Stoppen met borstvoeding, maar baby weigert fles

03-07-2019 11:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Normaal ben ik meer een meelezer, maar nu toch even een account aangemaakt om ervaringen van andere ouders te horen.

Ik geef inmiddels bijna 11 maanden borstvoeding, en zou graag willen stoppen. Ik blijf gewicht verliezen, en loop er tegenaan dat ik amper een avond weg kan omdat kind dan honger houdt zonder borstvoeding en niet wil slapen.

Echter, kind weigert dus structureel de fles, terwijl we echt al alles hebben geprobeerd en nog steeds proberen. Ik heb weinig hoop dat het ooit nog gaat lukken met de fles...

Zijn er hier ouders van een kind die de fles weigerde? Hoe zijn jullie uiteindelijk gestopt met de borstvoeding? Vooral de nachten lijken me moeilijk zonder mogelijkheid voor een fles of borst, na het stoppen met dat laatste.

Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
03-07-2019 14:23
TO, die nachtvoedingen hoeven helemaal niet om honger te gaan. Je kan je kindje misschien leren om zonder borst in slaap te vallen, maar daar kan wel wat huilen bij komen kijken. Ik begin er nog niet aan ;-D
Als je het aankunt zou ik dat nog even uitstellen. Het zijn nl beide grote stappen om te zetten voor je kindje.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 14:18
Een rietjesbeker gaat goed, alleen heeft kind daarbij een voorkeur voor diksap of water ipv melk. Er worden echt maar kleine beetjes melk gedronken, maar ik ben niet bang dat kind uitdroogt op het kdv omdat diksap en water dus goed gaan.

Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?

Wat bedoel je met dat laatste, dat je niet weet hoe die op te lossen?
Doei Pippi Langkous!
Hier ook eentje gehad die de fles bleef weigeren.
Wat we ook probeerde, niets hielp, en stoppen met borstvoeding wilde ook niet, dus tot bijna 2 jaar wel nog s'avonds en s' ochtends borstvoeding gegeven.
Ik gaf dan de borst rond 20 uur en dan kon ik vanaf 20:30 uur zoiets meestal wel weg. Of ik gaf de borst ietsjes eerder als ik eerder weg wilde.
Was soms vervelend, maar goed, ook dat heb ik overleefd en nu mis ik het voeden soms echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
03-07-2019 12:07
Mijn zoon weigerde de fles. Ik ben toen een dag weggegaan en heb mijn man met zoon thuisgelaten. Hij heeft iedere keer als zoon honger leek te hebben de fles aangeboden, heel rustig en liefdevol, zonder stress en aan het eind van de dag dronk hij uit de fles. Het hielp dat er geen alternatief was: ze moesten wel.
Bij mijn flesweigeraar werkte dat niet. Die dronk een minibeetje, en wachtte tot ik weer thuis was.

Bij een kind van elf maanden zou ik niet meer inzetten op de fles, en meer op vaste voeding en drinken uit een beker (oefenen in bad :) ). Mijn kind ging eten toen we hem stokbrood met smeercamembert gaven ...
Dus tot bijna 2 jaar viel ons kindje s'avonds alleen maar in slaap aan de borst.
Maar ook dat ging vanzelf over.
Ik ben voorstander van de ontwikkeling en het tempo van je kindje te volgen. Ze blijven heus niet tot hun 18de aan de borst hangen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 14:18
Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?
Ik denk dat dit gewoon gewenning/troost is en geen honger. Nachtvoedingen doe ik sinds kind 3 maanden was niet meer, de late voeding heb ik trouwens wel nog lang gedaan, tot 10 maanden.
Die van mij heeft trouwens als hij tussendoor weleens wakker wordt (hij is nu anderhalf) vaak wel dorst. Daarom heeft hij zijn (Munchkin) beker met water in bed liggen. Dan kan hij altijd drinken als hij dorst heeft. Bij het afbouwen 's avonds ('s ochtends krijgt hij nog) kreeg hij nog wel eens een ongelofelijke driftbui omdat hij liever de borst dan water had. Dat was even doorbijten, het was echt gewenning en had niets te maken dat hij honger had.
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 14:18
Een rietjesbeker gaat goed, alleen heeft kind daarbij een voorkeur voor diksap of water ipv melk. Er worden echt maar kleine beetjes melk gedronken, maar ik ben niet bang dat kind uitdroogt op het kdv omdat diksap en water dus goed gaan.

Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?
Wat gebeurt er als je (of misschien beter nog je partner) ‘s nachts een rietjesbeker met water geeft?
Ik lees mee. Dochter is net 1 geworden en ik wil stoppen met borstvoeding.
Maar zij weigert om flesvoeding te drinken.
En idd, vooral de nacht lijkt mij lastig want ze komt soms nog 3/4 keer om te drinken.
En ze valt s’avonds ook 9 van de 10 keer aan de borst in slaap.
Miek_ schreef:
03-07-2019 14:40
Ik denk dat dit gewoon gewenning/troost is en geen honger.

En dat is toch helemaal prima!
Dat het niet alleen voeding en honger is maar ook troost en geborgenheid en dichtbij mama zijn en het veilige gevoel en een goede binding.
De borst is zoveel méér dan alleen voeding. En als je baby er behoefte aan heeft waarom dan niet?
Aan de borst in slaap vallen is heel normaal en heel natuurlijk en waarom zou je daarmee stoppen als het niet écht moet?
Wat is er mis met troost en geborgenheid zoeken? Dat is wat ze nodig hebben, zeker in de nacht.
Libra86 schreef:
03-07-2019 14:42
En idd, vooral de nacht lijkt mij lastig want ze komt soms nog 3/4 keer om te drinken.
En ze valt s’avonds ook 9 van de 10 keer aan de borst in slaap.

Toch is dit heel natuurlijk en ook heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-07-2019 14:48
En dat is toch helemaal prima!
Dat het niet alleen voeding en honger is maar ook troost en geborgenheid en dichtbij mama zijn en het veilige gevoel en een goede binding.
De borst is zoveel méér dan alleen voeding. En als je baby er behoefte aan heeft waarom dan niet?
Aan de borst in slaap vallen is heel normaal en heel natuurlijk en waarom zou je daarmee stoppen als het niet écht moet?
Wat is er mis met troost en geborgenheid zoeken? Dat is wat ze nodig hebben, zeker in de nacht.
Ondanks dat ik nog steeds borstvoeding geef, vind ik het wel prettig om mijn kind aan te leren dat hij troost ook op een andere manier kan krijgen ipv de borst. Door bijvoorbeeld met mijn kind te knuffelen zonder dat hij de borst krijgt (ook al wilt hij dat). Ik ben namelijk niet altijd degene die hem in zijn bed legt, mijn man ook (als ik bijvoorbeeld aan het sporten ben), of de opa's en oma's als hij daar logeert. Dan is het wel prettig als hij prima in slaap kan vallen zonder de borst. Het maakt het leven net wat makkelijker en geeft mij een hoop vrijheid terug. Ja ze mogen prima getroost worden door de borst maar het hoeft niet. Troost en geborgenheid kan je ook prima op een andere manier aan je kind meegeven zonder de borst.
De baby van TO is ook al 11 maanden he, niet 1 maand. Dan vind ik het een heel ander verhaal.
LAgirl82 schreef:
03-07-2019 14:48
En dat is toch helemaal prima!
Dat het niet alleen voeding en honger is maar ook troost en geborgenheid en dichtbij mama zijn en het veilige gevoel en een goede binding.
De borst is zoveel méér dan alleen voeding. En als je baby er behoefte aan heeft waarom dan niet?
Aan de borst in slaap vallen is heel normaal en heel natuurlijk en waarom zou je daarmee stoppen als het niet écht moet?
Wat is er mis met troost en geborgenheid zoeken? Dat is wat ze nodig hebben, zeker in de nacht.
Ik geef nog veel voedingen 's nachts en ondanks dat ik daar qua slaap geen last van heb omdat we samen slapen, zou ik het wel fijn vinden om straks geen nachtvoedingen meer te hebben. Ik denk dat we daar wel een keer wat meer in gaan sturen. Maar het is al niet zo'n gemakkelijke slaper en dus laat ik het nu maar zo. Dus de behoeftes van de moeder kunnen op een bepaald moment gewoon zwaarder gaan wegen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
03-07-2019 14:38
Bij mijn flesweigeraar werkte dat niet. Die dronk een minibeetje, en wachtte tot ik weer thuis was.

Bij een kind van elf maanden zou ik niet meer inzetten op de fles, en meer op vaste voeding en drinken uit een beker (oefenen in bad :) ). Mijn kind ging eten toen we hem stokbrood met smeercamembert gaven ...

Die van mij zette dan een mega-scheur open en hield daar pas mee op als hij eindelijk de borst kreeg. Niet te doen dus!! Is meerdere keren geprobeerd, maar alleen een alternatief om uit te drinken heeft geholpen en heeeeel veel geduld van onze kant.

Ik zou wel met open bekertjes gaan oefenen. Allerlei soorten flessen hadden hier geen enkele zin. Zoveel geld aan verspild🙈

Hij is gestopt met ‘s nachts drinken toen ie twee was. Dat was een paar nachtjes doorbijten en veel troosten en ander drinken aanbieden dat toen inmiddels ging. Vandaar ook dat ik het niet in een keer samen zou stoppen.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
03-07-2019 14:58
Ondanks dat ik nog steeds borstvoeding geef, vind ik het wel prettig om mijn kind aan te leren dat hij troost ook op een andere manier kan krijgen ipv de borst. Door bijvoorbeeld met mijn kind te knuffelen zonder dat hij de borst krijgt (ook al wilt hij dat). Ik ben namelijk niet altijd degene die hem in zijn bed legt, mijn man ook (als ik bijvoorbeeld aan het sporten ben), of de opa's en oma's als hij daar logeert. Dan is het wel prettig als hij prima in slaap kan vallen zonder de borst. Het maakt het leven net wat makkelijker en geeft mij een hoop vrijheid terug. Ja ze mogen prima getroost worden door de borst maar het hoeft niet. Troost en geborgenheid kan je ook prima op een andere manier aan je kind meegeven zonder de borst.
De baby van TO is ook al 11 maanden he, niet 1 maand. Dan vind ik het een heel ander verhaal.
Ben ik het erg mee eens. Als me kindje overdag verdrietig is en geborgenheid zoekt floep ik niet meteen me tiet er uit. Dan pak ik hem gewoon goed vast en wieg hem zachtjes heen en weer. Dit is wel moeilijker 's nachts om te doen maar kan wel gewoon. Het kindje moet er wel gewoon aan wennen.

Mijn zoon was dus 7 maanden toen we aan dat ''proces begonnen''. Hem te leren slapen. En dat deed ik met alle liefde die ik had voor hem want voor hem was het ook niet oke. Als je wilt weten wat wij hebben gedaan moet je maar even een pb sturen ofzo.
Nu is er wel een groot verschil met 7 en 11 maanden maar toch. Je kindje heeft nu toch een slaapassociatie gekregen met jou. En dat betekent niet dat je hoeft te stoppen met bv (als je dat niet zou willen), maar wel dat je kindje een beetje het verschil gaat merken tussen ik wil nu drinken/eten of ik wil nu slapen.
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
03-07-2019 14:29
Wat bedoel je met dat laatste, dat je niet weet hoe die op te lossen?
Momenteel heb ik het idee dat kind het tekort aan melk overdag inhaalt in de avond en nacht. ‘S avonds wordt er flink gedronken bij mij voor het slapen gaan, en dan nog is er ten minste 1 nachtvoeding nodig. Wellicht is het gewoon troost zoals sommige van jullie aangeven, maar het is iig flink huilen als de borst niet komt ‘s nachts.

Ik weet dus niet hoe ik de borst weg kan laten zonder daarvoor iets in de plaats te laten komen. Ik wil niet dat kind honger heeft in de avond of nacht, maar de borstvoeding gaat zo eigenlijk ook al langer door dan goed voor mij is.

Als voorbeeldje, als ik een avond weg ben en thuis kom rond 22u, dan komt het geregeld voor dat kind nog wakker is. Ondanks troost, bordjes pap en rietjesbekers melk van mijn man of opa en oma. Terwijl de bedtijd normaal rond 19.00 ligt...

Heel fijn dat jullie meedenken en vooral ook om zoveel herkenning te lezen. In mijn omgeving ben ik een van de weinigen hiermee.

Ging jullie kind ooit wel substantiele hoeveelheden drinken uit een beker? Zodat dit een voeding kon vervangen in de avond of ‘s nachts?
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 14:18
Een rietjesbeker gaat goed, alleen heeft kind daarbij een voorkeur voor diksap of water ipv melk. Er worden echt maar kleine beetjes melk gedronken, maar ik ben niet bang dat kind uitdroogt op het kdv omdat diksap en water dus goed gaan.

Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?
Ik heb dit ook zolang gedacht. O hij wordt weer wakker dan zal die nog meer honger hebben in melk, want ja die bv is ook zo licht verteerbaar enzo..... dus ja puntje bij paaltje werd hij de hele avond wakker, omdat hij gewoon niet in slaap kon vallen zonder die borst. En het ging nog wel toen die nog heel klein was, maar het werd lastiger en lastiger omdat hij teveel afgeleid was, ook al was ik in een donkere kamer.

En ik wist dat hij geen honger kon hebben, want soms haalden we hem er gewoon uit omdat hij maar wakker bleef worden en wanneer hij dan beneden aan het spelen was om 2200 zat hij echt niet te krijsen om borst hoor. Dan was die aan het spelen.

Ben toch bang dat het gewenning is. Je kan ermee starten door je kindje 's avonds na het voeden wakker weg te leggen.
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 15:52
Momenteel heb ik het idee dat kind het tekort aan melk overdag inhaalt in de avond en nacht. ‘S avonds wordt er flink gedronken bij mij voor het slapen gaan, en dan nog is er ten minste 1 nachtvoeding nodig. Wellicht is het gewoon troost zoals sommige van jullie aangeven, maar het is iig flink huilen als de borst niet komt ‘s nachts.

Ik weet dus niet hoe ik de borst weg kan laten zonder daarvoor iets in de plaats te laten komen. Ik wil niet dat kind honger heeft in de avond of nacht, maar de borstvoeding gaat zo eigenlijk ook al langer door dan goed voor mij is.

Als voorbeeldje, als ik een avond weg ben en thuis kom rond 22u, dan komt het geregeld voor dat kind nog wakker is. Ondanks troost, bordjes pap en rietjesbekers melk van mijn man of opa en oma. Terwijl de bedtijd normaal rond 19.00 ligt...

Heel fijn dat jullie meedenken en vooral ook om zoveel herkenning te lezen. In mijn omgeving ben ik een van de weinigen hiermee.

Ging jullie kind ooit wel substantiele hoeveelheden drinken uit een beker? Zodat dit een voeding kon vervangen in de avond of ‘s nachts?
Mijn zoon drinkt geen melk uit een beker. Overdag water of wat slokjes uit een pakje als zen broer ook krijgt. Melk alleen uit borst. Op deze leeftijd komt hij steeds minder vaak. En als mijn man naar hem toe gaat vraagt hij niet om borst, want die heeft hij niet :D
Alle reacties Link kopieren
Die van mij drinkt ook geen melk uit een beker en pap wilt hij ook niet. Hij drinkt water en soms, bij uitzondering, limonade of vruchtensap. Yoghurt daarentegen vindt hij heerlijk. Ik zou dus niet inzetten op melk of pap (na 1 jaar, daarvoor heeft een baby uiteraard kunst- of borstvoeding nodig). Maar gewoon water als hij dorst is en voor de rest voldoende vast voedsel aanbieden. Gewoon wat jullie eten, brood, yoghurt, fruit, etc. Dat is nu langzaamaan echt de hoofdvoeding aan het worden. 1 tot 2 keer borstvoeding is normaal gesproken voldoende op deze leeftijd. Eet kind verder wel goed?
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 14:18
Een rietjesbeker gaat goed, alleen heeft kind daarbij een voorkeur voor diksap of water ipv melk. Er worden echt maar kleine beetjes melk gedronken, maar ik ben niet bang dat kind uitdroogt op het kdv omdat diksap en water dus goed gaan.

Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?
Ik ben dus ‘hard’ geweest. Van elk uur voeden naar 1700-1930-2300-0300-0500-0700 gegaan toen hij 10 maanden was en met 11 maanden kreeg hij hij nog 1930-2300-0700, met een jaar nog 1930-0700, met 13 maanden nog 0700 en met 14 maanden niks meer. En dan dus eindeloos troosten met alleen een speentje, dat deden man en ik om de beurt ‘s nachts.

Toen ging hij ineens heel goed slapen en ook heel goed normale voeding eten. Dat kon hij kennelijk prima, maar waarom zou je als je onbeperkt toegang hebt tot een open bar? Lekker knus tegen je moeder aan zoete, warme melk of aan tafel allerlei nieuwe structuren uitproberen? Tja, ik snap zijn keuze wel ;-D

Maar eigenlijk vond ik het moederen pas leuk worden toen die bv gestopt was, want voor mij heeft het altijd zo beklemmend gevoeld, en zoveel energie en opoffering gevraagd en me zoveel gepieker opgeleverd, omdat ik er altijd ‘alleen’ voor stond in het zorgen dat zoon genoeg binnen kreeg.. ik overweeg sterk om bij een tweede meteen de fles te starten, uit pure angst voor nog zo’n jaar.

Tegen wat alle onderzoeken beweren over beschermend tegen depressieve gedachten en bevorderend voor hechting in, heb ik eigenlijk het gevoel dat de borstvoeding dat bij ons alleen maar moeilijker heeft gemaakt en achteraf vind ik dat heel jammer.

Dus als jij het nog volhoudt die voedingen, dan zou ik het gewoon blijven doen. Ik hield het nauwelijks vol, ging zo compleet over al mijn grenzen heen, maar ik ging telkens toch door uit angst dat hij te weinig zou groeien, te weinig zou drinken, etc. Als dat bij jou ook is dan zou ik zeggen: bouw het af. Dat gaat een paar nachten niet leuk zijn, maar het is oké om voor jezelf te kiezen. Je kind drinkt al goed water en diksap, eten volgt wel. Je kind heeft er de leeftijd voor en is al wat gewend aan vaste voeding, dat moet zich gewoon gaan uitbreiden en bij sommige baby’s gaat dat helaas niet vanzelf.

Maar ik had mezelf achteraf een leuker babyjaar gegund, waarbij ik mijn zoon af en toe ook uit handen had kunnen geven en er dus letterlijk en figuurlijk wat afstand van had kunnen nemen. Misschien was ik dan ook wel een relaxtere moeder geweest, en dat had ik hem dan weer gegund.
lux- wijzigde dit bericht op 03-07-2019 16:27
2.37% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 14:18
Een rietjesbeker gaat goed, alleen heeft kind daarbij een voorkeur voor diksap of water ipv melk. Er worden echt maar kleine beetjes melk gedronken, maar ik ben niet bang dat kind uitdroogt op het kdv omdat diksap en water dus goed gaan.

Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?
Het klinkt meer als een gewoonte dan een vraag om voeding. Bij mij hielp het om water te geven en je moet er even doorheen om een gewoonte weer af te leren..
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-07-2019 14:48
En dat is toch helemaal prima!
Dat het niet alleen voeding en honger is maar ook troost en geborgenheid en dichtbij mama zijn en het veilige gevoel en een goede binding.
De borst is zoveel méér dan alleen voeding. En als je baby er behoefte aan heeft waarom dan niet?
Aan de borst in slaap vallen is heel normaal en heel natuurlijk en waarom zou je daarmee stoppen als het niet écht moet?
Wat is er mis met troost en geborgenheid zoeken? Dat is wat ze nodig hebben, zeker in de nacht.
Als mama het niet meer trekr is het niet meer prima. Troost kan ook op een andere manier geboden worden
LAgirl82 schreef:
03-07-2019 14:49
Toch is dit heel natuurlijk en ook heel normaal.
Inderdaad. En dat betekent ook dat het op termijn vanzelf over gaat.
lux- schreef:
03-07-2019 16:20

Maar eigenlijk vond ik het moederen pas leuk worden toen die bv gestopt was, want voor mij heeft het altijd zo beklemmend gevoeld, en zoveel energie en opoffering gevraagd en me zoveel gepieker opgeleverd, omdat ik er altijd ‘alleen’ voor stond in het zorgen dat zoon genoeg binnen kreeg.. ik overweeg sterk om bij een tweede meteen de fles te starten, uit pure angst voor nog zo’n jaar.


Feest der herkenning, Lux! Ik had (en heb: ben weer zwanger) precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters hebben beide bij mij s nachts gedronken tot 6 maanden. Toen wilde ik stoppen met de bv en heb ik ze 2 nachten kV aangeboden en daarna warm water. Was binnen een paar nachten over dat ze nog iets wilden s nachts. Overigens waren ze daar beiden erg erg erg boos over de eerste nachten. Maar ik heb ze geknuffeld en met ze gelopen. En nee dat zal vast niet altijd zo werken, maar ik heb toch heel vaak gezien dat kinderen pas echt meer gaan eten en drinken overdag als ze niet meer gecompenseerd worden met melk s nachts. Dus blijkbaar houdt nachtvoeden vaak nachtvoeden in stand.
Het leven is niet eerlijk
Lux, als het helpt, mijn oudste was een flesweigeraat en in zn geheel lastig met eten en groeide ook nog eens niet goed.

Tweede ging qua drinken en eten zo soepel. Ik stond perplex toen ie na een week of twee zo een fles leegklokte. 80 ml in één keer! En dat bleef ie doen :) (als ik er niet was dan). Dus dat was ve relaxter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven