Thuisonderwijs kleuters (wat biedt school?)

16-01-2021 09:34 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat biedt de school van jullie kinderen voor het thuisonderwijs van kleuters?

Ik vraag dit omdat ik vind dat er vanuit de school van mijn kind niet genoeg wordt geboden. Ik wil met de leerkracht of directie hierover in gesprek, maar lijkt me handig om te weten wat er op andere scholen geboden wordt.

Ik kan prima een dagbesteding bedenken voor mijn kind, maar we zijn natuurlijk ook gewoon aan het werk dus het zou helpen om wat materiaal te krijgen dat minder creativiteit van ons vraagt. Daarnaast weet ik niet wat ze precies horen te leren op deze leeftijd (hoe ontwikkelen ze ruimtelijk inzicht, letters, cijfers etc.) dus ook daarin zou hulp welkom zijn.

Situatie bij ons:

Een keer in de week videobelt de juf een half uur met de klas en zingen ze liedjes, leest ze wat voor etc. Ik merk dat mijn kind dit heel fijn vindt om de juf en klasgenootjes te zien, zou wat mij betreft vaker mogen, maar weet niet of ik dat kan vragen.

Daarnaast post de juf links van filmpjes van school tv en dat soort zaken. Prima op zich maar kan ik zelf ook wel vinden.

En verder posten ze opdrachten zoals “teken een egel” of “knutsel een seizoenen klok”. Prima opdrachten en die doen we ook wel, maar het vereist wel veel creativiteit van de ouders (wederom, dat is okay, maar iets meer input van school zou welkom zijn).

Hoe gaat dit bij jullie?
Als mijn kleuter een werkboekje zou hebben dan zouden we er alsnog de hele tijd naast moeten zitten hoor.
Hier is het redelijk vrijblijvend.

We krijgen 1 maal per week pak met werkbladen plus knutselwerkjes. Daarnaast elke dag een interactief filmpje van juf.
Dr-Harmonica schreef:
16-01-2021 10:25

Een egel tekenen kan ik wel, maar voor taalbegrip heb ik niet gestudeerd. Ik weet niet wat goede methodes zijn om een kind letters te leren etc. Natuurlijk kan ik wel van alles verzinnen, maar ik vind ook echt dat school hierin verantwoordelijkheid heeft. In hogere klassen wordt toch ook uitleg gegeven over breuken etc, dus dan kan de leerkracht van groepen 1/2 toch ook iets meer doen? Ik begrijp dat het lastig is met kleuters, maar voorbeelden in dit topic laten zien dat er wel meer mogelijk is.
Maar wil je dan dat de juf of meester online taalles gaat geven aan je kind?

Dat de hogere klassen wel uitleg krijgen is omdat die kinderen dat ook (een beetje) kunnen ontvangen en toe kunnen passen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-01-2021 10:46
Als mijn kleuter een werkboekje zou hebben dan zouden we er alsnog de hele tijd naast moeten zitten hoor.
Ernaast zitten is het probleem niet! Ik wil dat kind op educatief verantwoorde manier passend bij de methode van de school onderwezen wordt. Of dat mij verteld wordt hoe ik dat moet doen. Het gaat me dus niet om opvang- dat is nu gewoon even niet anders. Het gaat om onderwijs..
Alle reacties Link kopieren
Dr-Harmonica schreef:
16-01-2021 10:49
Ernaast zitten is het probleem niet! Ik wil dat kind op educatief verantwoorde manier passend bij de methode van de school onderwezen wordt. Of dat mij verteld wordt hoe ik dat moet doen. Het gaat me dus niet om opvang- dat is nu gewoon even niet anders. Het gaat om onderwijs..
Wat bedoel je hier concreet mee? Wat denk jij dat je kind op een gewone schooldag doet?

Kleuters spelen het grootste deel van de dag met elkaar! Leren samenwerken, op je beurt wachten, routine van de school. En oh ja, ook nog wat knutselen, letters en getallen. Maar het overgrote deel van de kleuterklas is leren samen spelen en leren fungeren in een groep.
doreia* wijzigde dit bericht op 16-01-2021 10:52
7.97% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Dr-Harmonica schreef:
16-01-2021 10:49
Ernaast zitten is het probleem niet! Ik wil dat kind op educatief verantwoorde manier passend bij de methode van de school onderwezen wordt. Of dat mij verteld wordt hoe ik dat moet doen. Het gaat me dus niet om opvang- dat is nu gewoon even niet anders. Het gaat om onderwijs..
Dat krijgen kleuters niet op dit moment op de meeste scholen. Daarvoor zijn ze nog niet genoeg "getraind" in schoolse zaken.
Het is bezigheidstherapie. Laat het los, leg je erbij neer.
En ik vraag me af hoeveel de kinderen in de hogere groepen nu bijleren. Maar ik zie wel dat mijn groep 3-kind wel weet wat er moet gebeuren in het werkboekje etc.
Doreia* schreef:
16-01-2021 10:50
Wat bedoel je hier concreet mee? Wat denk jij dat je kind op een gewone schooldag doet?

Kleuters spelen het grootste deel van de dag met elkaar! Leren samenwerken, op je beurt wachten, routine van de school. En oh ja, ook nog wat knutselen, letters en getallen. Maar het overgrote deel van de kleuters is leren samen spelen en leren fungeren in een groep.
Dit inderdaad. Spelen = leren bij kleuters.
Het is maar de vraag hoeveel kleuters leren van een werkboekje, of van online lessen. Als ik nog kleuters zou hebben zou ik heel veel voorlezen en spelletjes met ze doen. Daar leren ze ontzettend veel van. Voorlezen kan ook interactief: bekijk de voorkant, waar zou dit boek over gaan? Vragen stellen tijdens het lezen (alleen vragen stellen die ze kunnen beantwoorden), na afloop het verhaal laten samenvatten enz.
Van de school waar mijn dochter opzit, weet ik dat de kleuters iedere ochtend videobellen met de eigen juf. Liedje zingen, kringgesprek en iedere ochtend is een ander vak aan de beurt en daarbij hoort een opdracht die de kinderen de dag te horen krijgen en uitvoeren.

Voor een kleuter is de binding met de klas en met de juf erg belangrijk en het spelend leren. Ik snap wel dat je teleurgesteld bent over de school als zij weinig onderwijs en ondersteuning bieden. Misschien kun je nu nog switchen als je kind nog klein is, er zijn genoeg scholen die het wel serieus nemen.
mybestfriend schreef:
16-01-2021 10:55
Het is maar de vraag hoeveel kleuters leren van een werkboekje, of van online lessen. Als ik nog kleuters zou hebben zou ik heel veel voorlezen en spelletjes met ze doen. Daar leren ze ontzettend veel van. Voorlezen kan ook interactief: bekijk de voorkant, waar zou dit boek over gaan? Vragen stellen tijdens het lezen (alleen vragen stellen die ze kunnen beantwoorden), na afloop het verhaal laten samenvatten enz.
TO zoek je dit soort "instructie" voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het hier zo lees, dan maken sommige leerkrachten er echt een potje van. Dat daar niet door het managementteam van de school beter op gelet wordt. Eigenlijk zouden dit soort zaken bij de onderwijsinspectie gemeld moeten worden. Dit is natuurlijk niet de bedoeling van onderwijs tijdens een lockdown. Iedere dag even online een vorm van interactie tussen leerkracht en leerling is ook heel belangrijk om kinderen in beeld te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden er heel wat werkblaadjes voorzien voor die van 5. En wat minder voor die van 4.

Geen verplichting en gelukkig maar, dat we er dat ook nog zouden moeten bijnemen. Af en toe een blaadje is voldoende.

Juffen namen een filmpje op van 5 minuten die je kon kijken wanneer het past. En dat 1 keer per week.

Ik had aan de juf bevraagd: tot hoeveel moeten ze kunnen tellen. Ook getalbegrip al in welke mate? Wat moeten ze kunnen op vlak van letters? En dat zal dan wel voldoende zijn. Het zijn kleuters :)
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-01-2021 10:52
En ik vraag me af hoeveel de kinderen in de hogere groepen nu bijleren. Maar ik zie wel dat mijn groep 3-kind wel weet wat er moet gebeuren in het werkboekje etc.
Hier op de school wordt er gewoon iedere dag online les gegeven. Duidelijke instructie en kinderen kunnen ook hun vragen bij de juf of meester kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt er veel gedaan als ik dat zo lees! Mijn kind van 5 spreekt de juf niet. Geen videobellen. Eens per twee weken een telefoontje naar de ouders om te vragen hoe het gaat. Eens per week een vlogje met een opdrachtje (tel sokken en zoek de goede bij elkaar). Eens per week een challenge van de gymjuf.

Na herhaaldelijk vragen mogen we nu bij Gods gratie wat werkbladen ophalen op school. Leuk, maar wat minimags echt nodig heeft is contact met de juf en klasgenootjes... af en toe videobellen lijkt me dus fantastisch! Alleen daar wil de juf dus niet aan.

Ik leer haar nu maar gewoon zelf lezen en schrijven alvast (spelenderwijs). Heeft ze straks in groep 3 weer profijt van.
Don't bug me!
Doreia* schreef:
16-01-2021 10:50
Wat bedoel je hier concreet mee? Wat denk jij dat je kind op een gewone schooldag doet?

Kleuters spelen het grootste deel van de dag met elkaar! Leren samenwerken, op je beurt wachten, routine van de school. En oh ja, ook nog wat knutselen, letters en getallen. Maar het overgrote deel van de kleuterklas is leren samen spelen en leren fungeren in een groep.
:worship:

Denk dat heel veel, te veel verwachten. Het zijn kleuters. Ze zitten niet in gr 3 waar lezen, schrijven, rekenen moet gebeuren.
Kind uit groep 1 of 2 hoeft nog niet te lezen. Dat leren ze in groep 3 of als ze er zelf aan toe zijn.
Ze doen op school taakjes, leren structuur, praten met elkaar. Doen korte opdrachtjes met plakken, tekenen, knutselen. Ze leren letters los.
Ze leren door te doen, dingen benoemen, voorlezen, uitleg die jij geeft. Lekker buiten spelen, kleuren benoemen, dingen tellen. Koken/bakken en educatieve filmpjes.
Ze leren ook door te spelen, laat ze aub nog even kind zijn... en maak je niet zo druk.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kind in groep 2. Videobellen of online les gebeurt niet en daar ben ik ontzettend blij mee. Wel stuurt de juf een aantal keer per week een filmpje met wat uitleg over bijvoorbeeld turven, de letter E, enz. Daarnaast hebben we aan het begin van de lockdown twee werkboekjes gekregen (taal en rekenen). Niet echt heel ingewikkeld: een blad met tandenborstels en kind moet dan groepjes van vier maken, bijvoorbeeld.

Verder hebben we een tas met knutselmaterialen en - ideeën gekregen. Iedere week krijgen we nog wat bestanden met extra activiteiten, bijvoorbeeld een huisnummerbingo of een specifieke bouwopdracht. Ik kan met alles wat we krijgen een enorm vol ochtendprogramma in elkaar draaien, maar niets hoeft. Ik vind het zelf handig om te doen omdat mijn kind zich anders ontzettend verveelt.
Als we vragen hebben, kunnen we mailen en krijgen we diezelfde dag mog amtwoord.

Daarnaast nog het punt of juffen of meesters wel of niet actief zijn. Ik zie op de school van mijn dochter dat de kleuterjuffen vooral worden ingezet bij de noodopvang (die echt behoorlijk vol is) zodat de andere leerkrachten online les kunnen geven en in groepjes nog extra instructies kunnen geven. Prima, wat mij betreft. Het is voor iedereen nu een beetje geven en nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleuter in groep 1. Wij werken rond het thema de ruimte.
Elke morgen rond 09.00 ontvangen we een berichtje met wat we die dag kunnen doen. Dit is bijvoorbeeld een boek dat voorgelezen wordt en een dansje in het thema ruimte. We hebben de letter m geleerd. Een raket en ruimtewezen geknutseld en andere dingen. Zoon vind het allemaal erg leuk. Hij heeft 1x in de week contact met de juf en paar kinderen via internet. Is ca 30 minuten en ze doen dan ook opdrachtjes.

Het is overigens niet erg als ze niet alles doen en een keer geen zin hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vorige lockdown had ik een kleuter en de juffen maakten allemaal filmpjes die je zelfstandig kon kijken en posten opdrachten, als filmpje, waar je dan je resultaat aan de klas kon laten zien. Een foto van je hoogste toren of filmpje van je dance battle ofzo.

Ik heb het toen volledig gelaten btw. Ik had een kleuter die nou niet echt achterliep. Gewoon ‘s avonds een beetje extra voorgelezen en wat gevoetbald in het bos.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit dochter in groep 1. Op maandag komen er 3 filmpjes online, een werkboekje en een blaadje met links. Dit is het voor de week. Ben blij dat ze nog niet verplicht hoeft in te loggen voor online lessen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleuter in groep 1 waar we elke week werkjes voor ophalen en daarnaast moet hij via de laptop via gynzy ook zijn werkjes doen.
Afgelopen week heeft hij gevideobelt met zijn juf.
Probeer elke dag een uur met hem te zitten voor het huiswerk, maar na een half uur is de concentratie wel weg bij hem en wil hij andere dingen doen.
Nooit geweten dat kleuters al zoveel leerden op school.

Ik ga me er verder niet druk om maken, het is nog een kleuter.
okkervil schreef:
16-01-2021 10:13
Ik heb geen kleuters meer, maar onze basisschool (van mijn kinderen) heeft een schema met tijden waarop welke groep moet inloggen. De kleuters bellen 2 keer per dag een half uur in. Vanaf groep 3 drie keer per dag.
Van een vriendin begreep ik dat de kleuters daarnaast nog wat werkbladen en knutselwerkjes hebben. Het belangrijkste wat kleuters leren valt door de thuisscholing natuurlijk weg.

Het regelmatig inloggen wordt bij ons door sommige ouders als heel veel gezien en door sommige als heel fijn.
2x een half uur per dag? Wat een aanslag op ouders en kinderen én leerkrachten.
Hier 1x per week met een klein groepje 15-30 minuten en dat is genoeg. Kinderen doen wat kleine spelletjes en zingen een liedje en daarna is het echt wel klaar. Die kleuters zitten na 5 minuten namelijk alweer met hun rug naar het scherm :lol:

Hier krijgen we vrij veel van school:
Iedere dag een mail met 'lesjes' (vooral voorleestips), een bingokaart met suggesties voor activiteiten, werkboekjes voor de enthousiaste kleuter en ze bellen af en toe om te vragen of wij ouders nog hulp behoeven.
Ze benadrukken wel iedere keer dat alles wat we krijgen optioneel is. Niet haalbaar=niet haalbaar. Belangrijkste is voorlezen. Daar leren die kleintjes nog het meeste van. Tellen en schrijven is allemaal bonus, maar is op deze leeftijd ook nog makkelijk in te halen.
Alle reacties Link kopieren
Een keer per week zoomen met de juf en klasgenoten, niet verplicht. Een website met knutsel ideetjes, recepten voor soep en brood, videos met verhaaltjes en liedjes om te luisteren. Verder de boodschap om kleuter lekker te laten spelen en veel naar buiten te gaan. Ik geloof zelf niet in kleuters van 4 die werkjes “moeten” doen of dat ze blij worden van uitgebreide zoom sessies dus ben hier erg tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Groep 1: 2x per week 20 minuten videobellen met de juf en 3 andere kindjes. 1e keer liet juf vormen (cirkel, driehoek, vierkant, rechthoek) zien en de kinderen moesten die dan benoemen. En daarna een voorwerp met die vorm zoeken in de kamer. 2e keer werd er voorgelezen door juf en daarna stelde ze wat vragen over het boek. 3e keer moesten ze woorden en zinnen ‘klappen’. En de eerste letter van een woord benoemen.
Verder werkboekjes gekregen en een blad met extra opdrachten als: zoek alle sjaals in huis en leg ze op volgorde van klein naar groot. Tot 10 tellen in het Engels. Voorlezen en kind moet het kort navertellen. Kamer opruimen. En we hebben een filmpje gehad van de juffen die een poppenkastvoorstelling gaven.
Dochter zit op dansles dus ik zet regelmatig een youtube-filmpje op van een kinderdansles.
Oh, en van school hebben we een squla-account gehad waar ze tussen 12-16 mee kan inloggen. Maar dat hebben we nog niet gebruikt.
wintertime16 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 12:17
7.30% gewijzigd
snowgirl1 schreef:
16-01-2021 11:29
Hier een kleuter in groep 1. Wij werken rond het thema de ruimte.
Elke morgen rond 09.00 ontvangen we een berichtje met wat we die dag kunnen doen. Dit is bijvoorbeeld een boek dat voorgelezen wordt en een dansje in het thema ruimte. We hebben de letter m geleerd. Een raket en ruimtewezen geknutseld en andere dingen. Zoon vind het allemaal erg leuk. Hij heeft 1x in de week contact met de juf en paar kinderen via internet. Is ca 30 minuten en ze doen dan ook opdrachtjes.

Het is overigens niet erg als ze niet alles doen en een keer geen zin hebben.
Uhm, hier ook ruimte en letter M. Zouden we dezelfde school hebben :-o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven