Maar als ik het te zwaar vind om alles te combineren, dan ga ik mezelf daar niet doorheen slepen, dan stop ik.

Een moeder die goed in haar vel zit, is ook erg belangrijk!
Ben nooit begonnen. Hebben meteen kv gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
18-07-2019 11:29
Ik zit nu op 4 maanden. En eigenlijk gaat het best goed. Ik kolf alleen minder dan dochter op de opvang drinkt en ze drinkt de laatste tijd erg onrustig. Heb het gevoel dat ze meer wil dan ik heb, krijg het alleen niet voor elkaar.

Het wordt dus een beetje gedoe. En ik twijfel omdat ik wel echt geniet van de momenten dat het wel goed gaat. En stoppen voelt een beetje als opgeven, maar met kolven en het onrustige drinken wordt het steeds meer een opgave.

Het voelt een beetje egoïstisch om te zeggen: ik zie het kolven en onrustige drinken niet meer zitten dus ik stop ermee.
Ik vond het ook wel een gedoe met kolven op het werk. Voor mijn gevoel kolfde ik ook minder dan wanneer mijn kind bij mij dronk. Ik loste dat in het begin op door hem 's avonds en de dagen dat ik niet werkte extra aan te leggen en toen hij met 4 maanden ging eten loste het zich vanzelf op door minder melkmomenten en meer eetmomenten.

Ik ben nog niet gestopt, kind is inmiddels anderhalf. Ik kolf zeker niet mee en als hij uit logeren gaat dan gaat er ook geen melk mee. Ik hoef er dus verder geen rekening mee te houden. Hij krijgt in de ochtend nog (wat ook eigenbelang is want dan kunnen we rustig wakker worden met zijn allen en het is erg knus en gezellig. Een van de weinige momentjes dat hij het geduld heeft lekker tegen mij aan te liggen plus ik kan zelf doorslapen terwijl hij drinkt als hij een keertje extreem vroeg wakker is :P ) en soms, bij uitzondering, 's avonds (wanneer hij ziek is, nachtmerrie heeft gehad en ontroostbaar is, etc.). Ik pluk er nu dus vooral de vruchten van, met name omdat ik er geen moeite meer voor hoef en wil doen.

Ik denk dat je voor je zelf de afweging moet maken of je er nog wel zin in hebt. Dat kan alleen jij beslissen en er is geen goede of foute keuze. Als ik voor mij zelf spreek ben ik heel blij dat ik ondanks de dipjes (bij de eerste week en de periode dat ik ging werken) ben doorgegaan omdat het mij heel veel gemak oplevert en weinig inspanning. Maar als je er geen zin meer in hebt is flesvoeding een prima alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Bij de oudste gestopt met bijna 2 jaar omdat ik zwanger was en het echt veel pijn deed (en ik tandemvoeden ook niet zag zitten :biggrin: ). Hij heeft het er heel moeilijk mee gehad, was echt sneu.

Bij de jongste zit ik nu op ruim 9 maanden en ik hoop te stoppen wanneer hij er zelf klaar mee is. Ik verwacht dat deze niet zo lang wil als de oudste, omdat deze het veel minder gebruikt als troost / rust.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:24
99.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De oudste heb ik nooit bv gegeven, de jongste stopte er zelf mee na 2,5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn oudste tien maanden was, werd ik zwanger van de tweede. De borstvoeding liep toen behoorlijk terug, maar ik bleef nog een poos 's morgens in bed voeden en soms tussendoor, verder kunstvoeding en natuurlijk ook al wat vaste voeding. Het is namelijk niet of-of, het kan ook heel goed en-en. En ook een klein beetje borstvoeding is gunstig. (met het kolven, dat bij mij heel moeizaam ging, was ik met zes maanden al gestopt, gaf vanaf toen nog twee tot vier keer per dag de borst en verder kunstvoeding)
Toen mijn zoontje bij de ochtendvoeding in bed steeds vaker ongeduldig aan mijn borst trok en er ook weleens zijn tandje in zette, toen hij dat eenmaal had, begon ik aan stoppen te denken. Ik voelde de toeschietreflex ook steeds minder. Maar ja, wanneer dan niet meer geven, hoe zou mijn zoontje dat oppakken? Hij heeft dit uiteindelijk zelf opgelost: op een ochtend - hij was toen bijna 14 maanden - probeerde hij te drinken, kennelijk kwam er niets, hij stak zijn handjes in de lucht en zei luid 'a!' (zijn woordje voor 'op') Hij deed er niet moeilijk over, hij constateerde het. Ik heb daarna nooit meer aangeboden en hij heeft er nooit meer om gevraagd.
Bij de tweede weet ik niet meer hoe het precies stopte, dus dat zal heel geleidelijk zijn gegaan. Ik heb hem volledig gevoed tot zes maanden en daarna nog een half jaar deels.
Ik zou zeggen: kijk gewoon hoe het gaat als je nog maar deels voedt. Als je borsten zich makkelijk aanpassen aan vraag en aanbod, kun je misschien nog heel lang op een lager pitje doorgaan. En als dat problemen oplevert en je wilt het toch, advies vragen bij een lactatiekundige. Een voorraadje aanleggen in de vriezer en later af en toe nog wat moedermelk geven, kan ook. (mij is dat nooit gelukt, ik was al blij als ik een of twee flesjes in de vriezer had, dat kolven was echt een crime, zonder het snuiven van oxytocine kreeg ik er überhaupt niets uit)
Stoppen is uiteraard ook een optie. Maar nogmaals: het hóeft niet of-of, en-en kan heel vaak ook heel goed. Dat lijkt een open deur, maar heel veel mensen blijken dit niet te weten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste ben ik met 9 maanden gaan afbouwen. Ik wilde mijn lichaam graag weer terug en hij was dol op vast voedsel. Het was voor mij een hele logische natuurlijke keuze om te stoppen.

Nu met de tweede geef ik al bijna zes maanden volledig bv. Volgende maand ga ik voorzichtig beginnen met combineren van bv en kv. In september ben ik weer volledig (3 dagen) aan het werk en kolven is dan lastig en ik red het nu al bijna niet om voldoende te kolven voor een dag opvang.
Ik wil het wel graag blijven combineren tot een maand of 10, of langer als ik daar nog zin in heb en het goed blijft gaan.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
18-07-2019 11:29
Ik zit nu op 4 maanden. En eigenlijk gaat het best goed. Ik kolf alleen minder dan dochter op de opvang drinkt en ze drinkt de laatste tijd erg onrustig. Heb het gevoel dat ze meer wil dan ik heb, krijg het alleen niet voor elkaar.

Het wordt dus een beetje gedoe. En ik twijfel omdat ik wel echt geniet van de momenten dat het wel goed gaat. En stoppen voelt een beetje als opgeven, maar met kolven en het onrustige drinken wordt het steeds meer een opgave.

Het voelt een beetje egoïstisch om te zeggen: ik zie het kolven en onrustige drinken niet meer zitten dus ik stop ermee.
Maar het is toch heel goed dat je al zo lang borstvoeding hebt gegeven. Volgens mij heb je niets om je schuldig over te voelen. Aanmaakmelk is in Nederland echt prima voeding om groot op te worden, dus dat is geen enkel argument.

Kun je een plan bedenken waardoor je minder vaak hoeft te kolven maar nog wel borstvoeding geeft? Dan heb je het beste van twee werelden. Bij mijn oudste heb ik nog drie maanden alleen 's ochtends en 's avonds gevoed en dat vond ik echt heel fijn.

Ik denk dat dat onrustiger drinken ook een beetje bij de leeftijd hoort. Volgens mij beginnen ze met 4 maanden gewoon sneller afgeleid te raken (als ik het me goed herinner ten minste).
Alle reacties Link kopieren
Na 5 dagen, ik vond het de hel. Eerst een traumatische bevalling gehad en daarna om de drie uur voeden, zoon kreeg nog geen druppel binnen bleek.
Bijvoeden en ik om de drie uur aan de kolf, maar voor er gekolfd werd moest ik eerst de borst bij zoon proberen, voordat hij aanhapte waren we bijna een half uur verder en daarna alsnog bijvoeden en kolven.

Ik voelde me net een melkkoe met een ding aan de tiet waar uiteindelijk na drie kwartier kolven 3 druppels inzaten.
Ik was er helemaal klaar mee en heb toen de beslissing gemaakt.
Er komt geen volgende hier maar mocht er een tweede komen, begin ik er niet eens meer aan.
Alle reacties Link kopieren
De keuze om te stoppen vind ik ook lastig om dat ik best wat moeite heb gedaan het op gang te brengen en ik altijd een soort ideaal voor ogen heb gehad: ik wil 6 maanden bv geven.

Denk dat het ook gewoon even een proces is waar ik doorheen moet.

Goed en fijn in elk geval om al die ervaringen te lezen. Ik weet wel dat ik me niet schuldig hoef te voelen en als het helemaal niet gelukt was, was het ook goed geweest, maar ik merk dat ik toch een soort van afscheid moet nemen. Hoe gek dat misschien ook klinkt.
Alle reacties Link kopieren
Bij oudste met 1,5 want toen alweer 16 weken zwanger en was het pijnlijk.
Nu 4,5 maand onderweg en wil minimaal jaar voeden omdat ik persoonlijk geen kv wil geven als het niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Is het dan niet een optie om gedeeltelijk te stoppen? Je zou de boel kunnen afbouwen en dan eventueel alleen nog een ochtend- en/of avondvoeding doen. Dan heb je niet meer het hele gedoe met kolven, maar dan heb je nog wel je momentje met je kleintje.
Alle reacties Link kopieren
Van tevoren had ik 6 maanden bedacht. Toen ik met bijna 6 maanden een paar dagen naar het buitenland moest voor werk, vond ik het een perfecte overgang.
Ik heb het nooit als bijzonder ervaren en vond het toen goed geweest. Dochter dronk net zo makkelijk flesjes als borst. En ze sliep toen ineens door!
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
18-07-2019 14:37
Is het dan niet een optie om gedeeltelijk te stoppen? Je zou de boel kunnen afbouwen en dan eventueel alleen nog een ochtend- en/of avondvoeding doen. Dan heb je niet meer het hele gedoe met kolven, maar dan heb je nog wel je momentje met je kleintje.
Ja, dat zou ook zeker kunnen. Al denk ik dat mijn productie dan zo achteruit gaat dat ik beter helemaal kan stoppen dan. Maar dat is een kwestie van proberen..
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het bij mijn beide kinderen na 6 maanden genoeg. Wilde vooral mijn eigen lichaam terug en een stukje vrijheid.
Ben trots op mezelf hoe lang ik het heb kunnen en willen geven.

Jij hebt de eerste periode het beste aan je kindje gegeven.
Als je merkt dat het slechter gaat of je er meer tegenop gaat zien kan je de keuze maken om te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik me na 6 maanden weer een beetje druk begon te maken op het werk, liep de productie razendsnel terug. Ik had geen zin meer om met allerhande trucs de productie weer te verhogen. Stoppen kon bijna van de een op de andere dag, zonder afbouwen. Heerlijk. Vond het wel jammer dat ik mijn kindje nooit meer aan de borst zou hebben. Het was zeker niet altijd makkelijk, maar wel heel bijzonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven