Tips: combineren gezin en werk

15-02-2020 16:05 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april ga ik weer werken. Ik wil voor de beeldvorming even weten hoe het allemaal loopt bij forummers die een gezin hebben en werken. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik vind het allemaal wel spannend. Vooral dat zoon naar de kdv gaat.

Onze situatie
Ik ga 4 dagen werken en vriend ook. We hebben voor 3 dagen kdv, woensdag ben ik thuis en vader is de vrijdag thuis.
Ik begin om 07:00 met werken dus vriend brengt zoon naar de kdv en ik haal zoon op rond 16:30.
1x per week komt er een schoonmaakster langs.

Vergeet ik nog verder iets?
Denk ook alvast even na over hoe je de ochtendspits in huis wilt gaan inrichten. Wat hier bijvoorbeeld fijn werkt: We staan tegelijkertijd op. Degene die kind naar kdv brengt zorgt dat ie zelf ontbeten en wel de deur uit kan om tijdstip X, de ander zorgt (in pyjama) dat kind gepoetst, aangekleed, geborsteld en ontbeten de deur uit kan om tijdstip X en zorgt daarna voor zichzelf.
anoniem_371479 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 16:21
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een maxi-cosi past bij de winkelwagen precies op het uitklaprekje voor de bierkratten.

Vanaf een half jaar gaan ze mee-eten: wij hebben erg veel van die avent-voorraadpotjes. Eerst voor de gestoomde hapjes, later voor restjes van de maaltijd; kunnen zo uit de vriezer in de magnetron. Gebruiken we nu ook nog wel op yoghurt mee naar werk te nemen.

Meld de vader aan als eerste telefoonnummer bij het KDV. Die van ons is niet zo moeilijk maar schijnbaar bellen sommige KDV's vaders minder snel dan moeders (lees: bij 38.1 graden).

Persoonlijke voorkeur maar die van ons gaat maar 2 keer week in bad; op mijn vrije woensdag en op zondag.

Plan niet teveel in voor de slaaptijden: dikke kans dat jij ook een dutje gaat doen of even uitrust.

Slaap in het weekend om de beurt uit - als je daar behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Draak:
Goeie! Ik lees overal altijd dat er elke avond gebadderd moet worden. Dat is al lang niet meer het advies, en met een jong kind ook helemaal niet nodig. Ik doe ook 2x per week plus indien nodig voor ernstige spuitluier oid.

Verder wordt ik al moe als ik sommige dingen hier lees. Soms ben ik bijna blij dat ik niemand heb om de spits mee te verdelen. Ik doe gewoon alles, en kijk wel hoe het uitkomt. Zeker toen kind nog heel klein was, kostte uit bed, luier, fles me een minuut of 15, daar was ik echt geen uren aan kwijt of zo. Zelf 15 minuten eerder opstaan, en eerst zelf aankleden. Daarna kind uit bed. Nu ze iets groter wordt en een eigen wil begint te krijgen duurt het soms wat langer, maar het principe is niet veranderd.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om in de gaten te houden wat echt belangrijk is en wat niet. Kind moet uiteraard gewoon eten hebben, en kleren aan. Maar de volgorde, en of die kleren helemaal gestyled zijn boeit niks. Ik had laatst de romper binnenstebuiten, en hij heeft ook wel eens achterstevoren gezeten. Kind haat aan en uitkleden, dus dan laat ik het gewoon zo. Een romper doet zijn werk binnenstebuiten of achterstevoren ook wel.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-02-2020 16:12

Verder wordt ik al moe als ik sommige dingen hier lees. Soms ben ik bijna blij dat ik niemand heb om de spits mee te verdelen. Ik doe gewoon alles, en kijk wel hoe het uitkomt. Zeker toen kind nog heel klein was, kostte uit bed, luier, fles me een minuut of 15, daar was ik echt geen uren aan kwijt of zo. Zelf 15 minuten eerder opstaan, en eerst zelf aankleden. Daarna kind uit bed. Nu ze iets groter wordt en een eigen wil begint te krijgen duurt het soms wat langer, maar het principe is niet veranderd.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om in de gaten te houden wat echt belangrijk is en wat niet. Kind moet uiteraard gewoon eten hebben, en kleren aan. Maar de volgorde, en of die kleren helemaal gestyled zijn boeit niks. Ik had laatst de romper binnenstebuiten, en hij heeft ook wel eens achterstevoren gezeten. Kind haat aan en uitkleden, dus dan laat ik het gewoon zo. Een romper doet zijn werk binnenstebuiten of achterstevoren ook wel.
Ik weet nog dat ik 1 baby/dreumes echt prima vond. Inderdaad, schone luier en wat te eten en de rest was bijzaak. Toen werd het een peuter met mening en kwam er nog een baby bij... en inmiddels is het inderdaad echt redelijk plannen en organiseren. Zeker deze baby die vooral veel huilde het eerste jaar en een peuter die vooral heel veel niet wilde maakte dat het ritueel in de ochtend (schone luier en eten of kleren aan en eten als dat lukt) ineens zo 1.5 uur kon duren. Gelukkig wen je daar aan, en gaat alles weer voorbij..
Alle reacties Link kopieren
Ons routine zal als volgt zijn:
Wekker gaat bij mij om 05:00. Ik kan douchen, zoon fles geven en weer terug in bed leggen. Ik loop dan naar beneden luiertas klaarleggen met extra kleren. Vaatwasser uitruimen en ontbijten en dan ga ik weg. Vriend hoeft alleen zoon aan te kleden en weg te brengen naar de opvang. Om 16:30 haal ik zoon op en kan ik nog even knuffelen met zoon, in bad doen en dan in de box leggen. Dan kan ik beginnen aan het eten. Als vriend thuis is kan hij met zoon knuffelen, eten en alles afruimen. Dan geef ik zoon de fles en breng hem naar bed. Rond 20:15 ploffen wij op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Zo vroeg op. Hoe laat moet je weg?
Eventueel fles geven afwisselen met man? Kun je net iets langer slapen.
Afwasmachine kan altijd nog rondom het eten koken.
Maar verder prima geregeld denk ik. Je ziet vanzelf ook wel wat werkt.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een gezamenlijke agenda op tafel liggen waar we al onze afspraken in plannen.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
16-02-2020 19:50
Zo vroeg op. Hoe laat moet je weg?
Eventueel fles geven afwisselen met man? Kun je net iets langer slapen.
Afwasmachine kan altijd nog rondom het eten koken.
Maar verder prima geregeld denk ik. Je ziet vanzelf ook wel wat werkt.
Ik moet kwart over 6 weg. 30 min rijden.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je inderdaad wel vroeg op ja. Ik vind 06:15 al vroeg opstaan. Haha.
Alle reacties Link kopieren
Hou je er wel rekening mee dat het schema nog flink kan veranderen tussen nu en als je begint met werken. Dat kind bv helemaal geen fles wil als jij net je bed uit bent, maar juist rond het tijdstip dat jij weg moet wakker wordt of zoiets. Je kunt dit soort dingen niet op minuut vastleggen, een maand van tevoren, zo werken babies niet.
Je kunt van tevoren overleggen wat jullie plannen zijn, maar je zult altijd flexibel moeten blijven.
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
16-02-2020 19:10
Ik weet nog dat ik 1 baby/dreumes echt prima vond. Inderdaad, schone luier en wat te eten en de rest was bijzaak. Toen werd het een peuter met mening en kwam er nog een baby bij... en inmiddels is het inderdaad echt redelijk plannen en organiseren. Zeker deze baby die vooral veel huilde het eerste jaar en een peuter die vooral heel veel niet wilde maakte dat het ritueel in de ochtend (schone luier en eten of kleren aan en eten als dat lukt) ineens zo 1.5 uur kon duren. Gelukkig wen je daar aan, en gaat alles weer voorbij..
Dit neem ik onmiddellijk van je aan (en is mede de reden dat er hier geen tweede komt), maar voorlopig heeft TO er 1, die nog heel jong is. Niet nodig om nu al hele planningen te maken voor wat er over twee jaar kan gebeuren natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
16-02-2020 19:47
Ons routine zal als volgt zijn:
Wekker gaat bij mij om 05:00. Ik kan douchen, zoon fles geven en weer terug in bed leggen. Ik loop dan naar beneden luiertas klaarleggen met extra kleren. Vaatwasser uitruimen en ontbijten en dan ga ik weg. Vriend hoeft alleen zoon aan te kleden en weg te brengen naar de opvang. Om 16:30 haal ik zoon op en kan ik nog even knuffelen met zoon, in bad doen en dan in de box leggen. Dan kan ik beginnen aan het eten. Als vriend thuis is kan hij met zoon knuffelen, eten en alles afruimen. Dan geef ik zoon de fles en breng hem naar bed. Rond 20:15 ploffen wij op de bank.
Op zich klinkt dit prima qua taakverdeling maar hou er rekening mee dat je zoon ook zo z’n eigen ideeën gaat hebben over wanneer hij eet en slaapt en dat je ritme en routine echt nog een paar keer flink gaan veranderen.
Elke dag in bad vind ik zelf onnodig trouwens.
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 17-02-2020 00:19
2.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens je intake bij de opvang al gehad? Want luiertas en extra kleren hoeven hier niet. Hij heeft gewoon al z’n eigen spullen daar in een mandje. Het is dat wij wasbare luiers hebben en hij borstvoeding krijgt maar anders hoefden wij nooit wat op te nemen naar de opvang. Kleren, fles, speen, slaapzak en knuffel heeft hij daar allemaal.
DuchessMeganMarkle schreef:
16-02-2020 19:47
Ons routine zal als volgt zijn:
Wekker gaat bij mij om 05:00. Ik kan douchen, zoon fles geven en weer terug in bed leggen. Ik loop dan naar beneden luiertas klaarleggen met extra kleren. Vaatwasser uitruimen en ontbijten en dan ga ik weg. Vriend hoeft alleen zoon aan te kleden en weg te brengen naar de opvang. Om 16:30 haal ik zoon op en kan ik nog even knuffelen met zoon, in bad doen en dan in de box leggen. Dan kan ik beginnen aan het eten. Als vriend thuis is kan hij met zoon knuffelen, eten en alles afruimen. Dan geef ik zoon de fles en breng hem naar bed. Rond 20:15 ploffen wij op de bank.

Mooi bedacht en eerlijk alle taken verdeeld. Realiseer je wel dat schema's veranderen en kinderen na een dag kdv niet dezelfde behoeftes kunnen hebben als na een dagje thuis.

Mijn oudste twee hingen het liefst aan mijn benen na thuiskomst. Jongste vond het juist heerlijk om even alleen in de box te liggen. Toen ze wat groter werden wilden ze het liefst maar één ding, eten! In die periode maakte ik vaak ovenschotels die ik in de geprogrammeerde oven zette. 17:30 thuis, 17:35 aan tafel.

Elke planning die ik maakte werkte een paar weken/maanden en dan moest het plan (door veranderende behoeften) weer worden aangepast. De ochtendroutine bleef lang hetzelfde, de avond veranderde steeds.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoon om 05 u een fles krijgt en je vriend brengt hem rond 07.45 naar de opvang, dan komt hij daar aan met een baby die alweer (bijna) aan z’n volgende voeding toe is. Bij onze crèche werden ze daar niet heel blij van. Daar zouden ze vragen om hem dan thuis nog even een voeding te geven. Omdat het voor hen ook spitsuur is s ochtends met alle kinderen die gebracht worden.
Ik heb ook een tip voor je: het valt niet te plannen dus go with the flow en geniet! Alles is een fase en voor je het weet zijn ze groot!
Alle reacties Link kopieren
Wat bij ons in het begin mis ging , was dat man zijn vrije doordeweekse dag gebruikte voor dierentuin, speeltuintjes, kinderboerderij en alle andere leuke kinderdingen en dat ik mijn vrije doordeweekse dag gebruikte voor wegwerken van de achterstallige was, het poetsen van de keuken, tandarts, consultatiebureau etc. Ik deed dat zelf en man besefte niet dat ik dat zo deed. Die zag alleen dat die klussen niet meer hoefden op 'zijn' dag.

En voorkom dat je man niet weet wat er in de tas moet omdat jij het altijd doet en dat hij niet weet welke maat of welke kleren geschikt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat ze op de opvang
meestal geen fles geven voor 9 uur (bij ons in ieder geval). Dus misschien beter eerst zelf aankleden en voor je weggaat een fles geven, ik weet niet hoeveel tijd er nu tussen de flessen zit?
En reservekleren in tas kun je ook ‘s avonds alvast doen.
snowy2 schreef:
17-02-2020 09:24
Wat bij ons in het begin mis ging , was dat man zijn vrije doordeweekse dag gebruikte voor dierentuin, speeltuintjes, kinderboerderij en alle andere leuke kinderdingen en dat ik mijn vrije doordeweekse dag gebruikte voor wegwerken van de achterstallige was, het poetsen van de keuken, tandarts, consultatiebureau etc. Ik deed dat zelf en man besefte niet dat ik dat zo deed. Die zag alleen dat die klussen niet meer hoefden op 'zijn' dag.

En voorkom dat je man niet weet wat er in de tas moet omdat jij het altijd doet en dat hij niet weet welke maat of welke kleren geschikt zijn.

Dat gebeurde bij ons ook en erger. Man ging weg, hele vloer bezaait met speelgoed, ging dan allemaal leuke dingen doen. Vaak te veel dingen op een dag waardoor kinderen te moe waren. Hij moest dan om 17:00 uur nog even boodschappen doen. Serveerde dan patat met knakworst, kinderen blij! Kinderen te laat in bed, wij samen de zooi opruimen.

Na een tijdje hebben we daar afspraken over gemaakt. Dat ik ook wel eens de patat-dag wilde hebben op een dag dat ik moest koken. Bijvoorbeeld de kdv-dag. Dat ik op mijn vrije dagen niet de zooi van zijn vrije dagen wilde wegwerken.

Niet dat hij dat allemaal bewust zo deed, maar hij had er geen erg in dat het er ingeslopen was.
Met kinderen is het vaak een grote improvisatieshow, vooral als ze nog zo jong zijn. Bij ons lukte koken met een baby in de box in ieder geval niet. Het is dan het einde van de dag, baby’s zijn vaak wat overprikkeld en willen alleen knuffelen/in de draagzak. Maar goed, je merkt vanzelf of het bij jullie wel werkt. Veel succes!
snowy2 schreef:
17-02-2020 09:24
Wat bij ons in het begin mis ging , was dat man zijn vrije doordeweekse dag gebruikte voor dierentuin, speeltuintjes, kinderboerderij en alle andere leuke kinderdingen en dat ik mijn vrije doordeweekse dag gebruikte voor wegwerken van de achterstallige was, het poetsen van de keuken, tandarts, consultatiebureau etc. Ik deed dat zelf en man besefte niet dat ik dat zo deed. Die zag alleen dat die klussen niet meer hoefden op 'zijn' dag.

En voorkom dat je man niet weet wat er in de tas moet omdat jij het altijd doet en dat hij niet weet welke maat of welke kleren geschikt zijn.
Dit is wel heel herkenbaar ja. Toen ik een baby had was dat nog te doen
Want die nam ik wel even mee met wasje doen of zat in wipper met badkamer poetsen oid. Wasje vouwen terwijl hij in de box lag oid. Maar toen hadden we een dreumes en een baby en kon dat ineens allemaal helemaal niet meer zo makkelijk. Onze hulp stopte er mee en zo kwamen ongemerkt alle taken op mijn schouders en man maar leuke dingen doen. Toen we er eenmaal over hadden gesproken was het ook gewoon weer goed en begreep hij het volkomen en was ook nooit z'n bedoeling geweest. Het is nu veel meer in evenwicht. En zoals iemand anders ook schreef ik vind het soms fijn als hij ze in 't weekend 1, 5u meeneemt naar een speeltuin oid en dat ik in alle rust het huis kan poetsen. Ik ben niet echt een poetser maar vindt het wel heerlijk als 't dan helemaal schoon is. Voor 5 minuten, tot ze thuis komen ;-)
Alle reacties Link kopieren
10 jaar geleden dat ik 3 kinderen naar opvang bracht en 1 naar school. Ik denk dat ik ruim 1 uur nodig had om ons klaar te maken. Snelheid bij mij was de oplossing. De tweeling gingen wel in bad omdat ik dat frisser vond na een nacht in een luier. Het ging zo, kids douchen, aankleden, eten geven of fles. Vóór tv zetten of in box en ik had iets van 20 minuten denk ik om zelf te douchen en aankleden. Ontbeten deed ik altijd op het werk. Na werk haalde ik dochter op van school en daarna jongens van opvang. Ik nam altijd ontbijtkoek of krentenbrood mee, want rond 18 uur hadden ze gewoon honger. Ik kookte dan makkelijk, pasta of iets wat een half uur kost. Ik werkte 3 dagen in de week. Dus eten tuusen 18.30-19.00 uur. Uur spelen/ontspannen en daarna naar bed. Nu ik dit terug lees, wat een stress periode was dat. Altijd aan het rennen geweest. Ik stond soms een half uur eerder in ochtend om alvast te koken. Pfffff Ik zou het niet opnieuw doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven