Tijd buiten per dag

14-08-2019 16:58 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oogfonds adviseert om kinderen per dag 2 uur buiten te laten zijn om bijziendheid te voorkomen. Ik probeer dat advies serieus te nemen want mijn zoon van 10 heeft een lichte minafwijking. Hij draagt nu alleen een bril in de klas, maar ik wil graag voorkomen dat het erger wordt natuurlijk. Nu is het in de zomer over het algemeen heel makkelijk om aan de 2 uur per dag buiten te komen, maar deze week bijvoorbeeld, met de regen, is het soms best een uitdaging om er aan te komen. Ik neem hem mee als we lopend boodschappen doen, we gaan naar een speeltuin etc. Soms vind ik het wel lastig om er normaal mee om te gaan en hou er nogal dwangmatig aan vast....

Ik vraag me af of jullie ook opletten of je kinderen "voldoende" buiten zijn en of dat dan ook altijd lukt? Alvast bedankt voor jullie antwoorden :-)
Lukt hier ook niet elke dag, schooldagen redden ze wel zeker een uur, maar ook niet altijd 2 uur. In de weekenden en in vakanties als het mooi weer is redden ze zo 4 uur per dag buiten.

Ik weet ook dat 2 uur per dag buiten beste is voor de ogen, maar soms weet ik ook niet hoe ik dat voor elkaar krijg op slechte dagen in de winter.
Mijn eigen ogen zijn mega min ogen (ondanks veel dagen lang buiten spelen als kind, maar helaas gen..)
Wat ik wel probeer (en ook niet altijd lukt) is schermtijd te verdelen over de dag, niet te lang achtereen achter de iPad. Maar ook hier faal ik vaak genoeg in.

Probeer gewoon elke dag weer opnieuw aan de 2 uur buiten te voldoen 😄 ook voor mezelf trouwens, want met dagen achter de pc aan het werk ben ik net zo slecht 🙈
Alle reacties Link kopieren
Als jullie een dag gaan zwemmen, zit hij niet op een scherm te turen of een boek te lezen. Dus dat lijkt me prima. Dan hoef je daarna niet verplicht nog naar buiten, zou ik denken.

Wij houden ook rekening met schermtijd bij onze dochter, maar niet zo strak als jij dat doet. Ze mag in het weekend en in vakanties max. twee keer een uur per dag (ochtend en avond). De rest van de tijd ligt de iPad in de kast. Of ze daarnaast buiten speelt of binnen, maakt dan niet meer zoveel uit. Het is wel een echt buitenkind, dus meestal kiest ze zelf voor buiten spelen met een vriendinnetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat fijne ideeën gekregen van jullie! Een wandelingetje zou mijn zoon ook best gezellig vinden, zeker omdat hij weet dat hij genoeg naar buiten moet. En inderdaad is binnen spelen misschien niet zo goed als buiten, maar voor zijn ogen scheelt het natuurlijk als het geen dichtbijwerk is.
En Rurow, je hebt ook gelijk, gewoon elke dag weer opnieuw proberen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom lijkt het tegenwoordig zo moeilijk kinderen aan het buiten spelen te krijgen, terwijl nog niet zo lang geleden je juist moeite had je kinderen binnen te houden, want buiten was veel spannender en leuker, met alle vriendjes uit de buurt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 19:29
Waarom lijkt het tegenwoordig zo moeilijk kinderen aan het buiten spelen te krijgen, terwijl nog niet zo lang geleden je juist moeite had je kinderen binnen te houden, want buiten was veel spannender en leuker, met alle vriendjes uit de buurt?
ja, dat was vroeger echt leuker.
Er worden zo weinig kinderen geboren, dat er bij ons in de straat amper leeftijdsgenootjes waren. Kinderen wonen echt verder uit elkaar, in de straat wonen bijvoorbeeld geen klasgenootjes.
Als je dan ergens wil spelen, moet je dat van te voren afspreken, of opbellen (als je klein bent, moet je gebracht).
Gewoon naar buiten lopen en kijken wie er nog meer is... heeft geen zin
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:50
ja, dat was vroeger echt leuker.
Er worden zo weinig kinderen geboren, dat er bij ons in de straat amper leeftijdsgenootjes waren. Kinderen wonen echt verder uit elkaar, in de straat wonen bijvoorbeeld geen klasgenootjes.
Als je dan ergens wil spelen, moet je dat van te voren afspreken, of opbellen (als je klein bent, moet je gebracht).
Gewoon naar buiten lopen en kijken wie er nog meer is... heeft geen zin
Volgens mij zijn er echt wel genoeg kinderen, alleen spelen ze niet meer buiten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 19:57
Volgens mij zijn er echt wel genoeg kinderen, alleen spelen ze niet meer buiten.
nee hoor, bij mij in de straat zat in de jaren70 een school, het gebouw staat er nog, school al 20 jaar dicht. De daarna dichtstbijzijnde school, ook al 20 jaar geen school meer. Gewoon veel minder kinderen in de wijk.

Pak de geboortecijfers er maar eens bij, vergelijk 1970 met 2005, echt anders.
Ik had een straat vol leeftijdsgenootjes, mijn kinderen hebben dat niet. Mijn school zat aan eind van de straat (5 minuten lopen), mijn kinderen moesten 20 minuten fietsen.

Maar als je graag wil horen, dat het aan de werkende moeders ligt en de ipad's, vinnik het best hoor
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste gaat regelmatig met vader vuil prikken. Dus de rotzooi in de buurt opruimen. Ze is daar ook erg mee begaan en vindt mensen maar ‘vies’ omdat ze alles zo laten vallen :hihi:

Misschien is dat leuk om samen buiten te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kinderen met een plusafwijking en kreeg dus juist het advies om elke dag minimaal een uur in een boek te lezen/zoekplaatjes toen ze nog niet konden lezen, tablet of tv.
pejeka schreef:
15-08-2019 19:29
Waarom lijkt het tegenwoordig zo moeilijk kinderen aan het buiten spelen te krijgen, terwijl nog niet zo lang geleden je juist moeite had je kinderen binnen te houden, want buiten was veel spannender en leuker, met alle vriendjes uit de buurt?
Misschien dat kinderen (net als volwassenen?) meer gericht zijn op zichzelf (en een scherm) in plaats van letterlijke, fysieke interactie op te zoeken?

Ik vind juist dat ik hier vaak lees dat ouders echte buitenspeelkinderen hebben. Voor die van mij geldt dat niet. Zeker de oudste speelt echt liever binnen. Niet alleen maar achter een scherm hoor. Ook veel lego, tekenen, treinbanen.
Ik had als kind een hekel aan buiten spelen, zeker als het koud en nat was. Op school moesten we verplicht naar buiten in de pauzes.
In de zomer speelden we wel buiten tot het donker was, maar als het onder de 20 graden was zat ik liever binnen met een boek.
Heb wel -7 dus kennelijk is lezen ook heel slecht voor je ogen.

Of misschien ligt het causale verband andersom en spelen bijziende kinderen niet graag buiten omdat balspelen en verstoppertje niet leuk zijn als je niet goed in de verte kunt kijken.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-08-2019 20:08
Misschien dat kinderen (net als volwassenen?) meer gericht zijn op zichzelf (en een scherm) in plaats van letterlijke, fysieke interactie op te zoeken?

Ik vind juist dat ik hier vaak lees dat ouders echte buitenspeelkinderen hebben. Voor die van mij geldt dat niet. Zeker de oudste speelt echt liever binnen. Niet alleen maar achter een scherm hoor. Ook veel lego, tekenen, treinbanen.
Oudste is een binnenkind, nu 19, maar altijd al geweest. (maar die schildert en leest, beetje nerdy is ze wel). ;)
Jongste sport en is graag buiten. Vroeger om te voetballen, hockeyen. Nu om te 'hangen'.
Alle reacties Link kopieren
Is geocatchen misschien nog een leuke activiteit to?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
15-08-2019 20:11
Ik had als kind een hekel aan buiten spelen, zeker als het koud en nat was. Op school moesten we verplicht naar buiten in de pauzes.
In de zomer speelden we wel buiten tot het donker was, maar als het onder de 20 graden was zat ik liever binnen met een boek.
Heb wel -7 dus kennelijk is lezen ook heel slecht voor je ogen.

Of misschien ligt het causale verband andersom en spelen bijziende kinderen niet graag buiten omdat balspelen en verstoppertje niet leuk zijn als je niet goed in de verte kunt kijken.
Er zijn zat onderzoeken naar gedaan.
Kan goed zijn forumfossiel. Ik was als kind ook niet graag buiten. Op zich wel in de tuin (om daar in een tuinstoel te zitten lezen of aan de tuintafel te tekenen) maar niet buiten in de zin van een veldje opzoeken, op een erf, speeltuintje etc. Nu had ik die in mijn woonomgeving tamelijk weinig maar denk dat ik er ook niet van gehouden had als ik in een kinderrijke buurt had gewoond.
Ik woonde op zich wel in een kinderrijke buurt, maar ik hield niet van voetbal of hockey. Ik was motorisch niet zo handig, dus touwtje springen en ballen vangen kom ik niet. Ik was dus altijd als eerste “ af” en stond dan toe te kijken hoe het spel verder ging zonder mij.
Dus als ik buiten was was dat met een boek in een tuinstoel.

Gelukkig dwongen mijn ouders me niet om verplicht naar buiten te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk speelden we vroeger ook wel eens binnen, en zeker als het echt hondenweer was. Maar wat me zo verbaast is dat je echt vrijwel nérgens in de hele stad meer hele zwermen kinderen ziet die zich buiten vermaken, gewoon, in het parkje in de buurt, of op de stoep voor het huis, of op het grasveldje om de hoek. Ook niet als het lekker weer is. Gewoon, een hele zwerm kinderen die tikkertje doet, of verstoppertje, of een competitie in badminton of stoepranden of wat dan ook doet. Het lijkt wel alsof kinderen alleen bestaan in schoolgebouwen, in busjes/auto's die hen heen en terug vervoeren en binnenshuis, al dan niet aan één of ander scherm vastgeplakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 21:26
Tuurlijk speelden we vroeger ook wel eens binnen, en zeker als het echt hondenweer was. Maar wat me zo verbaast is dat je echt vrijwel nérgens in de hele stad meer hele zwermen kinderen ziet die zich buiten vermaken, gewoon, in het parkje in de buurt, of op de stoep voor het huis, of op het grasveldje om de hoek. Ook niet als het lekker weer is. Gewoon, een hele zwerm kinderen die tikkertje doet, of verstoppertje, of een competitie in badminton of stoepranden of wat dan ook doet. Het lijkt wel alsof kinderen alleen bestaan in schoolgebouwen, in busjes/auto's die hen heen en terug vervoeren en binnenshuis, al dan niet aan één of ander scherm vastgeplakt.
Jongste puber hangt met een zwerm aan het water of in het park. Ook met dit weer
Hormonen he?
pejeka schreef:
15-08-2019 21:26
Tuurlijk speelden we vroeger ook wel eens binnen, en zeker als het echt hondenweer was. Maar wat me zo verbaast is dat je echt vrijwel nérgens in de hele stad meer hele zwermen kinderen ziet die zich buiten vermaken, gewoon, in het parkje in de buurt, of op de stoep voor het huis, of op het grasveldje om de hoek. Ook niet als het lekker weer is. Gewoon, een hele zwerm kinderen die tikkertje doet, of verstoppertje, of een competitie in badminton of stoepranden of wat dan ook doet. Het lijkt wel alsof kinderen alleen bestaan in schoolgebouwen, in busjes/auto's die hen heen en terug vervoeren en binnenshuis, al dan niet aan één of ander scherm vastgeplakt.
Waarom zie jij dat als leuker/beter? Alleen omdat het beter is voor de ogen of ook om andere redenen?

Ik denk dat de kinderen die (nu) binnen zijn daar gewoon liever zijn dan in zwermen buiten. Anders waren ze daar toch massaal? Vroeger waren er misschien ook kinderen die allemaal liever binnen gebleven waren maar ik denk dat er om verschillende redenen veel kinderen buiten waren.
- ze hadden minder (leuk) binnenspeelgoed
- geen computer en niks op tv
- ze moesten hun moeder niet voor de voeten lopen

Dus hop, allemaal naar buiten. Weer of geen weer. Terwijl sommigen misschien ook het liefst de hele woonkamer dag in dag uit vol hadden gebouwd met lego en treintjes. Maar dat had men niet (zoveel) of mocht niet.
Alle reacties Link kopieren
Een opticien heeft een jong familielid van mij ooit aangeraden om elk half uur dat je leest even de blik door het raam naar buiten te richten, zodat je ogen zich even focussen op een punt in de verte. Kun je misschien inlassen op de regenachtige dagen als buitenspelen niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
dana81 schreef:
14-08-2019 17:09
Hij gaat wel graag naar buiten, maar niet alleen. We hebben ook niet zo'n spannende tuin.
Dan maak je die toch?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-08-2019 21:50
Waarom zie jij dat als leuker/beter? Alleen omdat het beter is voor de ogen of ook om andere redenen?

Ik denk dat de kinderen die (nu) binnen zijn daar gewoon liever zijn dan in zwermen buiten. Anders waren ze daar toch massaal? Vroeger waren er misschien ook kinderen die allemaal liever binnen gebleven waren maar ik denk dat er om verschillende redenen veel kinderen buiten waren.
- ze hadden minder (leuk) binnenspeelgoed
- geen computer en niks op tv
- ze moesten hun moeder niet voor de voeten lopen

Dus hop, allemaal naar buiten. Weer of geen weer. Terwijl sommigen misschien ook het liefst de hele woonkamer dag in dag uit vol hadden gebouwd met lego en treintjes. Maar dat had men niet (zoveel) of mocht niet.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Misschien moeten we het weer eens aan de kinderen zélf over laten. Lekker na school naar huis en dan zélf besluiten of ze met de eveneens thuis zijnde buurkinderen de nabijgelegen bosjes willen gaan ontdekken of op het nabijgelegen grasveldje willen spelen, of misschien soms even lekker thuis blijven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
15-08-2019 22:05
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Misschien moeten we het weer eens aan de kinderen zélf over laten. Lekker na school naar huis en dan zélf besluiten of ze met de eveneens thuis zijnde buurkinderen de nabijgelegen bosjes willen gaan ontdekken of op het nabijgelegen grasveldje willen spelen, of misschien soms even lekker thuis blijven.
Maar denk je dat het nu dan niet aan de kinderen zelf is dan, dat ze liever thuis spelen ipv een veldje opzoeken?

Sterker nog, ik denk dat kinderen nu misschien nog wel meer de keuze krijgen waar er vroeger niet overlegd werd (maar weet ik niet zeker).
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-08-2019 22:11
Maar denk je dat het nu dan niet aan de kinderen zelf is dan, dat ze liever thuis spelen ipv een veldje opzoeken?

Sterker nog, ik denk dat kinderen nu misschien nog wel meer de keuze krijgen waar er vroeger niet overlegd werd (maar weet ik niet zeker).
Ik denk dat veel kinderen tegenwoordig veel minder eigen keuze hebben dan ik destijds. Ik kwam destijds rond 4 uur uit school thuis en had dan de keuze buiten wat te gaan doen, of binnen te spelen, of op mijn kamer te hangen of wat dan ook. Tegenwoordig komen kinderen niet meer rond 4 uur thuis, maar moeten ze een aantal dagen per week tot aan het eind van de dag volmaken in een schoolse opvang. Dus stel dát ze met hun vriendje van twee huizen verderop zouden willen spelen na school, hoe zouden ze dat dan moeten doen als ze aan de andere kant van de stad in een schoollokaal zitten te wachten tot pappa of mamma ze komt ophalen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 22:17
Ik denk dat veel kinderen tegenwoordig veel minder eigen keuze hebben dan ik destijds. Ik kwam destijds rond 4 uur uit school thuis en had dan de keuze buiten wat te gaan doen, of binnen te spelen, of op mijn kamer te hangen of wat dan ook. Tegenwoordig komen kinderen niet meer rond 4 uur thuis, maar moeten ze een aantal dagen per week tot aan het eind van de dag volmaken in een schoolse opvang. Dus stel dát ze met hun vriendje van twee huizen verderop zouden willen spelen na school, hoe zouden ze dat dan moeten doen als ze aan de andere kant van de stad in een schoollokaal zitten te wachten tot pappa of mamma ze komt ophalen?
Mijn kinderen speelde op de bso trouwens wel altijd buiten (lekker kinderen om mee te klooien), thuis veel minder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven