Sturen jullie je kinderen wel eens voor een boodschap?

14-07-2020 18:13 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af hoe dit bij anderen gezinnen gaat. Was net aan het koken en kwam tot de ontdekking dat ik wat vergeten was, dus ik vroeg aan mijn zoon (13) of hij dat even wilde halen (supermarkt is letterlijk aan de overkant). Gevolg een grote mond en dat ging hij toch echt niet doen...

Hoe gaat dit bij jullie? Halen jullie kinderen wel eens wat in de supermarkt of krijgen jullie ook protest als je zoiets vraagt?
Alle reacties Link kopieren
Vaak zelfs, de kinderen (11 en 12) vinden het zelfs leuk. Ook weleens een lijstje met zo'n 6 producten erop... geen problemen hier. Ik doe dit al vanaf hun 8e (klein boodschapje)
Vanaf mijn 12e lag er op de dagen dat mijn moeder werkte een briefje van 25 gulden op tafel en dan ging ik die avond eten koken en zelf verzinnen wat inclusief toetje. En ben ook weleens om andere dingen gestuurd. Supermarkt was 5 min fietsen, iets verder dan de basisschool. Dit was in de jaren 90. Ik zou die grote mond echter niet pikken, of je nou vraagt om naar de winkel te gaan of iets anders.
Rond die leeftijd wilden ze dat bij mij ook niet, was een soort verlegenheid had ik het idee.
Zelfs als ik er een zak chips tegenover zette deden ze het niet.
Ging weer over, zoals bijna alles.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is me net niet gelukt.
Het is me dan nog wel gelukt om hem mee te krijgen, want het product was voor hem.

De oudste doet het ook alleen als het in zijn eigen belang is. Die kan wel alleen.
Alle reacties Link kopieren
Grote mond? Dan eet hij ook niet mee! Snotneus.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur de 13 jarige regelmatig om ee boodschap, en dan moppert ie een beetje en dan gaat ie braaf ;)
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor regelmatig ik ben nogal vergeetachtige af en toe :proud: Nu is die 17 en het gaat wel eens onder luid protest maar daar trek ik mij niks van aan gewoon gaan jij :whip:
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat vanaf 7 jaar voor kleine boodschappen naar de winkel. Nu met Corona eigenlijk niet meer, laatst bood hij het zelf aan dus binnenkort pakken we het weer op.
Alle reacties Link kopieren
The real question is.... is je zoon nou gegaan of niet?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Hij is 13, heeft hij tot nu toe nooit iets hoeven doen in huis? Ik zou zo’n grote mond toch echt niet pikken.

Lijkt me tijd voor een goed gesprek. Je woont met elkaar in huis en iedereen draagt zijn steentje bij om het goed en gezellig te laten verlopen. Ook als dat inhoud dat je even wat doet voor een ander of meedeelt in dagelijkse klusjes. Als je daar niet mee akkoord kan gaan dan deel je dus ook niet mee in de voordelen; WiFi, Netflix etc gaat dan achter een nieuwe code. Op zijn verzoek iets meenemen uit de winkel wat hij lekker vindt: helaas. Even wegbrengen met de auto naar een feestje/vriend? Ga maar fietsen. De ‘extra service’ die je als ouder graag aan je kind levert, zeg maar.

Naast dat ik meer van positief bekrachtigen ( dus wel ‘extra service‘ leveren als hij ook zijn rol in huis positief invult) ben dan van straffen:

‘Straffen‘ met basale zorg onthouden vind ik niet getuigen van goed ouderschap en is daarnaast niet houdbaar. ‘Dan eet je ook niet mee’ daar heeft hij je snel mee klem, want je vindt het belangrijk dat hij goed en gezond eet.
Jij bent de volwassene, zorg er voor dat je controle houdt over wat er gebeurd en nooit dreigen met dingen die je niet kan waar maken.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 14-07-2020 18:30
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het leuk om alleen te gaan! Mijn kind is 1 dus nog niet oud genoeg hahha. Misschien volgend jaar ;)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste van 9 gaat ook naar de bakker of ah (voor wat losse dingetjes). Gaat prima. Lijkt me dat een 13 jarige dat makkelijk Kan, maar op die leeftijd is het meer een kwestie van willen/geen zin denk ik?
Ja zeker wel, eigenlijk nooit echt protest op gekregen.
Wel eens een diepe zucht maar dan noem ik even op wat ik dan allemaal ook niet voor hun zal doen. Kom op zeg.
Ik vraag het en mijn oudste vind het meestal wel leuk om te doen.

Maar hij mag nee zeggen, als ik vind dat het moet zou ik het niet vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dan af hoe het gaat als hij moet stofzuigen, afwas moet doen, dat soort dingen. Gaat het alleen mis bij dingen buitenshuis? Zit daar een stuk schaamte/verlegenheid of zo? Zo niet, dan zou ik niet eens discussie aangaan en dit gewoon eisen, net zoals normaal met je omgaan zonder grote mond. Hij eet toch ook mee? Dan help je ook mee. Huishouden doe je toch samen, of is dat enkel jouw verantwoordelijkheid (anders snap ik zijn gedrag wel, als je dit er niet van kleins af aan in gebracht hebt).
Mina81 schreef:
14-07-2020 18:15
Vaak zelfs, de kinderen (11 en 12) vinden het zelfs leuk. Ook weleens een lijstje met zo'n 6 producten erop... geen problemen hier. Ik doe dit al vanaf hun 8e (klein boodschapje)

Let maar op: over twee jaar vinden ze het ineens niet meer leuk :proud:

Ik kocht/koop mijn pubers altijd om met een zak chips of een blikje cola.

Dochter is nu 19 en zij wordt iets milder: af en toe stuurt ze ineens een appje dat ze naar de super moet en of ze nog iets voor mij mee moet nemen :heart:
Die van mij is 4 dus nog niet. Maar ik deed dat op die leeftijd en jonger weleens. Vond ik niet heel erg, zo vaak gebeurde het niet en had er geen hekel aan.
Alle reacties Link kopieren
Ze doen graag boodschappen voor zichzelf. :)

Maar als ik iets vraag, kun je vriendelijk een goede reden geven en dan is het oké
Maar grote mond, neu
Maar dat weten ze, dus geen issue
Wie is hier de ouder, jij of zoon?
Alle reacties Link kopieren
Normaalgezien doe ik altijd de boodschappen op weg van het werk naar huis. Ik doe dat zelf ook graag.

Nu ik al maanden thuis ben door de coronacrisis, stuur ik mijn zoon van 15 regelmatig naar de winkel voor wat kleinere boodschappen. HIj doet dat altijd zonder protest. Maar ik moet wel duidelijke foto's sturen van wat ik nodig heb en hij belt mij gegarandeerd vanuit de winkel om zeker te weten dat hij het juiste koopt.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2020 18:32
Let maar op: over twee jaar vinden ze het ineens niet meer leuk :proud:

Ik kocht/koop mijn pubers altijd om met een zak chips of een blikje cola.

Dochter is nu 19 en zij wordt iets milder: af en toe stuurt ze ineens een appje dat ze naar de super moet en of ze nog iets voor mij mee moet nemen :heart:
Waarom omkopen? Krijg jij ook chocolade als je voor het gezin kookt of de was doet? Waarom niet gewoon op gelijkwaardige basis van elkaar verwachten dat je meedraait met de dingen die er gedaan moeten worden?
Hier doen ze dat vanaf een jaar of acht. Als ze niet willen dan ruilen we een taak. Ga ik het halen als zij verder gaan met het eten. Kiezen ze meestal eieren voor hun geld, want het op tijd eten is vooral in hun belang. (Werken/sport)
apiejapie schreef:
14-07-2020 18:36
Waarom omkopen? Krijg jij ook chocolade als je voor het gezin kookt of de was doet? Waarom niet gewoon op gelijkwaardige basis van elkaar verwachten dat je meedraait met de dingen die er gedaan moeten worden?
Omdat ik helemaal geen zin heb in dat geneuzel over gelijkwaardigheid. Zij zijn pubers en ik ben volwassen, dus er is sowieso geen sprake van gelijkwaardigheid en dat weten die pubers ook best want ze zijn niet stom al zijn ze nog niet volwassen. Dus als ik dan aankom met een lulverhaal over gelijkwaardigheid lachen ze me alleen maar uit.
Alle reacties Link kopieren
Ja die van mij waren best jong dat ze al voor een boodschap gingen.
Nu pubers en ze halen regelmatig even een vergeten boodschap.
Ze staan echt niet altijd te juichen, maar ja we wonen in een huis en doen veel samen zeker nu ze ouder zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven