Tips: combineren gezin en werk

15-02-2020 16:05 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april ga ik weer werken. Ik wil voor de beeldvorming even weten hoe het allemaal loopt bij forummers die een gezin hebben en werken. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik vind het allemaal wel spannend. Vooral dat zoon naar de kdv gaat.

Onze situatie
Ik ga 4 dagen werken en vriend ook. We hebben voor 3 dagen kdv, woensdag ben ik thuis en vader is de vrijdag thuis.
Ik begin om 07:00 met werken dus vriend brengt zoon naar de kdv en ik haal zoon op rond 16:30.
1x per week komt er een schoonmaakster langs.

Vergeet ik nog verder iets?
Westerpaviljoen schreef:
15-02-2020 16:27
Boodschappen doe je toch gewoon met je kind?
Met een 3-maander in een Maxi-Cosy ... direct.

Met een huilende, weglopende of zichzelf op de grond smijtende 2-jarige ... toch écht liever niet.
Al helemaal niet na je werk op een dag dat het vooruit moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het lukt ons goed door er ook een avondroutine op na te houden (oa: rondje opruimen, vaatwasser inruimen, wasje aanzetten, kleren voor iedereen klaarleggen, tas vast inpakken en wat er al aan lunch voorbereid kan worden doen). Hierdoor zijn we sochtends relatief weinig tijd kwijt en is het allemaal wel relaxed. Ik douche ook niet meer 's ochtends maar doe dat nu 's avonds.

We hebben wel een duidelijke verdeling wie wanneer brengt/haalt en kookt. Verzinnen ook een weekmenu vooraf. Zie dat jullie de boodschappen al bestellen, dat scheelt een hoop.

Wie is de eerste die gebeld wordt als kind opgehaald moet worden wegens ziekte? En wie gaat er dan weg van werk om dat te doen?
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 15-02-2020 16:36
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:32
Met een 3-maander in een Maxi-Cosy ... direct.

Met een huilende, weglopende of zichzelf op de grond smijtende 2-jarige ... toch écht liever niet.
Al helemaal niet na je werk op een dag dat het vooruit moet gaan.
Een 2 jarige kan je op je vrije dag ook gewoon meenemen. Juist dan kan je op een rustig moment en leert een kind hoe zich te gedragen en ze zijn nog klein genoeg om in het zitje te ploffen als ze vervelend zijn.
Klein boodschapje na t werk kan de ouder met handen vrij doen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als heel haalbaar zo! Prettig als de ene ouder in principe steeds brengt, de ander haalt. Dat geeft duidelijkheid en structuur; hoef je daar niet steeds met elkaar over de praten. Verder nemen wij in het weekend altijd even de week door - hebben we nog plannen of afspraken -, zodat we er niet ineens donderdagavond achterkomen dat zoon de volgende dag iets mee naar school moet nemen, bijvoorbeeld, of dat de ene ouder kind niet kan ophalen in verband met een avondvergadering.

Voor wat betreft calamiteiten: wij hadden en hebben daar een om-en-om-afspraak. Op ons beider werk geld eigenlijk dat we niet zomaar een (halve) dag vrij kunnen nemen, maar ja, soms is het overmacht. Dus de ene keer blijf ik thuis, de andere keer man. Opa en oma vond ik bij een (flink) ziek kind eigenlijk geen optie. Op dag 2 (gaat wel wat beter, maar nog hangerig) vangen opa en oma het wel vaak op.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:32
Met een 3-maander in een Maxi-Cosy ... direct.

Met een huilende, weglopende of zichzelf op de grond smijtende 2-jarige ... toch écht liever niet.
Al helemaal niet na je werk op een dag dat het vooruit moet gaan.
Dat heeft die van mij nog nooit gedaan.....
Klinkt als een goed plan.
Vergeet niet om jezelf en elkaar tijd te gunnen om een routine te ontwikkelen. Het is allemaal nieuw en veel geregel, maar je went er echt aan en groeit erin. Het kdv is wat dat betreft relaxt beginnen: je kunt er niet te laat komen (behalve bij ophalen dan, maar met 16.30 als streeftijd heb je aardig wat marge) en hoeft eigenlijk verder nergens aan te denken.
Voor je het weet lever je er twee gevoederd, getandenpoetst en ingevlochten af op school, met bijbehorende gymtassen, vriendenboekjes, strookjes voor de paaslunch, fruit voor de ochtendpauze, boterhammen voor tussen de middag, en wc-rollen voor het knutselen en ben je nog op tijd op je werk ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook spannend om hem naar het kdv te brengen trouwens, en om die reden hebben we het langzaam opgebouwd. Begonnen met 1 halve dag en elke keer een halve dag erbij tot we op 2 hele en 2 halve dagen zaten. Dus zo'n 6 weken mee bezig geweest. Maar goed ik kon me dat permitteren want ZZP-er. Zoon vindt het trouwens geweldig op de opvang dus verder vrij weinig moeite mee gehad uiteindelijk. Heb misschien 1 keer een beetje met tranen gestaan, toen ie voor het eerste de hele dag ging. Verder is het ook ontzettend leuk om na een dag thuis te komen bij je kind en dat je die dan hebt gemist.

Je kind is tegen die tijd ook weer wat ouder, en jij bent alweer wat meer gewend aan moeder zijn, en het is allemaal iets minder nieuw en kwetsbaar. Door het tempo waarin zo'n kleintje zich ontwikkelt is april echt nog mijlenver weg!
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
15-02-2020 16:38
Dat heeft die van mij nog nooit gedaan.....
Nee, maar je had toch een modelkind?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:32
Met een 3-maander in een Maxi-Cosy ... direct.

Met een huilende, weglopende of zichzelf op de grond smijtende 2-jarige ... toch écht liever niet.
Al helemaal niet na je werk op een dag dat het vooruit moet gaan.
Ja Maxi cosi in de winkelwagen en gaan. Eenmaal te groot voor de maxi cosi in het zitje van de winkelwagen.

Toen kind kon lopen naar keuze in de kar of met zo'n kinderwinkelwagen.

Mijn kind heeft zich nooit misdragen in de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-02-2020 16:41
Nee, maar je had toch een modelkind?
Andermans mening niet de mijne
Alle reacties Link kopieren
Ik had een gastouder uitgezocht waar ik veel vertrouwen in had. Dus eenmaal op mijn werk maakte ik mij geen seconde meer druk om mijn kind. Ik wist dat kind in goede handen was.

Niet vooraf aan wenmomenten gedaan.
Wel samen met vriend en kind een uitgebreid kennismakingsgesprek gevoerd bij de gastouder thuis.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:24
Is er een vangnet op maandag-dinsdag-donderdag voor als kind ziek opstaat of de avond voordien ineens 39 graden koorts heeft en dus niet naar KDV kan?

Zijn er afspraken rond eventuele hobby's, afspreken met vrienden, familie, ... 's avonds zodat dingen niet overlappen?
Of als jullie samen een avond weg willen?

Al een goeie babysit gevonden?
Schoonmoeder vangt op waar nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een gastouder uitgezocht waar ik veel vertrouwen in had. Dus eenmaal op mijn werk maakte ik mij geen seconde meer druk om mijn kind. Ik wist dat kind in goede handen was.

Niet vooraf aan wenmomenten gedaan.
Wel samen met vriend en kind een uitgebreid kennismakingsgesprek gevoerd bij de gastouder thuis.
DuchessMeganMarkle schreef:
15-02-2020 16:51
Schoonmoeder vangt op waar nodig.
En is er een plan voor als die ziek is of op reis of er toch volgend jaar geen zin meer in blijkt te hebben?



Je zal namelijk zien dat kind nét ziek wordt op 't moment dat plan A, B en C zelf met de griep in bed liggen of onder een palmboom op de Dominicaanse liggen :-).

En dat zowel jij als man die dag een uber-belangrijke - zo 1 van 1 per jaar - vergadering hebben.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:53
En is er een plan voor als die ziek is of op reis of er toch volgend jaar geen zin meer in blijkt te hebben?
Kom op zeg dat is wel heel erg in doemscenario's denken.

To heeft een KDV waar kind naar toe kan. Schoonmoeder is blijkbaar bereid om op te passen in noodgevallen.

Nou dan heb je dat echt wel goed afgedicht. Je hebt toch geen leven meer als je dan alsnog voortdurend blijft denken ja maar wat als.

Mocht kind net toevallig een keer ziek zijn als schoonmoeder ook niet kan dan komt dat ook wel weer op zijn pootjes terecht.
Alle reacties Link kopieren
Opvang met warm eten, maar dat is misschien mosterd.
Wat doe jij als jij een keer later moet werken/sociale activiteit hebt?
Vrije tijd goed verdeeld?
Alle reacties Link kopieren
Vrije tijdsactiviteiten voor jezelf bedenken inplannen & echt gaan. Na 5 jaar en twee kinderen efficient zorg en werk verdelen ben ik verder een enorm saai wijf geworden. Moet ik dus weer opbouwen.
Ons kind en later kinderen bleven iets langer op kdv dan strikt noodzakelijk was. Ik kon ze om 17:00 halen, man om 17:20/17:30. Hij haalde ze een ik fietser om 17:00 meteen naar huis, ik ging vast aan het eten beginnen en als man dan kwam hadden we samen tijd en of voor de kinderen, omdat het eten al bijna klaar was.

Werkte voor ons beter dan dat ik ze direct mee zou nemen.

Verder als het nog kan vragen of je man vrij neemt op de eerste paar dagen dat je gaat werken. Kan jij eerst even aan je werk wennen en dan pas aan de combi werken met kind. Na al die maanden afwezigheid moest ik altijd wel weer even wennen.
Sinds wij een gedeelde Google agenda hebben hebben wij een stuk meer rust. Bijvoorbeeld over wanneer cb, boeken naar de bieb, dat ene etentje, peuter een speel afspraak, man dienst heeft of iets 's avonds heeft voor werk, nouja wat dan ook. Het staat in de agenda die we allebei beheren en op onze telefoon kunnen inzien. Als man dan wat wil afspreken kan hij gewoon in de agenda zien of dat kan ja of nee. Er was een tijd dat ik alles bij hield en daar werd ik echt knetter van. Kwamen zelfs de vrienden van man aan mij vragen of hij die en die dag een drankje in de stad kon komen doen. Zei die tegen z'n vrienden dat ze maar bij de baas moesten wezen voor de planning. Ik was kennelijk van vrouw en moeder gedegradeerd naar PA. Sinds we dus die agenda hebben is het veel makkelijker plannen en zijn ook taken en momenten voor ons zelf beter in evenwicht.

Verder al veel goede tips voorbij zien komen. Het ritme went snel hoor. Je baby is nu nog heel piep en heeft waarschijnlijk nul ritme. Ik dacht toen ook echt jejem, hoe moet dat straks dan? Hoe kom ik ooit op tijd op m'n werk. Maar baby was 5 maand toen ik ging werken en dan hebben ze al wel echt een ritme. Niet altijd eentje waar je perse blij van wordt, maar wel een ritme. Dus dat betekent dat je daar rekening mee kan houden. Hier was baby altijd half 6 wakker. Dat betekende eerst baby fles en daarna mee in de wipper naar de badkamer zodat ik kon douchen etc. Later werd hij ineens half 7 wakker of soms nog later. Dan ga je dus eerst zelf douchen en je klaar maken. Kortom het regelt zich meestal vanzelf wel!

Als je baby een nachtbraker blijft wissel dan de nachten af met je man. Ik ging wel eens op zolder met Oordoppen liggen, gewoon om even bij te tanken. Dat is wel nodig als je 4 dagen werkt. Vind ik hoor.
Ik werk(te) ook 32 uur (nu 24 uur werken, 1 dag stage).
Ik vond/vind voornamelijk het moment van “moe” en hongerig uit het werk komen lastig. Dan stortte ik vroeger gewoon op de bank met een maaltijdsalade en een glaasje wijn/bakje koffie en tv aan :rofl: (wat een tijden waren dat eigenlijk). Afijn dat moment van de dag vind ik nog steeds best pittig soms. Kind is ook moe en hongerig en ik ook, maar moet alsnog “aan de bak” in de vorm van badderen, eten koken, kind aandacht geven etc (laatste is ook leuk hoor!).
Ik zorg daarom vooral voor voorbereiding en makkelijkheid op doordeweekse dagen. Boodschappen haal ik 1 keer in de week en ik bereid vaak vooraf al eten voor (bakjes met sauzen invriezen etc). Avond van tevoren zet ik tassen en kleding al klaar.
In de ochtend zorg ik verder voor een vast ritueel, zodat dochter weet waar ze aan toe is. Bij een baby is dat nu nog misschien wat lastig, omdat je dan nog wat naar een ritme aan het zoeken bent wellicht.
En verder dingen loslaten. Vaak toch naar m’n werk gesjeest met kotsvlekken op m’n broek, wallen tot aan m’n kin en in de avond van pure vermoeidheid een pizza in de oven werpende, hopende op beter. En beter werd het altijd! :cheer:
Succes, en gefeliciteerd met je mooie baby!
BigBangTheory schreef:
15-02-2020 19:01
En beter werd het altijd! :cheer:

Tot een bepaald moment inderdaad wel, daarna werd het hier weer even lastiger. Kinderen die precies die dag moeten sporten om 18:30. Sport die ze al deden op andere dag verhuisde naar de meest lastige dag in de week, maar dan haal je niet je kind van die sport. En uiteindelijk gaat ook dat weer voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
15-02-2020 18:50
Sinds wij een gedeelde Google agenda hebben hebben wij een stuk meer rust. Bijvoorbeeld over wanneer cb, boeken naar de bieb, dat ene etentje, peuter een speel afspraak, man dienst heeft of iets 's avonds heeft voor werk, nouja wat dan ook. Het staat in de agenda die we allebei beheren en op onze telefoon kunnen inzien. Als man dan wat wil afspreken kan hij gewoon in de agenda zien of dat kan ja of nee. Er was een tijd dat ik alles bij hield en daar werd ik echt knetter van. Kwamen zelfs de vrienden van man aan mij vragen of hij die en die dag een drankje in de stad kon komen doen. Zei die tegen z'n vrienden dat ze maar bij de baas moesten wezen voor de planning. Ik was kennelijk van vrouw en moeder gedegradeerd naar PA. Sinds we dus die agenda hebben is het veel makkelijker plannen en zijn ook taken en momenten voor ons zelf beter in evenwicht.

Verder al veel goede tips voorbij zien komen. Het ritme went snel hoor. Je baby is nu nog heel piep en heeft waarschijnlijk nul ritme. Ik dacht toen ook echt jejem, hoe moet dat straks dan? Hoe kom ik ooit op tijd op m'n werk. Maar baby was 5 maand toen ik ging werken en dan hebben ze al wel echt een ritme. Niet altijd eentje waar je perse blij van wordt, maar wel een ritme. Dus dat betekent dat je daar rekening mee kan houden. Hier was baby altijd half 6 wakker. Dat betekende eerst baby fles en daarna mee in de wipper naar de badkamer zodat ik kon douchen etc. Later werd hij ineens half 7 wakker of soms nog later. Dan ga je dus eerst zelf douchen en je klaar maken. Kortom het regelt zich meestal vanzelf wel!

Als je baby een nachtbraker blijft wissel dan de nachten af met je man. Ik ging wel eens op zolder met Oordoppen liggen, gewoon om even bij te tanken. Dat is wel nodig als je 4 dagen werkt. Vind ik hoor.
Oh ja, de gedeelde agenda! Die was ik even vergeten, maar hier werkt hij ook heel goed. We hebben ook de afspraak: de agenda is leidend, dus als je vergeet iets in de agenda te zetten en de ander heeft dan wat, dan heb je pech.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:53
En is er een plan voor als die ziek is of op reis of er toch volgend jaar geen zin meer in blijkt te hebben?



Je zal namelijk zien dat kind nét ziek wordt op 't moment dat plan A, B en C zelf met de griep in bed liggen of onder een palmboom op de Dominicaanse liggen :-).

En dat zowel jij als man die dag een uber-belangrijke - zo 1 van 1 per jaar - vergadering hebben.
En zelfs met dat scenario is er geen man overboord als een van beide tóch die ene belangrijke vergadering af moet zeggen.
Probeer je er nu ook niet te druk over te maken. April duurt nog wel even, tegen die tijd is jouw baby waarschijnlijk al weer twee keer zo oud als nu en is jullie ritme al drie keer totaal veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het in het begin ook best spannend. Veel goede tips zijn gegeven, zoals alles de avond van te voren voorbereiden en makkelijk maaltijden voor op werkdagen.
Ik vond het prettig om de eerste twee weken niet meteen 4 dagen te werken en ben begonnen met 2 dagen. Ik miste mijn baby in het begin heel erg, maar dat wende ook al snel.
En april duurt nog even, tegen die tijd is je baby alweer een stuk groter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven