Streng zijn, hoe doe je dat

10-02-2019 17:27 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak hoor ik als ik klaag over mijn kinderen, “dan moet je strenger zijn!” Ik klaag niet heel vaak hoor, dat vooropgesteld. Maar ze ruimen hun kamer niet op, leggen kleding niet op de stoel maar op de grond, doen hun huiswerk niet als ik het ze vraag. (Ze zijn 9 en 11). Dan moet ik dus strenger zijn. Maar hoe doe je dat? Door het 20 keer te vragen in plaats van 10 keer? Door te schreeuwen? Dreigen met afpakken van ipad of weet ik het? Dit is een oprechte vraag van een moeder die het soms niet meer weet.
Mijn zoontje is 5 dus ik ben geen expert van pubers, maar hier is het regel éérst opruimen, daarna TV of tablet.
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 17:33
4.04% gewijzigd
Consequenties invoeren. En kalm blijven. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Streng zijn zit hem in je houding en toon en niet in straffen. Als jij het te aardig of te lief vraagt, wordt je minder serieus genomen.
Consequenties tonen. vooral geen slecht gedrag belonen.
Strenge opvoeding werkt volgens mij niet en daar heb ik ook nooit aan gedaan. Minder regels helpt wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen van die leeftijd, maar is dat niet ook gewoon iets dat er bijhoort met kinderen? Het zes ziljoen keer vragen.

Maar waarom vraag/bespreek je het niet eens met hen. Wat ze er zelf van denken?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Door niet te dreigen maar te doen. Als je je kleren niet opruimt dan doe je zelf de was. Natuurlijk gevolg: Jij creëert onnodig werk--> jij bent degene die het doet.
Je ruimt niet op: dan ga je zelf maar (wifi-loos) in de zooi zitten. (Dan mag je niet beneden ook nog een zooitje komen maken/ weg naar andere mensen).

En als 'natuurlijke gevolgen' niet werken dan geldt dat iedereen in een gezin taken heeft en privileges; hou jij je niet aan je taken, dan verlies je privileges.

Maar ik denk dat je rijkelijk laat bent om er nu nog mee te moeten beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet zo van ‘als jij dit niet doet dan mag je dat niet’. Maar zo te lezen is het de enige manier...
En of ik er rijkelijk laat mee ben: blijkbaar heb ik er lieve kinderen want buiten het opruim/huiswerk deel doen ze over het algemeen wat ik ze vraag...
Moet dat dan? Streng zijn? En link jij het niet teveel aan straffen?
Alle reacties Link kopieren
Ben geen fan van straffen.
Positief aanpakken werkt nochtans ook hoor. Inderdaad 'eerst dit, dan dat' (is niet straffen°, zelf consequent blijven en rustig communiceren. Ben akkoord met bovenstaande wel, van niet dreigen en wel doen. Doen wat je zegt, en zeg wat je doet is een gouden regel.

En EERST kijken naar wat je kan verwachten van de leeftijd. Een negenjarige kan zijn was in de wasmand leggen bv, maar kan niet zijn hele kamer constant zelf op orde houden.

Niet teveel regels is ook een goede ja. Je kan samen met hen een afsprakenblad maken: dit doen jullie, dit doet mama. Hou het bondig en overzichtelijk.

En uiteindelijk, het zijn geen robots, het zijn kinderen :)
https://vrouw.nl/artikel/vrouw-glossy/5 ... a-wanhopig

Gewoon een paar dagen in staking gaan.
lux- schreef:
10-02-2019 17:33
Ik heb geen kinderen van die leeftijd, maar is dat niet ook gewoon iets dat er bijhoort met kinderen? Het zes ziljoen keer vragen.

Maar waarom vraag/bespreek je het niet eens met hen. Wat ze er zelf van denken?
ik geloof dat dit typisch nederlands is.. met de kids "bespreken" wat zij ervan vinden :nut:

Jij bent de ouder en zij zijn de kinderen. jullie zijn geen matties van elkaar.
ekeim schreef:
10-02-2019 17:37
Ik hou niet zo van ‘als jij dit niet doet dan mag je dat niet’. Maar zo te lezen is het de enige manier...
En of ik er rijkelijk laat mee ben: blijkbaar heb ik er lieve kinderen want buiten het opruim/huiswerk deel doen ze over het algemeen wat ik ze vraag...

Nee joh, ben je mal. Doe je toch ook niet bij volwassenen in je omgeving? Lopen dreigen als ze iets niet doen?
Alles wat op de grond ligt, gaat gewoon in een vuilzak.
Na een tijd geen kleding meer? Hun eigen probleem.
Gaan ze desnoods maar zonder kleren naar school / naar oma.
En leggen ze daar ook gelijk maar uit hoe het komt / leg jij aan oma jouw versie uit hoe het komt.


Geen huiswerk gemaakt? Ga het zelf maar uitleggen aan de juf.
Op dit moment zal het nog geen extreme weerslag hebben op hun punten.


En geen 10 keer vragen.
2 à 3 keer en daarna zien ze dus gewoon de consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Zet een wasmand in hun slaapkamer. Zeg dat ze hun was daarin moeten doen en als dat niet minimaal 1x in de week gebeurt, ze dus ook geen schone kleding hebben. De consequentie is dan dat hun lievelingskleren niet schoon zijn op het moment dat ze die aan willen.

Oke, het hangt van het kind af hoe hij/zij daarmee omgaat. Zoon was hier wel gevoelig voor en dit hielp. Gevolgen laten dragen van hun eigen nalatigheid. Tegenwoordig wast hij regelmatig zelf zijn kleding als hij per se iets gewassen wil hebben.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 10-02-2019 17:45
0.99% gewijzigd
wij slapen nooit.
Als je ergernissen alleen de was en het huiswerk gelden ben je een gezegend mens.

De was is heel simpel bij mij: ik was wat er in de wasmand zit en de rest is blijkbaar niet vies, dus dat laat ik blijmoedig liggen. Als mijn huisgenoten dan ineens niets meer hebben om aan te trekken is dat niet mijn probleem. Wat het huiswerk betreft: mijn ervaring is dat een paar dikke vette onvoldoendes veel beter helpen dan welke preek ook.

Straffen/privileges intrekken begin ik niet (meer) aan. Omdat dat soort maatregelen meestal in geen enkel verband staan tot het vergrijp waartegen ze worden ingezet.
Winterland schreef:
10-02-2019 17:39
Ben geen fan van straffen.
Positief aanpakken werkt nochtans ook hoor. Inderdaad 'eerst dit, dan dat' (is niet straffen°, zelf consequent blijven en rustig communiceren. Ben akkoord met bovenstaande wel, van niet dreigen en wel doen. Doen wat je zegt, en zeg wat je doet is een gouden regel.

En EERST kijken naar wat je kan verwachten van de leeftijd. Een negenjarige kan zijn was in de wasmand leggen bv, maar kan niet zijn hele kamer constant zelf op orde houden.

Niet teveel regels is ook een goede ja. Je kan samen met hen een afsprakenblad maken: dit doen jullie, dit doet mama. Hou het bondig en overzichtelijk.

En uiteindelijk, het zijn geen robots, het zijn kinderen :)

Tuurlijk kan dat wel. je moet het ze gewoon leren en vooral heel consequent blijven.
ik deed zelfs mijn eigen was op die leeftijd. niet dat jij nu je kinderen de was moeten laten doen maar kinderen kunnen en begrijpen veel meer dan wat men denkt. zijn eigen kamer opruimen lukt een 9-jarige prima. bed opmaken, afstoffen, stofzuigen. kan allemaal.
Ik heb hier afgesproken dat er op 1 vaste dag in de week dusdanig opgeruimd wordt dat ik er kan stofzuigen en afstoffen. Als ze zich daaraan houden zeur ik de rest van de week nergens over, werkt prima.

En huiswerk is vanaf dag 1 hun eigen verantwoordelijkheid. Niet af? Mag je zelf aan de juf uitleggen. Liever dat ze dat op de basisschool leren dan op het VO.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-02-2019 17:40
Nee joh, ben je mal. Doe je toch ook niet bij volwassenen in je omgeving? Lopen dreigen als ze iets niet doen?

Wat ik bij volwassenen doe en wat ook goed werkt bij mijn kinderen is:

1. Zorgen dat ze belang hebben bij het gevraagde.
2. De negatievere variant: zorgen dat mijn probleem hun probleem wordt.

En dat kan heel vriendelijk en zonder strijd.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch wel meer opvoed methodes dan straffen? Juist belonen als ze het wel doen, vaker verantwoordelijkheden/rechten/plichten benoemen, consequenties ervaren etc.

Daarnaast misschien goed om te achterhalen waarom ze bepaalde taken niet doen. Is het slechts luiheid of vinden ze het lastig om structuur te houden in het uitvoeren van taken. Dan kun je ze helpen met het maken van bijvoorbeeld to-do lijstjes of schema’s.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
10-02-2019 17:43
Zet een wasmand in hun slaapkamer. Zeg dat ze hun was daarin moeten doen en als dat niet minimaal 1x in de week gebeurt, ze dus ook geen schone kleding hebben. De consequentie is dan dat hun lievelingskleren niet schoon zijn op het moment dat ze die aan willen.

Oke, het hangt van het kind af hoe hij/zij daarmee omgaat. Zoon was hier wel gevoelig voor en dit hielp. Gevolgen laten dragen van hun eigen nalatigheid. Tegenwoordig wast hij regelmatig zelf zijn kleding als hij per se iets gewassen wil hebben.
Dit werkt heel goed, zelfs bij de jongste van 4. wat niet in de mand zit wordt niet gewassen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Heel praktisch over het kleding op grond i.p.v. stoel probleem: dat was bij de 10-jarige maktub snel opgelost toen mijn moeder me vertelde dat er dan sneller allerlei beestjes/spinnen etc. in kunnen kruipen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-02-2019 17:45
Tuurlijk kan dat wel. je moet het ze gewoon leren en vooral heel consequent blijven.
ik deed zelfs mijn eigen was op die leeftijd. niet dat jij nu je kinderen de was moeten laten doen maar kinderen kunnen en begrijpen veel meer dan wat men denkt. zijn eigen kamer opruimen lukt een 9-jarige prima. bed opmaken, afstoffen, stofzuigen. kan allemaal.

Het gaat er volgens mij niet om of ze het kunnen maar of ze het ook doen.

Dochter kan alles maar zonder mijn aanmoedigingen gebeurd er vrij weinig.

Langzamerhand wordt het beter en doet ze meer uit zichzelf. Ik prijs dat, dat vind ze fijn en motiveert.
I wanna live my life with the volume full!
Star² schreef:
10-02-2019 17:40
Nee joh, ben je mal. Doe je toch ook niet bij volwassenen in je omgeving? Lopen dreigen als ze iets niet doen?
Bij volwassenen verbreek je het contact als ze het bloed onder je nagels vandaan halen door afspraken niet na te komen. Voor je kinderen heb je zorgplicht. Ik zou niet dreigen maar gewoon doen; dus idd iets afpakken (waarschijnlijk hun apparaten) tot ze hun taken gedaan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven