Tot wanneer borstvoeding geven?

05-10-2018 12:27 500 berichten
Door een ander topic over dit onderwerp ben ik een beetje in de war geraakt. Om die reden wil ik graag een gesprek/ discussie starten over de afwegingen die vrouwen maken om de borstvoeding af te bouwen, of door te zetten, na een maand of 4-6.

Ik snap dat het heel persoonlijk is waar je voor kiest, maar ik ben zelf wel nieuwsgierig geworden waarom sommige vrouwen het na een maand of 4-6 wel mooi vinden, terwijl andere vrouwen van mening zijn dat borstvoeding tot 2 jaar absoluut noodzakelijk is als hoofdvoeding en zelfs het idee hebben dat ze hun kind andere tekort doen.

Zelf heb ik mijn eerste kind een jaar borstvoeding gegeven. Ik vond dit destijds al een heel mooie termijn, maar steeds vaker krijg ik de vraag waarom ik niet tot 2 jaar ben doorgegaan aangezien dit de who norm is. Mijn tweede zoon is nu 6 maanden en ik twijfel wat ik zal doen. Opnieuw doorgaan tot 1 jaar? Of nog langer? Ik kom er maar niet uit welke beslissing ik het beste kan nemen en op basis waarvan ik dit dan doe.

Alle ervaringen, ideeën en gedachtes zijn meer dan welkom. Graag wel met respect voor elkaars zienswijzen!
"Alle ervaringen, ideeën en gedachtes zijn meer dan welkom. Graag wel met respect voor elkaars zienswijzen!"

Dat laatste kun je wel vergeten.

Waarom zou je een persoonlijke keuze laten afhangen van wat anderen vinden. Jij bepaalt wat in jouw geval het beste is. Het is niet zo ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het na 3 maanden wel mooi geweest. Ik heb het voeden nooit een prettige activiteit gevonden. Het voelde voor mij gewoon niet fijn om te doen, dus ik heb het puur uit plichtsbesef 3 maanden volgehouden, bij beide kinderen. Best een prestatie, vind ik. Maar wat was het een opluchting toen ik niet meer 'hoefde' van mezelf.

Van moeders die het meer dan een half jaar volhouden, denk ik altijd dat die het juist een heel fijne activiteit vinden, waarbij hun gelukshormonen vrijkomen en dergelijken. Dat het voeden deze moeders een dusdanig blij gevoel geeft, dat ze bijna niet kunnen stoppen en het stopmoment dan ook liever zo lang mogelijk uitstellen.

Het tegenovergestelde van hoe het bij mij werkte dus.

Allemaal prima, wat mij betreft. Iedere vrouw is anders.
Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven waarvan eerste half jaar exclusief. Ik ben gestopt omdat productie terugliep door nieuwe zwangerschap en het pijnlijk werd. Ik had geen einddoel. Begon met 6 maanden, toen 9 maanden, toen jaar en toen liep het eigenlijk prima dus zag geen reden om te stoppen. Met kolven ben ik rond zijn verjaardag gestopt en voedde laatste tijd alleen in de avond, nacht en ochtend. Op mijn vrije dagen soms bij middagslaapje. Buiten de deur voedde ik na zijn verjaardag niet meer.

Ik vond de eerst maanden helemaal niet relaxed maar in mijn geval gold hoe langer je voedt hoe makkelijker het wordt.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 12:42
16.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zolang als dat het goed voelt en in je leven past. En das voor iedereen anders. Mijn voorkeur zou 9 maanden zijn vanwege de kolftijden op werk. Bij mn zoontje is dat niet gelukt omdat het niet op gang kwan en dus moeten we nog maar zien. Verder maakt het me niet zoveel uit, we zien wel:)

Mn moeder ging bij mn broertje door totdat hij naar school ging. Dat vond ik wel heel lang. Maargoed ieder.zn ding.
Hetvrijewoord schreef:
05-10-2018 12:35
"Alle ervaringen, ideeën en gedachtes zijn meer dan welkom. Graag wel met respect voor elkaars zienswijzen!"

Dat laatste kun je wel vergeten.
Al was het alleen maar omdat haar eigen zienswijze bepaald niet respectvol bewoord wordt.
Jij wilt helemaal niet na het 1e jaar doorgaan als ik afga op wat je de afgelopen tijd zelf geschreven hebt, dus dit lijkt me een reltopic.

Succes daarmee, ik ga mijn ervaring dus niet delen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat goed dat je dit topic opent, ik lees altijd jouw posts omdat je een vrij uitgesproken mening hebt over wat vrouwen zichzelf aandoen mbt. borstvoeding en langvoeden, terwijl je zelf ook lang hebt gevoed, vind ik, met 1 jaar. Zal zo zelf ook even reageren!
1e kind rond de 3 maanden, 2e kind tot 5 weken (wel full time gekolft tot 5 maanden) en 3e 1 jaar

Dat laatste was een bewuste keuze, de eerste 2 niet.
Maar ik wilde pertinent geen kind dat liep, shirt omhoog zou trekken en aan de borst ging.
Ik vond het kolven vreselijk en voelde me net een koe, dus toen ik weer moest gaan werken (na resp 11 en 10 weken) ben ik gestopt.
Geen last van gehad alleen bij de eerste liet het cb wel heel duidelijk blijken dat ze het zonde vonden omdat de bv zo goed ging.
JuliaChild schreef:
05-10-2018 12:45
Dat laatste was een bewuste keuze, de eerste 2 niet.
Maar ik wilde pertinent geen kind dat liep, shirt omhoog zou trekken en aan de borst ging.
Mijn kind liep met 11 maanden maar heeft dit echt nooit gedaan. Kwestie van regels lijkt me. Hij kon prima aangeven als hij wilde drinken en dan voedde ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier nu 2j9m en nog borstvoeding, wel op mijn tijd. Dat omhoog of omlaag trekken van shirt heeft hij nooit gedaan, want dat vind ik niet ok. Overigens is de natuurlijke speenleeftijd van Mensen tussen de 2 en de 7 jaar. Overigens mag hij het alleen thuis, op mijn kamer, buitenshuis of beneden niet meer. Hij mag zelf kiezen wanneer het genoeg is, hij vindt het fijn en wordt er kalm van. In begin was het door vroeggeboorte en pijn bij hem bikkelen. Die tijd is heel heftig en zwaar geweest. Maandenlang. Dus vind het nu niet zwaar.

Qua voeding was het al snel niet nodig. Vanaf begin gegeten als bootwerker en dronk ook goed andere dingen. Het is dus puur dat hij het lekker vindt. De melk dus. Ik neem aan dat een kind van nog geen 3 geen andere gedachten heeft. En die heb ik ook niet.

Zo. En nu ben ik benieuwd hoeveel reacties hierop komen. Overigens heb ik het woord incest al gehoord toen hij 5 maanden oud was, dus daar maak je geen indruk mee..
bolletje88 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 13:13
26.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
05-10-2018 12:40
Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven waarvan eerste half jaar exclusief. Ik ben gestopt omdat productie terugliep door nieuwe zwangerschap en het pijnlijk werd. Ik had geen einddoel. Begon met 6 maanden, toen 9 maanden, toen jaar en toen liep het eigenlijk prima dus zag geen reden om te stoppen. Met kolven ben ik rond zijn verjaardag gestopt en voedde laatste tijd alleen in de avond, nacht en ochtend. Op mijn vrije dagen soms bij middagslaapje. Buiten de deur voedde ik na zijn verjaardag niet meer.

Ik vond de eerst maanden helemaal niet relaxed maar in mijn geval gold hoe langer je voedt hoe makkelijker het wordt.
Oh zoals gewoonlijk hoef ik eigenlijk niet zelf te typen omdat Aapje en ik min of meer gelijk lopen. Behalve dat ik nog voed (maar ook niet zwanger ben).

Tijdens de zwangerschap heb ik bepaald dat ik het sowieso wilde proberen. Liep in de start heel moeizaam maar met dank aan kraamzorg en lactatiekundige is dat helemaal goed gekomen. Juist doordat het zo moeilijk was in het begin, vond ik het daarna niet meer zo'n "prestatie" want het was heel easy vergeleken bij eerst. Ik had 6 maanden wel echt als streefdatum, daarna ben ik gewoon verder gaan kijken, 9 maand, 1 jaar, etc. Omdat ik het zelf geen energie vind kosten en het juist wel fijn vind, heb ik bepaald dat mijn dochter zelf mag stoppen, in ieder geval tot 2 jaar, en dat ik daarna verder ga kijken.

De belangrijkste reden dat ik voed, is dat ik merk dat mijn dochter echt heel graag wil. Als ik er niet ben, kolf ik niet en dat is geen enkel probleem. Maar als ik er wel ben, krijgt ze voor het slapengaan en 's ochtends een voeding. Ze vraagt daar zelf om en wordt daar zo ontspannen en rustig van. We liggen samen op bed, zij ontspant helemaal en het is echt even een moment van ons samen. Daarvoor heb je geen borstvoeding nodig, maar in ons geval is dit wel echt meer dan "gewoon" knuffelen. Zou ik stoppen met borstvoeding, dan zou ik dat voor mezelf doen en het haar echt moeten weigeren. Daar komt ze ook wel overheen, maar dat is niet wat ik wil.

Oh en ik ben een luie moeder, dat helpt ook, zeker het eerste jaar. Ik haat "gekut" met flesjes, poeder, heet water, meer afwas... thuis al en bijvoorbeeld bij het kamperen helemaal. Hoppa, tiet erin, opgelost. Hoef niks te onthouden, voorbereiden, schoonmaken...
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
05-10-2018 12:44
Jij wilt helemaal niet na het 1e jaar doorgaan als ik afga op wat je de afgelopen tijd zelf geschreven hebt, dus dit lijkt me een reltopic.

Succes daarmee, ik ga mijn ervaring dus niet delen.
Ik vind dit niet helemaal eerlijk. Ikigai heeft een felle, uitgesproken mening maar gaat wel het gesprek aan en wordt dus kennelijk wel degelijk beinvloed door andere zienswijzen. Lijkt me juist goed om daar een topic over te openen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat eigenlijk alle reacties slaan op het gevoel van de moeder. En dan niet ten opzichte van de baby maar tot haar eigen lijf en leven.
Ik liet het van zoon afhangen. Bood hem eten aan en hoe meer hij vaste pot at hoe minder bv. De mijn begon al met 3 maanden met fruithapjes, een vroegert. Maar ik liep dan ook niet bij het protocollen volgend zuigelingen bureau maar ging af op oma die als jongste van een groot gezin meer dan 50 kleintjes groot heeft zien worden. Toen was de standaard met drie maanden proberen en als de baby er niet aan toe is spuugt ie vanzelf :D (ik was weinig in nederland)
Zoon groeide goed en het ging prima.
Geen een baby is hetzelfde en sommigen zullen met 6 maanden pas aan vast toe zijn en andere eerder of later. Borstvoeding had ik graag wat langer gegeven trouwens, de kilo's vlogen er vanaf :D Vraag me soms ook af of dat er bij langvoeders achter zit, dat je makkelijk slank blijft. Voor het kind lijkt het me niks (uitzonderingen daargelaten) Die willen toch op een gegeven moment vast voedsel. Volg de natuur zou ik zeggen en minder regeltjes, mode hypes en meningen van een ander. Kijk naar het kind.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
05-10-2018 12:48
Ik vond het kolven vreselijk en voelde me net een koe, dus toen ik weer moest gaan werken (na resp 11 en 10 weken) ben ik gestopt.
Geen last van gehad alleen bij de eerste liet het cb wel heel duidelijk blijken dat ze het zonde vonden omdat de bv zo goed ging.
Kon je niet voor je werk, na je werk en voor de nacht een bv doen en de rest kv?
Alle reacties Link kopieren
(mijn ervaring is 15-20 jaar terug...)
ik wilde: 6 maanden volledige BV, want dat was (op dat moment) het beste voor het kind
Oudste bleek allergieën te hebben, dus werd aangeraden een jaar te voeden, dus een jaar volledige BV. Daarna af gaan bouwen
Nou ja, jongste had geen allergieën, die gaf ik na een half jaar af&toe eens een flesje (wat ze dus niet wilde... ) Jongste heeft op dit manier ook vooral BV gekregen tot haar eerste jaar
En toen vond ik het beide keren heerlijk om mijn lichaam terug te hebben en de zorg nog beter te verdelen
Alle reacties Link kopieren
Bolletje88 schreef:
05-10-2018 12:54
Hier nu 2j9m en nog borstvoeding, wel op mijn tijd. Dat omhoog of omlaag trekken van shirt heeft hij nooit gedaan, want dat vind ik niet ok. Overigens is de natuurlijke speenleeftijd van Mensen tussen de 2 en de 7 jaar. Overigens mag hij het alleen thuis, op mijn kamer, buitenshuis of beneden niet meer. Hij mag zf kiezen wanneer het genoeg is, hij vindt het fijn en wordt er kalm van.

Zo. En nu ben ik benieuwd hoeveel reacties hierop komen. Overigens heb ik het woord incest al gehoord toen hij 5 maanden oud was, dus daar maak je geen indruk mee..
Tja mij geeft het een naar gevoel zo'n groot kind aan de borst. Niet om wat een ander vind want daar heb ik schijt aan. Maar het voelt voor mij dus écht niet natuurlijk. Vraag me af waarom je zo lang voed. En dan eerlijk zijn :)
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
05-10-2018 12:49
Mijn kind liep met 11 maanden maar heeft dit echt nooit gedaan. Kwestie van regels lijkt me. Hij kon prima aangeven als hij wilde drinken en dan voedde ik.
Dit, en vanaf een bepaald moment deed ik ook niet meer op verzoek maar bij slaapjes. Ze weet precies wanneer ze wel en niet krijgt en trekt nooit in het openbaar mijn shirt omhoog of zo. Thuis ook niet. Ze vraagt er wel eens om maar dan bepaal ik zelf.

Er is wel een fase waarin je dat moet aanleren. Als je het na 1 jaar nog op z'n beloop laat (dus kind laten bepalen waar en wanneer het wil drinken) is het moeilijk af te leren. Maar voor die tijd kun je ze dit prima leren.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou ik zeggen dat bv moet stoppen als een kind er om kan vragen. :D Als ze kunnen vragen zijn ze echt oud genoeg om de kaakjes te gebruiken voor voedsel.
Fiorah schreef:
05-10-2018 12:54
Oh zoals gewoonlijk hoef ik eigenlijk niet zelf te typen omdat Aapje en ik min of meer gelijk lopen. Behalve dat ik nog voed (maar ook niet zwanger ben).


Oh en ik ben een luie moeder, dat helpt ook, zeker het eerste jaar. Ik haat "gekut" met flesjes, poeder, heet water, meer afwas... thuis al en bijvoorbeeld bij het kamperen helemaal. Hoppa, tiet erin, opgelost. Hoef niks te onthouden, voorbereiden, schoonmaken...
:high5:

Owja dat laatste ook. En omdat ik geen onnodige provatietest wilde doen voor dieet kv ivm KMA.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-10-2018 13:01
Tja mij geeft het een naar gevoel zo'n groot kind aan de borst. Niet om wat een ander vind want daar heb ik schijt aan. Maar het voelt voor mij dus écht niet natuurlijk. Vraag me af waarom je zo lang voed. En dan eerlijk zijn :)
Huh, jij zegt echt vlak daarboven "kijk naar het kind ipv het gevoel van de moeder", dan is dit toch totaal tegenstrijdig?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-10-2018 13:03
Eigenlijk zou ik zeggen dat bv moet stoppen als een kind er om kan vragen. :D Als ze kunnen vragen zijn ze echt oud genoeg om de kaakjes te gebruiken voor voedsel.
huilen is ook vragen
nina1966 schreef:
05-10-2018 13:03
Eigenlijk zou ik zeggen dat bv moet stoppen als een kind er om kan vragen. :D Als ze kunnen vragen zijn ze echt oud genoeg om de kaakjes te gebruiken voor voedsel.
Mijn kind kon prima aangeven wanneer hij honger had bij maand of 8, eerder ook want dan ging ie gewoon huilen trouwens. Maar dronk slecht uit de fles en ging pas na zijn verjaardag fatsoenlijk eten. In jouw optiek had ie dus maar 4 maanden moeten verhongeren :-?. Maar vermoed dat je ook niet achter meteen met de pot mee eten zonder te prakken of te voeren (a la Rapley) :HA: staat ;-).
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu 20 maanden borstvoeding, het is gewoon zo gelopen. Op de een of andere manier had ik verwacht dat het niet zou lukken, maar ik wilde graag op verzoek voeden en dat doe ik dus nog steeds. Dreumes roept ‘Tietje, tietje!!!’ als hij aan de borst wil, niet zo goed doordacht van mij dat ik dat ooit zo genoemd heb :facepalm:

Het heeft verder niks met slank blijven te maken ofzo, dat ben ik altijd geweest en ik geloof niet dat er de afgelopen 10 maanden nog iets af is gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven