strijd over schoenen met pre-puber

23-01-2019 08:49 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 11 wilde vanochtend met all stars gympen door de sneeuw naar school. Ik heb haar min of meer gedwongen om sneeuwlaarzen aan te doen omdat ik zeker weet dat ze het heel erg koud gaat krijgen met zomerschoenen in dit weer.
Zij riep mij toe dat het haar eigen schuld/probleem is als ze het koud krijgt, ik zei dat ik er geen zin in heb als ze ziek wordt.
Ze wilde de sneeuwlaarzen niet aan omdat ze vindt dat ze ermee voor gek loopt (want gister hadden andere kinderen ze ook niet aan). Ik heb als alternatief ook nog regenlaarzen aangeboden, en gezegd dat het gister nog niet had gesneeuwd toen ze naar school ging.

Mijn vraag aan jullie: wat hadden jullie gedaan? Moet ik daar wel/ niet zo bovenop zitten en haar wel/ niet haar eigen verantwoordelijkheid hierin geven?
Je wordt niet ziek van kou.
De mijne zijn op regenlaarzen vertrokken. Vond ik ook te koud, maar dat moeten ze dan maar zelf weten.

Niet mijn probleem als ze te koude voeten hebben hoor. En dan doen ze morgen misschien wel weer hun gevoerde laarzen aan. Of niet.
Ik draag zelf ook wel eens gympen in de sneeuw. Meestal zijn stoepen en straten toch wel sneeuwvrij.
Is toch ook niet fijn om de hele dag binnen met sneeuwlaarzen aan te zitten?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt haar erop geattendeerd, ze doet ermee wat ze wil, krijgt ze het steenkoud dan trekt ze morgen haar sneeuwlaarzen aan.
Heerlijk die puberdochter wat een verademing daar zou ik geen strijd mee aangaan .
Beter dan al die tieners die zo dik ingepakt zijn alsof het min 20 is.
Alle reacties Link kopieren
Eigen verantwoordelijkheid. Dat wat ze zelf ook zei. Het is haar keuze, dus de gevolgen ook voor haar. Ze had er van kunnen leren, zeg maar.
Nu loopt ze doodongelukkig, want ze schaamt zich kapot, met warme voeten. Daar leert ze niks van. Behalve dan dat ouders stom zijn. :)

Had haar de gympies lekker mee laten nemen in een extra tas. Gulden middenweg.
merl0t wijzigde dit bericht op 23-01-2019 08:54
0.28% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
23-01-2019 08:51
Je wordt niet ziek van kou.
Dit. En je dochter heeft gelijk. Als ze het wel koud krijgt, is het haar eigen schuld/probleem. Leert ze van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft gelijk. Voor gek lopen is erger dan koude voeten. En ze zit gewoon binnen hè, ze staat niet de hele dag in de sneeuw. Ik vind sneeuwlaarzen ook wat overdreven eigenlijk.
Ik snap echter niet dat je zo halsstarrig bent dat je niet tot een compromis kan komen. Ik zou zeggen prima, maar neem dan wel droge sokken, andere schoenen enz mee voor het geval dat.
Ik heb dat bij mijn 5-jarige al losgelaten. Kleding/ schoeisel dat kind niet aan wil gaat mee in de tas en kind trekt aan wat ze wil. Meestal is binnen 2 minuten de conclusie dat de eigen keuze idd te koud is, en trekt kind alsnog laarzen/ maillot/regenkleding enz aan.
Alle reacties Link kopieren
De mijne is net 5 en daar was ik de discussie al niet mee aangegaan. Jij eigenwijs en koude voeten? Prima. Van koude voeten wordt je niet ziek.

(Bij mijn kleuter had ik dan wel weer droge sokken en sneeuwlaarzen in haar tas gepropt voor als ze zich bedenkt, maar bij een 11 jarige had ik ook dat niet meer gedaan denk ik. Die kunnen best een dagje in de zelfverkozen misère zitten).
Ik zou haar laten gaan, Maar wel droge sokken laten meenemen. Dan kan ze op School in ieder geval droge sokken aantrekken.
Ze komt er zelf wel achter, dat het koud is.
Ik heb er hier ook zo eentje van 12. Zonder lange onderbroek gaan skien en dan met bevroren benen thuis komen. Dat doet hij ook Maar een keer.
Al willen ze op slippers. Ik meld welk weer en wat ik aan zou/ ga trekken en verder mag ze het zelf weten. Dat doe ik al sinds de kleinste een peuter puber from hell was en ze met welk weer dan ook haar regenlaarzen aan wou.

Je word niet ziek van kou en het is geen -25, dus tenen die eraf vriezen is ook al niet echt een gevaar.
Ik heb me werkelijk geen seconde bezig gehouden met het schoeisel of kleding van mijn kinderen (9/12/14).

Ziek word je niet van de kou, en het risico op blijvende schade (onderkoeling/bevriezing) acht ik niet heel hoog.

Risico op permanente schade zou bij mij ook het enige argument zijn om in te grijpen. Dus toen het op de wintersport -30 was had ik wel eisen aan wat er minimaal aangetrokken moest worden.

Soms leren ze er van (oudste was zonder handschoenen naar school vertrokken, dat vergeet hij niet nog een keer)

Soms niet, of kiezen ze toch voor het ongemak.
Alle reacties Link kopieren
ik heb haar overigens wel gympen meegegeven om binnen aan te trekken. Die sneeuwlaarzen zijn voor buiten.
Van droge koude voeten zal je niet ziek worden, maar sneeuw op katoenen schoenen die binnen smelt en nat wordt is wel koud.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval voorgesteld hebben om haar gympen mee te nemen zodat ze op school “ niet voor lul loopt “ en wel droog over komt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
xylo schreef:
23-01-2019 08:59
ik heb haar overigens wel gympen meegegeven om binnen aan te trekken. Die sneeuwlaarzen zijn voor buiten.
Van droge koude voeten zal je niet ziek worden, maar sneeuw op katoenen schoenen die binnen smelt en nat wordt is wel koud.
Ook daarvan word je niet ziek hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als je flink doorloopt dan krijg je geen koude voeten in gympen. Alleen bij een hagelstorm.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
xylo schreef:
23-01-2019 08:59
ik heb haar overigens wel gympen meegegeven om binnen aan te trekken. Die sneeuwlaarzen zijn voor buiten.
Van droge koude voeten zal je niet ziek worden, maar sneeuw op katoenen schoenen die binnen smelt en nat wordt is wel koud.
Dan trek je die schoenen uit en zet ze op een verwarming.

Eigenlijk gaat het niet eens om die laarzen. Je hebt je kind in feite een stukkie zelfvertrouwen ontnomen. Zij zag het zitten op haar manier. Jij vind haar manier niet juist. Over enkele jaren spreek je haar juist aan als er een gebrek is aan zelfstandigheid. Maar hoe moet ze 't leren als jij nu haar keuzes als onjuist neerzet?
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwlaarzen aan en all stars mee. In school is het warm genoeg dus daar wisselen.
In mijn klas meerdere kinderen die het op die manier doen (of ze hebben dan sloffen mee).

En je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij het belangrijk vindt dat ze sneeuwlaarzen aan heeft met sneeuw zou ik er bovenop zitten. Als je denkt nou dan heb je maar de hele dag natte en koude voeten, dan doe je dat.
Is er geen andere schoen tussenin? Met dat beetje sneeuw zou ik me ook een beetje potsierlijk voelen met sneeuwlaarzen, gewone dichte schoenen zijn ook voldoende.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 09:11
0.62% gewijzigd
xylo schreef:
23-01-2019 08:59
ik heb haar overigens wel gympen meegegeven om binnen aan te trekken. Die sneeuwlaarzen zijn voor buiten.
Van droge koude voeten zal je niet ziek worden, maar sneeuw op katoenen schoenen die binnen smelt en nat wordt is wel koud.
Van koude natte voeten word je ook niet ziek. Ziek word je van virussen en bacteriën.

Ik snap wel dat je vindt dat het moet gaan zoals jij wilt (dat vind ik ook namelijk in dit soort gevallen :proud:) maar loslaten is uiteindelijk altijd de beste optie. Zij leert ervan (of niet) en er is ook nog eens geen strijd. Pick your battles.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de gympen ingespoten met waterafstotend tentspul
Helpt altijd iets
NO-Way dat ze op andere schoenen gaat, die strijdt ga ik niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn haar voeten. We waren vroeger met de kerst in de Ardennen. Jongens, schoenen aan, we gaan naar een Kerstmarkt. Komt ze beneden met ballerina's met blote voeten. Heb gezegd dat dat echt niet kon, dat haar voeten eraf zouden vriezen. Natuurlijk had ik ongelijk. Ok, dan gaan we maar.
Halverwege de middag zag ik dat ze moeilijk liep, ja, die had steenkoude voeten. Niks gezegd.
Volgende dag: idem dito. Jongens we gaan, schoenen aan. Toen kwam ze wel beneden met sneakers en sokken aan. Niks over gezegd, ze had haar lesje wel geleerd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Mijn eigenwijze kleuter wilde laatst perse een korte broek en kort t-shirt aan. Tja, ik had gezegd dat het daarvoor te koud was. Uiteindelijk kwam hij met een triomfantelijk gezicht naar beneden met korte broek.
Ik ben gewoon naar buiten gegaan (ik had wel een lange broek en sokken meegenomen (sokken wilde hij ook niet aan)
Het was een bizar gezicht; moeder met dikke jas, sjaal en handschoenen, kleuter met een winterjas en korte broek en blote voeten in de croccs 😂

Na een uurtje kreeg hij het koud en wilde hij uiteindelijk toch een lange broek en sokken aan.
Volgende dag precies hetzelfde.
Inmiddels wel de afspraak kunnen maken dat als hij naar school gaat, hij een lange broek aan doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven