Thuisonderwijs kleuters (wat biedt school?)

16-01-2021 09:34 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat biedt de school van jullie kinderen voor het thuisonderwijs van kleuters?

Ik vraag dit omdat ik vind dat er vanuit de school van mijn kind niet genoeg wordt geboden. Ik wil met de leerkracht of directie hierover in gesprek, maar lijkt me handig om te weten wat er op andere scholen geboden wordt.

Ik kan prima een dagbesteding bedenken voor mijn kind, maar we zijn natuurlijk ook gewoon aan het werk dus het zou helpen om wat materiaal te krijgen dat minder creativiteit van ons vraagt. Daarnaast weet ik niet wat ze precies horen te leren op deze leeftijd (hoe ontwikkelen ze ruimtelijk inzicht, letters, cijfers etc.) dus ook daarin zou hulp welkom zijn.

Situatie bij ons:

Een keer in de week videobelt de juf een half uur met de klas en zingen ze liedjes, leest ze wat voor etc. Ik merk dat mijn kind dit heel fijn vindt om de juf en klasgenootjes te zien, zou wat mij betreft vaker mogen, maar weet niet of ik dat kan vragen.

Daarnaast post de juf links van filmpjes van school tv en dat soort zaken. Prima op zich maar kan ik zelf ook wel vinden.

En verder posten ze opdrachten zoals “teken een egel” of “knutsel een seizoenen klok”. Prima opdrachten en die doen we ook wel, maar het vereist wel veel creativiteit van de ouders (wederom, dat is okay, maar iets meer input van school zou welkom zijn).

Hoe gaat dit bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Of dezelfde lesmethode?
Hier krijgen ze een bingokaart met ongeveer 12 opdrachtjes (van koekjes bakken tot een kleurplaat of werkblad). Verder niets, en daar ben ik blij mee.
Contact met de leerkracht is er niet. Wordt ook niet zo gemist geloof ik. Ik vind het wel prima zo, lekker relaxt en gezellig thuis.
Iets meer voorlezen als anders, naar het bos, nog eens een spelletje extra.. dat is ook allemaal educatief. Zolang kind maar goed in zijn vel zit vind ik het wel oké zo!
Het lijkt me bijna onmogelijk om in de kleutergroepen een achterstand op te lopen...
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
16-01-2021 12:13
Uhm, hier ook ruimte en letter M. Zouden we dezelfde school hebben :-o
Dat ligt eraan waar je woont haha. Zelfde methode kan idd ook, zoals gesuggereerd wordt
snowgirl1 schreef:
16-01-2021 12:32
Dat ligt eraan waar je woont haha. Zelfde methode kan idd ook, zoals gesuggereerd wordt
Kan gewoon lesmethode zijn, maar hier ook 1x per week videobellen en om 9:00 een centrale mail. Meteen herkenning, dus :-D
Maar kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Hier op school in Tilburg
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
16-01-2021 12:39
Kan gewoon lesmethode zijn, maar hier ook 1x per week videobellen en om 9:00 een centrale mail. Meteen herkenning, dus :-D
Maar kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Hier op school in Tilburg
Dan is het toch toeval, want we wonen in een andere provincie
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf juf van groep 1/2 en ik lees niets vreemds in je post to.
Ik vind dat jij je verwachting van de juf en wat je kind moet kunnen, te hoog legt

Hier sturen wij filmpjes, is een een boekje met opdrachten en monitoren wij de kinderen via Kleuterplein
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gekeken (mijn kind zit in groep 7) wat ze hier met de kleuters doen.

Ze hebben de kleuters een tas meegegeven voor de kerstvakantie met materialen, werkboekje, biebboekje, spelletjes etc. Deze week brengt de juf de kleuters een nieuwe tas (neemt de oude mee) en spreekt ze even met de kinderen in persoon aan de deur. Online delen ze bingokaarten, beweegopdrachten, tips, leuke sites en filmpjes etc. Ze beeldbellen eens per week met groep 1 en tweemaal per week met groep 2.
Alle reacties Link kopieren
We halen voor zoon van 5 op maandag een map op met werkbladen, knutselspullen en wat losse bladen met opdrachten, ook knutselopdrachten.
Videobellen met juf en klasgenoten 1 keer per week.
En hij oefent op Gynzy met taal en cijfers.

Ik werk 32 uur en man 40.
Ik doe op mijn vrije dag zoveel mogelijk van de knutseldingen omdat ik me bezwaard voel dat ik dat bij de oma's neerleg.. en in het weekend ook.

Gynzy oefent hij wel bij oma.

Hij mist zijn vriendjes van school. Hij zei het vandaag nog, dan bedenk ik maar dat ik op school ben. Omdat ik school zo mis :-(

En hij is nog maar 5 en ik vind het soms al lastig. Ik zit nu regelmatig te knutselen met hem en moet er goed over nadenken dat ik tijd inplan op mijn vrije dagen om met hem iets van school te doen.

Kan me voorstellen dat het nog lastiger is al je kinderen ouder zijn en je er ook nog bij moet werken.

Het is toch wat hé. Mamajuf zijn :P

En dan gaat het waarschijnlijk nog langer duren het thuisblijven van school..
Hier het andere uiterste. Fijn om te lezen dat het er bij jullie allemaal wat relaxter aan toe gaat. Voelde me al een beetje schuldig dat ik maar de helft doe. 3x per dag een half uur teams doe ik dan wel maar al die ingewikkelde opdrachten daar tussendoor o_o Echt pittig. Alles moet ook opgestuurd naar de juf maar dat doe ik niet. 1x gedaan en toen kreeg ik 3 aanvullende opdrachten terug. Vraag me af hoe andere ouders dat doen. Als ik alles doe komt kind niet meer aan spelen toe, niveau is ook echt hoog :| kind is 4. Elke dag oa letters en rekenwerkjes en vormen a la trapezium en rechtbenige driehoek. Poster maken over verschillen tussen vogelsoorten, etc. Dus to als je op zoek bent naar moeilijke opdrachten mag je me pb’en :lol:
Niet alle reacties gelezen maar zoek eens op wat een kind eind groep twee moet kunnen: als ze tot 20 kunnen tellen en een stuk of 20 letters kunnen herkennen zijn ze klaar voor groep 3.
Het belangrijkste wat kleuters leren wat mij betreft is allemaal gericht op hun sociaal emotionele ontwikkeling. En dat is thuis nu eenmaal lastig nabootsen.
Lees je kind lekker veel voor, praat over wat jullie zoal tegenkomen, doe spelenderwijs eens wat met dingen als groter/kleiner/minder/minder, tellen, cijfers herkennen etc. en je hebt echt genoeg gedaan.
Ik zou je vooral richten op het thuis gezellig houden voor iedereen.

En op je vraag wat hier aangeboden wordt:
1x per week 15 minuten bellen met de juf en elke dag wat ‘huiswerk’ dingen.
Daarop staat:
Elke dag 15 minuten voorlezen
Een paar keer per week een filmpje van een van de kleuterjuffen
Een paar keer per week een filmpje van een van de lesmethode
Opdrachten om thuis wat te bouwen/knutselen
En soms een werkblad voor taal/rekenen, dat kan zijn een spelletje doen, woordkaarten met je kind bespreken, een cijferkleurplaat etc. Allemaal niet al te ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn groep 1 kleuter moet dagelijks 15 min videobellen. Ze doen dan wel echte leerlesjes over cijfers, kleuren en begrippen. Dus geen liedjes of voorlezen.
Daarnaast ongeveer 1 werkblad, 1 (uitgewerkte) knutsel opdracht, 1 teken opdracht, 1 doe-opdracht en minstens 1 oefening Gynzy kids per dag. Voor het knutselwerkje krijgen we al het materiaal mee, en staat stap voor stap beschreven hoe je het maakt.

Mijn groep 2 kleuter krijgt vrijwel hetzelfde, maar dan ca. 5 werkbladen per dag naast al die andere dingen. Het zijn uitdagende werkbladen dus dat kost hem flink wat tijd. En de videobijeenkomst gaat standaard over rekenen of taal.


Ik moet bekennen dat ik vanwege mijn eigen werk alleen de werkbladen, Gynzy en het video bellen laat doen.
hcuc
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 22:18
99.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat video bellen vind ik ook een gedoe, zeker omdat ze hier enorm onhandige tijden hebben gekozen. Maar ik vind het wel echt een meerwaarde.

Mijn jongste vindt het heel fijn om zo contact te houden met wat kindjes en de juf. Ze zitten per 5 in een groepje. Hij vraagt s ochtends al naar wanneer hij weer mag bellen met de juf.

Mijn vijfjarige mist school, vriendjes en de juf totaal niet. Maar juist daarom zie ik voor hem nog extra meerwaarde in wel dat contact met hen te houden. Hij ziet geen andere kinderen en de drempel om uiteindelijk weer naar school te gaan wordt met de dag groter. Het contact met de juf en klasgenootjes is het enige dat hem nog steeds laat beseffen dat hij wel op school zit en vroeg of laat ook weer fysiek naar school zal gaan. En gelukkig doet de juf wel leuke opdrachten dus geen weerstand (na de eerste dag onwennigheid).
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet aan video bellen met mijn leerlingen.
De meeste ouders hebben al moeite om op de laptop met Kleuterplein en Gynzy te werken.
Wel bellen we een paar keer per week om toch een soort van contact te houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
16-01-2021 16:24
Ik ben zelf juf van groep 1/2 en ik lees niets vreemds in je post to.
Ik vind dat jij je verwachting van de juf en wat je kind moet kunnen, te hoog legt

Hier sturen wij filmpjes, is een een boekje met opdrachten en monitoren wij de kinderen via Kleuterplein
Ik schrik wel van dit topic.. kinderen van 5 hebben gewoon leerplicht en dus recht op onderwijs. Ik verwacht dus van de leerkracht dat deze dit zoveel mogelijk faciliteert. Ik vind het ook niet kloppen dat ouders hun werk, opvang en onderwijs tegelijk moeten doen en van de leerkracht dus niks hoeven te verwachten. Iets meer dan een half uur per week contact met de hele klas tegelijk.

Ik ga morgen contact opnemen met de leerkracht. Knutselspullen meekrijgen, boeken, werkbladen, contact in kleine groepjes etc. zijn wel allemaal voorbeelden van hoe het ook kan.
Dr-Harmonica schreef:
17-01-2021 13:53
Ik schrik wel van dit topic.. kinderen van 5 hebben gewoon leerplicht en dus recht op onderwijs. Ik verwacht dus van de leerkracht dat deze dit zoveel mogelijk faciliteert. Ik vind het ook niet kloppen dat ouders hun werk, opvang en onderwijs tegelijk moeten doen en van de leerkracht dus niks hoeven te verwachten. Iets meer dan een half uur per week contact met de hele klas tegelijk.

Ik ga morgen contact opnemen met de leerkracht. Knutselspullen meekrijgen, boeken, werkbladen, contact in kleine groepjes etc. zijn wel allemaal voorbeelden van hoe het ook kan.
Ik vind het verbazingwekkend hoe veel verschil er zit tussen scholen.
Ik vind dat ze hier ook geen onderwijs geven.
Ze krijgen per week via een fancy app door welke opdrachten gemaakt moeten worden.
Dus van taal blz 3 en 4, rekenen blz 17 opdracht 1 tm 5.
Met daarbij dan een YouTube filmpje waarin het een of ander wordt uitgelegd. Bijv wat is het werkwoordelijk gezegde.
Tot nu toe 1x videogebeld met de hele klas.

Ik vind zelf dat ouders wel heel zwaar belast worden en dat de leerkrachten het wel heel makkelijk regelen voor zichzelf.
Dr-Harmonica schreef:
17-01-2021 13:53
Ik schrik wel van dit topic.. kinderen van 5 hebben gewoon leerplicht en dus recht op onderwijs. Ik verwacht dus van de leerkracht dat deze dit zoveel mogelijk faciliteert. Ik vind het ook niet kloppen dat ouders hun werk, opvang en onderwijs tegelijk moeten doen en van de leerkracht dus niks hoeven te verwachten. Iets meer dan een half uur per week contact met de hele klas tegelijk.

Ik ga morgen contact opnemen met de leerkracht. Knutselspullen meekrijgen, boeken, werkbladen, contact in kleine groepjes etc. zijn wel allemaal voorbeelden van hoe het ook kan.
Beste TO,

Ga je wel een beetje open en constructief dat gesprek in alsjeblieft? Dit komt een beetje over als de beste stuurlui staan aan wal. Als docent kan ik zeggen dat er altijd van alle kanten tips komen hoe dingen beter kunnen.

Scholen moeten flink keuzes maken en ieder school maakt andere keuzes. Misschien heeft de school van jouw kind er wel voor gekozen dat de kleuterjuffen/-meesters de noodopvang doen. Ik geloof er in ieder geval niks van de ze de hele dag thuis op de bank zitten met een goed boek.
Oh, en “wat ze horen te leren op deze leeftijd”? Zoals iemand anders al schreef: niet zo heel erg veel. Hoe is het niveau van jou kind? Wat heb je eerder teruggekregen van de juf hierover? Anders zou ik dat eens navragen. Als er achterstand is, zou ik inderdaad om wat extra dingen vragen. Maar als moeder van een goed in de pas lopende kleuter maak ik me wat betreft leercurve geen zorgen over een paar weken minder onderwijs.

En nog een tip: bestel wat bobo’s. Veel werkbladen, uitstekend op kleuterniveau.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
17-01-2021 14:32
Beste TO,

Ga je wel een beetje open en constructief dat gesprek in alsjeblieft? Dit komt een beetje over als de beste stuurlui staan aan wal. Als docent kan ik zeggen dat er altijd van alle kanten tips komen hoe dingen beter kunnen.

Scholen moeten flink keuzes maken en ieder school maakt andere keuzes. Misschien heeft de school van jouw kind er wel voor gekozen dat de kleuterjuffen/-meesters de noodopvang doen. Ik geloof er in ieder geval niks van de ze de hele dag thuis op de bank zitten met een goed boek.
Dit idd
Echt, dat men serieus denkt dat leerkrachten zich er makkelijk van afmaken.
Vind dat gewoon een belediging.

De dagen dat ik normaal les geef, vul ik nu met opvang van zorgleerlingen, instructiefilmpjes maken, bellen met ouders en teamsvergaderingen met collega's
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
17-01-2021 14:23
Ik vind het verbazingwekkend hoe veel verschil er zit tussen scholen.
Ik vind dat ze hier ook geen onderwijs geven.
Ze krijgen per week via een fancy app door welke opdrachten gemaakt moeten worden.
Dus van taal blz 3 en 4, rekenen blz 17 opdracht 1 tm 5.
Met daarbij dan een YouTube filmpje waarin het een of ander wordt uitgelegd. Bijv wat is het werkwoordelijk gezegde.
Tot nu toe 1x videogebeld met de hele klas.

Ik vind zelf dat ouders wel heel zwaar belast worden en dat de leerkrachten het wel heel makkelijk regelen voor zichzelf.
O_O >:-(
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
17-01-2021 15:05
O_O >:-(
Misschien kun je me dan uitleggen waat je dag uit bestaat?
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
17-01-2021 15:15
Misschien kun je me dan uitleggen waat je dag uit bestaat?
Dat heeft ze net gedaan. Kan jij ook even vertellen waar jouw dag uit bestaat?

Ik word een beetje moe van dat wantrouwen geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
17-01-2021 15:15
Misschien kun je me dan uitleggen waat je dag uit bestaat?
Uit het begeleiden van de volle noodopvangklas, ouders bellen en uitleggen hoe iets van het computerprogramma werkt (veel allochtone ouders die het niet snappen), nieuwe opdrachten en filmpjes maken/bedenken en veel overleg met collega's

En jij?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
17-01-2021 15:15
Misschien kun je me dan uitleggen waat je dag uit bestaat?
Uit het begeleiden van de volle noodopvangklas, ouders bellen en uitleggen hoe iets van het computerprogramma werkt (veel allochtone ouders die het niet snappen), nieuwe opdrachten en filmpjes maken/bedenken en veel overleg met collega's

En jij?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast hebben wij in de noodopvang 'zorgleerlingen' die een aparte begeleiding krijgen


Ik durf te zeggen dat ik nu harder werk dan normaal, ben thuis in de avond ook nog met van alles bezig
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven