Tips antibiotica innemen

08-07-2024 20:25 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Peuter heeft blaasontsteking en moet nog 4 dagen 4x antibiotica krijgen (of nog langer als de urinekweek dat uitwijst).
Probleem is: ze moet direct overgeven na het innemen (ze krijgt 2ml per keer).
Ze heeft al een week niets gegeten en drinkt de minimale hoeveelheid die ze moet binnenkrijgen. Deze kuur moet ingenomen worden nadat ze gegeten heeft, dus dat is al een uitdaging.
Iemand tips hoe de antibiotica toch binnen blijft? Aangezien ze al 6 dagen 40 graden koorts heeft, is het belangrijk dat ze de kuur goed afmaakt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Even aan de apotheek vragen.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een hapje vla of yoghurt? Door de appelsap?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft de huisarts zelf hier geen tips voor of een andere vorm van deze antibiotica die voorgeschreven kan worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het on vloeibare vorm? Mijn dochter had die ook toen ze 1,5 was. Deden we in een spuitje en dan daarna een hap van iets wat ze lekker vond. Toen yoghurt geloof ik. Voordeel was wel dat ze de smaak lekker vond. Was sinaasappel geloof ik? Misschien die vragen als je hem niet al hebt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Morgenochtend probeer ik het met wat vla. Anders kan ik inderdaad de apotheek even bellen voor tips. Helaas gaven ze al aan dat dit de enige optie is voor haar nu, want andere manier is pilvorm maar dat gaat 'm uiteraard helemaal niet worden.

Zo balen, ze is al zoveel afgevallen deze week en nu spuugt ze ook nog extra door de antibiotica
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor antibiotica is het? Kijk even in de bijsluiter of je het mag innemen met bijvoorbeeld vla of appelmoes. Of in een beker met limonade/dubbelfris/sap oplossen om de smaak te maskeren?
Daarna een ijsje eten om de smaak weg te krijgen?
huisduif wijzigde dit bericht op 08-07-2024 20:34
11.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
08-07-2024 20:27
Met een hapje vla of yoghurt? Door de appelsap?

Sommige antibiotica mag je helemaal niet met zuivel innemen.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 08-07-2024 20:37
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
08-07-2024 20:32
Morgenochtend probeer ik het met wat vla. Anders kan ik inderdaad de apotheek even bellen voor tips. Helaas gaven ze al aan dat dit de enige optie is voor haar nu, want andere manier is pilvorm maar dat gaat 'm uiteraard helemaal niet worden.

Zo balen, ze is al zoveel afgevallen deze week en nu spuugt ze ook nog extra door de antibiotica
Niet alle AB mag met vla. Vraag dat eerst even na!
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
08-07-2024 20:30
Is het on vloeibare vorm? Mijn dochter had die ook toen ze 1,5 was. Deden we in een spuitje en dan daarna een hap van iets wat ze lekker vond. Toen yoghurt geloof ik. Voordeel was wel dat ze de smaak lekker vond. Was sinaasappel geloof ik? Misschien die vragen als je hem niet al hebt?
Ja vloeibaar, met een spuitje inderdaad. Geen sinaasappelsmaak al is het wel chemisch geel :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
08-07-2024 20:33
Niet alle AB mag met vla. Vraag dat eerst even na!
Deze mag met zuivel, graag zelfs, ivm misselijkheidsklachten die je er van kunt krijgen.
Het is nitrofurantoïne
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
08-07-2024 20:35
Deze mag met zuivel, graag zelfs, ivm misselijkheidsklachten die je er van kunt krijgen.
Het is nitrofurantoïne
Dan snap ik het topic niet. Glas yogi met AB.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als eten moeilijk is en drinken wel enigszins lukt zou ik chocomel of fristi overwegen.
Is bovendien troebeler dan appelsap, waardoor ze dat spul misschien minder ziet qua kleur.

En vooral: Geen te grote hoeveelheid.
Je wil niet dat kind 3 uur doet over 1 glas waarbij ze na een kwart stopt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze zo ziek is, en al een week niets binnen houdt zou ik ook overleggen met de huisarts morgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
08-07-2024 20:33
Ja vloeibaar, met een spuitje inderdaad. Geen sinaasappelsmaak al is het wel chemisch geel :)
Nu ik er over nadenk heeft mijn dochter het toen ook wel eens teruggespuugd. Heb je overlegd met de HA wat je dan moet doen? Want als kind het helemaal uitspuugt moesten wij het volgens mij opnieuw geven anders missen ze een dosis. Vraag dat anders even na!

Moet kind spugen door de smaak of door misselijkheid an sich?
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
08-07-2024 20:36
Dan snap ik het topic niet. Glas yogi met AB.
Ze drinkt amper, over de hele dag/nacht genomen zo rond de 250ml. En als ik het door een klein beetje doe proeft ze het ook en gaat ze meteen kokhalzen.
Morgen nog even door de vla proberen, dat heb ik nog niet gedaan. Wie weet werkt dat wel
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
08-07-2024 20:38
Als ze zo ziek is, en al een week niets binnen houdt zou ik ook overleggen met de huisarts morgen.
Zijn al bij de huisarts geweest, afgelopen vrijdag. Toen kwam er niets uit de urine maar na extra controle blijkt ze toch een fikse ontsteking te hebben, werd er vanmiddag over gebeld. Urine staat nu ook op kweek in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
08-07-2024 20:40
Nu ik er over nadenk heeft mijn dochter het toen ook wel eens teruggespuugd. Heb je overlegd met de HA wat je dan moet doen? Want als kind het helemaal uitspuugt moesten wij het volgens mij opnieuw geven anders missen ze een dosis. Vraag dat anders even na!

Moet kind spugen door de smaak of door misselijkheid an sich?
Ja, binnen bepaalde tijd moet ik inderdaad een nieuwe dosis geven.

Ik denk een combi van allebei, ze houdt al geen eten binnen, en met de antibiotica gaat het drinken er ook meteen weer uit (hadden net na een klein flesje melk gegeven, zo'n 40cc, dat lag er nu dus weer uit incl de antibiotica). Nieuwe dosis gegeven en nu spuugt ze na een uur weer, maar dan is het hopelijk al wel grotendeels opgenomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
08-07-2024 20:42
Zijn al bij de huisarts geweest, afgelopen vrijdag. Toen kwam er niets uit de urine maar na extra controle blijkt ze toch een fikse ontsteking te hebben, werd er vanmiddag over gebeld. Urine staat nu ook op kweek in het ziekenhuis.
Ja, maar je bent nu al weer dagen verder, dus als ze al die tijd niets heeft gegeten, dan is even bellen daarover gewoon een goed idee. Zeker omdat je schrijft dat ze ook maar nauwelijks drinkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
08-07-2024 20:47
Ja, maar je bent nu al weer dagen verder, dus als ze al die tijd niets heeft gegeten, dan is even bellen daarover gewoon een goed idee. Zeker omdat je schrijft dat ze ook maar nauwelijks drinkt.
Klopt hoor :)
Het niet eten mocht een week duren van de huisarts. Dat is morgen. Dus dan bel ik sowieso even met de huisarts, als er geen verbetering is.
Ze is al niet zo'n stevigerd, en nu dus weer een kilo'tje minder..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou denken dat dat kind zonder eten en met nauwelijks drinken intussen zo'n beetje uitgedroogd is.

En dat het ziekenhuis en een baxter met AB en vocht misschien handiger is om die bacteriën buiten te krijgen.

Zeker in plaats van zelf de strijd continu te moeten aangaan en elke centiliter vocht en AB er weer te zien uitkomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
08-07-2024 20:41
Ze drinkt amper, over de hele dag/nacht genomen zo rond de 250ml. En als ik het door een klein beetje doe proeft ze het ook en gaat ze meteen kokhalzen.
Morgen nog even door de vla proberen, dat heb ik nog niet gedaan. Wie weet werkt dat wel
Plast ze nog? Je kan een schone luier en een gevulde luier wegen om het in de gaten te houden. Ik zou vanavond nog overleggen met de HAP als je merkt dat plassen minder wordt of al weinig is.

Je wilt niet dat ze een bloedvergiftiging oploopt. Met koorts zweet je veel en heb je juist extra vocht nodig. Ook voor je blaas om die door te spoelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze plast nog, zo'n 2-3x een luiertje, en ze moet van de huisarts 20ml per kg lichaamsgewicht drinken om niet uit te drogen. Dat haalt ze gelukkig wel, al is het vandaag op het randje denk ik met het overgeven erbij.
Morgen bel ik sowieso even voor overleg, ze is voor nu wel helder en alert (en ze huilt nog met dikke tranen)
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
08-07-2024 20:51
Plast ze nog? Je kan een schone luier en een gevulde luier wegen om het in de gaten te houden. Ik zou vanavond nog overleggen met de HAP als je merkt dat plassen minder wordt of al weinig is.

Je wilt niet dat ze een bloedvergiftiging oploopt. Met koorts zweet je veel en heb je juist extra vocht nodig. Ook voor je blaas om die door te spoelen.
Dit.
Of dat de ontsteking naar haar nieren doorslaat.
Ik zou vanavond nog even bellen.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet meer relevant
superuser2023 wijzigde dit bericht op 09-07-2024 09:26
78.72% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven