Thuisonderwijs

17-04-2019 15:43 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik weer!
Las in de laatste Viva mama het verhaal van Eline die ervoor gekozen heeft tijdelijk te stoppen met werken om bij haar kinderen te zijn. Nu heeft zij haar eigen bedrijf en kunnen de kinderen eigenlijk altijd mee. Prima, ieder zijn keus!
Maar daarna verteld ze dat ze hun dochter van 4 jaar thuisonderwijs geven... Dan ontneem je je kind toch echt iets?! Sociale contacten/loskomen van de ouders/leren opkomen voor jezelf in een groep/ functioneren in een groep...
Dit is mijn mening hè ben benieuwd naar die van jullie!!!
lilalinda schreef:
17-04-2019 18:21
Sterker nog, ik ben voor een geheel verbod van vermenging van school en godsdienst.
Godsdienst doe je maar thuis
Mee eens. Wel ben ik dan benieuwd hoe je over onderwijs vanuit de antroposofie denkt. Want hoewel niet gebonden aan een kerk is het onderwijs wel zeer geïnspireerd door de esoterie, inclusief gedachtegangen over reïncarnatie en engelen als begeleider.

Niet dat dat op die manier aan de leerlingen wordt overgebracht maar de manier waarop onderwijs wordt gegeven, hoe leerlingen worden besproken en dingen die ze kinderen laten doen (of het nou een spreuk opzeggen is of euritmie laten beoefenen) heeft alles te maken met deze spiritualiteit.

Officieel worden de Vrije Scholen onder scholen met een pedagogische visie beschouwd en niet als scholen op confessionele grondslag.

Maar als alle scholen geen inmenging zouden moeten hebben van religie, mag zo'n vrije school dan wel?
Ik vind vrijheid van het individu en vrijheid van godsdienst en hoe je je kinderen wil opvoeden en grootbrengen zoals jij wil wel heel belangrijk.
Als je dat afpakt van ouders dan beperk je mensen in hun vrijheden, en dat kan een gladde glijbaan naar beneden zijn.

Ik ben dus niet tegen geloofsonderwijs zoals reformatorische scholen of thuisonderwijs om geloofsredenen. Als het maar wel gebeurt met beleid en ze ook opgevolgd en gecontroleerd worden, om extremisme te voorkomen.
Een school krijgt ook inspectie over de vloer, een gezin met thuisonderwijs zou dat ook moeten krijgen. En in België gebeurt dat gelukkig ook.

Maar ik wil graag vrij zijn, en dan moet ik een ander ook die vrijheid gunnen, al ben ik het soms niet met iemand eens.

Volgens mij zei Voltaire deze quote die ik alleen in het Engels ken:
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."
En dat vind ik wel een mooie. :)
Het is verdrietig dat er veel kinderen zijn die geen passend onderwijs krijgen. Thuisonderwijs kan een oplossing voor dit probleem zijn, maar is natuurlijk eigenlijk een lapmiddel. Daarnaast ben ik niet onder de indruk van de intelligentie van veel mensen en vraag ik me af of thuisonderwijs in sommige situaties wel echt op niveau leerzaam is. Dat kun je je van regulier onderwijs ook afvragen, maar in elk geval zijn daar meer controles ingebouwd.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 18:55
Ik vind vrijheid van het individu en vrijheid van godsdienst en hoe je je kinderen wil opvoeden en grootbrengen zoals jij wil wel heel belangrijk.
Als je dat afpakt van ouders dan beperk je mensen in hun vrijheden, en dat kan een gladde glijbaan naar beneden zijn.

Ik ben dus niet tegen geloofsonderwijs zoals reformatorische scholen of thuisonderwijs om geloofsredenen. Als het maar wel gebeurt met beleid en ze ook opgevolgd en gecontroleerd worden, om extremisme te voorkomen.
Een school krijgt ook inspectie over de vloer, een gezin met thuisonderwijs zou dat ook moeten krijgen. En in België gebeurt dat gelukkig ook.

Maar ik wil graag vrij zijn, en dan moet ik een ander ook die vrijheid gunnen, al ben ik het soms niet met iemand eens.

Volgens mij zei Voltaire deze quote die ik alleen in het Engels ken:
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."
En dat vind ik wel een mooie. :)

Afpakken? Een glijbaan naar beneden? (Waarheen dan?). Er wordt niets afgepakt en geen vrijheid beperkt. Als jij thuis en in de kerk je kind wil vertellen dat er een vliegend spaghettimonster is die je opdraagt om alleen maar groene kleren te dragen, je haar af te scheren en ongelovigen als minderwaardig te zien waar je nooit mee mag praten, dan staat je dat volledig vrij. Je mag je kinderen zelfs de hele zomervakantie op een vliegend spaghettikamp sturen als je dat wil.

Alleen niet op school als het aan mij ligt. Scholen horen godsdienstneutraal. Dat is in zoveel landen zo, heeft niets met de vrijheid van godsdienst te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik betwijfel trouwens ten zeerste of Voltaire, het boegbeeld van de verlichting, voor religius onderwijs zou zijn geweest. :D
Alle reacties Link kopieren
Zouden ze in het christelijk thuisonderwijs überhaupt Voltaire behandelen? :wtf:
Bedjeindezon schreef:
17-04-2019 19:21
Zouden ze in het christelijk thuisonderwijs überhaupt Voltaire behandelen? :wtf:

Het gaat me verder niet zozeer over Voltaire of zijn visie, ik vind de quote gewoon mooi.

En misschien behandelen ze het wel in het christelijk thuisonderwijs.
Zo van: "En vanaf toe ging alles mis..." :proud:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 20:09
Het gaat me verder niet zozeer over Voltaire of zijn visie, ik vind de quote gewoon mooi.

En misschien behandelen ze het wel in het christelijk thuisonderwijs.
Zo van: "En vanaf toe ging alles mis..." :proud:

Het is een mooie quote maar hij past niet in de context waarin je hem gebruikte. Onderwijs neutraal maken is wat anders dan aan mensenrechten (vrijheid van meningsuiting) tornen, dat laatste doelde Voltaire op met zijn uitspraak.
Maar ik vind juist die vrijheid van onderwijs belangrijk omdat het ook vrijheid van meningsuiting kan zijn.

Dat christelijke gezin in België bv gelooft dat de aarde 6000 jaar oud is en dat dinosaurussen in de middeleeuwen nog leefde.
Ze willen dus niet dat hun kinderen de evolutietheorie krijgen "opgedrongen" want dat vinden ze juist indoctrinatie.

Ik ben het niet met hun eens, maar wie maakt mijn visie en mening superieur aan die van hen?

En onderwijs neutraal maken is heel heel moeilijk en misschien wel onmogelijk, want wat is neutraal? Kan een visie neutraal zijn?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 20:19
Maar ik vind juist die vrijheid van onderwijs belangrijk omdat het ook vrijheid van meningsuiting kan zijn.

Dat christelijke gezin in België bv gelooft dat de aarde 6000 jaar oud is en dat dinosaurussen in de middeleeuwen nog leefde.
Ze willen dus niet dat hun kinderen de evolutietheorie krijgen "opgedrongen" want dat vinden ze juist indoctrinatie.

Ik ben het niet met hun eens, maar wie maakt mijn visie en mening superieur aan die van hen?

En onderwijs neutraal maken is heel heel moeilijk en misschien wel onmogelijk, want wat is neutraal? Kan een visie neutraal zijn?

Dat kan je vinden maar dat maakt de quote van Voltaire nog niet passend. Vrijheid van meningsuiting is niet hetzelfde als vrijheid van religie (iets waar Voltaire waarschijnlijk helemaal geen voorstander van zou zijn) en dan is het weer een andere vraag of je het recht op godsdienstvrijheid ook door moet voeren in het onderwijssysteem.

Onderwijs is natuurlijk nooit helemaal neutraal maar je kan er minstens een poging toe doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er juist moeite mee dat kinderen die in Nederland thuisonderwijs krijgen volledig van de radar verdwijnen.

Iedereen die wel eens een thuiscursus heeft gedaan weet hoe pittig het kan zijn jezelf steeds weer te motiveren. En als je dan kinderen hebt die misschien ook niet altijd enthousiast en gemotiveerd zijn, dan vind ik dat wel een risico.
Stel, de TO ouder heeft geen zin in strijd en zet het kind voor de tv, het kind loopt vast in het leren, of de ouder wordt ziek, dan gebeurt er dus niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het boeiend om te lezen hoe iedereen erover denkt. Voor bepaalde groepen kinderen zal het vast een oplossing bieden... Echter bij voorbaat je kind thuis houden komt het kind echt niet ten goede. Wat iemand hier al schrijft kinderen moeten hun eigen weg vinden/begeleid losgelaten worden. Verder ben je moeder en opvoeder geen docent. En dan kun je er inderdaad voor kiezen om iemand thuis les te laten komen geven... En wie betaald dat? De ouders zelf? Ik vind het voor een kind zonder problemen ronduit zielig om thuis les te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand wiens kind thuisonderwijs krijgt en zij hebben het echt super goed georganiseerd, ook in samenwerking met andere ouders/kinderen. Ik ben ervan onder de indruk en dat kind is echt bijzonder vaardig en zelfstandig in allerlei verschillende zaken.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
17-04-2019 22:29
Ik ken iemand wiens kind thuisonderwijs krijgt en zij hebben het echt super goed georganiseerd, ook in samenwerking met andere ouders/kinderen. Ik ben ervan onder de indruk en dat kind is echt bijzonder vaardig en zelfstandig in allerlei verschillende zaken.
Maar het is jammer dat de kwaliteit afhankelijk is van de inzet en vaardigheden van de ouder en dat daar geen enkel toezicht op is.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
17-04-2019 22:38
Maar het is jammer dat de kwaliteit afhankelijk is van de inzet en vaardigheden van de ouder en dat daar geen enkel toezicht op is.

Dit gaat mogelijk wel veranderen; er zijn plannen om de wet rondom thuisonderwijs te wijzigen. Hoe die er precies uit komt te zien is nog afwachten..
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Die kinderen moeten toch ook gewoon aan 't eind van de lagere school staats-examens afleggen?

Hier in BE alleszins toch.

Kind wordt dus wel getest en er wordt dus wel in zekere zin toezicht gehouden.


En voor 't sociaal contact hebben ze hobby's en hobby-clubs en sportclubs uitgevonden.



Zolang je weet waar je mee bezig bent en je aan de richtlijnen houdt en kind slaagt in de staatsexamens zie ik er niets verkeerd in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo jammer dat een dergelijk topic meteen gevuld wordt met vooroordelen en (negatieve) overtuigingen.

Ik ben 'zo'n kind' dat (samen met haar broers en nog een hoop kinderen) thuisonderwijs heeft gehad. Zonder religieuze of medische reden overigens. Maar dit topic voelt nou niet perse uitnodigend om daar over te vertellen...

Laten we het er op houden dat ik denk dat dat misschien wel veel kinderen, maar lang niet alle ouders geschikt zijn voor thuisonderwijs. Ik heb een hele fijne, veilige, sociale en ontspannen jeugd gehad en toen ik er eenmaal uit was welke kant ik op wilde qua opleiding bleek ik al die oh zo belangrijke algemene kennis helemaal niet nodig te hebben. En dan blijk je ineens voldoende te hebben aan wat specifieke kennis die je eigenlijk al beheerst omdat daar toch altijd je interesse al lag en een flinke portie motivatie. Oh, en dan blijkt die zelfkennis en dat zelfsturende vermogen bij een vervolg opleiding toch ook mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
17-04-2019 16:20
Ja, ik voor een heleboel kinderen inclusief mijzelf.
Wat heb ik geleden tijdens mijn verplichte onderwijs jaren.

En wat was ik jaloers op mijn nichtje dat in de U.S. woonde en "homeschool" kreeg.

Het had me heel wat ellende bespaard als dit ook in NL wat makkelijker mogelijk zou zijn.

Sterkte voor je zoon ♡
Dank je. We hebben onze tijd bijna uitgezeten. Zoon is bijna 18 Mijn vader heeft er bij school wat druk achter gezet dat ze meewerken met het aanvragen van wajong. Dan kan het kind eindelijk ergens naar toe waar hij past en écht wat leert.
Door meervoudige problemen is er eigenlijk geen passende school en ondanks een goed intellect was hij spraakgewijs "te slecht" en dus naar een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Oftewel heel oneerbiedig de mandjesvlecht academie.
Hij vond daar ook totaal geen aansluiting met andere leerlingen. Qua intellect is hij veel beter maar door zijn autisme (waar ze daar niet mee om kunnen gaan) is hij te snel afgeleid en door een val op zijn hoofd kan hij heel slecht praten. Een leerkracht die de tijd voor hem neemt staat er ook verbaast van van wat hij wel allemaal weet Lang leve google en de computer.
Hopelijk straks een soort opleiding of cursus waar hij wel past en leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
17-04-2019 17:44
In Nederland heb je onderwijs variërend van Antroposofisch (daar zit je prima als je anti vaxx en pro natuur bent) tot streng reformatorisch (meisjes mogen geen broek aan en hardcore christelijk in elk facet van school), en alles wat daartussen en daarbuiten zit.

Als je zo’n extreme of sektarische overtuiging aanhangt dat je in NL al geen school kan vinden, dan maak ik me ernstig zorgen over wat die kinderen dan meekrijgen thuis.

Hoe ver gaat dat christelijke dan als je België verhuist voor thuisonderwijs? Pas je dan werkelijk niet bij een van de vele christelijke scholen die NL rijk is, in allerlei denominaties en allerlei gradaties van striktheid?
Beetje kortzichtig.
Doet me denken aan een oude reclame. Moeder met moe gezicht en volle wasmand met tierende school directeur aan de lijn. Zoon pakt ondertussen een gitaar en gaat buiten op de trap gigantisch goed zitten spelen. Moeder glimlacht en onderbreekt de schreeuwende directeur met een "ach, mijn zoon red het wel" en hangt op.
Kon 'm helaas niet vinden :)

Maar goed. Er zijn echt veel meer redenen om een kind thuis onderwijs te geven dan dat jij denkt. En helaas is er veel minder keuze in soort school dan dat er gedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
17-04-2019 22:38
Maar het is jammer dat de kwaliteit afhankelijk is van de inzet en vaardigheden van de ouder en dat daar geen enkel toezicht op is.
Nou zoon zit op school en je wil niet weten wat we al aan achterlijke gladiolen zijn tegengekomen die zich voordoen als leerkracht.
Daar is blijkbaar net zo min toezicht op.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
17-04-2019 18:22
Nee, Jehova's hebben geen eigen scholen.
Zouden ze ook met islamitisch geloof moeten doen. Helaas worden die zelfs met subsidie overladen.
pink79 schreef:
17-04-2019 15:43
Sociale contacten/loskomen van de ouders/leren opkomen voor jezelf in een groep/ functioneren in een groep...
Maar kan een kind deze dingen alleen leren op school?

Verder val ik van mn stoel door alle vooroordelen en andere onzin die hier wordt verkondigd.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
18-04-2019 01:02
Maar kan een kind deze dingen alleen leren op school?

Verder val ik van mn stoel door alle vooroordelen en andere onzin die hier wordt verkondigd.

Waarom val je daarvan van je stoel? Er zijn maar een handvol leerlingen in NL die thuisonderwijs krijgen dus zo verbazingwekkend zou het niet moeten zijn dat mensen er niets van weten.

Jij weet er blijkbaar meer van? Wat is dan precies onzin die hier verkondigt wordt over situaties waarin de ouders bewust kiezen voor thuisonderwijs bij verder ‘normale’ kindren (dus niet de medische/niet passende/autisme situaties)?
Belg007 schreef:
17-04-2019 22:44
Die kinderen moeten toch ook gewoon aan 't eind van de lagere school staats-examens afleggen?

Hier in BE alleszins toch.

Kind wordt dus wel getest en er wordt dus wel in zekere zin toezicht gehouden.


En voor 't sociaal contact hebben ze hobby's en hobby-clubs en sportclubs uitgevonden.



Zolang je weet waar je mee bezig bent en je aan de richtlijnen houdt en kind slaagt in de staatsexamens zie ik er niets verkeerd in.

Inderdaad. De oudste dochter van dat gezin in België wat ik ken doet nu haar eerste jaar van de middelbare school thuis.
En ze moet om de zoveel weken of maanden naar Brussel voor een examen.
Ze doet haar schooljaar dus in modules, en aan het eind officieel eindexamen en dan heb je een officieel middelbaar diploma.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-04-2019 22:44
Die kinderen moeten toch ook gewoon aan 't eind van de lagere school staats-examens afleggen?

Hier in BE alleszins toch.

Kind wordt dus wel getest en er wordt dus wel in zekere zin toezicht gehouden.


En voor 't sociaal contact hebben ze hobby's en hobby-clubs en sportclubs uitgevonden.



Zolang je weet waar je mee bezig bent en je aan de richtlijnen houdt en kind slaagt in de staatsexamens zie ik er niets verkeerd in.
In Nederland zijn aan het eind van de basisschool geen examens. Ook niet als je kind gewoon naar school gaat. En als je vrijstelling van de leerplicht hebt gekregen, dan hoef je geen enkel diploma te halen. Ook niet aan het eind van wat normaal je schoolcarrière zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven