Thuisonderwijs kleuters (wat biedt school?)

16-01-2021 09:34 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat biedt de school van jullie kinderen voor het thuisonderwijs van kleuters?

Ik vraag dit omdat ik vind dat er vanuit de school van mijn kind niet genoeg wordt geboden. Ik wil met de leerkracht of directie hierover in gesprek, maar lijkt me handig om te weten wat er op andere scholen geboden wordt.

Ik kan prima een dagbesteding bedenken voor mijn kind, maar we zijn natuurlijk ook gewoon aan het werk dus het zou helpen om wat materiaal te krijgen dat minder creativiteit van ons vraagt. Daarnaast weet ik niet wat ze precies horen te leren op deze leeftijd (hoe ontwikkelen ze ruimtelijk inzicht, letters, cijfers etc.) dus ook daarin zou hulp welkom zijn.

Situatie bij ons:

Een keer in de week videobelt de juf een half uur met de klas en zingen ze liedjes, leest ze wat voor etc. Ik merk dat mijn kind dit heel fijn vindt om de juf en klasgenootjes te zien, zou wat mij betreft vaker mogen, maar weet niet of ik dat kan vragen.

Daarnaast post de juf links van filmpjes van school tv en dat soort zaken. Prima op zich maar kan ik zelf ook wel vinden.

En verder posten ze opdrachten zoals “teken een egel” of “knutsel een seizoenen klok”. Prima opdrachten en die doen we ook wel, maar het vereist wel veel creativiteit van de ouders (wederom, dat is okay, maar iets meer input van school zou welkom zijn).

Hoe gaat dit bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Morgen om 7:05 uur leest prinses Laurentien voor op de tv.
De herhaling is om 12 uur.

Verzoek van de kleuterjuf of ik om 9 uur online wil komen met peuter om het verhaal te bespreken :facepalm:

(natuurlijk kan ik terugkijken en ik hoop van ganser harte dat juf niet werkelijk denkt dat ik om 7:05 uur de tv aanzet! Dan liggen we hier nog met zijn allen gezellig in bed de dag op te starten)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-01-2021 09:13
Het ging er in het voorbeeld om dat die taart met mama gebakken moet worden.
Geen handige juf. Ik had de opdracht gegeven: "bak een taart voor de juf". :-D

Maar alle gekheid op een stokje, als een juf nog zo ouderwets denkt dat alles om moeder neerkomt en niet de vader, dan ziet het er nog niet zo best uit met de emancipatie van de vrouw in Nederland.

Maar goed, dan komt de volgende vraag op: Hoe doen die moeders dat toch combineren?
- De tijd dat ze thuis moeten werken voor de werkgever, om hun salaris te verdienen,
- hun (meestal veel grotere) aandeel in het huishouden
- met tot slot nog een taak erbij: het onderwijzen van hun kinderen.

Ik weet dat het allemaal maar normaal moet zijn om te multitasken voor moeders. Maar weet je dat multitasken het geheugen belast? En dat dit op de oude dag terug komt. Misschien is dat wel de reden dat alzheimer vaker toeslaat bij vrouwen (naast het feit dat ze gemiddeld ouder worden).
Nijntje* schreef:
19-01-2021 17:21
Onze kinderen zingen als ze de school uit lopen ook een liedje waarin wordt verwezen naar de mama's die buiten op ze staan te wachten..
Dit zou mij zwaar storen.
anoniem_63ee21ca2f091 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 18:42
0.21% gewijzigd
iones schreef:
19-01-2021 18:08
Geen handige juf. Ik had de opdracht gegeven: "bak een taart voor de juf". :-D

Maar alle gekheid op een stokje, als een juf nog zo ouderwets denkt dat alles om moeder neerkomt en niet de vader, dan ziet het er nog niet zo best uit met de emancipatie van de vrouw in Nederland.

Maar goed, dan komt de volgende vraag op: Hoe doen die moeders dat toch combineren?
- De tijd dat ze thuis moeten werken voor de werkgever, om hun salaris te verdienen,
- hun (meestal veel grotere) aandeel in het huishouden
- met tot slot nog een taak erbij: het onderwijzen van hun kinderen.

Ik weet dat het allemaal maar normaal moet zijn om te multitasken voor moeders. Maar weet je dat multitasken het geheugen belast? En dat dit op de oude dag terug komt. Misschien is dat wel de reden dat alzheimer vaker toeslaat bij vrouwen (naast het feit dat ze gemiddeld ouder worden).
Ik combineer niks, daar ben ik erg slecht in en daar leent mijn werk zich niet voor.

Wij doen alles in tijdblokken, dat werkt voor ons beter. Dus een paar uur je volle aandacht op je werk een daarna een paar uur de volle aandacht op de kinderen en thuisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Onze school is eigenlijk wel super. Elke ochtend dagstart om 09.00, een lesje met kleine groep 5 kleuters om 10.00. Veel printbare werkbladen, die zetten ze allemaal op Padlet dan kun je gebruiken wat je wilt. Beide ouders worden aangesproken en in de ouder-appgroep (die we gelukkig heel weinig nodig hebben) zitten vaders én moeders.

Ik zie wel veel meer moeders tussendoor met kinderen buiten 'luchten', vrouwen die boodschappen doen op off-peak uren en de moeders zitten ook vaker naast de kleuters te helpen lijkt het. Op zich niet zo raar aangezien veel NL vrouwen pt werken. Gemiddeld maar 3 dagen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt in een 5-ploegenrooster. Hierdoor is hij doordeweeks vaak vrij. Hij is op die momenten net zo actief bezig met dochter als dat ik ben tijdens mijn vrije momenten. Ik werk ook onregelmatig en minimaal 24 uur per week. Mijn man is wel een van de weinige vaders die met regelmaat in het appprogramma reageert. Al is dat niet helemaal goed zichtbaar. Sommige ouders delen samen 1 gezamenlijk account met beide namen in het programma.

De opdrachten worden hier zo beschreven dat ze aan het kind zelf gericht worden: bijvoorbeeld: Laat je voorlezen uit je lievelingsboek.

Dochter heeft wekelijks een kaart met 9 opdrachten erop. Daarnaast krijgt ze iedere dag 1 dagopdracht en verder doen ze ongeveer 1x per week beeldbellen.

Dochter heeft twee jonge juffen. Ze zijn goed geëmancipeerd. Haar juf had bijvoorbeeld in het appprogramma zowel mijn man en mij toegevoegd en daarin privéberichten gestuurd.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
19-01-2021 18:05
Morgen om 7:05 uur leest prinses Laurentien voor op de tv.
De herhaling is om 12 uur.

Verzoek van de kleuterjuf of ik om 9 uur online wil komen met peuter om het verhaal te bespreken :facepalm:

(natuurlijk kan ik terugkijken en ik hoop van ganser harte dat juf niet werkelijk denkt dat ik om 7:05 uur de tv aanzet! Dan liggen we hier nog met zijn allen gezellig in bed de dag op te starten)
Wij op dagen dat we (of 1 van ons 2) niet vroeg hoeven te werken ook. Met een peuter en een kleuter (in groep 1) zie ik de noodzaak ook niet om de dag te vroeg te moeten beginnen ;) wij zitten dus geregeld tussen 8.30 en 9.00 uur nog rustig aan het ontbijt Kleuter doet al veel meer qua opdrachten dan nodig en besteed er door de dag heen meer dan genoeg tijd aan, dus ik vind het prima zo.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven