Stoppen bv, wanneer wist jij dat zeker?

18-07-2019 09:41 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wist je zeker dat je wilde stoppen met het geven van borstvoeding? Heb je lang getwijfeld of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik deed maar wat. Oudste (toen 6 maanden) ging ineens gekolfde melk weigeren, maar wilde wel kunstvoeding, toen ben ik vrij plotseling gestopt, omdat ik dacht dat hij anders helemaal flesjes ging weigeren. Dat zag ik niet zitten. Uiteindelijk kwam dat waarschijnlijk omdat ik toen al zwanger was.

Toen ik bij de middelste met 13 maanden stopte was ik 5 maanden zwanger en was ik op! Dus gestopt. Man een tijdje de nachten laten doen, want dochter wilde alleen maar mij.

Met de jongste ben ik met 18 maanden gestopt, want toen sliep ik al bijna 5 jaar helemaal kut vanwege zwangerschappen/nachtelijke voedingen/nieuwe baby’s. En toen dacht ik: het is klaar, ik wil ‘s nachts weer normaal gaan slapen! De jongste is nu vier en tot op heden lukt dat nog steeds niet helemaal. :rofl:

Alleen bij de oudste gekolfd, die andere twee bliefden geen flesje, dus die heb ik een periode live gevoed toen ik ging werken. Veel fijner.

Was in mijn geval mogelijk, want ik werk op 20 minuten afstand en had oppas die best heen en weer wilde rijden. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
20-07-2019 03:28
Alleen bij de oudste gekolfd, die andere twee bliefden geen flesje, dus die heb ik een periode live gevoed toen ik ging werken. Veel fijner.

Was in mijn geval mogelijk, want ik werk op 20 minuten afstand en had oppas die best heen en weer wilde rijden. Ideaal.
Dat is echt ideaal. Fijn dat dat zo kon zeg.
Alle reacties Link kopieren
Hey, zoals je ziet krijg je de meest uiteenlopende reacties op de vraag "wanneer ben je gestopt".
Ik wil reageren op de vraag: wanneer wist je het zeker?
Ik denk dat je het vaak niet zo 'zeker' weet en dat er een proces aan vooraf gaat aan twijfels in combinatie met nog wat hormonen. Ik wist voordat ik kinderen kreeg niet wat voor 'mindfuck' borstvoeding geven kon zijn. En dan vooral het stoppen. Jij zit daar nu middenin. Ik ben bij de 1e na 6 maanden overgestapt op een ochtend-en avondvoeding. Ik dacht: leuk, nog zo'n moment samen, maar dochter dacht daar anders over want zat alleen maar om zich heen te kijken. Na 8 maanden was ik het zo zat, maar nog had ik moeite om de knoop door te hakken.
Het was trouwens een grote opluchting toen ik eenmaal was gestopt.

Wat ik wil zeggen: je bent al zo goed bezig! Als je er klaar mee bent is het klaar en daar krijgt jouw kindje absoluut niks van. Ook al had je van tevoren een deadline gesteld, daar mag je best van afwijken. Je wist immers totaal niet waar je aan begon of hoe het zou lopen. Veel succes met het maken van een keuze en welke keuze je ook maakt, ik hoop dat je er rust bij zal ervaren.
suze27 wijzigde dit bericht op 20-07-2019 11:04
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Suze27 schreef:
20-07-2019 10:37
Hey, zoals je ziet krijg je de meest uiteenlopende reacties op de vraag "wanneer ben je gestopt".
Ik wil reageren op de vraag: wanneer wist je het zeker?
Ik denk dat je het vaak niet zo 'zeker' weet en dat er een proces aan vooraf gaat aan twijfels in combinatie met nog wat hormonen. Ik wist voordat ik kinderen kreeg niet wat voor 'mindfuck' borstvoeding geven kon zijn. En dan vooral het stoppen. Jij zit daar nu middenin. Ik ben bij de 1e na 6 maanden overgestapt op een ochtend-en avondvoeding. Ik dacht: leuk, nog zo'n moment samen, maar dochter dacht daar anders over want zat alleen maar om zich heen te kijken. Na 8 maanden was ik het zo zat, maar nog had ik moeite om de knoop door te hakken.
Het was trouwens een grote oplichting toen ik eenmaal was gestopt.

Wat ik wil zeggen: je bent al zo goed bezig! Als je er klaar mee bent is het klaar en daar krijgt jouw kindje absoluut niks van. Ook al had je van tevoren een deadline gesteld, daar mag je best van afwijken. Je wist immers totaal niet waar je aan begon of hoe het zou lopen. Veel succes met het maken van een keuze en welke keuze je ook maakt, ik hoop dat je er rust bij zal ervaren.
Ah, lief. Dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij de eerste gestopt op 16 maand. Hij wou zelf niet meer en ik had nursing agitation (3 maanden zwanger).

Nu geef ik nog steeds borstvoeding aan de jongste. Hij is bijna 1 jaar.
Ik twijfel om te stoppen, volg dus graag even mee.
Alle reacties Link kopieren
Idrisindra schreef:
20-07-2019 13:48
Ik ben bij de eerste gestopt op 16 maand. Hij wou zelf niet meer en ik had nursing agitation (3 maanden zwanger).

Nu geef ik nog steeds borstvoeding aan de jongste. Hij is bijna 1 jaar.
Ik twijfel om te stoppen, volg dus graag even mee.
Wat maakt dat je twijfelt?
Alle reacties Link kopieren
Toen jongste dochter bijna 3 werd en zindelijk, vond ze zichzelf ook te groot voor de borst. Dus toen.
Eerder geen moment getwijfeld.

Maar bij oudste heb ik me door mijn omgeving laten aanpraten dat 9 maanden toch echt lang genoeg moest zijn. Stel je voor dat ze al zou kunnen lopen en nog de borst zou krijgen :whip:

Die omgevingsdrang heb ik daarna dus aan mijn laars gelapt.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
21-07-2019 21:31
Toen jongste dochter bijna 3 werd en zindelijk, vond ze zichzelf ook te groot voor de borst. Dus toen.
Eerder geen moment getwijfeld.

Maar bij oudste heb ik me door mijn omgeving laten aanpraten dat 9 maanden toch echt lang genoeg moest zijn. Stel je voor dat ze al zou kunnen lopen en nog de borst zou krijgen :whip:
En ik vond het echt vreselijk jammer om te stoppen.

Die omgevingsdrang heb ik daarna dus aan mijn laars gelapt.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
21-07-2019 21:31
Toen jongste dochter bijna 3 werd en zindelijk, vond ze zichzelf ook te groot voor de borst. Dus toen.
Eerder geen moment getwijfeld.

Maar bij oudste heb ik me door mijn omgeving laten aanpraten dat 9 maanden toch echt lang genoeg moest zijn. Stel je voor dat ze al zou kunnen lopen en nog de borst zou krijgen :whip:

Die omgevingsdrang heb ik daarna dus aan mijn laars gelapt.

Iedereen die 9 maanden ‘lang genoeg’ vindt aan de borst is echt een malloot! :facepalm:

(Daarmee bedoel ik dus niet moeders die er zelf klaar mee zijn, maar mensen die het bij een ander vinden.)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt toen ik er voor mijn gevoel ook klaar mee was. Dat was respectievelijk met 15, 28 en 13 maanden. Bij de eerste een streng allergenenvrij dieet gevolgd. Daar was ik wel klaar mee na een tijdje. Bij de tweede werd ik zwanger en wilde ik m’n lijf voor de derde gaan klaarmaken. Bij de derde was ik er gewoon klaar mee. Ik wilde ook geen herhaling van de nachtelijke voedingen tot in het derde levensjaar zoals ik dat bij de tweede had gehad.
Ik ga je topic even gebruiken om te spuien TO ;-)

Heb een kindje van 13 maanden die sinds de geboorte al last heeft van veel krampjes. Ik heb lang gedacht dat zijn hysterische gehuil en overstrekken dat hij nu doet daarmee te maken had/heeft. Na de afgelopen nachten en veel uitproberen zou het ook een extreem boze baby kunnen zijn die Heel Graag de borst wil. 's Nachts dus zo nog eens tussen de 4 en 6 keer. Dat maakt dat ik het borstvoeding geven niet leuk vind nu. Ik heb altijd gezegd om borstvoeding te geven zo lang het voor beide goed voelt, maar vind stoppen toch lastig, misschien ook omdat de oudste 21 maanden heeft gehad. En ik zie nog niet voor me hoe de nachten moeten gaan zonder de borst. Ik ga het eens met mijn man bespreken, want zoals het nu gaat is ook niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je niet ompraten of iets morgenstond maar ik ben inmiddels jaar gestopt met bv aan de oudste en de nachten zijn er niet veel beter op geworden. Hij was 1,5 toen ik stopte.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
22-07-2019 07:52
Ik ga je topic even gebruiken om te spuien TO ;-)

Heb een kindje van 13 maanden die sinds de geboorte al last heeft van veel krampjes. Ik heb lang gedacht dat zijn hysterische gehuil en overstrekken dat hij nu doet daarmee te maken had/heeft. Na de afgelopen nachten en veel uitproberen zou het ook een extreem boze baby kunnen zijn die Heel Graag de borst wil. 's Nachts dus zo nog eens tussen de 4 en 6 keer. Dat maakt dat ik het borstvoeding geven niet leuk vind nu. Ik heb altijd gezegd om borstvoeding te geven zo lang het voor beide goed voelt, maar vind stoppen toch lastig, misschien ook omdat de oudste 21 maanden heeft gehad. En ik zie nog niet voor me hoe de nachten moeten gaan zonder de borst. Ik ga het eens met mijn man bespreken, want zoals het nu gaat is ook niets.
Wat lastig morgenstond. Kan me goed voorstellen dat het dan niet prettig is. En dat het helpt om de kleine te kalmeren is natuurlijk fijn, maar niet als je het zo vaak moet doen.

Voor kraampjes is bv volgens mij iets beter, ivm licht verteerbaar. Heb je al uitgesloten dat je kleine koemelkallergie heeft? Dat geef je door in je bv.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is hier de kogel door de kerk. Ik ga morgen beginnen met langzaam afbouwen. Allereerst 1x minder kolven op het werk en dan kijken hoe het gaat.
Even vakantie en er over nadenken en praten heeft enorm geholpen. Nog even lekker genieten van het live voeden maar ook tot de conclusie gekomen dat ze de fles veel makkelijker vindt en dat kolven echt extreem stom is.

Voelt erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Succes. Hopelijk pakken je borsten dat snel op en krijg je geen megastuwing.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zelf ongelukkig ervan werd, ik sliep snachts niet meer. Moest alle voedingen doen en dat brak me op. Mijn baby bleef rustig een 40min aan de borst liggen per voeding en dan moest ik nog meermaals per dag kolven omdat ik zoveel melk had. Na 2 maanden gestopt ermee. Had wel even spijt omdat ik voeding genoeg had en ik besefte dat het ook een soort luxe was. Maar nee, het was me niet waard om er zelf constant rottig onder te voelen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde eerst zeker 3 maanden. Dat ging met een moeilijke opstart. Toen werd het minstens 6. En na die zes werd het ook gemakkelijker omdat hij ook anderen dingen begon te eten en ik niet meer moest afkolven.
Mijn volgende goal was een jaar en van daaruit afbouwen. Maar zo ver is het niet gekomen. Van de ene voeding op de andere wilde hij niet met toen hij bijna 10 maanden was. Een tandje dacht ik (was ook). Had hij nog eens gehad en dat had een dag geduurd. Nu bleef het duren. Omdat mijn voorraad in de diepvries ook slinkte en ik niet goed kon kolven ben ik poedermelk gaan halen om alvast te proberen, stel dat hij het niet blieft. Ik heb nog een week of twee regelmatig aangeboden maar het bleef hardnekkig nee. Moedermelk uit de fles wilde hij wel.

Het was alleen wat vervelender cold turkey the stoppen omdat ik dan moest afkolven IVM stuwing maar verder gelukkig geen enkel probleem, flesvoeding drinkt hij prima en slapen gaat ook heel goed. Alleen zelf even raar om s Morgen's nog lekker knus baby te voeden en totaal onverwacht s avonds stoppen. Maar nu de hormonen er uit zijn mis ik het ook niet meer en moet ik er niet meer aan denken dat hij aan mijn borst zou hangen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn baby geboren werd wilde ik heel graag borstvoeding geven alleen er waren een aantal problemen, hij paktte mijn tepel niet en ik moest dus gebruik maken van tepelhoedjes maar die rot dingen vielen/gleden en werden er af geslagen door mijn kind waardoor het dus elke keer een gevecht was met aanleggen en veel stress veroorzaakte. Er was dus maar 1 oplossing en dat was fulltime kolven, ik heb dat 4 weken volgehouden maar ik ging daar helemaal aan onderdoor. Halfuur kolven, halfuur fles geven, en dan anderhalfuur later weer hetzelfde riedeltje. Helemaal omdat ik alleenstaand ben met mijn kind was het erg pittig en kon ik tussendoor geen rust vinden. Dus ik ben gestopt na 4 weken, aan de ene kant wel erg jammer maar ik kon echt niet langer zo doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Het ene kind is het andere kind niet.. In ieder moment van je leven heb je een andere draagkracht / energie. Überhaupt borstvoeding proberen te geven vind ik al heel wat!

Hier na 10mnd gestopt. Zoon ging zittend drinken, vond ik persoonlijk heel maf.. Ik was constant labiel / hormonaal en bleef last van m'n bekken houden.. Na het stoppen normaliseerde m'n lijf en mijn humeur weer ;)

Al kreeg ik er pms xxl voor terug :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
LD199 schreef:
23-07-2019 10:42
Toen mijn baby geboren werd wilde ik heel graag borstvoeding geven alleen er waren een aantal problemen, hij paktte mijn tepel niet en ik moest dus gebruik maken van tepelhoedjes maar die rot dingen vielen/gleden en werden er af geslagen door mijn kind waardoor het dus elke keer een gevecht was met aanleggen en veel stress veroorzaakte. Er was dus maar 1 oplossing en dat was fulltime kolven, ik heb dat 4 weken volgehouden maar ik ging daar helemaal aan onderdoor. Halfuur kolven, halfuur fles geven, en dan anderhalfuur later weer hetzelfde riedeltje. Helemaal omdat ik alleenstaand ben met mijn kind was het erg pittig en kon ik tussendoor geen rust vinden. Dus ik ben gestopt na 4 weken, aan de ene kant wel erg jammer maar ik kon echt niet langer zo doorgaan.
Haha dat van die tepelhoedjes en het eraf slaan is herkenbaar. Zo blij dat ik op een gegeven moment zonder die dingen kon omdat dochter goed aanhapte. Ze lekten ook steeds omdat ze niet goed plakten.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
23-07-2019 14:15
Haha dat van die tepelhoedjes en het eraf slaan is herkenbaar. Zo blij dat ik op een gegeven moment zonder die dingen kon omdat dochter goed aanhapte. Ze lekten ook steeds omdat ze niet goed plakten.
Heel irritant inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
20-07-2019 17:08
Wat maakt dat je twijfelt?
Sorry, ik zie je vraag nu pas.
Onze jongste heeft slaapproblemen en is na middernacht zo'n 4 keer wakker. Hij is dan alleen te kalmeren met de borst. De oudste wordt af en toe ook nog wakker.
Ik ben helemaal op door het slaapgebrek.
We worden inmiddels ondersteund door een pedagoog die meekijkt en één van de suggesties is stoppen met borstvoeding zodat het patroon doorbroken wordt.

Ik twijfel want eigenlijk wil ik liefst borstvoeding blijven geven.

Ik lees dat je inmiddels een beslissing genomen hebt, goed van je!
Wat heeft de doorslag gegeven?
En hoe ga je het afbouwen aanpakken, dan bedoel ik vooral 's nachts?
Lijkt me namelijk lastig om 's nachts te 'weigeren' als je kindje wil drinken/clusteren.
Iig veel succes!
idrisindra wijzigde dit bericht op 12-08-2019 04:40
19.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je baby is maar ik zou toch echt minimaal tot hun eerste jaar borstvoeding blijven geven zolang je geen echte hoognodige reden hebt om te stoppen. De aanbeveling is om het 2 jaar te blijven doen. Persoonlijk zou ik wachten tot de peuter zelf stopt in plaats van hun dwingen te stoppen. Ze zullen het echt gewoon niet meer willen op een gegeven moment.
Ik had van tevoren goed gekeken naar de gezondheidsvoordelen (ook voor moeder!) en kwam tot de conclusie dat ik iig 6 maanden bv wilde geven.

Ik had geen echt grote problemen als ontstekingen en kloven oid, maar wel een baby die 8-9x wilde drinken, terwijl alle flesvoedingbaby’s in m’n omgeving al lang en breed op 5 voedingen zaten.
Ik had precies genoeg en hooguit voorraad voor 1 dag.

Kunstvoeding was in m’n hoofd de duivel, dus ik wilde per se alle voedingen zelf geven/kolven.

Met 5,5 maand trok ik het echt niet meer, wilde weer iets meer tijd voor mezelf en ben toen gaan afbouwen. Uiteindelijk heel langzaam gedaan en met 7 maanden was ik volledig gestopt.

Ook al heb ik er zelf dus 0 plezier aan beleefd, ik zou het zo weer doen. Ik vind de fles een prima alternatief voor als de bv niet lukt, maar heb bij dochter nu al zoveel voordelen bemerkt dat dat voor mij het zwaarste weegt. :)

En ik had mazzel dat ik prima kon kolven op het werk, vond dat juist een rustmoment. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde na 6 maanden mijn lijf wel weer terug. Het live voeden zelf vond ik heel fijn, praktisch ook en altijd bij de hand. Het kolven op mijn 4 lange werkdagen brak me echter op. Ik had op het werk continu het gevoel achter de feiten aan te lopen. Daarnaast konden we toen ik stopte de nachten eerlijk verdelen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven