Telefoon mee naar bed: ja of nee?

09-02-2021 07:43 203 berichten
Nou, hier gebeurt dat dus niet (puber is 13). Uiteraard mag de hele wereld het wél. :lol:

Maar goed, gezien de nachtelijke online activiteit moeten er toch ook veel kinderen/pubers zijn die hem inderdaad mee naar boven nemen. Niet dat dat ons standpunt verandert overigens.

Dus: mag jouw puber zijn/haar telefoon mee naar bed nemen? En vanaf welke leeftijd denk je; zoek het maar uit, eigen verantwoordelijkheid?

Telefoon mee naar bed?

Totaal aantal stemmen: 179

Ja (27%)
Nee (73%)
Huh? Waarom mag dat niet? Nemen jullie zelf ook je telefoon mee naar bed?
Alle reacties Link kopieren
oh ja hier wel. ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid, zetten hem op tijd uit en leggen hem in toetsweken weg

wij maakten altijd afspraken obv eigen verantwoordeljkhied. Telefoon mag mee, maar cijfers mogen er niet onder lijden. Of, telefoon mag mee, maar morgen zonder gezeur vroeg op
PiperAlpha87 schreef:
09-02-2021 07:44
Huh? Waarom mag dat niet? Nemen jullie zelf ook je telefoon mee naar bed?
Heb jij zelf ook de frustratietolerantiedrempel van een puber, of de zelfbeheersing en inzicht in oorzaak en gevolg?
Nee....hier worden nog berichten om 2 uur verstuurd door vrienden. Dat moet begrensd worden in mijn beleving.
Geen kinderen hier. Maar hier gaat de telefoon ook niet mee naar/in bed. Slaap ik veel beter door! Ik zou het ook niet toelaten. Slaaphygiëne is echt belangrijk en pubers hebben het sowieso al moeilijker qua slaap.
Ik zou het van mijn kind laten afhangen, maar zeker niet ervan uit gaan dat het kan. Dus voor nu nee gestemd, maar als kind verantwoordelijk is en genoeg slaapt, dan zie ik er geen probleem in.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
09-02-2021 07:46
Heb jij zelf ook de frustratietolerantiedrempel van een puber, of de zelfbeheersing en inzicht in oorzaak en gevolg?
en om ze dat te leren, kun je beter oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen, dan keihard verbieden
lilalinda schreef:
09-02-2021 07:46
oh ja hier wel. ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid, zetten hem op tijd uit en leggen hem in toetsweken weg

wij maakten altijd afspraken obv eigen verantwoordeljkhied. Telefoon mag mee, maar cijfers mogen er niet onder lijden. Of, telefoon mag mee, maar morgen zonder gezeur vroeg op
Dat zou ook mijn vookeur hebben, eigen verantwoordelijkheid, als de puber in kwestie daar (al) mee om kan gaan
JonathanStrange schreef:
09-02-2021 07:46
Heb jij zelf ook de frustratietolerantiedrempel van een puber, of de zelfbeheersing en inzicht in oorzaak en gevolg?
Geen idee, het is al jaren geleden dat ik een puber was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit regels voor gehad. Ze gebruiken hun telefoon ook als wekker. Het verbaast me trouwens wel hoe lang die schoolgroepsapps actief blijven, tot diep in de nacht, ook toen ze 12 waren. Mijn kinderen gingen op de een bepaald moment wel slapen, ik heb althans nooit iets gemerkt qua opstaan of fitheid.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
09-02-2021 07:48
Dat zou ook mijn vookeur hebben, eigen verantwoordelijkheid, als de puber in kwestie daar (al) mee om kan gaan
er zijn vast pubers die er niet mee om kunnen gaan, maar die moeten dat wel eerst bewijzen
alles verbieden, om het maar te voorkomen, geloof ik niet in
lilalinda schreef:
09-02-2021 07:51
er zijn vast pubers die er niet mee om kunnen gaan, maar die moeten dat wel eerst bewijzen
alles verbieden, om het maar te voorkomen, geloof ik niet in
Mee eens hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor mag. Doe dat zelf ook.
Telefoon in de slaapkamer is slecht voor de nachtrust.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef het niet te verbieden. Ze laten hem uit zichzelf beneden liggen.

Laatst nog in twee gevallen waarbij hij van mij boven mocht blijven
- als wekker voor de 14-jarige die op een bepaalde tijd op moest
- om te voorkomen dat de 11-jarige na het lezen van een e-book beneden bleef plakken bij het wegleggen van de telefoon
NEE! zeiden ze allebei. De telefoon moet per se beneden. En de 14-jarige vond het slecht om de telefoon onder zijn kussen te leggen, want dan werd zijn broer ook wakker.
Alle reacties Link kopieren
https://www.tishiergeenhotel.nl/laat-st ... efoon-los/
Alle reacties Link kopieren
Wel een apart artikel. Bij een 17-jarige heb je dat toch normaal gesproken allang losgelaten?
Alle reacties Link kopieren
Kind hier kan er niet mee om gaan. Die levert haar telefoon in om 21.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf mocht vroeger mijn telefoon meenemen. Maar tijd was wel anders, geen whatsapp nog. Zoveel deden we er 's avonds laat dus niet meer mee.
Maar in het weekend (als ik niet mee uitging) ben ik s nachts wel eens wakker gebeld door vrienden. Maar vond ik wel grappig. Doordeweeks gebeurde zoiets niet.

Nu zou ik het van mijn kind af laten hangen. Kan deze de verantwoordelijkheid dragen en 'm weg leggen en gewoon gaan slapen, of blijft hij/zij ook tot laat berichten sturen en is vervolgens de dag erna niet uit bed te branden.
Dat kun je als ouder prima inschatten. Of je probeert het een poosje en kijkt dan hoe het gaat en past het vervolgens wel of niet aan.
Ja. Zeker nu ze hun sociale contacten van het online gebeuren moeten hebben.
Hier gaat die niet mee, de puber legt hem elke avond aan het oplader station beneden. Ook 13.

En dat moet ook nog als ze 14 is. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen pubers, maar zodra mijn kinderen een telefoon krijgen, leveren ze hem voor het slapengaan in.

Eigen verantwoordelijkheid is belangrijk, maar voor een jonge puber is dat wanneer het over telefoongebruik gaat echt nog te veelgevraagd. Menig volwassene heeft nog moeite om er goed mee om te gaan.

Toen ik mentor was van een brugklas, zaten er regelmatig kinderen flink vermoeid in de les. Het bleek dat ze tot diep in de nacht hadden zitten kletsen op de klassenapp. Ouders waren boos en vonden dat wij als school moesten ingrijpen. Toen ik die ouders voorstelde om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen en afspraken te maken over telefoongebruik werd ik glazig aangekeken.

Hier tzt dus geen telefoons mee naar bed (doe ik zelf ook niet). Als ze een wekker nodig hebben, kopen we gewoon een wekker.
Hier regelen ze het zelf. 14 en 16. Maar het zijn wel niet van die pubers die veel appen of op social media zitten.
Doorenvogel schreef:
09-02-2021 07:53
Ja hoor mag. Doe dat zelf ook.
Ik drink wel eens wijn. Mag mijn puber nog niet. :-D :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven